Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-513/13/AT
z 13 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży niezabudowanej nieruchomościjest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży niezabudowanej nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej położonej w …., gmina …., obręb ewidencyjny …., oznaczonej jako działki o nr: … o pow. … ha, … o pow. … ha. Wyżej wymienione działki powstały z podziału działki nr … o pow. … ha i działki nr … o pow. … ha, tj. z działki nr … powstała m.in. działka nr …, zaś z działki nr … powstała m.in. działka nr …. Działki o nr …. i … stały się własnością Województwa z mocy prawa, co potwierdziła ostateczna Decyzja Wojewody z dnia 12 lutego 2003 r. Decyzja ta jest ostateczna w administracyjnym toku instancji, wobec tego stanowiła podstawę wpisu prawa własności tejże nieruchomości na rzecz Województwa w księdze wieczystej, prowadzonej przez Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w …. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 5 lipca 2013 r. przedmiotowe działki są niezabudowane, częściowo ogrodzone – głównie siatką stalową na słupkach betonowych prefabrykowanych umieszczonych bezpośrednio w gruncie. Zgodnie z pismem rzeczoznawcy majątkowego z dnia 23 lipca 2013 r., stanowiącym uzupełnienie do ww. operatu „ogrodzenia nie są przez ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane uznawane za „obiekty budowlane”, bowiem nie mieszczą się w żadnej z części definicji obiektu budowlanego zawartej w art. 3 pkt 1 tej ustawy”.

Zgodnie z protokołem oględzin nieruchomości, stanowiącym załącznik do ww. operatu szacunkowego, na działce nr … znajduje się nietrwale związana z gruntem (bez fundamentu) szopka obłożona eternitem.


Teren na którym położone są ww. działki objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy …, zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy … z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obrębu geodezyjnego …. Według ww. planu miejscowego działki o nr … i … położone są na obszarze oznaczonym symbolem C.2RM – funkcja zabudowy zagrodowej. Zgodnie z § 12 ww. Uchwały, dla terenu RM określono następujące przeznaczenie (funkcje): „1) zabudowa zagrodowa związana z produkcją i obsługą gospodarki rolnej, w tym mieszkanie max. dla 3 rodzin;


  1. dopuszcza się funkcję obsługi turystyki związanej z gospodarka rolną tzw. agroturystykę;
  2. dopuszcza się funkcję usługową i rzemieślniczą prowadzoną w gospodarstwie rolnym;
  3. obowiązuje ograniczenie uciążliwości (§ 2, ust. 11 niniejszej uchwały)”.


Stosownie do § 2 ust. 11 przedmiotowej Uchwały, „ograniczenie uciążliwości – oznacza to, że zasięg uciążliwości dla środowiska będący skutkiem prowadzonej działalności gospodarczej musi zachować przewidywane przepisami odrębnymi normy w stosunku do przewidywanej planem funkcji terenu”.


Zgodnie z ww. operatem szacunkowym, przedmiotowa nieruchomość (działki nr … i …):


  • nie jest wpisana do rejestru zabytków, ani nie znajdują się na niej pomniki przyrody;
  • nie leży w strefie ochrony konserwatora przyrody i konserwatora zabytków;
  • nie jest położona na obszarach: terenów górniczych; parków narodowych; graniczących z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa; morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego lub pasa technicznego); morskich znajdujących się w granicach portów lub przystani morskich; na terenie zamkniętym.


Mając na uwadze powyższe, niezabudowane działki o nr … i … są terenem budowlanym, tj. gruntem przeznaczonym pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W momencie sprzedaży przedmiotowe działki będą nadal niezabudowane.


Zdarzenie przyszłe:


Województwo (podatnik VAT) zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowane działki o nr … i … położone w … w gminie ….


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż nieruchomości niezabudowanej położonej w …. w gminie …., oznaczonej jako działki o nr … i … nie będzie korzystała ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym będzie podlegała opodatkowaniu VAT wg stawki 23% – zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy?


Wnioskodawca, powołując się na treść art. 2 pkt 22, art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, uważa, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług mogą podlegać te czynności, w przypadku których spełniony został zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres opodatkowania, tzn. zaistniała czynność określona jako opodatkowana, która została wykonana przez podmiot mający cechę podatnika.

Powyższe Wnioskodawca argumentuje wskazując na przepis art. 15 ust. 1, 2 i 6 tej ustawy. Jednocześnie odwołuje się do wyroku WSA w Warszawie z dnia 27 lutego 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 4312/06), który stwierdził, że „kryterium decydującym o uznaniu organu (urzędu) władzy publicznej za podatnika VAT jest zachowywanie się nie jak organ władzy, lecz jako podmiot gospodarczy (przedsiębiorca) w stosunku do określonych transakcji lub czynności. Szczególnie jest to uzasadnione w tych przypadkach, gdzie identyczne lub bardzo zbliżone czynności bądź transakcje mogą być dokonywane przez podmioty prywatne (np. przedsiębiorców)”.

Wnioskodawca (podatnik VAT) zaznacza, że zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowane działki o nr … i … położone w … w gminie …. i Jego zdaniem przedmiotowa dostawa nie będzie podlegała zwolnieniu na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy i tym samym będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Z kolei, stosownie do art. 2 pkt 33 ww. ustawy, przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dla terenu, na którym znajdują się ww. działki, został sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy …. z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obrębu geodezyjnego …. Z zapisów tego planu wynika, że przedmiotowe działki położone są w strefie RM - funkcja zabudowy zagrodowej.

Wnioskodawca sądzi, ze aby uznać ww. działki za przeznaczone pod zabudowę należy ustalić w oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, czy zgodnie z jego postanowieniami na danej działce została dopuszczona zabudowa i co najważniejsze czy jest ona możliwa do zrealizowania.

Z ww. Planu wynika, że działki przeznaczone są pod zabudowę zagrodową związaną z produkcją i obsługą gospodarki rolnej, w tym mieszkanie maksymalnie dla 3 rodzin, gdzie dopuszcza się funkcję obsługi turystyki związanej z gospodarką rolną, tzw. agroturystykę oraz funkcję usługową i rzemieślniczą, prowadzoną w gospodarstwie rolnym.

W związku z powyższym, według Wnioskodawcy, niezabudowane działki nr … i … są terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług i nie będą korzystały ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust 1 pkt 9 ustawy, a sprzedaż przedmiotowej nieruchomości, jako terenu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23% – zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Według regulacji art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Definicję terenów budowlanych ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 33, który został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. i obowiązuje od dnia 1 kwietnia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W złożonym wniosku poinformowano, że Województwo, będąc właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej oznaczonej jako działki o nr: … o pow. … ha, … o pow. … ha, planuje sprzedaż tych działek. Zgodnie z operatem szacunkowym, działki są niezabudowane, częściowo ogrodzone – głównie siatką stalową na słupkach betonowych prefabrykowanych umieszczonych bezpośrednio w gruncie. Zgodnie z pismem rzeczoznawcy majątkowego z dnia 23 lipca 2013 r., stanowiącym uzupełnienie do ww. operatu „ogrodzenia nie są przez ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane uznawane za „obiekty budowlane”, bowiem nie mieszczą się w żadnej z części definicji obiektu budowlanego zawartej w art. 3 pkt 1 tej ustawy”. Zgodnie z protokołem oględzin nieruchomości, stanowiącym załącznik do ww. operatu szacunkowego, na działce nr … znajduje się nietrwale związana z gruntem (bez fundamentu) szopka obłożona eternitem.


Teren na którym położone są ww. działki objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (uchwała o uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego), według którego położone są one na obszarze oznaczonym symbolem C.2RM – funkcja zabudowy zagrodowej. Zgodnie z § 12 ww. uchwały, dla terenu RM określono następujące przeznaczenie (funkcje):


  1. zabudowa zagrodowa związana z produkcją i obsługą gospodarki rolnej, w tym mieszkanie max. dla 3 rodzin;
  2. dopuszcza się funkcję obsługi turystyki związanej z gospodarka rolną tzw. agroturystykę;
  3. dopuszcza się funkcję usługową i rzemieślniczą prowadzoną w gospodarstwie rolnym;
  4. obowiązuje ograniczenie uciążliwości (§ 2, ust. 11 niniejszej uchwały)”.


Stosownie do § 2 ust. 11 przedmiotowej Uchwały, „ograniczenie uciążliwości – oznacza to, że zasięg uciążliwości dla środowiska będący skutkiem prowadzonej działalności gospodarczej musi zachować przewidywane przepisami odrębnymi normy w stosunku do przewidywanej planem funkcji terenu”.


Zgodnie z ww. operatem szacunkowym przedmiotowa nieruchomość (działki nr … i …):


  • nie jest wpisana do rejestru zabytków, ani nie znajdują się na niej pomniki przyrody;
  • nie leży w strefie ochrony konserwatora przyrody i konserwatora zabytków;
  • nie jest położona na obszarach: terenów górniczych; parków narodowych; graniczących z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa; morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego lub pasa technicznego); morskich znajdujących się w granicach portów lub przystani morskich; na terenie zamkniętym.


W momencie sprzedaży przedmiotowe działki będą nadal niezabudowane.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że dostawa ww. działek – jak słusznie wskazał Wnioskodawca – podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%. W niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nieruchomość ta faktycznie stanowi grunty niezabudowane, przeznaczone – jak wskazano we wniosku – pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Końcowo, wskazać należy, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że szopka obłożona eternitem, będąca – jak wskazano – nietrwale związana z gruntem (bez fundamentu) oraz opisane we wniosku ogrodzenie, nie stanowią obiektów budowlanych w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj