Interpretacja Ministra Finansów
PL/LM/830/77/KPV/13/133870
z 24 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, z urzędu, zmienia interpretację indywidualną Nr IPPB2/436-615/12-4/AF, wydaną w dniu 12 marca 2013 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego w imieniu Ministra Finansów na podstawie § 2 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w ten sposób, iż stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2013 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu dzieł sztuki o wartości powyżej 1.000 zł – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu dzieł sztuki o wartości powyżej 1.000 zł.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Muzeum jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora. Organizatorem muzeum jest miasto, które zapewnia środki niezbędne do utrzymania i rozwoju muzeum. Muzeum zakupiło dzieło sztuki o wartości 15.000,00 zł i nie odprowadziło podatku. Umowę kupna obrazu zawarto 25 października 2012 roku. Miejscem zawarcia umowy była Warszawa, a obraz będący przedmiotem umowy sprzedaży w chwili jej zawarcia znajdował się na terenie kraju.


We wniosku zadano następujące pytanie.


Czy w myśl art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych muzeum zwolnione jest z zapłaty podatku od zakupu dzieła sztuki o wartości powyżej 1.000,00 zł?

Wnioskodawca przywołał interpretację indywidualną Nr IBPBII/1/436-44/08/MCZ, wydaną w dniu 20 marca 2009 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach działającego w imieniu Ministra Finansów, w której wyjaśniono, że „… stosownie do przepisu art. 8 pkt 4 i pkt 5 ustawy zwalnia się od czynności cywilnoprawnych jednostki samorządu terytorialnego i Skarb Państwa. Powyższe oznacza, że jeżeli muzeum jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego jest ono zwolnione z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych”. W związku z tym uważa, że będąc jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego jest zwolniony z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 marca 2013 r. Nr IBPB2/1/436-615/12-4/AF uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. W uzasadnieniu wskazano, że zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych są jednostki samorządu terytorialnego oraz Skarb Państwa, a zatem również muzeum będące jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego.


Minister Finansów po dokonaniu analizy akt sprawy stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlega umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. W myśl art. 8 pkt 4 i 5 ww. ustawy zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego oraz Skarb Państwa. Na podstawie art. 9 pkt 6 ww. ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1000 zł. Obowiązek zapłaty podatku od umowy sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 w zw. z art. 5 ust. 2 ww. ustawy).

Mając na względzie powyższe przepisy należy wskazać, że nieprawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym muzea korzystają ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli stanowią jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa. W myśl bowiem art. 8 pkt 4 i 5 ww. ustawy zwolnione są od podatku jedynie jednostki samorządu terytorialnego oraz Skarb Państwa.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego. Art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.) przyznaje jej osobowość prawną. Jeżeli jest ona podatnikiem z tytułu dokonania czynności cywilnoprawnej, to na mocy wyżej wskazanego przepisu korzysta ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 1 i art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz.U. z 2012 r., poz. 987, z późn. zm.) muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów. Muzea mogą być tworzone przez ministrów i kierowników urzędów centralnych, jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

W świetle powyższych przepisów brak jest podstaw do utożsamiania jednostki organizacyjnej jaką jest muzeum z osobami prawnymi jakimi są jednostki samorządu terytorialnego lub Skarb Państwa, tylko z tego względu, że są one utworzone przez te osoby prawne. Muzea jako strony czynności podlegających podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie korzystają ze zwolnień określonych w art. 8 pkt 4 i 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Nieprawidłowe jest więc stanowisko Wnioskodawcy odnośnie do braku obowiązku zapłaty podatku w związku z nabyciem dzieła sztuki. Kwota transakcji umowy sprzedaży wskazanej we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej przekracza 1000 zł, zatem umowa ta podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Muzeum jako nabywca jest zobowiązane do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Sumując powyższe wskazać należy, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej zawiera nieprawidłową ocenę skutków podatkowych umowy sprzedaży dzieł sztuki. Nieprawidłowa jest również zmieniana interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie aprobująca to stanowisko. Powyższe uzasadnia więc zmianę tej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.) stronie służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów (ul. Świętokrzyska 12; 00-916 Warszawa) – w terminie czternastu dni od dnia doręczenia zmiany interpretacji – do usunięcia naruszenia prawa.

Skargę wnosi się (w dwóch egzemplarzach) za pośrednictwem Ministra Finansów w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi tego organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ ten nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj