Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-75/14-4/PR
z 26 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki komandytowo-akcyjnej przedstawione we wniosku z 20 grudnia 2013 r. (data wpływu 27 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą dywidendy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą dywidendy. Wniosek został uzupełniony pismem z 10 marca 2014 r. (data wpływu 12 marca 2014 r.).

We wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka powołana została statutem w formie aktu notarialnego z 13 listopada 2012 r. i zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 23 stycznia 2013 r.

Przed zakończeniem pierwszego roku obrotowego, w dniu 20 września 2013 r. Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę o zmianie statutu w zakresie dotyczącym roku obrotowego Spółki. Uchwała ta została zaprotokołowana przez notariusza w Repertorium pod numerem (…). Zgodnie z uchwałą, pierwszy rok obrotowy Spółki został ustanowiony jako rok od momentu rejestracji Spółki w KRS do dnia 30 listopada 2013 r., natomiast drugi rok obrotowy trwa do 31 października 2015 r. Zatem, pierwszy rok po zmianie roku obrotowego Spółki będzie dłuższy niż 12 miesięcy i zakończy się 31 października 2015 r. Kolejne lata obrotowe Spółki będą trwały 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych liczonych od dnia zakończenia poprzedniego roku obrotowego. Zmiana statutu została zarejestrowana przez Krajowy Rejestr Sądowy w dniu 10 października 2013 r.

Aktualnie jedynym komplementariuszem Spółki jest spółka akcyjna - X natomiast jedynym akcjonariuszem spółka akcyjna - Y. Spółka dopuszcza możliwość przystąpienia do Spółki innych akcjonariuszy w przyszłości.

W sytuacji, kiedy Spółka osiągnie zysk, możliwe jest, że Spółka wypłaci dywidendę. Wypłata dywidendy nastąpiłaby przed dniem 1 listopada 2015 r.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wskazał, że zgodnie ze statutem Spółki, jej pierwszy rok obrotowy trwał od daty rejestracji Spółki w rejestrze przedsiębiorców KRS do końca roku kalendarzowego. Spółka została zarejestrowana w KRS w dniu 24 stycznia 2013 r.

Przed zakończeniem pierwszego roku obrotowego, w dniu 20 września 2013 r. Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę o zmianie statutu w zakresie dotyczącym roku obrotowego Spółki. Zmiana statutu została zarejestrowana przez Krajowy Rejestr Sądowy w dniu 10 października 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przed dniem 1 listopada 2015 r. Spółka będzie obowiązana na podstawie art. 26 w związku z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych w przypadku wypłaty dywidendy, która nie będzie dokonywana na rzecz akcjonariusza posiadającego co najmniej 10% akcji w Spółce przez nieprzerwany okres minimum 2 lat?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie obowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku wypłaty dywidendy przed dniem 1 listopada 2015 r.

Spółka dokonała zmiany roku obrotowego. Zmiany te dokonane zostały zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Jednocześnie, zważywszy na fakt, że na moment dokonywania powyższych zmian Spółka nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zatem nie była ona obowiązana do zgłoszenia tego faktu do naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2014 r. „dochodem z udziału w zyskach osób prawnych (...) jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału”. W szczególności, dochodem takim może być otrzymana dywidenda. Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych „podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu”. W myśl art. 26 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej dokonujące wypłat z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 1 są obowiązane jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy. Spółka nie jest osobą prawną, a zatem wypłacona przez nią dywidenda nie stanowi przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. W konsekwencji, w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2014 r. Spółka w przypadku wypłaty dywidendy niewątpliwie nie jest obowiązana do poboru podatku jako płatnik.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (dalej: „Ustawa Zmieniająca”) zmieniającej art. 1 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają zastosowanie również do spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W konsekwencji, od 1 stycznia 2014 r. spółki komandytowo-akcyjne, co do zasady, będą podatnikami podatku od osób prawnych.

Z kolei zgodnie z art. 4a pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu nadanym przez Ustawę Zmieniającą przez udział w zyskach osób prawnych należy rozumieć również udział w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, to jest udział w zysku spółki komandytowo-akcyjnej. W konsekwencji, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. zasadą będzie, iż spółka komandytowo-akcyjna wypłacająca dywidendę będzie obowiązana do poboru podatku jako płatnik.

Jednak Ustawa Zmieniająca zawiera przepisy przejściowe, z uwagi na fakt, iż rok obrotowy spółki komandytowo-akcyjnej nie musi być rokiem kalendarzowym. Zgodnie z art. 4 ust. 1 Ustawy Zmieniającej „w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...) przepisy ustaw wymienionych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.”.

Obecny rok obrotowy Spółki kończy się 31 października 2015 r. W konsekwencji, pierwszym dniem roku obrotowego Spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r. będzie 1 listopada 2015 r.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu nadanym przez Ustawę Zmieniającą znajdą zastosowanie w stosunku do Spółki począwszy od 1 listopada 2015 r.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 Ustawy Zmieniającej „spółka, o której mowa w ust. 1, która:

  1. powstała po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu, a jej rok obrotowy rozpoczęty w 2013 r. nie kończy się w dniu 31 grudnia 2013 r. lub
  2. dokonała zmiany roku obrotowego po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu
  • jest obowiązana na dzień 31 grudnia 2013 r. do zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego. Pierwszy rok podatkowy takiej spółki rozpoczyna się z dniem 1 stycznia 2014 r. i trwa do końca przyjętego roku obrotowego”.

W rezultacie, należy rozważyć czy w stosunku do Spółki nie znajdą zastosowania wskazane powyżej przesłanki skutkujące obowiązkiem zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 31 grudnia 2013 r. i rozpoczęcia roku podatkowego z dniem 1 stycznia 2014 r. Przy czym rok obrotowy Spółki zgodnie z przepisami prawa bilansowego będzie trwał do 31 października 2015 r.

Stosownie do art. 11 Ustawy Zmieniającej, art. 4 ust. 2 wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Ustawa Zmieniająca została ogłoszona 27 listopada 2013 r. zatem wskazany przepis wszedł w życie 13 grudnia 2013. Spółka powstała przed tą datą, zatem regulacja art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy Zmieniającej nie znajdzie w stosunku do niej zastosowania.

Spółka nie dokonała zmiany roku obrotowego w trakcie trwania pierwszego roku obrotowego, zmiana ta miała miejsce 10 października, czyli również przed dniem wejścia w życie Ustawy Zmieniającej, tj. 13 grudnia 2013 r. W konsekwencji, norma wynikająca z art. 4 ust. 1 pkt 2 Ustawy Zmieniającej nie znajdzie również w stosunku do Spółki zastosowania.

Z uwagi na fakt, iż nie będzie spełniona ani przesłanka wskazana w art. 4 ust. 2 pkt 1, ani w art. 4 ust. 2 pkt 2 Ustawy Zmieniającej, to w konsekwencji Spółka nie będzie obowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 31 grudnia 2013 r., a pierwszy rok podatkowy Spółki nie rozpocznie się z dniem 1 stycznia 2014 r., lecz jak Spółka wskazała powyżej od 1 listopada 2015 r.

Jednocześnie, w ocenie Spółki, przepis art. 7 Ustawy Zmieniającej, w szczególności jego ustęp 3 dotyczący zysków niepodzielonych wypracowanych przed dniem, w którym Spółka ta stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie znajdzie w niniejszej sprawie zastosowania. Przepis ten bowiem odnosi się do zysków, które są wypłacane przez spółkę, która zgodnie z tymi przepisami przejściowymi stała się już podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W konsekwencji, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu nadanym przez Ustawę Zmieniającą znajdą zastosowanie w odniesieniu do Spółki od 1 listopada 2015 r. W rezultacie, Spółka nie będzie obowiązana do poboru podatku u źródła w przypadku wypłaty dywidendy przed dniem 1 listopada 2015 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 330 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.

W myśl art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej.

Zatem zasadą jest, że rokiem podatkowym, jest rok kalendarzowy, zaś inne określenie roku podatkowego stanowi wyjątek od tej reguły.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), nie zawiera odrębnych regulacji co do określenia roku podatkowego, zatem stosownie do art. 11. Ordynacji podatkowej, rokiem podatkowym w podatku dochodowym od osób fizycznych jest rok kalendarzowy.

Z kolei, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych. (art. 8 ust. 1).

Jednocześnie należy zauważyć, że na podstawie ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz.U. z 2013 r., poz. 1387), z dniem 1 stycznia 2014 r. spółki komandytowo-akcyjne zostały objęte podatkiem dochodowym od osób prawnych. Opodatkowanie tym podatkiem ma zastosowanie od pierwszego dnia roku obrotowego takiej spółki, rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r. Obecnie więc spółki komandytowo-akcyjne płacą podatek dochodowy, tak jak spółki kapitałowe. Ze starych zasad rozliczania mogą skorzystać jeszcze niektóre spółki, których rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

Stosownie bowiem do postanowień art. 4 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym, w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej spółce, z zastrzeżeniem art. 6, w tym z tytułu objęcia (nabycia) udziałów takiej spółki, przepisy ustaw wymienionych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 2 ww. ustawy spółka, o której mowa w ust. 1, która:

  1. powstała po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu, a jej rok obrotowy rozpoczęty w 2013 r. nie kończy się w dniu 31 grudnia 2013 r. lub
  2. dokonała zmiany roku obrotowego po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu

– jest obowiązana na dzień 31 grudnia 2013 r. do zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego. Pierwszy rok podatkowy takiej spółki rozpoczyna się z dniem 1 stycznia 2014 r. i trwa do końca przyjętego roku obrotowego.

Jak stanowi art. 11 ww. ustawy, ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r., z wyjątkiem art. 4 ust. 2, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

W powyższych regulacjach wskazano więc, że gdy spółka komandytowo-akcyjna powstanie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy zmieniającej i jej rok obrotowy rozpoczęty w 2013 r. nie kończy się w dniu 31 grudnia 2013 r., a także gdy spółka po tym dniu dokona zmiany roku obrotowego, będzie zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego na dzień 31 grudnia 2013 r. W takim przypadku pierwszy rok podatkowy spółki komandytowo-akcyjnej rozpocznie się z dniem 1 stycznia 2014 r. i będzie trwać do końca przyjętego roku obrotowego.

Powyższe skutkuje też tym, że spółka komandytowo-akcyjna z dniem 1 stycznia 2014 r. stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W tym miejscu zauważyć należy, że ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym opublikowana została w dniu 27 listopada 2013 r., zatem przepis art. 4 ust. 2 wszedł w życie 12 grudnia 2013 r.

Z opisu sprawy wynika, że pierwszy rok obrotowy Spółki trwał od daty rejestracji (24 stycznia 2013 r.) do końca roku kalendarzowego. Przed zakończeniem pierwszego roku obrotowego, w dniu 20 września 2013 r. Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę o zmianie statutu w zakresie dotyczącym roku obrotowego Spółki. Zmiana statutu została zarejestrowana przez Krajowy Rejestr Sądowy w dniu 10 października 2013 r. Zgodnie z uchwałą pierwszy rok obrotowy Spółki został ustanowiony jako rok od momentu rejestracji Spółki w KRS do dnia 30 listopada 2013 r., natomiast drugi rok obrotowy trwa do 31 października 2015 r. Zatem, pierwszy rok po zmianie roku obrotowego Spółki będzie dłuższy niż 12 miesięcy i zakończy się 31 października 2015. Kolejne lata obrotowe Spółki będą trwały 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych liczonych od dnia zakończenia poprzedniego roku obrotowego. Aktualnie jedynym komplementariuszem Spółki jest spółka akcyjna - X natomiast jedynym akcjonariuszem spółka akcyjna - Y. Spółka dopuszcza możliwość przystąpienia do Spółki innych akcjonariuszy w przyszłości. W sytuacji, kiedy Spółka osiągnie zysk, możliwe jest, że Spółka wypłaci dywidendę. Wypłata dywidendy nastąpiłaby przed dniem 1 listopada 2015 r.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności oraz przytoczone przepisy prawa, w pierwszej kolejności należy podkreślić, że mimo że przepisy prawa handlowego, bilansowego oraz podatkowego nie wprowadzają żadnych ograniczeń co do liczby zmian roku podatkowego przez jednego podatnika, to nie przewidują możliwości modyfikowania długości obranego wcześniej roku podatkowego w trakcie jego trwania. Procedura zmiany roku podatkowego (obrotowego) podlega bowiem sztywnym i precyzyjnym wytycznym prawa handlowego, bilansowego oraz podatkowego i powoduje określone konsekwencje dla jednostki. Przyjęcie roku podatkowego według nowych zasad powinno mieć miejsce po zakończeniu ustalonego wcześniej roku podatkowego, a nie w czasie jego trwania.

Zmiana roku podatkowego w trakcie jego trwania wiąże się z tym, że dany rok obrotowy musi się najpierw zakończyć i dopiero wtedy można zastosować zmieniony rok obrotowy.

W rozpatrywanej sprawie, Spółka wybrała rok obrotowy (co znalazło odzwierciedlenie w statucie) trwający do końca roku kalendarzowego.

Zatem Spółka jest zobligowana do przyjęcia raz wybranego roku obrotowego, tj. do końca roku kalendarzowego.

W związku z powyższym stosownie do postanowień art. 4 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym, w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

Tym samym, Wnioskodawca z dniem 1 stycznia 2014 r. stał się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i będzie podlegał uregulowaniom wynikającym z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast do Spółki nie będzie miał zastosowania przepis art. 4 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym.

W tym miejscu należy dodać, że art. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym wprowadził do art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pkt 19.

W związku z powyższą zmianą, ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych - oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w art. 1 ust. 3, tj. m.in. spółek komandytowo-akcyjnych (art. 4a pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Stosownie do treści art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a1e. Jednakże od należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, zryczałtowany podatek dochodowy pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące te rachunki, jeżeli wypłata należności następuje za ich pośrednictwem. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Podsumowując, mając na uwadze fakt, że skoro Spółka komandytowo-akcyjna stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od dnia 1 stycznia 2014 r. to tym samym w przypadku wypłaty dywidendy na rzecz akcjonariusza będzie zobowiązana na podstawie art. 26 w związku z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłaconej dywidendy przed dniem 1 listopada 2015 r.

Na marginesie należy wskazać, że art. 7 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie stosuje się do zysku spółki komandytowo-akcyjnej wypracowanego przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, z wyjątkiem zysku spółki komandytowo-akcyjnej przypadającego na jej akcjonariusza. Zatem przepis ten z uwzględnieniem ust. 2 i 3 będzie miał zastosowanie do zysku spółki komandytowo-akcyjnej przypadającego na jej akcjonariusza.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj