Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-207/14/UH
z 24 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) oraz pismem z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.),, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług

m.in. w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 17 stycznia 2014 r. znak: IBPP3/443-1472/13/UH oraz pismem z 13 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.) znak: IBPP3/443-1472/13/UH będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 3 marca 2014 r. znak: IBPP3/443-1472/13/UH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione pismami z 28 stycznia 2014 r. oraz z 13 marca 2014 r.):

Misją …. (Wnioskodawca) jest wspieranie rozwoju nowoczesnej gospodarki …. Wnioskodawca wraz z Województwem … planuje realizację projektu w ramach europejskich sieci współpracy nawiązywanej pomiędzy … (dalej … Spółka, Wnioskodawca), Województwem … (dalej ..), Gminą Miejską … (dalej …) oraz partnerami zagranicznymi reprezentującymi dwa europejskie „miasta smart”.

Projekt „…”, został wybrany do dofinansowania przez Zarząd Województwa …w ramach … Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2001–2013, Oś priorytetowa 8 Współpraca międzyregionalna, Działanie 8.2 Budowanie pozycji ...w europejskich sieciach współpracy Okres realizacji projektu od 1 lipca 2013 r. do 30 czerwca 2015 r.

Lider Projektu – Wnioskodawca i Partner Projektu – Województwo … realizują przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualne, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu. Instytucja Zarządzająca … przekazuje dofinansowanie stanowiące 85% dofinansowania projektu. Przy czym 85% dofinansowania projektu stanowią środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dofinansowania projektu stanowi współfinansowanie projektu z budżetu państwa. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana jako dopłata do ceny usług. W całości natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu. Zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

Lider Projektu będzie wskazany jako nabywca towarów i usług w fakturach związanych z realizacją zadań projektowych. Cele ogólne projektu „…” są zdefiniowane w następujący sposób: Głównym celem projektu jest wzrost konkurencyjności i atrakcyjności … na rynku krajowym i zagranicznym, zrównoważony rozwój gospodarczy regionu przez stworzenie strategii … oraz opracowanie dwóch projektów pilotażowych w ramach europejskiej sieci współpracy. Cel ten jest zgodny z celem wskazanym w uszczegółowieniu … na lata 2007–2013.

W ramach projektu podejmowane będą następujące działania:

  • zbudowanie pozycji ...poprzez przystąpienie do europejskich sieci współpracy na rzecz rozwiązań smart city,
  • zwiększenie świadomości na temat funkcjonalności smart city wśród mieszkańców poprzez podmioty zaangażowane we wdrożenie tych rozwiązań,
  • opracowanie strategii …, która definiować będzie narzędzia możliwe do wykorzystania w ramach adaptacji opracowanych rozwiązań na poziomie aglomeracji,
  • wdrożenie przygotowanych w ramach przedsięwzięcia programów pilotażowych smart city wpłynie na lepsze funkcjonowanie miasta, podniesienie jakości życia mieszkańców, pozwoli ograniczyć wydatki publiczne,
  • tworzenie nowych i innowacyjnych rozwiązań poprzez opracowanie nowych funkcjonalności typu smart z udziałem wiedzy i doświadczenia Partnerów zagranicznych, które będą stanowiły innowacje w skali kraju,
  • podniesienie kwalifikacji uczestników projektu przez udział w warsztatach, spotkaniach eksperckich oraz wizytach studyjnych w zagranicznych „miastach smart” co umożliwi wzajemną wymianę wiedzy, know-how, dobrych praktyk i doświadczenia zrównoważony rozwój gospodarczy regionu przez stworzenie strategii … oraz opracowanie dwóch projektów pilotażowych w ramach europejskiej sieci współpracy.

W efekcie działań projektowych zostanie opracowana strategia …, będąca mapą drogową wdrożenia rozwiązań smart city w … i jego obszarze metropolitalnym, w tym dobre praktyki wiodących miast smart mogących być inspiracją dla …. Powstaną również dwa projekty pilotażowe: podraporty, opisujące w szczegółowy sposób dwa wybrane rozwiązania wskazujące na możliwe źródła finansowania i potencjalny model ich wdrożenia.

Efekty projektu będą ogólnodostępne i nieodpłatne, nie będą tym samym podlegać opodatkowaniu. Udostępnienie efektów projektu będzie odbywać się przez rozsyłanie instytucjom i osobom prywatnym w formie papierowej a także w formie pdf dostępnej na stronie Lidera.

Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu usług w ramach realizacji projektu, a przyznane dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie konkretnych zadań w projekcie. Zakup usług nie jest związany z podstawową działalnością Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie dokonywał zakupu środków trwałych w ramach realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 28 stycznia 2014 r.):

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. – kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Liderem projektu pn. „…”. Głównym celem projektu jest wzrost konkurencyjności i atrakcyjności ...na rynku krajowym i zagranicznym, zrównoważony rozwój gospodarczy regionu poprzez stworzenie strategii … oraz opracowanie dwóch projektów pilotażowych w ramach europejskiej sieci współpracy.

W efekcie działań projektowych zostanie opracowana strategia …, będąca mapą drogową wdrożenia rozwiązań smart city w mieście i jego obszarze metropolitalnym, w tym dobre praktyki wiodących miast smart mogących być inspiracją dla miasta. Powstaną również dwa projekty pilotażowe: podraporty, opisujące w szczegółowy sposób dwa wybrane rozwiązania wskazujące na możliwe źródła finansowania i potencjalny model ich wdrożenia.Efekty projektu będą ogólnodostępne i nieodpłatne. Udostępnienie efektów projektu będzie odbywać się poprzez rozsyłanie instytucjom i osobom prywatnym w formie papierowej a także w formie pdf dostępnej na stronie Lidera. Zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem. Lider projektu (Wnioskodawca) będzie wskazany jako nabywca towarów i usług w fakturach związanych z realizacją zadań projektowych. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „…”.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Należy nadmienić że wskazany we wniosku art. 88 ust 1 pkt 2 ustawy o VAT został uchylony ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. (Dz.U. Nr 209, poz. 1320), która weszła w życie 1 grudnia 2008 r.

W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj