Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1372/13/RS
z 18 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 10 marca 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług turystyki oraz prawa do zastosowania stawki 0% na podstawie posiadanych dokumentów w odniesieniu do usług świadczonych poza UE - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 10 marca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług turystycznych oraz prawa do zastosowania stawki 0% na podstawie posiadanych dokumentów w odniesieniu do usług świadczonych poza UE.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi biuro podróży i świadczy m.in. usługi turystyki opodatkowane według szczególnej procedury VAT marża. We wrześniu 2013 r. zorganizowała wycieczkę poza terytorium wspólnoty (na Białoruś). Wartość sprzedaży udokumentowanej fakturą VAT marża wynosi: 143.450 zł. Wartość poniesionych wydatków dla zorganizowania imprezy turystycznej wynosi: 105.406,42 zł, w tym 1.000 zł (0,95%) stanowią koszty własne (umowa o dzieło dla pilota), a 104.406,42 zł (99,05%) stanowią usługi obce zakupione od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty. Zakup usług obcych nabywanych od innych podmiotów zarówno świadczonych na terytorium UE jak i poza UE, jest dokumentowany fakturą, rachunkiem, potwierdzeniem zapłaty, bądź innym dokumentem, z którego wynika rodzaj, data i miejsce świadczenia. Wśród usług obcych występują usługi świadczone na terytorium wspólnoty, m.in. ubezpieczenie, część usługi transportowej, opłata za wizę oraz usługi świadczone poza terytorium wspólnoty (usługa hotelowa, gastronomiczna, bilety wstępu do muzeów, przewodnik i część usługi transportowej). Struktura kosztów obcych przedstawia się następująco: 11,99% (tj. 12.514,43 zł) stanowią koszty usług nabywanych od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty, świadczone na terytorium Unii Europejskiej, a 88,01% (tj. 91.891,99 zł) stanowią usługi świadczone poza terytorium Unii Europejskiej. Poniżej Spółka przedstawia przykład rozliczenia ww. imprezy turystycznej:


143.450 zł x 99,05% = 142.087,23 zł sprzedaż przypadająca na usługi obce

143.450 zł x 0,95% = 1.362,77 zł sprzedaż przypadająca na usługi własne

104.406,42 zł x 11,99% = 12.518,33 zł wartość usług świadczonych na terytorium wspólnoty 104.406,42 zł x 88,01% = 91.888,09 zł wartość usług świadczonych poza terytorium wspólnoty 142.087,23 zł x 11,99% = 17.036,26 zł wartość sprzedaży świadczonej na terytorium wspólnoty 17.036,26 zł - 12.518,33 zł = 4.517,93 zł (w tym VAT: 844,82 zł) marża brutto opodatkowana stawką VAT 23%

142.087,23 zł x 88,01% = 125.050,97 zł wartość sprzedaży świadczonej poza terytorium UE 125.050,97 zł – 91.888,09 zł = 33.162,88 zł marża brutto opodatkowana stawką VAT 0%. 143.450 zł x 0,95% = 1.362,77 zł (w tym VAT: 254,82 zł) wartość sprzedaży przypadająca na usługi własne.

Spółka wskazała, że zamiarem złożenia wniosku nie była chęć uzyskania interpretacji w sprawie prawidłowości wyliczenia marży oraz ustalenia struktury poniesionych kosztów usług w kosztach obcych (nieuregulowanej przepisami prawa podatkowego), ani w kwestii uregulowaniej przepisami podatkowego np. co stanowi marżę w rozumieniu art. 119 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż definicja marży jest dobrze znana Spółce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy świadcząc ww. usługę turystyki można zastosować stawkę podatku 0% w odniesieniu do usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty świadczonych poza terytorium Unii Europejskiej?
  • Czy ustalenie miejsca świadczenia usług obcych na terytorium UE i poza UE jest prawidłowe?
  • Czy dokumentem potwierdzającym świadczenie tych usług poza terytorium wspólnoty EU jest rachunek, faktura, potwierdzenie zapłaty, bądź inny dokument, z którego treści jasno wynika, że ww. usługa była świadczona poza terytorium Unii Europejskiej?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym we wniosku oraz jego uzupełnieniu, zgodnie z art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług można zastosować preferencyjną stawkę 0%, w odniesieniu do usług turystyki, do świadczenia których podatnik nabywa usługi od innych podmiotów do bezpośredniej korzyści turysty, a usługi te świadczone są poza terytorium Unii Europejskiej, na potwierdzenie których podatnik posiada faktury, rachunki bądź inne dokumenty, z których wynika, że usługi te były świadczone poza Unią Europejską. Usługa turystyki jest opodatkowana w Polsce stawką 0% w odniesieniu do tej części usług, do świadczenia której nabywa usługi od innych podmiotów, a zakupione usługi są świadczone poza Unią Europejską.

W odniesieniu do drugiego pytania, Spółka stwierdziła, że w jej ocenie, miejscem świadczenia usługi turystycznej jest miejsce, gdzie usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej (zgodnie z art. 28n ustawy).

Spółka wskazała w zakresie trzeciego pytania, że nabywa usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a usługi te są świadczonej poza terytorium Unii Europejskiej (np. usługa hotelowa). Zdaniem Spółki, wystarczającym potwierdzeniem na to, że ww. usługi są świadczone poza Unią Europejską są faktury, rachunki, bądź inne dokumenty, z których jasno wynika, że usługi te faktyczne były świadczone poza Unią Europejską.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W związku z tym, że przedstawiony we wniosku stan faktyczny dotyczył zdarzenia zaistniałego w 2013 r. w niniejszej interpretacji powołano przepisy obowiązujące w tym okresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Dla określenia stawki podatku obowiązującej do świadczonych usług, niezbędne jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od niego uzależnione jest miejsce ich opodatkowania.

W myśl art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.


Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z art. 28a ustawy wynika, że na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:


  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:


    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


W odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy ustawy wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi turystyki.

Zgodnie z art. 28n ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług turystyki, o których mowa w art. 119 ust. 1, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

W myśl ust. 2 ww. artykułu, w przypadku, gdy usługi turystyki, o których mowa w art. 119 ust. 1, są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 119 ust. 7 ustawy, usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do treści ust. 8 ww. artykułu, jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone zarówno na terytorium Unii Europejskiej, jak i poza nim, to usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% tylko w części, która dotyczy usług świadczonych poza terytorium Unii Europejskiej.

Jak stanowi ust. 9 tegoż artykułu, przepisy ust. 7 i 8 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów potwierdzających świadczenie tych usług poza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z § 6 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), w przypadku gdy nabywane usługi, o których mowa w art. 119 ust. 8 ustawy, są usługami transportu międzynarodowego świadczonymi środkami transportu morskiego lub lotniczego, usługi te dla opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% usług turystyki uznaje się za usługi świadczone poza terytorium Unii Europejskiej.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do stwierdzenia, że miejscem świadczenia i opodatkowania usługi turystyki (zorganizowanej we wrześniu 2013 r. wycieczki na Białoruś) było – zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28n ust. 1 ustawy – terytorium Polski, tj. miejsce, gdzie usługodawca (Spółka) posiada siedzibę działalności gospodarczej. Z uwagi na fakt, że usługi nabywane przez Spółkę od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty były świadczone zarówno na terytorium Unii Europejskiej, jak i poza nią (na terytorium Białorusi), to – na podstawie art. 119 ust. 8 ustawy - ww. usługa turystyki podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% tylko w części, która dotyczyła usług świadczonych poza terytorium Unii Europejskiej przy spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 9 powołanego artykułu. W związku z tym, że ustawodawca w ww. przepisie nie określił katalogu dokumentów jakie musi posiadać podatnik, należy uznać, że może nim być każdy dokument, który jednoznacznie potwierdza, że usługi turystyki świadczone były poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem jeżeli z posiadanej przez Spółkę dokumentacji, tj. faktur, rachunków, potwierdzeń zapłaty oraz innych dokumentów określających rodzaj, datę i miejsce świadczenia tych usług wynika, że wykonanie tych czynności miało miejsce na Białorusi należy stwierdzić, że zostały spełnione wymagania w zakresie powyższej regulacji.

Podkreślić jednak należy, że to czy posiadane przez Spółkę dokumenty rzeczywiście potwierdzają dokonanie usługi turystyki na Białorusi, może być ocenione jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ pierwszej instancji, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj