Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1343/11/BW
z 30 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1343/11/BW
Data
2012.03.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi hotelarskie


Istota interpretacji
Czy kompleksowe usługi hotelowe w formie pakietu lub umowy z kontrahentem mieszczące się w PKWiU 55.10.10.0 Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe mogą być opodatkowane 8% stawką podatku VAT, zgodnie z załącznikiem Nr 3 poz. 163 ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. organu 20 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy kompleksowe usługi hotelowe w formie pakietu lub umowy z kontrahentem mieszczące się w grupowaniu PKWiU 55.10.10.0 mogą być opodatkowane 8% stawką podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy kompleksowe usługi hotelowe w formie pakietu lub umowy z kontrahentem mieszczące się w grupowaniu PKWiU 55.10.10.0 mogą być opodatkowane 8% stawką podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r., przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 12 marca 2012 r. znak: IBPP2/443-1343/11/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT od 1 września 2006 r. Wykonuje usługi świadczone przez hotel, PKD 55.10 Z.

Jako hotel posiada interpretację Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 30 czerwca 2004 r. dotyczącą świadczenia kompleksowych usług w zakresie zakwaterowania świadczone przez hotele, motele i pensjonaty z restauracjami PKWiU 55.11.10-00.00 (obecnie po zmianie z 2008 r. 55.10.10.0.).

Hotel przygotowuje okolicznościowe pakiety usług na: Boże Narodzenie, Sylwestra, Ferie zimowe, Wielkanoc, Majówkę, Lato, również podpisywane są umowy z kontrahentami, na świadczenie usług pobytu grup zorganizowanych, gdzie oprócz noclegu i wyżywienia są inne atrakcje, takie jak: uroczyste kolacje z alkoholem, zespoły muzyczne, zielone kuligi z ogniskiem, wynajem sal konferencyjnych, zajęcia integracyjno-motywacyjne, kort tenisowy, basen, zabiegi SPA, karnety na wyciąg narciarski.

Wartość dodatkowych usług do noclegów z wyżywieniem stanowi 1/6 w kalkulacji całego pakietu.

Natomiast w piśmie z dnia 21 marca 2012 r. Wnioskodawca wskazał:

Symbol PKWiU zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293)

dla okolicznościowych pakietów PKWiU 55.10.10.0

dla zorganizowanych pobytów grupowych PKWiU 55.10.10.0.

Sprzedaż dokonywana jest na podstawie wystawionych paragonów – dla gości indywidualnych i faktur dla firm.

W cenę są wkalkulowane dodatkowe usługi (atrakcje), które wchodzą w wartość pakietu, czy danej umowy, jeśli chodzi o grupy zorganizowane.

Mając na uwadze, iż obecnie klient jest zainteresowany pobytem, gdzie otrzyma nie tylko noclegi i wyżywienie, ale również inne atrakcje, Wnioskodawca jest zmuszony tworzyć pakiety i organizować kompleksowe usługi dla grup.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kompleksowe usługi hotelowe w formie pakietu lub umowy z kontrahentem mieszczące się w PKWiU 55.10.10.0 Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe mogą być opodatkowane 8% stawką podatku VAT, zgodnie z załącznikiem Nr 3 poz. 163 ustawy o podatku od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z dnia 21 marca 2012 r.):

Mając na uwadze, iż usługi dodatkowe stanowią około 15% kalkulacji całego pobytu, Wnioskodawca jest zdania, iż sprzedaż w formie pakietu i kompleksowych usług na podstawie zawieranych z kontrahentem umów winna być opodatkowana stawką 8% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 21 marca 2012 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy oraz przeredagował własne stanowisko w porównaniu do treści zawartej we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 16 grudnia 2011 r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 21 marca 201 2r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 12 marca 2012 r. znak: IBPP2/443-1343/11/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że własne stanowisko Wnioskodawcy, uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismem, jest ostateczne i w tej wersji zostało one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Pod pozycją 163 załącznika Nr 3 do ustawy wymienione zostały „Usługi związane z zakwaterowaniem” - symbol PKWiU 55.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi świadczone przez hotel, PKD 55.10 Z.

Jako hotel przygotowuje okolicznościowe pakiety usług na: Boże Narodzenie, Sylwestra, Ferie zimowe, Wielkanoc, Majówkę, Lato, również podpisywane są umowy z kontrahentami, na świadczenie usług pobytu grup zorganizowanych, gdzie oprócz noclegu i wyżywienia są inne atrakcje, takie jak: uroczyste kolacje z alkoholem, zespoły muzyczne, zielone kuligi z ogniskiem, wynajem sal konferencyjnych, zajęcia integracyjno-motywacyjne, kort tenisowy, basen, zabiegi SPA, karnety na wyciąg narciarski.

W cenę są wkalkulowane dodatkowe usługi (atrakcje), które wchodzą w wartość pakietu, czy danej umowy, jeśli chodzi o grupy zorganizowane. Wartość dodatkowych usług do noclegów z wyżywieniem stanowi 1/6 w kalkulacji całego pakietu.

Wnioskodawca wskazał symbol PKWiU, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), dla okolicznościowych pakietów i dla zorganizowanych pobytów grupowych – 55.10.10.0.

W przedmiotowej sprawie ustalenia wymaga, czy opisane we wniosku usługi świadczone przez Wnioskodawcę w formie pakietu lub na podstawie odrębnej umowy z kontrahentem mogą być opodatkowane 8% stawką podatku VAT.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, iż zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Pojedyncza czynność lub świadczenie traktowana jest zatem jak element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia pomocniczego jest zdeterminowany przez świadczenie główne, które nie może zostać wykonane lub wykorzystane bez świadczenia pomocniczego.

Zauważa się, iż stanowisko to potwierdza orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, m.in. wyrok w sprawie pomiędzy Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise (sygn. C-349/96), wyrok w sprawie pomiędzy Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV przeciwko Statssecretaris van Financiën (C-41/04).

Tak więc, o świadczeniu złożonym można mówić, gdy istnieje funkcjonalny związek pomiędzy poszczególnymi elementami świadczenia na tyle ścisły, by nie można było wydzielić z tego świadczenia jego poszczególnych elementów i potraktować ich jako świadczeń odrębnych. Muszą one stanowić jedną nierozerwalną całość.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić wg stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.

Należy zauważyć, iż na gruncie ustawy VAT, opodatkowanie podatkiem od towarów i usług ustawodawca powiązał z wystąpieniem określonych zdarzeń tj. np. z dostawą towaru lub ze świadczeniem usługi. Dla opodatkowania podatkiem VAT istotne jest zatem tylko to, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jedną z czynności enumeratywnie wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy VAT. Bez znaczenia dla opodatkowania pozostaje natomiast treść stosunku cywilnoprawnego łączącego strony. Niezależnie bowiem od tego, jak strony określiły przedmiot umowy, o stosowaniu określonej stawki podatku będzie decydować faktyczna czynność, z którą ustawa wiąże obowiązek podatkowy, a nie ustalenia co do tego, jak zakres tych czynności został w umowie przez strony oznaczony.

Należy zauważyć, iż powyższe stanowisko potwierdza także treść art. 5 ust. 2 ww. ustawy o VAT który stanowi, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje niezależnie od tego, czy czynności podlegające opodatkowaniu zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Prawnopodatkowe skutki opodatkowania czynności o jakich mowa w art. 5 ust. 1 ustawy VAT są zatem "oderwane" od stosunku cywilnoprawnego, z którego wynikają, albowiem nawet jego wadliwość pozostaje bez wpływu na zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W kontekście powyższego, w przypadku usług o charakterze złożonym, o wysokości zastosowanej stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych usług. Ocena tej okoliczności winna odbywać się przy tym w oderwaniu od treści umowy łączącej strony, a jedynie w oparciu o to, czy dokonywane przez podatnika czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

W przedmiotowej sprawie, jak wynika z wniosku, w związku z występującym ze strony klientów zainteresowaniem pobytem gdzie otrzymują oni nie tylko noclegi z wyżywieniem ale również inne atrakcje, Wnioskodawca tworzy pakiety i organizuje kompleksowe usługi dla grup, lecz te dodatkowe świadczenia stanowią niewielką część całego świadczenia.

Powyższe wskazuje na to, iż wspomniane dodatkowe elementy świadczonej usługi noclegowej stanowią jedynie jej atrakcyjne walory i mogłyby być przedmiotem odrębnego świadczenia a ponadto dla wyświadczenia usługi noclegowej nie jest niezbędnym wykonanie tych dodatkowych świadczeń.

Wobec powyższego należy więc stwierdzić, iż świadczonych przez Spółkę usług, objętych zapytaniem nie można uznać za usługę złożoną, składającą się z kombinacji różnych czynności. W przypadku bowiem dodatkowych świadczeń pomocniczych uatrakcyjniających pobyt w hotelu należy mówić o odrębnych świadczeniach, które mogą być wykonywane niezależnie od wykonania usługi noclegowej, przy założeniu że świadczenia te nie stanowią usługi turystyki, dla których ustawodawca przewidział szczególną procedurę opodatkowania i ustalania podstawy opodatkowania, uregulowaną w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec stwierdzenia, iż usług, o które pyta Wnioskodawca, nie można uznać za usługę złożoną składającą się z kombinacji różnych czynności, tutejszy organ podkreśla, iż na rozstrzygnięcie przedmiotowej kwestii nie ma wpływu koszt wytworzenia dodatkowych świadczeń.

Mając na uwadze powyższe okoliczności sprawy oraz powołane wyżej uregulowania prawne, zdaniem tut. organu, owe dodatkowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach opisanych pakietów jak i na podstawie zawieranych z kontrahentem umów winny być opodatkowane stawką właściwą dla danej usługi. W sensie gospodarczym nie tworzą one z usługą noclegową (hotelową) całości, której rozdzielenie nie byłoby możliwe.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedmiotowej sprawie sprzedaż kompleksowych usług świadczonych w formie pakietów jak i na podstawie umów zawieranych z klientem winna być opodatkowana stawką VAT 8% należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj