Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-58/14/ŁCz
z 14 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 15 stycznia 2014 r. (data otrzymania 21 stycznia 2013 r.), uzupełnionym 6 lutego 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w sytuacji otrzymania przez pracowników w ramach planu motywacyjnego opcji na akcje – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2014 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w sytuacji otrzymania przez pracowników w ramach planu motywacyjnego opcji na akcje. Ww. wniosek uzupełniono 6 lutego 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

H. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką należącą do grupy kapitałowej H., na czele której stoi H.F.G. (dalej: „H. UK”). Stuprocentowym udziałowcem Spółki jest spółka H.F. Ltd., która stanowi podmiot zależny od H. UK.

Spółka H. UK jest organizatorem programu adresowanego do wybranych dyrektorów i pracowników spółek z grupy kapitałowej H., mającego na celu zatrzymanie ich w grupie oraz motywowanie do pracy, której efektem będzie wzrost wyników finansowych spółek z grupy. W programie biorą również udział wybrani pracownicy Wnioskodawcy (dalej: „Uczestnicy”).

Uczestników nie łączy z H. UK stosunek pracy ani żaden inny stosunek prawny, na podstawie którego poszczególni Uczestnicy byliby zobowiązani do świadczenia pracy na rzecz H. UK.

Uczestnicy biorą udział w programach organizowanych przez H. UK na podstawie dokumentu (regulaminu) o nazwie „ …” (dalej: „Plan”). Plan reguluje zasady przyznawania tym Uczestnikom instrumentów finansowych w postaci opcji na akcje zwykłe H. UK (dalej: „Opcje”).

Opcje są przyznawane przez zarząd H. UK (dalej: „Zarząd”) w okresie przyznawania Opcji (dalej: „Okres Przyznawania”) pracownikom nominowanym przez komitet ds. wynagrodzeń działający przy Zarządzie (dalej: „Komitet”).

Okres Przyznawania obejmuje okres 42 dni począwszy od:

  • dnia, w którym Plan zostanie zatwierdzony przez Urząd Skarbowy i Celny w Wielkiej Brytanii;
  • dnia następującego po dniu, w którym H. UK ogłosi wyniki finansowe za poprzedni rok finansowy, półrocze lub inny okres;
  • dnia, w którym Komitet ogłosi zaistnienie wyjątkowych okoliczności, które uzasadniają przyznanie Opcji.

Opcje są przyznawane odpłatnie po cenie Opcji ustalanej przez Zarząd na dzień przyznania Opcji (dalej: „Dzień Przyznania”). Cena Opcji stanowi wartość, po której upoważniony pracownik może nabyć akcję w wyniku realizacji Opcji. Cena Opcji jest ustalana jako wartość nie niższa niż:

  • cena rynkowa akcji w dniu poprzedzającym Dzień Przyznania (lub, jeśli Komitet tak postanowi, średnia cen rynkowych akcji w ciągu trzech dni poprzedzających Dzień Przyznania) lub
  • jeżeli akcje mają zostać objęte w wyniku subskrypcji – ich wartość nominalna.

Zarząd w Dniu Przyznania może ustanowić szczególne warunki realizacji Opcji określone przez Komitet. Szczególne warunki muszą być obiektywne, określone pisemnie w Dniu Przyznania, związane z poprawą wyników finansowych H. UK w ciągu trzech lat oraz co do zasady nie mogą być zmienione przez Komitet.

Opcje są niezbywalne. Realizacja Opcji przez uprawnioną osobę może nastąpić nie wcześniej niż z upływem trzech lat od Dnia Przyznania lub innej późniejszej daty ustalonej przez Zarząd w Dniu Przyznania. Realizacja Opcji może nastąpić dopiero po spełnieniu się szczególnych warunków, jeżeli takie dodatkowe warunki zostały ustanowione. Opcja może zostać zrealizowana przez osobę pozostającą dyrektorem lub pracownikiem w jednej ze spółek należących do grupy kapitałowej H.

Po spełnieniu powyższych przesłanek, Uczestnik nabywa prawo do realizacji Opcji po cenie Opcji, to jest zamiany w dowolnym terminie posiadanych Opcji na akcje zwykłe. Opcje mogą być realizowane w całości lub w częściach.

Opcja wygasa w zakresie, w jakim nie została zrealizowana przez Uczestnika, po upływie 10 lat od Dnia Przyznania. Zatem Opcja może być zrealizowana przez Uczestnika wyłącznie w okresie od Dnia Przekazania do dnia, w którym upływa 10 lat od dnia Przyznania. Natomiast do momentu spełnienia powyższych warunków możliwość realizacji Opcji jest zawieszona.

Jeżeli Uczestnik przestaje być pracownikiem spółki należącej do grupy kapitałowej przed dniem realizacji Opcji, co do zasady Opcja wygasa z dniem ustania stosunku prawnego łączącego go z daną spółką. Jednocześnie Plan przewiduje od tego pewne wyjątki odnoszące się do przypadków, kiedy stosunek pracy ustaje z przyczyn nie leżących po stronie pracownika.

Wnioskodawca w żaden sposób nie ma wypływu na tworzenie programu ani nie jest obciążany żadnymi kosztami uczestnictwa własnych pracowników w programie.

Program organizowany przez H. UK w oparciu o Plan jest obecnie realizowany oraz będzie realizowany w przyszłości.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskiwany przez Uczestników w związku z realizacją praw wynikających z Opcji powstanie dopiero w momencie realizacji Opcji (a nie na żadnym wcześniejszym etapie) oraz powinien być zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 211 poz. 1384 ze zm.) i w konsekwencji na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych, a powstały w ten sposób dochód podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany przez Uczestników w związku z realizacją praw wynikających z Opcji powstanie dopiero w momencie realizacji Opcji (a nie na żadnym wcześniejszym etapie) oraz powinien być zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych, a powstały w ten sposób dochód podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – źródłami przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodami z zastrzeżeniem art. 14 – 16 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego przepisu przychód po stronie Uczestników nie powstanie w Dniu Przyznania ani w chwili, kiedy realizacja Opcji stanie się możliwa, gdyż na tym etapie nie otrzymują oni jeszcze żadnego świadczenia w postaci akcji. Przyznanie takiego prawa oraz późniejsza możliwość realizacji stanowi jedynie zobowiązanie do przeniesienia własności akcji w przyszłości. Przysporzenie, które otrzymuje Uczestnik w Dniu Przyznania oraz w chwili, kiedy realizacja Opcji staje się możliwa, jest więc potencjalne.

Powyższe stanowisko znajduje jednocześnie potwierdzenie w interpretacjach Ministra Finansów w podanych stanach faktycznych (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 30 kwietnia 2013 r., sygn. akt IPPB2/415-72/13-6/MK).

Konsekwentnie, skoro po stronie Uczestnika nie powstanie przychód w Dniu Przyznania ani w chwili, kiedy realizacja Opcji stanie się możliwa, to tym bardziej Spółka nie będzie miała w tym momencie obowiązków płatnika, o których mowa w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dopiero w momencie realizacji Opcji zgodnie z postanowieniami programu, możliwe będzie określenie konkretnej wielkości przysporzenia. Stąd korzyść, jaką osiągnie Uczestnik w związku z przyznaniem mu prawa własności akcji powinna zostać uwzględniona jedynie na etapie przeniesienia własności akcji.

Jednocześnie przychód uzyskany z tytułu realizacji Opcji powinien zostać zaliczony do kategorii kapitałów pieniężnych. Takie wnioski wynikają z analizy poniższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Zgodnie z art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przez użyte w tej ustawie pojęcie „pochodne instrumenty finansowe” rozumieć należy instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 ze zm.; dalej: „ustawa o OIF”).

W art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o OIF ustawodawca definiuje instrumenty finansowe, jako instrumenty, które spełniają następujące przesłanki:

  • nie są papierami wartościowymi w rozumieniu tej ustawy oraz
  • stanowią m.in. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy o OIF – przez papiery wartościowe rozumie się:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeksu spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Z uwagi na fakt, że Opcje nie są emitowane na podstawie szczególnych przepisów oraz nie są zbywalne, Opcje nie stanowią papierów wartościowych w rozumieniu ustawy o OIF. Dlatego też należy rozważyć, czy Opcje można zaliczyć do pozostałych instrumentów finansowych określonych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o OIF.

Zgodnie z powszechnym rozumieniem pochodnych instrumentów finansowych, posiadacz takiego instrumentu jest uprawniony do uzyskania świadczenia, zaś jego wystawca jest zobowiązany do realizacji zobowiązania w określonym terminie i na określonych warunkach, wyznaczanych w odniesieniu do wartości aktywów, na których oparty został pochodny instrument finansowy (tak m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 kwietnia 2013 r., sygn. akt IBPBII/2/415-81/13/HS, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 lutego 2013 r., sygn. akt IPPB2/415-1040/12-4/MG, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 marca 2012 r., sygn. akt IPPB2/415-168/12-3/MG, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 grudnia 2011 r., sygn. akt IPPB2/415-830/11-6/MK oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 marca 2012 r., sygn. akt IBPBII/2/415-1445/11/ŁCz). Do form realizacji pochodnego instrumentu finansowego zalicza się dostawę aktywów danego rodzaju (instrumentów bazowych) lub zapłatę określonej kwoty rozliczenia.

Katalog instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi określonych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o OIF, które na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiowane są jako pochodne instrumenty finansowe, jest katalogiem otwartym. W katalogu tym mieszczą się m.in. „opcje”, a także „inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy”. Oznacza to, że przenosząc ten przykładowy katalog pochodnych instrumentów finansowych na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca miał zamiar ująć szeroko zdarzenia kwalifikowane do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych.

Pojęcie opcji nie jest zdefiniowane w przepisach prawa. Art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o OIF – do którego odsyła art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wymienia jako przykład instrumentu finansowego opcje, których instrumentem bazowym jest m.in. papier wartościowy (np. akcje) i które są wykonywane przez dostawę instrumentu bazowego lub rozliczenie pieniężne. Powyższą charakterystykę opcji można, w ocenie Spółki, odnieść do sytuacji opisywanej w niniejszym wniosku, tj. do realizacji praw z Opcji wydawanych Uczestnikom. W przedstawionym zdarzeniu postanowienia Planu przewidują, że realizacja praw z Opcji przyznanych w ramach programu nastąpi w przypadku spełnienia się określonych warunków poprzez przekazanie akcji (czyli dostawę instrumentu bazowego), na podstawie dyspozycji Uczestnika dokonanej w okresie realizacji Opcji.

Co więcej, za prawidłowością kwalifikacji Opcji jako pochodnych instrumentów finansowych –w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o OIF – przemawiają także następujące argumenty:

  • Opcje inkorporują pewne prawo, które może zostać zrealizowane po spełnieniu się określonych warunków;
  • co do zasady Opcje są realizowane odpłatnie;
  • Opcje są niezbywalne, zatem Uczestnik nie może prawami z Opcji swobodnie dysponować (co oznacza, że nie stanowią one papierów wartościowych w rozumieniu ustawy o OIF);
  • nie jest możliwe ustalenie potencjalnej korzyści majątkowej Uczestnika programu w momencie objęcia Opcji, ponieważ do momentu realizacji Opcji Uczestnik nie ma pewności, jaką korzyść otrzyma;
  • objęcie Opcji jest związane ze stanem niepewności dla Uczestnika, który przejawia się w ryzyku, że przesłanki realizacji Opcji nie zostaną spełnione lub realizacja Opcji nie będzie opłacalna ze względu na spadek wartości rynkowej akcji H. UK.

W świetle powyższych argumentów Spółka jest zdania, że Opcje należy uznać za pochodne instrumenty finansowe, których instrumentami bazowymi są papiery wartościowe (akcje zwykłe H. UK), wykonywane poprzez dostawę instrumentu bazowego. W związku z tym, zdaniem Spółki, realizacja praw z Opcji rodzi po stronie Uczestników przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa – płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Na podstawie art. 45 ust. la pkt 1 w związku z ust. 1 oraz w związku z art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychód z tytułu realizacji praw z Instrumentów powinien zostać wykazany przez Uczestnika w odrębnym zeznaniu podatkowym (PIT-38) sporządzanym do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym dochód został osiągnięty. Zgodnie z art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w tym samym terminie powinien zostać wpłacony przez Uczestnika do urzędu skarbowego podatek wynikający z tego zeznania.

Ewentualne przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Uczestników w związku z realizacją praw z Opcji będzie stanowić przychód z kapitałów pieniężnych. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, nie będą na nim ciążyły obowiązki płatnika, bowiem przywołane powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują, że w rozpatrywanej sprawie wszystkie obowiązki związane z uiszczeniem podatku z tytułu uzyskania przychodów z kapitałów pieniężnych spoczywają na samych podatnikach.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych na gruncie zbliżonego stanu faktycznego – tak m.in.:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 2 lipca 2013 r., sygn. akt IPPB2/415-288/13-4/MK;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 czerwca 2013 r., sygn. akt IPPB2/415-225/13-5/AK;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia 2013 r., sygn. akt IBPBII/2/415-81/13/HS;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 28 lutego 2013 r., sygn. akt IPPB2/415-1040/12-4/MG;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 18 stycznia 2013 r., sygn. akt IBPBII/2/415-1361/12/NG;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 26 kwietnia 2013 r., sygn. akt IBPBII/2/415-120/12/MW;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 26 marca 2012 r., sygn. akt IPPB2/415-168/12-3/MG;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 9 maja 2011 r., sygn. akt IBPBII/2/415-182/11/AK oraz IBPBII/2/415-183/11/AK;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 26 października 2010 r., sygn. akt ILPB2/415-901/10-2/JK;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 30 sierpnia 2010 r., sygn. akt IBPBII/2/415-660/10/ŁCz.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, Spółka stoi na stanowisku, że przychód uzyskiwany przez Uczestników w związku z realizacją praw wynikających z Opcji powstanie dopiero w momencie realizacji Opcji (a nie na żadnym wcześniejszym etapie) oraz powinien być zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych, a powstały w ten sposób dochód podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W tym miejscu wyjaśnić jedynie należy, że przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca przywołał brzmienie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące do 31 grudnia 2013 r. Ustawą z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz.U. z 2013 r. poz. 1387) zmieniono m.in. art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który po zmianie stanowi, że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Nowe brzmienie – w myśl art. 2 ustawy zmieniającej – ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od 1 stycznia 2014 r. Powyższa zmiana nie ma wpływu na treść rozstrzygnięcia.

Wskazać także należy, że obwieszczeniem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 stycznia 2012 r. został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2012 poz. 361 ze zm.). Natomiast obwieszczeniem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 6 września 2013 r. został ogłoszony jednolity tekst ustawy Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1030 ze zm.).

Dodatkowo nadmienić należy, że na skutek zmiany przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jaka miała miejsce od 2009 r. do 2013 r. jak też po 2013 r. nie zmienił się sposób opodatkowania przychodu w związku z realizacją praw wynikających z instrumentów finansowych, jak też sposób zakwalifikowania ww. przychodu do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych dla uczestników programów motywacyjnych. Powyższa zmiana przepisów nie spowodowała zmian w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizacją programów motywacyjnych skierowanych do pracowników.

Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników w określonym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj