Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1345/11/KM
z 5 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1345/11/KM
Data
2012.01.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
gospodarstwo rolne
prawo do odliczenia
usługi agroturystyczne


Istota interpretacji
Czy aby wyremontować i zmodernizować pomieszczenia i „obejście” wokół domu i z kosztów odliczyć podatek VAT należy najpierw zarejestrować działalność agroturystyczną i prowadzić „w gorszych warunkach”, czy też można odliczać VAT od „remontu i modernizacji” jako rolnik prowadzący gospodarstwo rolne i rozliczający się z VAT-u (bez rejestracji agroturystyki)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.) uzupełnionym w dniu 27 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z planowanymi usługami agroturystycznymi - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 września 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 27 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z planowanymi usługami agroturystycznymi.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jako „młody” rolnik, „płatnik” podatku VAT, czyli „rozliczający” się z tego podatku, prowadzi Pani gospodarstwo rolne o powierzchni 16 ha, specjalizujące się w hodowli bydła mlecznego. Zamierza Pani w najbliższej przyszłości uporządkować podwórko i otoczenie oraz przeznaczyć jedną kondygnację, czyli piętro w domu mieszkalnym, na agroturystykę, czyli działalność pozarolniczą w ramach „prowadzenia gospodarstwa”. Wskazano, iż „ w ramach 5 pokoi” nie musi się Pani rejestrować w urzędzie skarbowym i rozliczać się „z podatku”, a tylko „prowadzić tą działalność pozarolniczo nie jako przedsiębiorca”, lecz jako rolnik, bowiem wiele inwestycji w tym gospodarstwie będzie wspólnych dla prowadzenia gospodarstwa i agroturystyki. Podkreśla Pani, iż będzie prowadziła działalność agroturystyczną „wspólnie jako rolnik”, a nie jako przedsiębiorca. Jedna połowa domu będzie wydzielona na mieszkanie dla rodziny.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku.


Czy aby wyremontować i zmodernizować pomieszczenia i „obejście” wokół domu i z kosztów odliczyć podatek VAT należy najpierw zarejestrować działalność agroturystyczną i prowadzić „w gorszych warunkach”, czy też można odliczać VAT od „remontu i modernizacji” jako rolnik prowadzący gospodarstwo rolne i rozliczający się z VAT-u (bez rejestracji agroturystyki)...


Zdaniem Wnioskodawcy można „rozliczać się z agroturystyki” jako rolnik „vatowiec”, gdyż wiele „rzeczy” jest wspólnych, powiązanych (podwórko, klatka schodowa). Przykładowo układanie kostki brukowej – odliczenie w 100%, gdyż służy to wspólnej działalności, natomiast remont i modernizacja domu – odliczenie w procentach proporcjonalnie do przeznaczenia na działalność agroturystyczną i mieszkalną. Ponadto wskazano, iż w okresie późniejszym będzie się Pani rozliczać z usług agroturystycznych (faktury z 23% stawką podatku). Obecnie składa Pani co miesiąc deklaracje podatkowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że działalności w zakresie agroturystyki nie można zakwalifikować na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług jako działalności rolniczej, przez tą bowiem – w myśl przepisu art. 2 pkt 15 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. – rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Z przywołanych przepisów wynika, że działalność, polegająca na świadczeniu usług agroturystycznych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Zgodnie natomiast z generalną zasadą wyrażoną w treści art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione warunki wynikające z ww. artykułu: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Podstawową zasadą dla realizacji prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest istnienie związku tego podatku z czynnościami opodatkowanymi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. pkt 1 lit. a) ustawy).

Kwestia rejestracji podatników w zakresie podatku od towarów i usług uregulowana została w art. 96 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mianowicie, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” (…).

Zgodnie z art. 96 ust. 12 ww. ustawy, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Z treści wniosku wynika, że będąc rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, rozliczający ten podatek na zasadach ogólnych i składa co miesiąc deklaracje podatkowe. Zamierza Pani uporządkować podwórko i otoczenie oraz przeznaczyć jedną kondygnację, czyli piętro w domu mieszkalnym, na działalność agroturystyczną, dokonując remontu i modernizacji pomieszczeń.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie, o ile – jak wskazała Pani - nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek pomiędzy planowanymi zakupami a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wobec powyższego będzie przysługiwało Pani, jako zarejestrowanemu podatnikowi, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zakup materiałów i usług budowlanych w zakresie, w jakim dotyczą remontu i modernizacji pomieszczeń budynku mieszkalnego, przeznaczonych na działalność agroturystyczną, a także otoczenia (podwórka) wykorzystywanego do działalności rolnej i agroturystycznej. Zatem przykładowo wskazane układanie kostki brukowej nie będzie podlegało odliczeniu w 100%, bowiem posłuży także celom mieszkalnym, skoro tylko piętro budynku zostanie przeznaczone na działalność agroturystyczną.

Oceniając więc całościowo Pani stanowisko, uznano je za nieprawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, iż całokształt czynności podejmowanych przez Panią, zarówno w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego, jak i z tytułu planowanych usług agroturystycznych, stanowi prowadzenie działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy, tym samym dokonując rejestracji jako podatnik VAT czynny, dokonuje jej Pani dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, występując jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, zgodnie z art. 96 ust. 12 ww. ustawy, natomiast w przeciwnym wypadku taki obowiązek nie wystąpi.

Ponadto wskazać należy, iż brak aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego w sytuacji, gdy nie zmieni się status podatnika, nie będzie miał wpływu na warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z działalnością agroturystyczną, przy założeniu wystąpienia ich związku z czynnościami opodatkowanymi.

Końcowo wskazać należy, iż organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie rejestracji na gruncie ustaw innych niż podatkowe. Ponadto niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zastosowania do usługi agroturystycznej stawki podatku VAT w wysokości 23%, bowiem nie było to przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj