Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-637/12-3/RD
z 12 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-637/12-3/RD
Data
2012.07.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
projekt
stowarzyszenia


Istota interpretacji
W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego



Wniosek ORD-IN 286 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (DzU. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19.06.2012 r. (data wpływu 20.06.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

O jest Stowarzyszeniem, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (t.j Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 855 ze zm.) oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Ochronie Przeciwpożarowej ( t.j. Dz.U. nr 147, poz. 1229 ze zm.) a także na postawie statutu O.

Do głównych celów statutowych O należą: prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z P..., działanie na rzecz ochrony środowiska a także wspomaganie rozwoju społeczności lokalnej i prowadzenie działalności kulturalno – oświatowej.

O realizując cele statutowe opiera się na składkach swoich członków oraz drobnych wpłatach (darowizny) które w całości przeznaczone są na działalność statutową.

Stowarzyszenie nie jest organizacją Pożytku Publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT i tym samym nie ma możliwości jego odzyskania, gdyż uzyskane środki finansowe nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Od kilku lat O oprócz działalności przeciwpożarowej zaangażowana jest w organizowanie wielu akcji mających na celu upowszechnianie kultury i zachowanie dziedzictwa narodowego.

W dniu 11 kwietnia 2011 r. O podpisała umowę z Samorządem Województwa w ramach projektu pt. „Wyposażenie ... w O” realizowanego w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego na lata 2007 – 2013 w jednym etapie. Termin realizacji operacji do 31 maja 2012 roku.

Projekt ma na celu aktywizację społeczeństwa na terenach gmin wiejskich. W związku z powyższym zostały zakupione z projektu stoły, krzesła, stół do bilarda, stoły do tenisa, telewizor, odtwarzacz DVD, kino domowe.

Wyżej wymienione zakupy mają posłużyć do przeprowadzania spotkań, prelekcji, wystaw o charakterze historycznym, sportowym oraz oświatowym kultywując tradycję i kulturę lokalną.

Umowa określa refundację poniesionych wydatków na poziomie 70 % kosztów kwalifikowanych. Przyznana pomoc finansowa uwzględnia w kosztach kwalifikowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o indywidualną interpretację w sprawie braku możliwości odzyskania VAT z przeprowadzonego projektu „Wyposażenie ... w O ” w ramach projektu 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego na lata 2007 – 2013 w zakresie małych projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W myśl przepisów ustawy O nie ma możliwości odzyskania podatku VAT związanych z projektem „Wyposażenie świetlicy wiejskiej w O”. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są z podatku usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie.

Ponadto Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest organizacją pożytku publicznego, nie jest zarejestrowana jako płatnik VAT a tym samym nie ma możliwości odzyskania kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosownie do art. 86 ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że O realizuje projekt „Wyposażenie ... w O” w ramach działania 413 wdrażania w ramach małych projektów objętego na lata 2007-2013. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT, a uzyskane środki finansowe na zakupy nie są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym O nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizacji projektu „Wyposażenie ... w O”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Jednocześnie poinformować należy, iż wskazany przez Stronę art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, został uchylony z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) zmieniającą ustawę o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj