Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-574/11/MS
z 26 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-574/11/MS
Data
2011.07.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
moment powstania obowiązku podatkowego
obowiązek podatkowy
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
Stwierdzenie czy korekta faktur VAT z dnia 10 stycznia 2011r. nr 13/2011 i 14/2011 dokonana została przez Wnioskodawcę zgodnie z postanowieniami art. 41 ust. 14a, ust. 14b i ust. 14c ustawy o podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011r. (data wpływu do tut. organu 30 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lipca 2011r. (data wpływu 13 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy korekta faktur VAT z dnia 10 stycznia 2011r. nr 13/2011 i 14/2011 dokonana została przez Wnioskodawcę zgodnie z postanowieniami art. 41 ust. 14a, ust. 14b i ust. 14c ustawy o podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy korekta faktur VAT z dnia 10 stycznia 2011r. nr 13/2011 i 14/2011 dokonana została przez Wnioskodawcę zgodnie z postanowieniami art. 41 ust. 14a, ust. 14b i ust. 14c ustawy o podatku VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 lipca 2011r. (data wpływu 13 lipca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-574/11/MS z dnia 16 czerwca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następując stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą: K. P. F. D.. Działalność gospodarcza prowadzona jest w dwóch miejscach:

  • na ulicy S. 1/3 w K.,
  • na A. S. 40/4 w K.

Firma opodatkowana jest na zasadach ogólnych.

Dochody z działalności gospodarczej uzyskiwane są poprzez przychody i koszty z działalności: pośrednictwa w pozyskaniu klientów dla firmy N. (na podstawie umowy agencyjnej nr 2009/2010/005 z dnia 01 stycznia 2010r.).

Cykl wykonania usługi następuje od 10 dnia miesiąca, do 10 każdego kolejnego miesiąca, zgodnie z Umową Agencyjną (załącznik 6, § 3 Umowy Agencyjnej). Na całość usługi, składa się podpisanie umowy przez Zleceniobiorcę, przesłanie podpisanych umów do firmy N., wprowadzenie umów do Systemu do 10 każdego kolejnego miesiąca, zatwierdzenie umów przez firmę N. i wyliczenie premii za podpisane umowy.

W dniu 10 stycznia 2011r., zgodnie z otrzymanym raportem rozliczeń, wystawiono dwie faktury przychodowe z numerem 01/01/2011 oraz 02/01/2011 z datą sprzedaży 10 stycznia 2011r., datą wystawienia 10 styczeń 2011r., za pośrednictwo w pozyskaniu klientów dla firmy N.

W dniu 18 lutego 2011r. zostały wystawione dwie faktury korygujące: pierwsza – faktura korygująca nr 13/2011 do faktury nr 01/01/2011, druga – faktura korygująca nr 14/2011 do faktury nr 02/01/2011.

Ponieważ nie było możliwe proporcjonalne wyliczenie usługi na miesiąc grudzień 2010r. oraz styczeń 2011r., to zgodnie z ustawą z dnia 26 listopada 2010r. art. 41 ust. 14a, 14b 14c, skorygowano na fakturach nr 01/01/2011 oraz 02/01/2011 stawkę VAT z 22 % na 23 %.

Ponieważ „Usługa pozyskania klientów dla firmy N.” to nie moment podpisania umowy, ale moment zakończenia wprowadzenia umów do systemu przez firmę N. i naliczeniu proporcjonalnej premii, która zawsze jest znana 10 każdego kolejnego miesiąca.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że wystawione faktury nr 13/2011 oraz 14/2011 dotyczą pośrednictwa w pozyskaniu klientów dla firmy N. W każdym miesiącu wyszukiwane są osoby które chcą współpracować z N. na podstawie umowy.

Firma Wnioskodawcy pośredniczy tylko w podpisaniu umowy. Stroną w umowie jest firma N. oraz potencjalny klient.

Na fakturze w nazwie usługi jest jedynie informacja „pośrednictwo w pozyskaniu klienta”. N. po otrzymaniu kopii takiej umowy wprowadza ją do swojego systemu. Ale np. przekazanie nazwiska potencjalnego klienta do N., najwcześniej może być wprowadzone do systemu N. w miesiącu kolejnym (do 10 dnia kolejnego miesiąca). Wnioskodawca zaznacza także, że np. klienci wyszukiwani w miesiącu grudniu 2010r. zostali „rozliczeni” zaakceptowani przez N. i wprowadzeni do systemu w miesiącu lutym, choć generalnie można przyjąć, że są z tej samej puli nazwisk co osoby zaakceptowane z początkiem stycznia.

Nie podaje się okresu rozliczeniowego na fakturze. W umowie agencyjnej podane jest jedynie, że po wprowadzeniu do systemu umów pomiędzy „firmą N. – a potencjalnym klientem” wyliczana jest ilość klientów którzy podpisali z N. umowę i na tej podstawie wyliczana jest prowizja dla firmy Wnioskodawcy.

Z umowy jasno wynika, że do 10 kolejnego miesiąca najwcześniej podana zostanie prowizja wyliczana na podstawie wprowadzonych do systemu potencjalnych klientów. Zakończeniem usługi nie jest moment podpisania umowy (w której stroną i tak nie jest firma Wnioskodawcy, a N.-klient), a moment wprowadzenia do systemu przez N. swoich umów, o czym jasno mowa w umowie agencyjnej.

Wnioskodawca tylko i wyłącznie jest pośrednikiem pomiędzy N. a klientem, nie sprzedaje usług telekomunikacyjnych.

Umowa o współpracę była podpisana w 2009r. więc nie było wskazania w umowie, że faktury wystawiane na przełomie roku, w styczniu dotyczą okresu grudniowego. Ponieważ wyliczenie prowizji wyszukanych klientów w miesiącu grudniu dokonywane jest w rozliczeniu w styczniu, a także i w lutym.

Tak jak wcześniej wspomniano wykonie usługi to nie moment podpisania umowy ale moment wprowadzenia do systemu N. o czym mowa w umowie.

Nie wynika z umowy w żaden sposób, że usługa ma charakter ciągły. Jeżeli się zdarzy, że firma Wnioskodawcy nie znajdzie klientów dla N. nawet przez klika miesięcy to nie zostanie wyliczona prowizja, nawet były takie sytuacje, że po wyszukaniu klientów, którzy z N. podpisali wstępnie umowę i odstąpili od niej, na tej podstawie nie była wyliczona prowizja.

Na umowach które są ewentualnie akceptowane przez firmę N., stroną nie jest Wnioskodawca ale N. – potencjalny klient. To N. świadczy usługi w sposób ciągły dostarczając klientowi usługi telekomunikacyjne, nie Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy korekta faktur nr 13/2011 oraz 14/2011 odpowiada normie artykułu 41 ust. 14a, 14b, 14c z dnia 26 listopada 2010r. ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, korekta faktur nr 13/2011 oraz 14/2011, korygująca stawkę VAT na fakturze przychodowej, nr 01/01/2011 oraz 02/01/2011 odpowiada normie na podstawie artykułu 41 ust. 14a, 14b, 14c z dnia 26 listopada 2010r. ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zauważyć, iż w celu umożliwienia prawidłowego zastosowania stawki podatku VAT dla czynności wykonywanych na przełomie roku – objętych dwoma reżimami prawnymi, ustawodawca nowelizując przepisy ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 stycznia 2011r., w ustawie o podatku od towarów i usług wprowadził przepisy przejściowe uwzględnione w art. 41 ust. 14a do 14h ww. ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 14a ustawy o VAT w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania.

Czynności, dla których w związku z ich wykonywaniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się, na potrzeby ust. 14a, za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, z zastrzeżeniem ust. 14c (art. 41 ust. 14b ustawy o VAT).

W przypadku gdy okres, do którego odnosi się rozliczenie lub płatność, obejmuje dzień zmiany stawki podatku, czynność uznaje się za wykonaną:

  1. w dniu poprzedzającym dzień zmiany stawki podatku – w zakresie jej części wykonywanej do dnia poprzedzającego dzień zmiany stawki podatku;
  2. z upływem tego okresu – w zakresie jej części wykonywanej od dnia zmiany stawki podatku (art. 41 ust. 14c ustawy o VAT).

W przypadku, gdy nie jest możliwe określenie faktycznego wykonania części czynności w okresie, o którym mowa w ust. 14c, dla określenia tej części, uznaje się, że czynność wykonywana jest w tym okresie proporcjonalnie (art. 41 ust. 14d ustawy o VAT).

W przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, dla których wystawiono, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 106 ust. 8 pkt 1, fakturę, a po wystawieniu tej faktury uległa zmianie stawka podatku w odniesieniu do okresów rozliczeniowych objętych wystawioną fakturą, może być stosowana stawka podatku obowiązująca przed dniem zmiany stawki podatku, pod warunkiem że w pierwszej fakturze wystawianej po dniu zmiany stawki podatku, nie później jednak niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zmiany stawki podatku, uwzględniona zostanie korekta rozliczenia objętego fakturą wystawioną przed dniem zmiany stawki podatku (art. 41 ust. 14e ustawy o VAT).

Zmiana stawki podatku w odniesieniu do czynności, która zostanie wykonana w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, w związku z którą otrzymano całość lub część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, i której otrzymanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego, nie powoduje zmiany wysokości opodatkowania całości lub części należności, otrzymanej przed dniem zmiany stawki podatku (art. 41 ust. 14f ustawy o VAT).

Przepisów ust. 14a-14f nie stosuje się w przypadku importu towarów lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dla których to czynności wysokość opodatkowania podatkiem określa się według stawek podatku obowiązujących w dniu powstania obowiązku podatkowego (art. 41 ust. 14g ustawy o VAT).

W przypadku:

  1. opodatkowania podatkiem czynności uprzednio zwolnionych od podatku,
  2. zwolnienia od podatku czynności uprzednio opodatkowanych podatkiem

– przepisy art. 14a-14g stosuje się odpowiednio (art. 41 ust. 14h ustawy o VAT).

Na szczególną uwagę w przedmiotowej sprawie zasługuje treść przepisu art. 41 ust. 14a ww. ustawy, zgodnie z którym w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą: K. P. F. D.

Dochody z działalności gospodarczej uzyskiwane są poprzez przychody i koszty z działalności: pośrednictwa w pozyskaniu klientów dla firmy N. (na podstawie umowy agencyjnej nr 2009/2010/005 z dnia 01 stycznia 2010r.). Firma Wnioskodawcy pośredniczy tylko w podpisaniu umowy. Stroną w umowie jest firma N. oraz potencjalny klient.

Cykl wykonania usługi następuje od 10 dnia miesiąca, do 10 każdego kolejnego miesiąca, zgodnie z Umową Agencyjną (załącznik 6, § 3 Umowy Agencyjnej). Na całość usługi, składa się podpisanie umowy przez Zleceniobiorcę, przesłanie podpisanych umów do firmy N., wprowadzenie umów do Systemu do 10 każdego kolejnego miesiąca, zatwierdzenie umów przez firmę N. i wyliczenie premii za podpisane umowy.

W dniu 10 stycznia 2011r., zgodnie z otrzymanym raportem rozliczeń, Wnioskodawca wystawił dwie faktury przychodowe z numerem 01/01/2011 oraz 02/01/2011 z datą sprzedaży 10 stycznia 2011r., datą wystawienia 10 styczeń 2011r., za pośrednictwo w pozyskaniu klientów dla firmy N.

W dniu 18 lutego 2011r. zostały wystawione dwie faktury korygujące: pierwsza – faktura korygująca nr 13/2011 do faktury nr 01/01/2011, druga – faktura korygująca nr 14/2011 do faktury nr 02/01/2011.

Ponieważ nie było możliwe proporcjonalne wyliczenie usługi na miesiąc grudzień 2010r. oraz styczeń 2011r., to zgodnie z ustawą z dnia 26 listopada 2010r. art. 41 ust. 14 a, 14b 14c, skorygowano na fakturach nr 01/01/2011 oraz 02/01/2011 stawkę VAT z 22 % na 23 %.

Ponieważ „Usługa pozyskania klientów dla firmy N.” to nie moment podpisania umowy, ale moment zakończenia wprowadzenia umów do systemu przez firmę N. i naliczenie proporcjonalnej premii, która zawsze jest znana 10 każdego kolejnego miesiąca.

Wnioskodawca ma wątpliwości jaką stawką podatku VAT powinno być opodatkowane świadczenie wskazanych we wniosku usług.

Dokonując analizy przytoczonych wyżej regulacji prawnych należy zwrócić uwagę, iż powołany przepis art. 41 ust. 14a ustawy pozwala na zastosowanie stawki podatku VAT obowiązującej przed dniem jej zmiany w przypadku, gdy czynność podlegająca opodatkowaniu została wykonana przed dniem zmiany stawki, a obowiązek podatkowy powstał w dniu zmiany stawki lub po tym dniu.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie istotnym jest ustalenie terminu powstania obowiązku podatkowego dla danych czynności, jak również zdefiniowanie momentu, w którym usługi zostały wykonane.

Kwestia dotycząca powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT została uregulowana w art. 19 ustawy o VAT.

Ogólną zasadą przyjętą w ustawie od podatku od towarów i usług jest to, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Wymienione w zastrzeżeniu przepisy określają w odmienny sposób szczególny moment powstania obowiązku podatkowego m. in. w zależności od rodzaju transakcji.

W myśl art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18.

Według art. 19 ust. 3 ustawy o VAT, jeżeli podatnik wydaje towar podmiotowi, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez podatnika zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w terminie 30 dni, licząc od dnia wykonania usługi przez ten podmiot. Przepis art. 30 ust. 1 pkt 4 wymienia m. in. agenta.

Z kolei zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Przy czym, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi (art. 19 ust. 5 ustawy).

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast w myśl ust. 4 powołanego artykułu, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Jak już wskazano z opisu stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy agencyjnej nr 2009/2010/005 z dnia 01 stycznia 2010r. Kontrahent zleca Wnioskodawcy jako Agentowi świadczenie usług pośrednictwa w pozyskaniu klientów na świadczenie przez Kontrahenta usług telekomunikacyjnych. Strony umowy ustaliły, że formalny odbiór usług agencyjnych za dany okres będzie następował po zakończeniu procedury zatwierdzenia umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych przez Kontrahenta (firmę N.), która kończy się wyliczeniem przez Kontrahenta premii dla Wnioskodawcy za podpisane umowy.

We wniosku stwierdzono, że „Cykl wykonania usługi następuje od 10 dnia miesiąca, do 10 każdego kolejnego miesiąca, zgodnie z Umową Agencyjną (załącznik 6, § 3 Umowy Agencyjnej). Na całość usługi, składa się podpisanie umowy przez Zleceniobiorcę, przesłanie podpisanych umów do firmy N., wprowadzenie umów do Systemu do 10 każdego kolejnego miesiąca, zatwierdzenie umów przez firmę N. i wyliczenie premii za podpisane umowy”.

Okoliczności niniejszej sprawy świadczą o tym, że mamy do czynienia z usługami agencyjnymi, a nie z usługami telekomunikacyjnymi. Zgodnie bowiem z art. 758 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. W niniejszej sprawie nie dochodzi do wydania towaru. Do określania momentu powstania obowiązku podatkowego nie znajdą zatem zastosowania przepisy art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b oraz art. 19 ust. 3 ustawy.

O tym, czy dana usługa została faktycznie wykonana decyduje zawarta umowa cywilnoprawna. Umowa cywilnoprawna określa bowiem wzajemne prawa i obowiązki stron. O tym, czy dana usługa została wykonana decyduje również jej charakter. Charakter usługi i datę jej wykonania definiują strony umowy cywilnoprawnej, z wyjątkiem, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa, regulujący zasady danego rodzaju usług.

Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa oraz opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że ponieważ strony utożsamiają formalny odbiór usług agencyjnych za dany okres z zakończeniem procedury zatwierdzenia umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych przez Kontrahenta Wnioskodawcy, momentem zakończenia usługi będzie właśnie zakończenie tej procedury. W opisanej sytuacji dla udokumentowania świadczonej usługi Wnioskodawca wystawia faktury, a zatem jeżeli faktura została wystawiona w terminie, to o powstaniu obowiązku podatkowego decyduje data wystawienia faktury – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zatwierdzenie przez Kontrahenta Wnioskodawcy w dniu 10 stycznia 2011r. zawartych za pośrednictwem Wnioskodawcy umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych w okresie od 10 grudnia 2010r. do 10 stycznia 2011r. (we wniosku stwierdzono, że cykl wykonania usługi następuje od 10 dnia miesiąca, do 10 każdego kolejnego miesiąca, zgodnie z Umową Agencyjną) – należy uznać za dzień wykonania wskazanych usług w zakresie pozyskania klientów.

Jednocześnie obowiązek podatkowy w zakresie przedmiotowych usług świadczonych przez Wnioskodawcę (usług pozyskania klientów) powstał z chwilą wystawienia faktur VAT nr 01/01/2011 i 02/01/2011, tj. w dniu 10 stycznia 2011r.

Jak już zauważono wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii jaką stawką podatku VAT powinno być opodatkowane świadczenie wskazanych we wniosku usług. Czy usługi realizowane w danym okresie (od 10 grudnia 2010r. do 10 stycznia 2011r.) podlegają w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22% czy 23%, czy też można zastosować dwie odrębne stawki, mianowicie do części robót za 2010r. zastosować stawkę 22%, zaś do robót wykonanych w 2011r. stawkę 23%.

Z uwagi na fakt, iż – jak już stwierdzono powyżej – dniem wykonania usług pozyskania klientów na rzecz kontrahenta realizowanych w okresie od dnia 10 grudnia 2010r. do dnia 10 stycznia 2011r. jest dzień 10 stycznia 2011r., ponadto z wniosku nie wynika żeby przed dniem 10 stycznia 2011r. tytułem usług objętych fakturami VAT nr 01/01/2011 i 02/01/2011 została pobrana zaliczka na ww. usługi (tym samym w 2010r. nie doszło do powstania obowiązku podatkowego na podstawie cyt. wyżej przepisów obowiązujących w sprawie), brak jest zatem podstaw do uznania, iż ww. usługi mogą zostać opodatkowane odrębnymi stawkami, tj. stawką 22% (część usług realizowanych w 2010r.) oraz stawką 23% (usługi realizowane w 2011r.).

W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania również cyt. wyżej przepis art. 41 ust. 14a ww. ustawy, zgodnie z którym w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania.

W sytuacji objętej wnioskiem usługi podlegające opodatkowaniu udokumentowane fakturami VAT nr 01/01/2011 i 02/01/2011 zostały wykonane już po dniu zmiany stawki podatku (tj. w dniu 10 stycznia 2011r.), również obowiązek podatkowy dla ww. usług powstał po dniu zmiany stawki podatku (tj. w 2011r.), zatem uwzględniając brzmienie art. 146a pkt 1 ww. ustawy przedmiotowe czynności winny zostać w całości opodatkowane stawką podatku obowiązującą od dnia 1 stycznia 2011r., w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stwierdzenia, iż w związku ze zmianą wysokości stawki VAT dotyczącej opisanych usług z 22% na 23%, usługi udokumentowane fakturami VAT nr 01/01/2011 i 02/01/2011 z dnia 10 stycznia 2011r., winny zostać opodatkowane w całości stawką VAT w wysokości 23% należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że pierwotnie w dniu 10 stycznia 2011r. Wnioskodawca dokumentując przedmiotowe usługi wystawił faktury VAT nr 01/01/2011 oraz 02/01/2011, opodatkowując usługi błędną stawką podatku VAT w wysokości 22%.

W myśl art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), obowiązujące do dnia 31 marca 2011r., które określa szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Ze względu na zdarzające się w praktyce pomyłki przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, ustawodawca przewidział w § 13 i § 14 ww. rozporządzenia procedury korygowania błędów w fakturach VAT określając przypadki, w których dopuszczalne jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

W myśl zapisu § 13 ust. 1 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. W tym miejscu podkreślić należy, że prawo do wystawiania faktury korygującej przysługuje wyłącznie sprzedawcy.

Stosownie do § 13 ust. 5 ww. rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Natomiast, w świetle § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Na podstawie § 14 ust. 2 rozporządzenia faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej (§ 14 ust. 3).

Zgodnie z § 14 ust. 4 rozporządzenia, przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 5 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca winien był skorygować faktury, na których podana została błędna stawka VAT (22%), wystawiając faktury korygujące na podstawie § 14 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, z podaniem prawidłowej stawki podatku w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj