Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-559/13-3/JG
z 18 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z 5 listopada 2013 r. (data wpływu 19 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych:

  • w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi przeznaczonego i wydatkowanego na wytworzenie nowego budynku mieszkalnego – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2013 r. Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Pismem z 14 listopada 2013 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego stosownie do przepisów art. 15 § 1, art. 170 w zw. z art. 14a § 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), przesłał – zgodnie z właściwością miejscową – niniejszy wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie (data wpływu do tut. Organu 19 listopada 2013 r.) celem załatwienia sprawy.

Pismem uzupełniającym z 22 listopada 2013 r. (data wpływu 26 listopada 2013 r.) Spółdzielnia Mieszkaniowa przesłała potwierdzenie wniesionej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia prowadzi działalność w oparciu o ustawę z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swej działalności zgodnie z zapisami art. 1 ust. 2, 3, 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz zapisami statutu Spółdzielni, Wnioskodawca realizuje przedmiot swojej działalności między innymi poprzez:

  1. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanawiania na rzecz członków Spółdzielni lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych,
  2. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanawiania na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,
  3. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania znajdujących się w tych budynkach lokali użytkowych, w tym garaży,
  4. sprzedaż lokali mieszkalnych i garaży w budynkach stanowiących własność Spółdzielni,
  5. budowanie lub nabywanie budynków w celu sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

W 2008 r. Spółdzielnia zaczęła realizować działalność deweloperską budując budynki mieszkalne wielorodzinne z lokalami mieszkalnymi na sprzedaż wraz z lokalami o innym przeznaczeniu (komórki lokatorskie), a także z udziałem we współwłasności w garażach wielostanowiskowych, z udziałem w częściach wspólnych budynku niesłużących do wyłącznego użytku właściciela lokalu mieszkalnego oraz taki sam udział prawa użytkowania wieczystego gruntu lub własności gruntu, na których zostały wybudowane budynki.

W oddanym do użytkowania w 2011 r. budynku Spółdzielnia wybudowała lokale mieszkalne, 7 lokali użytkowych stanowiących mienie Spółdzielni oraz garaż wielostanowiskowy z miejscami postojowymi. W oddanym do użytkowania w 2013 r. budynku Spółdzielnia wybudowała lokale mieszkalne z komórkami lokatorskimi oraz dwupoziomowy garaż wielostanowiskowy z miejscami postojowymi. W bieżącym miesiącu Spółdzielnia oddaje w użytkowanie budynek mieszkalny z lokalami mieszkalnymi i garażem wielostanowiskowym z miejscami postojowymi dla samochodów oraz z jednym lokalem użytkowym przeznaczonym na sprzedaż innemu podmiotowi, który prowadzi działalność handlową.

W 2011 r. Spółdzielnia uzyskała dodatni wynik finansowy i z uwagi na niezbyt precyzyjne definiowanie przez Ministra Finansów pojęcia gospodarki zasobami mieszkaniowymi naliczyła i odprowadziła podatek dochodowy od osób prawnych zgodnie z art. 18 i 19 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Od sprzedanych lokali mieszkalnych i miejsc postojowych w budynku oddanym do użytkowania w bieżącym roku Spółdzielnia odprowadziła zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych. Spółdzielnia nadal buduje budynki wielorodzinne, a także obiekty o innym przeznaczeniu związane z infrastrukturą mieszkaniową zaliczaną do gospodarki zasobami mieszkaniowymi w celu sprzedaży lokali mieszkalnych oraz obiektów o innym przeznaczeniu członkom Spółdzielni oraz innym podmiotom.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy dochód jaki uzyskała Spółdzielnia ze sprzedaży lokali mieszkalnych z przynależnymi komórkami lokatorskimi oraz miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu lub prawie własności gruntu, na którym został wybudowany budynek jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy przeznaczenie tego dochodu oraz jego wydatkowanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz cele określone w art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym na wytworzenie nowego budynku mieszkalnego podlega zwolnieniu od podatku dochodowego?
  3. Czy dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu użytkowego wytworzonego w budynku mieszkalnym jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 oraz art. 18 i 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pomimo, iż został on przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych zgodnie z art. 17 ust. 1b?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja przez Spółdzielnię działalności wynikającej z zapisu art. 1 ust. 2 pkt 1-5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. oraz statutu Spółdzielni powinna korzystać ze zwolnienia podatkowego w przypadku przeznaczenia dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie „gospodarka” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług (por. wyrok WSA w Warszawie z 22 października 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 824/08). Zdaniem Spółdzielni, zatem przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość podejmowanych działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi, polegającymi zarówno na wytwarzaniu, dysponowaniu, jak i zarządzaniu tymi zasobami. Na zasoby mieszkaniowe składają się oprócz lokali mieszkalnych również innego rodzaju pomieszczenia, jak komórki, strych, garaże, klatki schodowe itp. wchodzące w skład budynku mieszkalnego, a które zapewniają funkcjonowanie i administrowanie obiektem. Źródłem powstania dochodu ze sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz miejscami postojowymi w garażu są zatem posiadane przez Spółdzielnię zasoby mieszkaniowe.

Przychody oraz finansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód uzyskany z całokształtu działalności prowadzonej w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o ile przeznaczony i wydatkowany zostanie na utrzymanie pozostałych zasobów Spółdzielni np. remonty oraz na cele statutowe, w tym na wytworzenie nowych budynków mieszkalnych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), dlatego też Wnioskodawca uważa, że dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu użytkowego innemu podmiotowi gospodarczemu podlega opodatkowaniu, ponieważ został on uzyskany z innej działalności gospodarczej pomimo, iż został on przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Wnioskodawcę w tym przekonaniu utwierdziła interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 20 lutego 2013 r. sygn. DD6/033/119c/MNX/09/PK-1294.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi przeznaczonego i wydatkowanego na wytworzenie nowego budynku mieszkalnego,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Zasady funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych określa ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1222 ze zm.).

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy, przedmiotem działalności spółdzielni może być:

  • budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych;
  • budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;
  • budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;
  • udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych;
  • budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Stosownie do treści art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

W kwestiach podatku dochodowego spółdzielnia mieszkaniowa – jako podmiot posiadający osobowość prawną – podlega ogólnym regułom przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 tej ustawy wynika z kolei, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem z powyższej regulacji można wywieść, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Należy przy tym zauważyć, że powołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Posługując się zatem językiem potocznym, wskazać należy, iż pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, a także inne pomieszczenia, czy urządzenia związane z lokalami mieszkalnymi, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów związanych z tak zdefiniowanymi zasobami mieszkaniowymi.

I tak, przez pojęcie „zasoby mieszkaniowe” użyte w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć:

  1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże;
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe;
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki – doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci);
  4. grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne.

Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy).

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem tychże zasobów mieszkaniowych. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegać będzie jednak dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Zwrócić należy również uwagę na treść art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawych, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zatem warunkiem wstępnym skorzystania ze zwolnienia na podstawie omawianej regulacji jest uzyskanie dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, rozumianego jako środki finansowe możliwe do wydatkowania na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Istotne jest więc najpierw zadeklarowanie tego dochodu, jako wolnego od podatku dochodowego, a następnie jego wydatkowanie – bez względu na termin tego wydatkowania – na wskazane cele. Innymi słowy, jest to zwolnienie z warunkiem rozwiązującym w dacie wydatkowania dochodu na inne cele.

Odnosząc zatem powołane uregulowania prawne oraz powyższe wyjaśnienia do przedstawionego przez Spółdzielnię Mieszkaniową stanu faktycznego, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że dochód uzyskany ze sprzedaży lokali mieszkalnych z przynależnymi komórkami lokatorskimi oraz miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu lub prawie własności gruntu stanowi dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast odnośnie przeznaczenia i wydatkowania tego dochodu (uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi) na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz cele określone w art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym na wytworzenie nowego budynku mieszkalnego należy wyraźnie podkreślić, że na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody spółdzielni mieszkaniowych uzyskane ze źródła jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi mogą być wolne od podatku, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Pod pojęciem „utrzymania” tych zasobów należy przy tym rozumieć zachowanie ich w stanie należytym, niezmienionym, niepogorszonym. Mając na względzie powyższą definicję należy więc przyjąć, że chodzi tu o zachowanie istniejącej substancji mieszkaniowej, tj. o zachowanie jej w materialnie niezmienionym stanie. Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przesłankę przeznaczenia dochodu na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych uważa się za spełnioną także w przypadku przeznaczenia go na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli służą one bezpośrednio realizacji tego celu.

Z powyższego wynika więc wyraźnie, że w obecnym stanie prawnym omawianym zwolnieniem podatkowym (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) objęty jest dochód jedynie w części przeznaczonej na pokrycie wydatków związanych z działalnością polegającą na gospodarowaniu istniejącym zasobem mieszkaniowym, a precyzyjnie rzecz ujmując, na cele związane z utrzymaniem istniejących już zasobów. Zwolnieniem nie jest natomiast objęty dochód przeznaczony na wybudowanie nowych zasobów mieszkaniowych.

Tym samym, nie można przyjąć za Wnioskodawcą, że dochód uzyskany ze sprzedaży lokali mieszkalnych z przynależnymi komórkami lokatorskimi oraz miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu lub prawie własności gruntu, w przypadku przeznaczenia i wydatkowania go na wytworzenie nowych budynków mieszkaniowych podlega zwolnieniu z opodatkowania. Trudno bowiem uznać, że wytworzenie nowych budynków mieszkaniowych służy realizacji celu utrzymania zasobów mieszkaniowych Spółdzielni.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu użytkowego, należy stwierdzić, że lokale użytkowe nie wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych, ponieważ nie należą do żadnej ze wskazanych wyżej grup pomieszczeń pozostałych i urządzeń wchodzących w skład budynku mieszkalnego lub znajdujących się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców (ułatwiających im dostęp do budynku mieszkalnego, zapewniających sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie). Ponadto istotą lokali użytkowych jest ich niemieszkalne przeznaczenie, co oznacza, że nie można ich zaliczyć do zasobów mieszkaniowych. Pogląd taki został także wyrażony w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 19 kwietnia 2011 r. sygn. akt I SA/Wr 279/11, gdzie stwierdzono, że: „za zasób mieszkaniowy należy uznać zespół lokali mieszkalnych oraz innych pomieszczeń i urządzeń, które są niezbędne do prawidłowego korzystania z mieszkań w budynku mieszkalnym. W konsekwencji powyższego lokal użytkowy (…) do wymienionego w zdaniu poprzednim funkcjonalnie rodzaju pomieszczeń nie należy”.

Tym samym, dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu użytkowego, jako niepochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – nawet w sytuacji przeznaczenia go na utrzymanie zasobów mieszkaniowych – nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie został spełniony jeden z kumulatywnych warunków odnośnie źródła pochodzenia dochodu.

Podsumowując, dochód uzyskany ze sprzedaży lokali mieszkalnych z przynależnymi komórkami lokatorskimi oraz miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu lub prawie własności gruntu stanowi dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dochód ten, o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz jak wynika z treści art. 17 ust. 1b ww. ustawy, bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym również na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów (a więc związanych z utrzymaniem istniejących zasobów) oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, zwolniony będzie z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, z ww. zwolnienia nie będzie mógł skorzystać dochód przeznaczony na wytworzenie nowego budynku mieszkalnego.

Natomiast dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu użytkowego, jako dochód niepochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy i winien być opodatkowany na zasadach ogólnych zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W tej sytuacji bez znaczenia pozostaje cel przeznaczenia takiego dochodu.

Ponadto tut. Organ pragnie wskazać, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Powinna być więc interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

W odniesieniu natomiast do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że jest ona rozstrzygnięciem stanowiącym w konkretnej sprawie, osadzonym w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się odnoszącym, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Ustosunkowując się z kolei do powołanego w treści wniosku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego należy wskazać, że nie może ono wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, że zdaniem organu podatkowego, teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj