Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-31/14/PK
z 10 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku (data wpływu 27 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie kwartalnego rozliczenia wyrobów węglowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie kwartalnego rozliczenia wyrobów węglowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (Wnioskodawca) prowadzi działalność jako pośredniczący podmiot węglowy (dalej: „PPW”) w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626 ze zmianami; dalej: „ustawa”).

Przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej obejmuje przede wszystkim wydobycie i sprzedaż wyrobów węglowych o kodzie CN 2701 (dalej: „węgiel” lub „wyroby węglowe”). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje m.in. sprzedaży na terytorium kraju, eksportu i wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych. Do nabywców wyrobów węglowych sprzedawanych przez Spółkę na terytorium kraju należą zarówno podmioty posiadające status PPW, jak i finalni nabywcy węglowi w rozumieniu ustawy (dalej: „FNW”).

Korzystając z rozwiązania przewidzianego w § 2 - 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 października 2013 r. w sprawie wyrobów akcyzowych, w przypadku których podatnicy mogą stosować kwartalny okres rozliczeniowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 1276; dalej: „rozporządzenie”), Spółka zamierza składać deklaracje dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych „AKC - WW oraz (wpłacać podatek akcyzowy od tych wyrobów za kwartalne okresy rozliczeniowe w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą zdarzyć się sytuacje, w których Spółka zobowiązana będzie do zapłaty akcyzy od ubytków wyrobów węglowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. c ustawy. Obowiązek zapłaty przez Spółkę (akcyzy od ubytków wyrobów węglowych może dotyczyć w szczególności sytuacji, w których stwierdzone ubytki wyrobów węglowych wynikają z popełnienia przestępstwa przeciwko mieniu oraz przypadków, w których zostaną przekroczone normy dopuszczalnych ubytków wyrobów węglowych określone w wydanym na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy rozporządzeniu Ministra (Finansów z dnia 10 września 2013 r. w sprawie norm dopuszczalnych ubytków wyrobów węglowych (Dz. U. 2 2013 r. poz. 1087).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wybór przez Spółkę kwartalnych okresów rozliczeniowych w przypadku wyrobów węglowych odnosi się do całości rozliczeń danego podmiotu z tytułu akcyzy od wyrobów węglowych i w konsekwencji czy całość akcyzy od wyrobów węglowych, w tym także ich ubytków, powinna być ujmowana przez Spółkę łącznie w deklaracji AKC - WW składanej za dany kwartalny okres rozliczeniowy i uiszczana w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy?

Zdaniem Wnioskodawcy wybór przez Spółkę kwartalnych okresów rozliczeniowych w przypadku wyrobów węglowych odnosi się do całości rozliczeń danego podmiotu z tytułu akcyzy od wyrobów węglowych, w tym również do zobowiązań z tytułu powstania ubytków wyrobów węglowych. W konsekwencji całość akcyzy od wyrobów węglowych, w tym także ich ubytków, powinna być ujmowana przez Spółkę łącznie w deklaracji „AKC - WW" składanej za dany kwartalny okres rozliczeniowy i uiszczana w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Na gruncie art. 21a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 ze zmianami; (dalej: „ustawa") w przypadku wyrobów węglowych podatnik co do zasady jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej za miesięczne okresy rozliczeniowe w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu od miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 9 ustawy w przypadku m.in. ubytków wyrobów akcyzowych przekraczających normy dopuszczalnych ubytków, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać deklarację podatkową, obliczać oraz wpłacać akcyzę za dzienny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał ten ubytek.

Jednocześnie w art. 26 ust. 2 pkt 2 ustawodawca upoważnił ministra właściwego do spraw finansów do określenia w drodze rozporządzenia wyrobów akcyzowych, w przypadku których podatnicy mogą stosować dłuższe niż wymienione m.in, w art. 21 ust. 9 oraz art. 21a ust. 1 ustawy okresy rozliczeniowe, terminy składania deklaracji lub wpłaty akcyzy.

W oparciu o powyższe upoważnienie zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 października 2013 r. w sprawie wyrobów akcyzowych, w przypadku których podatnicy mogą stosować kwartalny okres rozliczeniowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 1276; dalej „rozporządzenie”). Zgodnie z § 1 rozporządzenia określa ono wyroby akcyzowe, w przypadku których podatnicy mogą stosować okres rozliczeniowy dłuższy niż wymieniony w art. 21 ust. 9 oraz w art. 21a ust 1 ustawy, a także termin składania deklaracji dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych oraz wpłaty podatku akcyzowego od wyrobów węglowych. Przepisy rozporządzenia stanowią, że w przypadku wyrobów węglowych podatnicy mogą stosować kwartalny okres rozliczeniowy. Jednocześnie z § 3 rozporządzenia wynika, że w przypadku wyboru kwartalnych okresów rozliczeniowych deklarację dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych AKC-WW składa się za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy. W tym samym terminie podatnik zgodnie z § 4 rozporządzenia zobowiązany jest również do wpłaty podatku akcyzowego.

Z punktu widzenia przedmiotu niniejszego wniosku na szczególną uwagę zasługuje § 1 pkt 1 rozporządzenia, który wprost wskazuje, że przedmiotowe rozporządzenie określa wyroby akcyzowe, w przypadku których podatnicy mogą stosować okres rozliczeniowy dłuższy niż wymieniony w art. 21 ust. 9 oraz w art. 21a ust. 1 ustawy. Wskazanie we wspomnianym przepisie rozporządzenia art. 21 ust. 9 ustawy, zdaniem Wnioskodawcy, oznacza, że w przypadku wyboru kwartalnych okresów rozliczeniowych, do rozliczeń danego podatnika z tytułu akcyzy od ubytków wyrobów węglowych przekraczających normy (określone w przepisach wydanych na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy nie stosuje się terminów przewidzianych w art. 21 ust. 9 ustawy, lecz terminy określone w § 2 i 3 rozporządzenia. Należy zatem uznać, że wybór przez podatnika kwartalnych okresów rozliczeniowych w przypadku wyrobów węglowych odnosi się do całości rozliczeń danego podmiotu z tytułu akcyzy od wyrobów węglowych, w tym również do zobowiązań z tytułu powstania ubytków wyrobów węglowych przekraczających normy określone w przepisach wydanych na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy.

W świetle powyższego zdaniem Wnioskodawcy z brzmienia przepisów wynika, że Spółka jako podatnik stosujący kwartalne okresy rozliczeniowe na podstawie komentowanego rozporządzenia powinna wykazywać akcyzę od ubytków wyrobów węglowych (w tym również od ubytków wyrobów węglowych przekraczających normy określone w przepisach wydanych na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy) w deklaracjach AKC - WW składanych za kwartalne okresy rozliczeniowe w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy. W tym samym terminie Spółka powinna również uiszczać akcyzę od powstałych ubytków wyrobów węglowych.

Przedstawione podejście podatnika znajduje oparcie także we wzorze deklaracji dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych AKC - WW stanowiącym załącznik nr 13 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 października 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1278), zgodnie z którym przedmiotowa deklaracja powinna być składana „do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu od kwartału/miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy”. Tym samym na gruncie obecnie obowiązujących przepisów brak jest podstaw do przyjęcia, że w przypadku wyboru kwartalnych okresów rozliczeniowych poniekąd dodatkowa deklaracja AKC - WW od ubytków wyrobów węglowych przekraczających normy określone w przepisach wydanych na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy powinna być składana do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał ten ubytek.

Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy na uwagę zasługuje fakt, iż regulacja zawarta w art. 21 ust 9 ustawy dotyczy jedynie ubytków wyrobów węglowych przekraczających normy określone w przepisach wydanych na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy. Tym samym akcyza od ubytków wynikających z popełnienia przestępstwa przeciwko mieniu powinna być rozliczana zgodnie z zasadami zawartymi w § 2 - 4 rozporządzenia.

W związku z powyższym przyjęcie podejścia, zgodnie z którym w przypadku stosowania kwartalnych okresów rozliczeniowych, podatnik zobowiązany jest do dodatkowego składania miesięcznych deklaracji akcyzowych od ubytków przekraczających dopuszczalne normy określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy w odniesieniu do wyrobów węglowych prowadzi do sytuacji, w której Spółka będzie każdorazowo zobowiązana do:

  • składania miesięcznych deklaracji „AKC - WW” i zapłaty akcyzy w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał ubytek - w odniesieniu do ubytków przekraczających normy określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy oraz
  • składania kwartalnych deklaracji „AKC - WW” i zapłaty akcyzy do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do ubytków wynikających z popełnienia przestępstwa przeciwko mieniu oraz pozostałych zobowiązań podatkowych w podatku akcyzowym od wyrobów węglowych.

Innymi słowy uznanie, że Spółka zobowiązana jest do składania deklaracji AKC - WW od ubytków wyrobów węglowych oraz uiszczania akcyzy od tych ubytków w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał ten ubytek oznaczałoby przykładowo, że za okres od 1 stycznia do 31 marca Spółka zobowiązana byłaby złożyć:

  • w terminie do 25 lutego deklarację AKC - WW, w której ujęłaby akcyzę od powstałych w styczniu ubytków wyrobów węglowych przekraczających normę ustaloną w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy;
  • w terminie do 25 marca deklarację AKC - WW, w której ujęłaby akcyzę od powstałych w lutym ubytków wyrobów węglowych przekraczających normę ustaloną w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy;
  • w terminie do 25 kwietnia deklarację AKC - WW w której ujęłaby akcyzę od powstałych w marcu ubytków wyrobów węglowych przekraczających normę ustaloną w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 85 ust, 7 ustawy;
  • w terminie do 25 maja deklarację „AKC - WW. w której ujęłaby akcyzę od powstałych w okresie od 1 stycznia do 31 marca ubytków wyrobów węglowych wynikających z popełnienia przestępstw przeciwko mieniu oraz pozostałych zobowiązań podatkowych od wyrobów węglowych powstałych we wspomnianym okresie.

Oznacza to, że każdorazowo ten sam przedział czasu zostałby objęty czterema deklaracjami AKC - WW, z których każda stanowiłaby deklarację pierwotną, a nie korektę wcześniejszej deklaracji złożonej przez Spółkę.

Takie rozwiązanie w ocenie Wnioskodawcy spowodowałoby znaczną komplikację rozliczeń Spółki z tytułu akcyzy od wyrobów węglowych. Podejście odmienne od zaprezentowanego stanowiska Wnioskodawcy nie tylko nie wynika z brzmienia obecnie obowiązujących przepisów, lecz również nie znajduje uzasadnienia w wykładni funkcjonalnej tej regulacji.

Mając na uwadze powyższe w ocenie Wnioskodawcy wybór kwartalnych okresów rozliczeniowych w przypadku wyrobów węglowych odnosi się do całości jego rozliczeń z tytułu akcyzy od wyrobów węglowych, w tym również do zobowiązań z tytułu powstania ubytków wyrobów węglowych. W konsekwencji całość akcyzy od wyrobów węglowych, w tym także ich ubytków, powinna być ujmowana przez Spółkę łącznie w deklaracji AKC - WW składanej za dany kwartalny okres rozliczeniowy i uiszczana w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj