Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-222/14/HS
z 3 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 2 stycznia 2014 r. (data otrzymania 7 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2014 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 30 września 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowę o stypendium naukowe w programie E. z Instytutem Polskiej Akademii Nauk na realizację projektu. Środki na sfinansowanie stypendium doktorskiego Wnioskodawcy przyznane zostały Instytutowi PAN na podstawie umowy zawartej z Narodowym Centrum Nauki z 12 września 2013 r.

Warunki konkursu na stypendia doktorskie zostały określone w uchwale z 13 grudnia 2012 r. Rady Narodowego Centrum Nauki. Załącznik do tej uchwały stanowi Regulamin przyznawania środków na realizację zadań finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki w zakresie projektów badawczych, staży po uzyskaniu stopnia naukowego doktora oraz stypendiów doktorskich. Regulamin ten dotyczy konkursów, które ogłoszone zostały 15 grudnia 2012 r.

Regulamin przyznawania środków na realizację zadań finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki w zakresie projektów badawczych, staży po uzyskaniu stopnia naukowego doktora oraz stypendiów doktorskich wprowadzony został uchwałą z 10 marca 2011 r. Rady Narodowego Centrum Nauki i zmieniony uchwałami z 2012 r. oraz z 13 grudnia 2012 r. Nie został on zatwierdzony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Regulamin ten dotyczy kilku różnych konkursów w zakresie innych projektów badawczych oraz stypendiów doktorskich złożonych w ramach konkursu E.

W dniu 3 czerwca 2013 r. Rada Narodowego Centrum Nauki podjęła uchwałę w sprawie określenia Regulaminu przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich E. finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki, w którym ustalone zostały zasady przyznawania stypendiów naukowych w projektach Narodowego Centrum Nauki.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją z 25 lipca 2013 r. – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego – po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (stanowisko z 13 czerwca 2013 r.) zatwierdził zasady przyznawania stypendiów naukowych, przedstawionych w Regulaminie przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich E. finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki.

Różnica pomiędzy wymienionymi dwoma regulaminami polega na tym, że „Regulamin przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich E. finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki” w porównaniu do „Regulaminu przyznawania środków na realizację zadań finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki w zakresie projektów badawczych, staży po uzyskaniu stopnia naukowego doktora oraz stypendiów doktorskich” zawężony został tylko do stypendiów przyznawanych dla młodych naukowców w ramach konkursu E.

Podstawowe założenia konkursu E. pozostały bez zmian, a mianowicie:

  • do konkursu mogą być zgłaszane wnioski o finansowanie stypendiów, jeżeli badania naukowe prowadzone w ramach przygotowywanej rozprawy doktorskiej mają charakter badań podstawowych w rozumieniu art. 2 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki,
  • ocena wniosków o finansowanie stypendiów doktorskich dokonywana jest przez Zespoły Ekspertów wyłanianych przez Radę Narodowego Centrum Naukowego,
  • przy ocenie wniosków uwzględnia się kryteria oceny jakości wniosku obejmujące w szczególności: wartość naukową prowadzonych badań, stopień ich zaawansowania, dotychczasową działalność naukową (w tym udział w projektach naukowych, stażach, konferencjach krajowych i zagranicznych, publikacje naukowe) oraz osiągnięcia naukowe (w tym uzyskane nagrody lub stypendia).

Wyniki konkursu E. ogłoszone zostały przez Narodowe Centrum Naukowe 2 lipca 2013 r.

Na realizację umowy o stypendium naukowe Dyrektor Narodowego Centrum Nauki przyznał Instytutowi decyzją z 22 lipca 2013 r. środki finansowe w wysokości 80 796,00 zł, z których:

  1. środki w wysokości 36 000,00 zł przeznaczone są na stypendium doktorskie,
  2. środki w wysokości 41 796,00 zł przeznaczone są na koszty stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego,
  3. środki w wysokości 3 000,00 zł przeznaczone są na koszty podróży (w obie strony) związanej z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym.

Natomiast Instytut Nauk podpisał z Wnioskodawcą umowę o stypendium doktorskie 30 września 2013 r., czyli już po zatwierdzeniu Regulaminu przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich E. finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Zgodnie z zasadami Regulaminu przyznawania stypendiów doktorskich, badania naukowe prowadzone przez Wnioskodawcę spełniają kryteria określone w art. 2 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, Wnioskodawca rozpoczął także przewód doktorski w Instytucie. Wnioskodawca spełnia warunki do uznania go za młodego naukowca, gdyż prowadzi badania naukowe oraz nie ukończył 35 roku życia.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytania:

Czy stypendium doktorskie w kwocie 36 000 zł przyznane i wypłacane Wnioskodawcy na zasadach opisanych w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Pierwsza część przepisu dotyczy stypendiów otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.

Natomiast druga część przepisu dotyczy innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (np. szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego czy organizacje społeczne w ramach prowadzonej przez nie działalności.

Stypendium doktorskie, które zostało przyznane Wnioskodawcy na podstawie umowy z Instytutem PAN zalicza się do grupy stypendiów przyznawanych przez różnego rodzaju instytucje.

Aby tego typu stypendia mogły skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, ustawodawca wprowadził dodatkowy warunek, tj. konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, ponieważ wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.

Przyznane Wnioskodawcy środki finansowe zgodnie z zawartą umową przeznaczone są na:

  • stypendium doktorskie w wysokości 36 000,00 zł,
  • koszty stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego w wysokości 41 796,00 zł,
  • koszty podróży (w obie strony) związanej z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w wysokości 3 000,00 zł.

Ogólnej definicji pojęcia stypendium nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa. Internetowy Słownik Języka Polskiego określa stypendium jako „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych.” Według Słownika stypendium to też: „nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy”. Chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej. Jak z powyższych definicji wynika środki finansowe przyznane Wnioskodawcy w kwocie 36 000,00 zł spełniają warunki do uznana ich za środki wypłacone na pokrycie kosztów badań naukowych, a więc powinny być traktowane jako stypendium.

Zgodnie z zasadami Regulaminu przyznawania stypendiów doktorskich badania naukowe prowadzone przez Wnioskodawcę spełniają kryteria określone w art. 2 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, Wnioskodawca rozpoczął także przewód doktorski w Instytucie. Spełnia warunki do uznania go za młodego naukowca, gdyż prowadzi badania naukowe oraz nie ukończył 35 roku życia.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez niego stypendium doktorskie w wysokości 36 000,00 zł spełnia wymóg stawiany w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż Instytut podpisał z Wnioskodawcą umowę o stypendium doktorskie 30 września 2013 r. czyli już po zatwierdzeniu Regulaminu przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich E. finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Podstawowe założenia konkursu E. pozostały bez zmian w stosunku do tych wynikających z Regulaminu przyznawania środków na realizację zadań finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki w zakresie projektów badawczych, staży po uzyskaniu stopnia naukowego doktora oraz stypendiów doktorskich, które obowiązywały w dniu ogłoszenia konkursu, czyli 15 grudnia 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 przywołanej ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy – wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 39 cytowanej ustawy pozwala wyodrębnić dwie grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy tego przepisu.

Pierwsza grupa, obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawowych i dotyczy:

  • stypendiów otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595 ze zm.),
  • stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 572 ze zm.).

Druga grupa, dotyczy innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (np. szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje społeczne, w ramach prowadzonej przez nie działalności.

W przypadku drugiej grupy stypendiów, aby zachowany został charakter stypendiów (naukowych i za wyniki w nauce), ustawodawca wprowadził dodatkowy warunek zastosowania omawianego zwolnienia, tj. konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, bowiem wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.

Należy przy tym podkreślić, że użyte w analizowanym przepisie pojęcie „zatwierdzone” w odniesieniu do zasad przyznawania omawianych stypendiów oznacza, że dopiero zakończenie procesu zatwierdzania umożliwia zastosowanie powyższego zwolnienia podatkowego. Jeżeli zatem procedurę zatwierdzania kończy decyzja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo do spraw szkolnictwa wyższego, to możliwość zwolnienia od podatku stypendiów, których dotyczy, istnieje dopiero od dnia jej wydania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał umową z 30 września 2013 r. stypendium doktorskie w wysokości 36 000,00 zł. Stypendium to otrzymał już po zatwierdzeniu Regulaminu przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich E. finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wnioskodawca wskazuje również, że badania naukowe prowadzone przez niego spełniają kryterium określone w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615). Przepis ten określa, że pod pojęciem badania podstawowe należy rozumieć oryginalne prace badawcze eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie praktyczne zastosowanie lub użytkowanie.

Należy zatem wskazać, że otrzymywanego przez Wnioskodawcę stypendium nie można zakwalifikować do wskazanej wyżej pierwszej grupy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ stypendium to nie zostało otrzymane na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki czy też na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.

Otrzymywane stypendium można zakwalifikować do drugiej grupy stypendiów, ponieważ jak wskazał sam Wnioskodawca zasady przyznawania takich stypendiów zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. W rozpatrywanej sprawie Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją z 25 lipca 2013 r. na podstawie m.in. art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego zatwierdził zasady przyznawania stypendiów naukowych, przedstawionych w Regulaminie przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich E. finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki, a Instytut podpisał z Wnioskodawcą umowę o stypendium doktorskie 30 września 2013 r., czyli już po zatwierdzeniu Regulaminu przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich E. finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki.

Oznacza to, że stypendium doktorskie otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach stypendium E. w wysokości 36 000,00 zł może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Wobec tego niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku i jego uzupełnieniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj