Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1310/13-2/MPe
z 13 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:


  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków własnym uczniom Gimnazjum i pracownikom obsługi Gimnazjum oraz braku obowiązku składania do Gminy rejestru sprzedaży VAT dokumentującego sprzedaż obiadów uczniom i nauczycielom,
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków nauczycielom Gimnazjum, uczniom i pracownikom Szkoły Podstawowej oraz w zakresie obowiązku prowadzenia rejestru sprzedaży VAT.


UZASADNIENIE


W dniu 16 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gimnazjum jest placówką oświatową nieposiadającą osobowości prawnej, nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Obrót ze sprzedaży obiadów nauczycielom i pracownikom obsługi wyniósł w 2012 roku 2.866,94 zł. Zatem szkoła nie przekroczyła w 2012 roku limitu obrotu ze sprzedaży, tj. kwoty 150.000 zł z tytułu sprzedaży obiadów nauczycielom i pracownikom obsługi, dlatego też korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Gimnazjum jako jednostka budżetowa realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa określone w Ustawie o systemie oświaty. Umożliwia ona uczniom przede wszystkim zdobywanie wiedzy i umiejętności, wszechstronny rozwój oraz sprawuje opiekę nad uczniami. Jako jednostka oświatowa, w celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów szkoły prowadzi między innymi stołówkę szkolną. Zgodnie ze statutem szkoły umożliwia każdemu uczniowi spożycie gorącego posiłku.


Gimnazjum prowadzi własną stołówkę szkolną zatrudniając do jej prowadzenia kucharkę i intendentkę. Ze stołówki szkolnej w Gimnazjum oprócz własnych uczniów, nauczycieli i pracowników obsługi korzystają również uczniowie, nauczyciele i pracownicy obsługi Szkoły Podstawowej. Obydwie Szkoły znajdują się w jednym dużym budynku. Dyrektor Gimnazjum prowadzący sprzedaż posiłków na rzecz uczniów i pracowników Szkoły Podstawowej nie posiada pisemnego porozumienia o objęciu żywieniem uczniów i pracowników Szkoły Podstawowej. Uczniowie i pracownicy Szkoły Podstawowej korzystają z usług stołówki w Gimnazjum na podstawie ustnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Gimnazjum i Dyrektorem Szkoły Podstawowej za zgodą organu prowadzącego, tj. Gminy.


Występują również przypadki, w których uczniowie z najuboższych rodzin mają przyznane dofinansowanie do obiadów zgodnie z decyzją wydaną przez X. i płatność za te obiady w całości realizowana jest przez X. - będący jednostką budżetową. Jednostka oświatowa obciąża raz w miesiącu X. notą księgową wraz z załączoną listą uczniów, którzy mają przyznane dofinansowanie przez X. . Warto również nadmienić, iż stołówka szkolna w Gimnazjum nie jest wyodrębnionym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością Gimnazjum. Stołówka szkolna jest zamknięta dla osób z zewnątrz, czyli nie świadczy usług ogólnodostępnych. Posiłki przygotowywane dla uczniów i pracowników Szkoły Podstawowej spożywane są na terenie stołówki prowadzonej przez Gimnazjum, co świadczy również o tym, że ta stołówka ma charakter zamknięty.


Ponadto posiłki w stołówce szkolnej są odpłatne. Cena za jeden obiad dla ucznia wynosi 1,80 zł i obejmuje koszt zakupionego surowca tzw. „wsad do kotła”. Cena za jeden obiad dla nauczycieli i pracowników obsługi w stołówce prowadzonej przez Gimnazjum wynosi 4,13 zł. W Gimnazjum prowadzona jest bieżąca ewidencja sprzedaży obiadów zarówno uczniów jak i pracowników, co z łatwością pozwala na ustalenie w skali roku osiąganego obrotu ze sprzedaży.


Gimnazjum nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, bo nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy sprzedaż obiadów: uczniom, nauczycielom i pracownikom obsługi Gimnazjum i Szkoły Podstawowej powinna być opodatkowana podatkiem VAT (a jeśli tak to jaką stawką), czy powinna być zwolniona w związku z faktem, że Gimnazjum nie jest podatnikiem podatku VAT z racji nie przekroczenia do chwili obecnej obowiązującego limitu obrotu ze sprzedaży (co można stwierdzić na podstawie prowadzonej ewidencji sprzedaży obiadów)? Zadając to pytanie należy przypomnieć, że Szkoła Podstawowa nie ma stołówki, a uczniowie, nauczyciele i pracownicy obsługi tejże szkoły zakupują posiłki w Gimnazjum gdzie znajduje się stołówka dla obydwu tych szkół, gdyż Szkoła Podstawowa i Gimnazjum znajdują się w jednym budynku. A jeśli sprzedaż tych obiadów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, to czy taka sama stawka obowiązuje przy sprzedaży obiadów uczniom, sprzedaży obiadów nauczycielom i taka sama stawka przy sprzedaży obiadów pracownikom obsługi obydwu szkół?
  2. Czy Gimnazjum powinno prowadzić rejestr sprzedaży VAT oraz czy ma obowiązek składania do Gminy jako czynnego podatnika podatku VAT cząstkowego rejestru sprzedaży VAT-7 w związku z ogłoszoną Uchwalą NSA I FPS 1/13 z dnia 24 czerwca 2013 roku?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1.


Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż posiłków przygotowywanych przez stołówkę szkolną w Gimnazjum własnym uczniom korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż spełnia następujące warunki:


  1. Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego placówki oświatowe w ramach swojej działalności prowadzą stołówki szkolne, które nie są wyodrębnionymi podmiotami gospodarczymi, a prowadzenie ich jest ściśle związane z działalnością szkoły. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne, zaś wysokość opłat ustala Dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
  2. Ponadto do opłat wnoszonych za korzystanie uczniów z posiłków nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Koszty utrzymania stołówki szkolnej wraz z personelem są finansowane przez Gminę, która przydziela szkole środki na jej utrzymanie. Funkcjonowanie stołówki szkolnej zgodne jest z Ustawą o systemie oświaty z art. 67a ust. 1, który mówi, że „w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę”. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż usługi żywienia dzieci mieszczą się w zakresie art. 43 ust. 1 pkt 24a.


Według Wnioskodawcy sprzedaż posiłków wydawanych w stołówce szkolnej w Gimnazjum nauczycielom i pracownikom obsługi tej szkoły nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż placówka ta spełnia następujący warunek:


  1. Gimnazjum nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT, a obroty całkowite ze sprzedaży posiłków dla nauczycieli i pracowników obsługi za 2012 rok nie przekroczyły kwoty 2.866,04 zł, Zatem szkoła nie przekroczyła w 2012 roku limitu obrotu ze sprzedaży tj. kwoty 150.000 zł. W związku z powyższym należy nadmienić, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł.

Natomiast obroty ze sprzedaży posiłków nauczycielom i pracownikom obsługi za I półrocze 2013 roku wyniosły odpowiednio:


  1. Gimnazjum 574,07 zł
  2. Szkoła Podstawowa 0,00 zł


Zatem należy domniemywać, że Gimnazjum nie osiągnie w trakcie roku 2013 wskazanej kwoty obrotu, który pozbawia prawa do zwolnienia z podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu.


Odnosząc zatem powołany powyżej opis sytuacji stwierdzić należy, iż sprzedaż obiadów przez stołówkę szkolną w Gimnazjum na rzecz własnych pracowników nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Gimnazjum (jako jednostka budżetowa) uważa, iż świadczenie na rzecz Szkoły Podstawowej (jednostka budżetowa) usług w zakresie sprzedaży posiłków uczniom i pracownikom tejże szkoły podlega zwolnieniu od podatku VAT. Tak jak wskazano powyżej sprzedaż posiłków odbywa się pomiędzy jednostkami budżetowymi zatem zgodnie z paragrafem 13 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi.


Ad. 2.


W odniesieniu do pytania 2 Gimnazjum uważa, iż nie ma obowiązku prowadzenia rejestru sprzedaży VAT dokumentującego sprzedaż obiadów uczniom i nauczycielom, gdyż Gimnazjum nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik VAT, w związku z nieprzekroczeniem limitu 150.000 zł.


Ponadto Gimnazjum uważa, że nie ma obowiązku składania do Gminy jako czynnego podatnika podatku VAT rejestru sprzedaży VAT dokumentującego sprzedaż obiadów uczniom i nauczycielom, gdyż żaden przepis ustawy o podatku VAT nie nakłada na Gimnazjum takiego obowiązku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe – w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków własnym uczniom Gimnazjum i pracownikom obsługi Gimnazjum oraz braku obowiązku składania do Gminy rejestru sprzedaży VAT dokumentującego sprzedaż obiadów uczniom i nauczycielom, nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków nauczycielom Gimnazjum, uczniom i pracownikom Szkoły Podstawowej oraz w zakresie obowiązku prowadzenia rejestru sprzedaży VAT.


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).


Stosownie do przepisu art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy podkreślić, że dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


Z treści art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano natomiast opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:


  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.


Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2013, poz. 247, z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Stosownie do postanowienia § 2 ww. rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 798) - zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.


Z treści § 13 ust. 9 rozporządzenia wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:


  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi


- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Należy również wskazać, że z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:


  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gimnazjum jest placówką oświatową nieposiadającą osobowości prawnej, nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gimnazjum jako jednostka budżetowa realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa określone w ustawie o systemie oświaty. Umożliwia ona uczniom przede wszystkim zdobywanie wiedzy i umiejętności, wszechstronny rozwój oraz sprawuje opiekę nad uczniami. Jako jednostka oświatowa, w celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów szkoły prowadzi między innymi stołówkę szkolną. Zgodnie ze statutem szkoły umożliwia każdemu uczniowi spożycie gorącego posiłku. Gimnazjum prowadzi własną stołówkę szkolną zatrudniając do jej prowadzenia kucharkę i intendentkę. Ze stołówki szkolnej w Gimnazjum oprócz własnych uczniów, nauczycieli i pracowników obsługi korzystają również uczniowie, nauczyciele i pracownicy obsługi Szkoły Podstawowej. Obydwie Szkoły znajdują się w jednym dużym budynku. Dyrektor Gimnazjum prowadzący sprzedaż posiłków na rzecz uczniów i pracowników Szkoły Podstawowej nie posiada pisemnego porozumienia o objęciu żywieniem uczniów i pracowników Szkoły Podstawowej. Uczniowie i pracownicy Szkoły Podstawowej korzystają z usług stołówki w Gimnazjum na podstawie ustnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Gimnazjum i Dyrektorem Szkoły Podstawowej za zgodą organu prowadzącego, tj. Gminy.


Występują również przypadki, w których uczniowie z najuboższych rodzin mają przyznane dofinansowanie do obiadów zgodnie z decyzją wydaną przez X. i płatność za te obiady w całości realizowana jest przez X. - będący jednostką budżetową. Jednostka oświatowa obciąża raz w miesiącu X. notą księgową wraz z załączoną listą uczniów, którzy mają przyznane dofinansowanie przez X. . Stołówka szkolna w Gimnazjum nie jest wyodrębnionym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością Gimnazjum. Stołówka szkolna jest zamknięta dla osób z zewnątrz, czyli nie świadczy usług ogólnodostępnych.


Posiłki w stołówce szkolnej są odpłatne. Cena za jeden obiad dla ucznia wynosi 1,80 zł i obejmuje koszt zakupionego surowca tzw. „wsad do kotła”. Cena za jeden obiad dla nauczycieli i pracowników obsługi w stołówce prowadzonej przez Gimnazjum wynosi 4,13 zł. W Gimnazjum prowadzona jest bieżąca ewidencja sprzedaży obiadów zarówno uczniów jak i pracowników, co z łatwością pozwała na ustalenie w skali roku osiąganego obrotu ze sprzedaży. Szkoła korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy ponieważ w 2012 roku nie przekroczyła limitu obrotu ze sprzedaży, tj. kwoty 150.000 zł z tytułu sprzedaży obiadów nauczycielom i pracownikom obsługi.


W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.


Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).


Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.


Zgodnie z art. 67a ust. 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.


Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.


Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.


Ze wskazanych powyżej przepisów wynika, że usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki szkolne na rzecz uczniów, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.


Wobec powyższego, usługi stołówki szkolnej, polegające na wydawaniu posiłków uczniom szkoły (niestanowiące usług gastronomicznych jako takich świadczonych w celach zarobkowych) mieszczą się w ramach usług opieki nad dziećmi i młodzieżą, wykonywanej w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty i korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.


Natomiast usługi wyżywienia świadczone przez stołówkę szkolną dla nauczycieli (pracowników pedagogicznych) szkoły należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkołę. W konsekwencji usługi te będą podlegać zwolnieniu od podatku do towarów i usług, stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.


Z kolei świadczenie usług stołówkowych przez stołówkę szkolną na rzecz pracowników niepedagogicznych szkoły nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług ponieważ usługi te nie są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT, tj. 8% – pod warunkiem zakwalifikowania przedmiotowych usług jako związanych z wyżywieniem do grupowania PKWiU 56.


W przedstawionym opisie sprawy Gimnazjum wskazało, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy ponieważ w 2012 roku nie przekroczyło limitu obrotu ze sprzedaży, tj. kwoty 150.000 zł z tytułu sprzedaży obiadów nauczycielom i pracownikom obsługi.


W myśl art. 113 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…).

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).


Ze względu na przedstawiony w złożonym wniosku opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówkę Gimnazjum na rzecz uczniów Gimnazjum oraz uczniów Szkoły Podstawowej, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.


Natomiast usługi wyżywienia świadczone, przez stołówkę Gimnazjum dla pracowników pedagogicznych (nauczycieli) tej szkoły oraz pracowników pedagogicznych (nauczycieli) Szkoły Podstawowej należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkołę. W konsekwencji usługi te podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia.


Z kolei świadczenie usług stołówkowych przez stołówkę Gimnazjum na rzecz pracowników niepedagogicznych Gimnazjum oraz Szkoły Podstawowej nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 rozporządzenia ponieważ usługi te nie mieszczą się w ramach usług opieki nad dziećmi i młodzieżą i nie są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT, jednakże skoro Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy również usługi stołówkowe świadczone na rzecz pracowników niepedagogicznych Gimnazjum oraz Szkoły Podstawowej korzystają z tego zwolnienia.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym:


  • sprzedaż posiłków przygotowywanych przez stołówkę szkolną w Gimnazjum własnym uczniom korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy należało uznać za prawidłowe;
  • sprzedaż posiłków wydawanych w stołówce szkolnej w Gimnazjum nauczycielom tej szkoły nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż placówka nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy należało uznać za nieprawidłowe; (usługi stołówkowe na rzecz nauczycieli Gimnazjum podlegają zwolnieniu stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 rozporządzenia)
  • sprzedaż posiłków wydawanych w stołówce szkolnej w Gimnazjum pracownikom obsługi tej szkoły nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż placówka nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy należało uznać za prawidłowe;
  • sprzedaż posiłków wydawanych w stołówce szkolnej w Gimnazjum na rzecz uczniów i pracowników Szkoły Podstawowej podlega zwolnieniu, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia ponieważ odbywa się pomiędzy jednostkami budżetowymi należało uznać za nieprawidłowe; (usługi stołówkowe na rzecz uczniów Szkoły Podstawowej podlegają zwolnieniu stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, usługi stołówkowe na rzecz nauczycieli Szkoły Podstawowej podlegają zwolnieniu stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 rozporządzenia, natomiast usługi stołówkowe na rzecz pracowników obsługi Szkoły Podstawowej korzystają ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy).


Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.


Powyższy przepis odnosi się do ewidencjonowania dla potrzeb VAT kwot sprzedaży przez podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego, a zatem Wnioskodawca obowiązany jest prowadzić ewidencję sprzedaży, o której mowa w ww. art. 109 ust. 1 ustawy w stosunku do sprzedawanych posiłków wydawanych w stołówce Gimnazjum pracownikom obsługi tej szkoły oraz Szkoły Podstawowej.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gimnazjum nie ma obowiązku prowadzenia rejestru sprzedaży VAT dokumentującego sprzedaż obiadów uczniom i nauczycielom, gdyż Gimnazjum nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik VAT, w związku z nieprzekroczeniem limitu 150.000 zł. należało uznać za nieprawidłowe. Jednocześnie za prawidłowe uznaje się stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym żaden przepis ustawy o podatku VAT nie nakłada na Gimnazjum obowiązku składania do Gminy jako czynnego podatnika podatku VAT rejestru sprzedaży VAT dokumentującego sprzedaż obiadów uczniom i nauczycielom.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj