Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB/II/1/415-1011/11/MK
z 7 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB/II/1/415-1011/11/MK
Data
2012.03.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
komunikacja miejska
pracownik
zwrot kosztów


Istota interpretacji
Skutki podatkowe wypłaty ryczałtu pieniężnego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 02 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 08 grudnia 2011r.), uzupełnionym w dniu 28 lutego 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty ryczałtu pieniężnego z tytułu korzystania ze środków komunikacji lokalnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 grudnia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty ryczałtu pieniężnego z tytułu korzystania ze środków komunikacji lokalnej. Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 16 lutego 2012r. znak: IBPB II/1/415-1011/11/MK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 28 lutego 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej zatrudnia opiekuna środowiskowego, niebędącego pracownikiem socjalnym. Opiekun środowiskowy, zatrudniony w oparciu o umowę o pracę, znaczną część swojej pracy wykonuje w terenie, poza siedzibą GOPS. Ponieważ pracodawca nie posiada własnego pojazdu, pozostającego do dyspozycji pracownika, ani też pracownik nie posiada samochodu, z pracownikiem tym zawarta został umowa o ryczałt na korzystanie ze środków komunikacji lokalnej PKS, BUS w jazdach lokalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych jest zwrot kosztów wypłaconych pracownikowi zatrudnionemu w oparciu o umowę o pracę, w formie miesięcznego ryczałtu pieniężnego, przyznanego przez GOPS z tytułu korzystania ze środków komunikacji lokalnej PKS, BUS w jazdach lokalnych przez opiekuna środowiskowego wykonującego pracę na terenie gminy...

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot kosztów wypłaconych w formie miesięcznego ryczałtu z tytułu korzystania ze środków komunikacji lokalnej PKS, BUS w jazdach lokalnych przez pracownika GOPS tj. opiekuna środowiskowego (niebędącego pracownikiem socjalnym) ze względu na brak możliwości zapewnienia dojazdu środkami pozostającymi w dyspozycji pracodawcy korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazał, iż zwrot kosztów przejazdu w formie miesięcznego ryczałtu nie opodatkowano podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23b ww. ustawy, wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw – do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.

Z powyższego wynika, iż zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy jest wolny od podatku dochodowego, jeżeli samochód jest wykorzystywany w jazdach lokalnych, a obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów odrębnych ustaw.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej zatrudnia opiekuna środowiskowego, niebędącego pracownikiem socjalnym. Opiekun środowiskowy, zatrudniony w oparciu o umowę o pracę, znaczną część swojej pracy wykonuje w terenie, poza siedzibą GOPS. Ponieważ pracodawca nie posiada własnego pojazdu, pozostającego do dyspozycji pracownika, ani też pracownik nie posiada samochodu, z pracownikiem tym zawarta został umowa o ryczałt na korzystanie ze środków komunikacji lokalnej PKS, BUS w jazdach lokalnych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zwrot wskazanych kosztów korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższym stanowiskiem nie można się zgodzić. Jak wyżej wskazano omawiany przepis znajdzie zastosowanie jedynie do tych pracowników, którzy uzyskują zwrot kosztów poniesionych z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika dla potrzeb zakładu pracy i zwrot tych kosztów wynika z odrębnych przepisów.

W treści wniosku wskazano, iż opiekun środowiskowy wykonujący pracę w terenie nie posiada samochodu (również pracodawca nie posiada pojazdu, który mógłby oddać do dyspozycji pracownika). Przedmiotowe zwolnienie nie może zatem znaleźć zastosowania, bowiem zwrotu kosztów z tytułu korzystania ze środków komunikacji miejskiej nie można utożsamiać ze zwrotem kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania prywatnego samochodu.

Wobec powyższego stwierdzić zatem należy, że zwrot kosztów wypłaconych w formie miesięcznego ryczałtu pieniężnego opiekunowi środowiskowemu, z tytułu korzystania ze środków komunikacji lokalnej PKS, BUS w jazdach lokalnych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód ze źródła określonego w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca postąpił zatem nieprawidłowo nie opodatkowując przychodu z tego źródła.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj