Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-656/13/LG
z 31 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 11 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 19 marca 2014 r. (data wpływu 25 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu gazowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu gazowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 marca 2014 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 10 marca 2014 r. znak: IBPP4/443-656/13/LG.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat … - Starostwo Powiatowe w … ma podpisane umowy z Y na dostawę gazu (kod CN 2711 21 00) do budynków stanowiących własność powiatu. W budynkach tych prowadzona jest działalność z zakresu administracji publicznej, jak również część powierzchni użytkowej jest wynajmowana odpłatnie przedsiębiorcom, osobom fizycznym prowadzącym działalność. Z tego tytułu powiat uzyskuje dochody z tytułu czynszów. Natomiast koszty ogrzewania wynajmowanych pomieszczeń są refakturowane na najemców wg klucza jaki stanowi stosunek wynajmowanej powierzchni do całkowitej powierzchni użytkowej budynku.

Ponadto w piśmie z 19 marca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  • jest finalnym nabywcą gazowym zgodnie z art. 2 ust. l pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym tzn. jest podmiotem, który nabywa na terytorium kraju wyroby akcyzowe;
  • jest pośredniczącym podmiotem gazowym w rozumieniu art. 2 ust. l pkt 23d ustawy akcyzowej tzn. jest podmiotem który używa wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy użycie przez Powiat … wyrobów gazowych do odsprzedaży podmiotom, które wynajmują od powiatu lokale użytkowe, spowoduje powstanie dla powiatu obowiązku podatkowego w stosunku do nabytych w zwolnieniu wyrobów gazowych. Nadmienia się, że podmioty które wynajmują lokale w budynkach będących własnością powiatu są podmiotami z sektora prywatnego (małe firmy), a odsprzedaż im gazu jest klasycznym refakturowaniem mediów w ramach czynszu najmu?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Powiat … stoi na stanowisku, że użycie wyrobów gazowych do odsprzedaży (refakturowania) podmiotom wynajmującym lokale w budynkach powiatu nie spowoduje po stronie powiatu obowiązku podatkowego w stosunku do nabytych w zwolnieniu wyrobów gazowych, zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt l ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U z 2011 r. Nr 108 poz. 626). Przepis ten mówi, że zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organy administracji publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej ustawą (Dz.U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 ze zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie „wyroby gazowe” oznacza - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w rozdziale 1 działu IV ustawy.

Stosownie do art. 86 ust.1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby (…) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono pod pozycją nr 28, z kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
  6. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Zgodnie z art. 9c ust. 2 ustawy, za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8, a zatem:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Stosownie do art. 9c ust. 3 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Z powyższych przepisów wynika, iż zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi. Tym niemniej ustawodawca przewidział również określone wyłączenia od zasady opodatkowania obrotu wyrobami gazowymi.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organy administracji publicznej.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca, który jest organem administracji publicznej ma podpisane mowy z PGNiG SA na dostawę gazu o kodzie CN 2711 21 00 do budynków stanowiących własność Powiatu.

Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że jest zarówno finalnym podmiotem gazowym jak pośredniczącym podmiotem gazowym, przy czym nie wskazał, że używając wyrobów gazowych zarówno do celów objętych zwolnieniem jak do celów nieobjętych zwolnieniem dokonał powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy lub że będzie w posiadaniu potwierdzenia przyjęcia przez właściwego naczelnika urzędu celnego takiego powiadomienia. Ponadto zarówno pytanie i własne stanowisko w sprawie odnosi się wyłącznie do wyrobu gazowego nabywanego przez Wnioskodawcę z zastosowaniem przez podmiot sprzedający zwolnienia z akcyzy.

W pierwszej kolejności rozstrzygnąć zatem należy, w jakim charakterze Wnioskodawca dokonuje nabycia wyrobów gazowych objętych zwolnieniem.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy finalny nabywca wyrobów gazowych to podmiot który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Zgodnie zaś z art. 16 ust. 3a ustawy podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy, pośredniczący podmiot gazowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy, zamiast złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika urzędu celnego przed dniem rozpoczęcia tej działalności. Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie siedziby lub zamieszkania podmiotu oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponadto w myśl art. 9c ustawy sprzedaż wyrobów gazowym pomiędzy pośredniczącymi podmiotami gazowymi nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym. Sprzedaż taka nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, co oznacza, że do takiej sprzedaży pomiędzy PGNiG SA a Wnioskodawcą (w przypadku gdyby występował jako pośredniczący podmiot gazowy) nie będzie miało zastosowania zwolnienia z akcyzy.

Powyższe zatem jednoznacznie wskazuje, że pytanie Wnioskodawcy i przedstawione własne stanowisko odnosi się do sytuacji, w której Wnioskodawca będzie występował jako finalny nabywca wyrobów gazowych.

Na marginesie należy dodać, że prowadzenie działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy (spełniający warunki określone w art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy) jest prawem podmiotu, a nie jego obowiązkiem.

Jak wskazano wcześniej przedmiotem opodatkowania, zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy jest sprzedaż wyrobów akcyzowych finalnemu nabywcy gazowemu – w tym przypadku organowi administracji publicznej.

Zgodnie natomiast z art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy (Wnioskodawca błędnie wskazał art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy) zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organy administracji publicznej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy przedmiotem opodatkowania jest również użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do celów innych niż zwolnione na podstawie tych przepisów (…).

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca ma wątpliwości czy użycie gazu nabytego z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy i przeznaczonego do odsprzedaży (refakturowania) podmiotom gospodarczym, które wynajmują lokale użytkowe w budynkach stanowiących własność Wnioskodawcy, nie spowoduje wystąpienia obowiązku podatkowego wobec tych nabytych w zwolnieniu wyrobów akcyzowych.

Wnioskodawca uważa, że skoro jako organ administracji publicznej nabywa wyroby gazowe zwolnione z akcyzy i zużywa je do ogrzewania wynajmowanych lokali użytkowych, to zużycie to nie powoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w stosunku do nabytych w zwolnieniu wyrobów gazowych.

Zgodnie z art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267) przez organy administracji publicznej rozumie się ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2.

Na podstawie art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. z 2013 r. poz. 595 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca jako finalny nabywca gazowy, może nabywać wyroby gazowe w zwolnieniu od akcyzy ze względu na zużycie tych wyrobów na cele opałowe organu administracji publicznej.

Zwolnieniem z akcyzy nie będzie natomiast objęta odsprzedaż wyrobów gazowych w celu ogrzewania lokali użytkowych wynajmowanych przez Wnioskodawcę i używanych do celów innych niż ogrzewanie budynków i pomieszczeń Wnioskodawcy, w których nie działa jako organ administracji publicznej. Wnioskodawca - w takim przypadku – nie zużywa gazu dla potrzeb organu, ale na potrzeby podmiotów trzecich (podmiotów wynajmujących lokale użytkowe). Tym samym gaz zużywany do ogrzewania lokali użytkowych, który jest przedmiotem odsprzedaży podmiotom wynajmującym te lokale, jest przedmiotem opodatkowania, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt lit. c ustawy.

Reasumując w przypadku nabycia przez Wnioskodawcę z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy gazu, i użycia go do odsprzedaży w związku z jego użyciem do celów grzewczych na potrzeby wynajmowanych lokali użytkowych, Wnioskodawca dokona czynności określonej w art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy, powodującej powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym na podstawie art. 11b ust. 1 pkt 4 ustawy, dla której w oparciu o art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy stanie się podatnikiem podatku akcyzowego zobowiązanym do zapłaty podatku akcyzowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj