Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1621/11/RS
z 8 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1621/11/RS
Data
2012.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
części
eksport (wywóz)
statek
stawka preferencyjna


Istota interpretacji
Czy w świetle art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, oświadczenie podpisane przez właściciela/operatora/armatora statku, z którego wynika przeznaczenie wysyłanych części i towarów jest wystarczającą dokumentacją dla zastosowania stawki 0% w opisanym stanie faktycznym?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 23 stycznia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do czynności dostawy części oraz towarów służących bezpośredniemu zaopatrzeniu statków znajdujących się w Chinach - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do czynności dostawy części oraz towarów służących bezpośredniemu zaopatrzeniu statków znajdujących się w Chinach.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka sprzedaje na rzecz armatora – spółki z siedzibą na Cyprze – części do statków oraz towary służące bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu (zaopatrzenie hotelowe, wyposażenie kuchni, zaopatrzenie techniczne, narzędzia, urządzenia elektryczne, kombinezony, środki przeciwpożarowe, sprzęt elektroniczny). Statek, na rzecz którego dokonywana jest dostawa, znajduje się w stoczni w Chinach. Towary i części wysyłane są w kontenerze do stoczni, gdzie następnie trafiają na statek. Spółka stosuje stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 i 10 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, opierając się na oświadczeniu podpisanym przez armatora statku, z którego wynika przeznaczenie wysyłanych części i towarów. Procedura wywozu towarów oraz części została rozpoczęta na terytorium Polski i jest dokonywana przez Spółkę i „na Jej rzecz”. Statki sklasyfikowane są według PKWiU z 2008 r. pod symbolem 30.11.24.0 i są przeznaczone do przewozu towarów – ładunków masowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w świetle art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, oświadczenie podpisane przez właściciela/operatora/armatora statku, z którego wynika przeznaczenie wysyłanych części i towarów jest wystarczającą dokumentacją dla zastosowania stawki 0% w opisanym stanie faktycznym...


Zdaniem Wnioskodawcy, takie oświadczenie jest warunkiem wystarczającym do stosowania stawki podatku w wysokości 0% w opisanym stanie faktycznym. Po powołaniu treści art. 83 ust. 1 pkt 3 i 10 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Spółka wskazała, że w odniesieniu do dostaw wymienionych w ust. 1 pkt 10 powyższego artykułu, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił – jak wynika z zapisu ust. 2 tegoż artykułu – od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. W ocenie Spółki, warunkiem niezbędnym dla zastawania ww. stawki jest fakt dokonania dostawy towarów, przy czym:


  • towary te mają służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków,
  • a statki zaopatrzone tymi towarami będą używane m.in. do żeglugi na pełnym morzu.


Na okoliczność spełnienia obu warunków Spółka posiada oświadczenie podpisane przez podmiot, na rzecz którego dokonywana jest dostawa, a który jest armatorem statku. Natomiast w odniesieniu do dostaw wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, prawo do zastosowania stawki 0% nie jest uzależnione od jakichkolwiek dodatkowych warunków, w szczególności od prowadzenia dodatkowej dokumentacji. Niezależnie od powyższego Spółka również w tym przypadku posiada oświadczenie podpisane przez właściciela/operatora/armatora statku, z którego wynika przeznaczenie wysyłanych części.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z treści przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Eksportem towarów - w świetle art. 2 pkt 8 cytowanej ustawy – jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:


  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych.


Na podstawie art. 41 ust.1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne lub możliwość stosowania zwolnienia od podatku.

I tak, stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit a), stawka podatku wynosi 0%.

W oparciu o ust. 6 ww. artykułu, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Ustęp 7 ww. artykułu stanowi, że jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Zgodnie z ust. 8 powołanego artykułu, przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Natomiast ust. 9 tegoż artykułu stanowi, że otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.


W treści ust. 1 pkt 1 powołanego artykułu zostały wymienione następujące środki transportu morskiego:


  1. pełnomorskie liniowce pasażerskie, pełnomorskie statki wycieczkowe i tym podobne jednostki pływające do przewozu osób; pełnomorskie promy wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
  2. pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
  3. pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
  4. pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
  5. pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórni oraz pełnomorskie pozostałe jednostki pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),
  7. statki szkolne i badawcze rybołówstwa morskiego oraz statki ratownicze morskie (PKWiU ex 30.11.33.0).


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex – rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższych niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analizując zapisy powołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy stwierdzić należy, że aby zastosować obniżoną, 0% stawką podatku do dostaw towarów łącznie spełnione muszą być: kryterium wymienione w zdaniu wstępnym tego przepisu tj. towary muszą służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków oraz kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia.

Istotne znaczenie ma w tym przypadku użyte pojęcie, że towary powinny służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków, które pozwala na zastosowanie 0% stawki podatku od towarów i usług wyłącznie do tych towarów, które dostarczone zostały bezpośrednio nabywcy (nie obejmuje to dostaw na wcześniejszym etapie obrotu), i które są niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu, np. materiały eksploatacyjne, takie jak produkty konieczne do działania silników, maszyn i innych urządzeń znajdujących się na statku, czy też wyposażenia dla celów nawigacji oraz realizacji zadań statku, związanych z rodzajem statku lub przewożonym ładunkiem np. pościel, ręczniki, artykuły toaletowe, czy środki niezbędne dla utrzymania przewożonych towarów w dobrym stanie – dla statków przewożących towary.

Analizując drugie z wymienionych kryteriów - kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia wskazać należy, iż ww. wskazana stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie jedynie w przypadku, gdy dostawa towarów służy bezpośrednio zaopatrzeniu statków przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów, pod warunkiem, iż statki te używane są do żeglugi na pełnym morzu.

Przepis art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 – uwzględniając specyfikację wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, warunkiem koniecznym jest posiadanie dokumentu potwierdzającego, że stawkę 0% zastosowano do dostawy towarów służącej bezpośrednio zaopatrzeniu statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10, z tym że dokumenty potwierdzające dokonanie ww. dostaw muszą mieć rangę dowodów, w związku z czym muszą w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktycznie przez nie dowodzoną. Aby skorzystać ze stawki 0% podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka sprzedaje na rzecz armatora – spółki z siedzibą na Cyprze – części do statków oraz towary służące bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu, tj. zaopatrzenie hotelowe, wyposażenie kuchni, zaopatrzenie techniczne, narzędzia, urządzenia elektryczne, kombinezony, środki przeciwpożarowe, sprzęt elektroniczny. Towary i części wysyłane są w kontenerze do stoczni w Chinach, gdzie znajduje się statek. Procedura wywozu towarów oraz części, potwierdzona przez urząd celny, została rozpoczęta na terytorium Polski i jest dokonywana przez Spółkę. Statki sklasyfikowane według PKWiU z 2008 r. pod symbolem 30.11.24.0 są przeznaczone do przewozu towarów – ładunków masowych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że skoro towary służące bezpośrednio zaopatrzeniu statków oraz części do nich zostają wywiezione przez Spółkę z terytorium Polski, gdzie rozpoczęto procedurę wywozu, bezpośrednio do Chin (poza obszar Unii Europejskiej), przedmiotowa dostawa stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy. W konsekwencji, Spółka ma prawo do zastosowania 0% stawki podatku do powyższej transakcji na zasadach określonych w art. 41 ust. 6-9 ustawy, o ile posiada dokument celny potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Nie ma przy tym znaczenia oświadczenie o przeznaczeniu wysyłanych części. W sytuacji, kiedy Spółka nie posiada ww. dokumentu, przedmiotowa dostawa opodatkowana jest według stawki krajowej. W konsekwencji, skoro towary te stanowią części do statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka może stosować preferencyjną, 0% stawkę podatku, w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy. W świetle powołanych przepisów otrzymanie przez Spółkę od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu wysyłanych części nie jest konieczną przesłanką dla stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług na podstawie ww. przepisu, ale może stanowić dodatkowy dokument potwierdzający uprawnienie do jej stosowania. Z kolei dostawa towarów służących bezpośredniemu zaopatrzeniu statków opodatkowana jest ww. stawką w oparciu o ust. 1 pkt 10 lit. a) powyższego artykułu. W tym przypadku, jeżeli powyższe oświadczenie zawiera wszelkie informacje, które będą wskazywać na zachowanie warunków, o których mowa w ww. przepisie należy uznać, że zostaną spełnione przez Spółkę wymagania w zakresie powyższej regulacji.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj