Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-20b/14/AW
z 7 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej przedpłat (zaliczek lub zadatków) dokonanych przed uzyskaniem zezwolenia strefowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej przedpłat (zaliczek lub zadatków) dokonanych przed uzyskaniem zezwolenia strefowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca należący do Grupy C., jest producentem sody w Polsce. W celu umocnienia pozycji konkurencyjnej Spółka planuje realizację projektu inwestycyjnego polegającego na rozbudowie istniejącego zakładu produkcyjnego położonego w ... Dzięki planowanemu wdrożeniu najnowszych dostępnych technologii, inwestycja nie tylko wiązać się będzie ze zwiększeniem mocy produkcyjnych, ale także z większą efektywnością i niższym kosztem jednostkowym. W efekcie powinno to zabezpieczyć większą konkurencyjność zakładu Spółki na obecnym bardzo wymagającym rynku surowców chemicznych i tym samym zapewnić trwałość zakładu i istniejących miejsc pracy w ... na kilkanaście kolejnych lat.

Dla realizacji tych zadań Spółka podjęła działania w celu objęcia nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym Spółki granicami Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: także jako „PSSE”).

W dniu 22 marca 2013 r. Wnioskodawca sporządził list intencyjny adresowany do Zarządu SSE. W piśmie tym Spółka zawnioskowała do zarządzającego strefą o wystąpienie do Ministra Gospodarki z inicjatywą włączenia do SSE gruntów, których użytkownikiem wieczystym jest Spółka. W liście intencyjnym wskazano, że w ramach projektu planuje się dokonanie wydatków inwestycyjnych w kwocie minimum 140 mln zł, spełniających kryterium kosztów kwalifikowanych w rozumieniu § 6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm.; dalej jako „rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej”). Inwestycja według planu powinna zostać zakończona do końca drugiego kwartału 2016 r. Projekt inwestycyjny dotyczyć ma rozbudowy już istniejącego zakładu produkcji sody, a nie budowy nowego obiektu produkcyjnego, stąd nie jest możliwa realizacja projektu w ramach obecnie ustalonych granic SSE. Z tego właśnie powodu Spółka wniosła o objęcie zakładu produkcyjnego terenem strefy, w którym będzie realizowana planowana inwestycja. Niezależnie od listu intencyjnego, Spółka złożyła do zarządzającego SSE „Zgłoszenie inwestora zainteresowanego podjęciem działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej”.

Ponadto w dniu 4 października 2013 r. Wnioskodawca wystosował pismo do Ministra Gospodarki (data wpływu: 7 października 2013 r.) stanowiące wniosek o przyznanie pomocy publicznej w trybie rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz.U. UE L Nr 214, s. 3). W wystąpieniu tym, niezależnie od zwrócenia się o przyznanie pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego na terenie SSE, Spółka wniosła o zweryfikowanie, czy przedstawiona w piśmie analiza potwierdza wypełnienie przez projekt inwestycyjny efektu zachęty, o którym mowa w art. 8 ust. 3 rozporządzenia nr 800/2008. W dniu 6 grudnia 2013 r. Minister Gospodarki skierował do Spółki pismo, w którym potwierdził, że pomoc publiczna opisana we wniosku z dnia 4 października 2013 r. wywołuje efekt zachęty, o którym mowa w art. 8 ust. 3 lit. „e” rozporządzenia nr 800/2008. Jednocześnie Minister Gospodarki wskazał, że „niniejsze potwierdzenie pozwala na rozpoczęcie inwestycji, lecz otrzymanie pomocy publicznej jest uwarunkowane włączeniem terenu do specjalnej strefy ekonomicznej i otrzymaniem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy”.

Na chwilę obecną nie nastąpiła jeszcze zmiana rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 232, poz. 1556, z późn. zm.), na mocy której doszłoby do objęcia zakładu granicami strefy, jednakże projekt nowelizacji rozporządzenia znajduje się już na etapie uzgodnień międzyresortowych.

Z uwagi na bardzo duże znaczenie projektu dla przyszłości Spółki, istotne jest jak najszybsze rozpoczęcie prac inwestycyjnych, co z formalnego punktu widzenia jest obecnie możliwe, zgodnie z przywołanym wyżej pismem Ministra Gospodarki potwierdzającym spełnienie efektu zachęty. Do nabycia (przeniesienia na Spółkę) lub wytworzenia we własnym zakresie aktywów trwałych składających się na planowaną inwestycję dojdzie dopiero po uzyskaniu zezwolenia na działalność w SSE. Jednakże już obecnie wymaga to poczynienia odpowiednich przygotowań i zawarcia umów z dostawcami lub wykonawcami, a w konsekwencji również konieczność stosowania przedpłat (w postaci zaliczek lub zadatków). Z tego względu Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem potwierdzenia, że obecnie dokonane przedpłaty na poczet inwestycji strefowej będą mogły zostać uwzględnione w wartości wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną w formie zwolnienia podatkowego, tak jak pozostała część należności dopłaconych już po dniu uzyskania zezwolenia strefowego. Ponadto, dla Spółki istotne jest ustalenie, w którym momencie dokonane przedpłaty mogą być uznane za koszt kwalifikowany. Spółka przewiduje bowiem różne możliwości zapłaty pozostałej kwoty wynagrodzenia należnego dostawcy lub wykonawcy. Dopłata może zostać uiszczona jednorazowo po dokonania dostawy lub wykonaniu usługi albo może być rozłożona na etapy, związane przykładowo z testowaniem oraz odbiorem dostarczonych lub wykonanych instalacji. Ponadto, dopuszcza się specyficzną sytuację, w której przedpłata obejmie 100% ceny towarów lub usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w świetle § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej Spółka ma prawo uwzględnić w wartości wydatków inwestycyjnych kwalifikujących się do pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego, kwotę dokonanych przed uzyskaniem zezwolenia strefowego przedpłat (przykładowo zaliczek lub zadatków) na poczet dostaw lub usług, które zostaną wykonane po dniu uzyskaniu zezwolenia strefowego?
  2. W którym momencie Spółka ma prawo uwzględnić w wartości wydatków inwestycyjnych kwalifikujących się do pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego, kwotę dokonanych przed uzyskaniem zezwolenia strefowego przedpłat (przykładowo zaliczek lub zadatków) na poczet dostaw lub usług, które zostaną wykonane po dniu uzyskania zezwolenia strefowego?


Wnioskodawca poinformował także, że pytanie nr 2 zostało postawione przy założeniu potwierdzenia przez organ interpretacyjny prawidłowości stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1.


Niniejsza interpretacja dotyczy pytania zawartego w punkcie 2. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 – momentem, w którym przedpłata stanie się wydatkiem kwalifikowanym, będzie co do zasady data uiszczenia płatności (w znaczeniu kasowym) pozostałej części ceny, przypadająca już po dokonaniu dostawy towarów lub wykonaniu usługi. Zaliczka na zakup środka trwałego stanowi tylko część ceny nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dopiero zapłata pozostałej części ceny nabycia, pozwoli na zaliczenie wpłaconej zaliczki do wartości początkowej środka trwałego. Tak więc dopiero moment zapłaty pozostałej części ceny nabycia środka trwałego będzie momentem, w którym podatnik będzie mógł zaliczyć cenę nabycia do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną, z zachowaniem pozostałych warunków określonych w przepisach regulujących działalność w specjalnych strefach ekonomicznych. Potwierdza to – przykładowo – Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 18 marca 2010 r. nr ILPB3/423-1165/09-3/ŁM. Gdyby ta dopłata była rozłożona na etapy (przykładowo w związku z testowaniem instalacji), wówczas przedpłatę powinno się uznać za wydatek kwalifikowany w dacie wykonania pierwszej transzy płatności, przypadającej już po dokonaniu dostawy lub wykonaniu usługi.

Natomiast w specyficznej sytuacji, w której przed dostawą towarów lub wykonaniem usługi Spółka dokonałaby przedpłaty w wysokości 100% ceny, taką przedpłatę należałoby uznać za koszt kwalifikujący się do objęcia pomocą publiczną w formie zwolnienia podatkowego w dacie realizacji dostawy lub usługi. Wynika to stąd, że skoro przedpłata objęłaby całość ceny, to po wykonaniu świadczenia nie następowałaby już żadna dopłata, a cała cena towaru lub usługi zostałaby udokumentowana w fakturach zaliczkowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj