Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1061/13/DP
z 13 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 3 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 3 stycznia 2014 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży zakupionych wcześniej i odremontowanych używanych maszyn i urządzeń przemysłowych, linii technologicznych, maszyn i urządzeń budowlanych, górniczych itp. Remont ww. maszyn i urządzeń prowadzi firma zewnętrzna.


W złożonym do wniosku uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, że:


  • używane maszyny i urządzenia przemysłowe, linie technologiczne, maszyny i urządzenia budowlane i górnicze itp. są zbywane w stanie nieprzetworzonym,
  • w wyniku ,,odremontowania” ww. maszyn i urządzeń następuje przywrócenie tym urządzeniom ich pierwotnych cech użytkowych.


W oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), świadczone w ramach działalności gospodarczej usługi związane z zakupem, odremontowaniem przez firmę zewnętrzną i sprzedażą używanych maszyn i urządzeń przemysłowych, linii technologicznych, maszyn i urządzeń budowlanych i górniczych itp. sklasyfikowane są następująco:


  • 33.12.24.0 – usługi naprawy i konserwacji maszyn dla górnictwa i do wydobywania oraz dla budownictwa;
  • 33.12.29.0 – usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia;
  • 46.14.19.0 – usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej pozostałych maszyn i urządzeń przemysłowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych;
  • 46.61.11.0 – sprzedaż hurtowa maszyn i urządzeń dla rolnictwa i leśnictwa oraz dodatkowego wyposażenia, włączając ciągniki;
  • 46.63.10.0 – sprzedaż hurtowa maszyn wykorzystywanych w górnictwie, budownictwie oraz inżynierii lądowej i wodnej;
  • 47.00.88.0 – sprzedaż detaliczna maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych;
  • 47.00.99.0 – sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów używanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zastosowanie 3% stawki ryczałtu, do opodatkowania przychodów uzyskanych z odsprzedaży zakupionych i odremontowanych używanych maszyn i urządzeń jest prawidłowe... Jeśli nie, to jaka stawka opodatkowania powinna być zastosowana...


Zdaniem Wnioskodawczyni, do opodatkowania przychodów uzyskanych z odsprzedaży zakupionych wcześniej i odremontowanych przez firmę zewnętrzną używanych maszyn i urządzeń winna być zastosowana stawka 3%.

W myśl ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3%. Zatem przychody uzyskiwane z prowadzonej działalności w zakresie sprzedaży ww. maszyn i urządzeń powinny być opodatkowane taką stawką.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Polska Klasyfikacja wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:


  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.


Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Przez działalność usługową w zakresie handlu należy rozumieć z kolei – jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 3 tej ustawy – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy wynika, że działalność wytwórcza jest to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.


Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:


  1. 17% przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), z zastrzeżeniem załącznika nr 2 do ustawy (pkt 2, lit. c),
  2. 8,5% – przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (pkt 3 lit. b),
  3. 5,5% – przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (pkt 4 lit. a),
  4. 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu (pkt 5 lit. b).


Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Należy jednak zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług, a nie treści posiadanego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży zakupionych wcześniej i odremontowanych używanych maszyn i urządzeń przemysłowych, linii technologicznych, maszyn i urządzeń budowlanych, górniczych itp. Remont i modernizację ww. maszyn i urządzeń prowadzi firma zewnętrzna. Używane maszyny i urządzenia przemysłowe, linie technologiczne, maszyny i urządzenia budowlane i górnicze itp. zbywane są w stanie nieprzetworzonym, a w wyniku ich ,,odremontowania” następuje przywrócenie im pierwotnych cech użytkowych.

Z powołanego uprzednio przepisu art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że działalność handlowa polega na sprzedaży (zbyciu) towarów uprzednio nabytych w stanie nieprzetworzonym. „Nieprzetworzony” – to taki, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl słownika języka polskiego „przetwarzać" znaczy tyle, co „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd” (http://sjp.pwn.pl). W związku z tym przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej.

Przez „naprawę” natomiast należy rozumieć – naprawę (remont) zakupionych towarów, w następstwie czego następuje przywrócenie tym towarom ich pierwotnych cech użytkowych. Naprawa towarów nie jest ich przetworzeniem. Właściwości towaru nie są zmieniane, lecz przywracane. Sprzedaż nabytych towarów po ich naprawie jest zatem działalnością handlową.

Przenosząc uprzednio zanalizowane przepisy na grunt zaprezentowanego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że skoro – jak wskazano we wniosku – w wyniku czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię (tj. sprzedaży zakupionych wcześniej i odremontowanych używanych maszyn i urządzeń przemysłowych, linii technologicznych, maszyn i urządzeń budowlanych, górniczych itp.) ww. maszyny i urządzenia zbywane będą w stanie nieprzetworzonym, a w wyniku ich ,,odremontowania” nastąpi tylko przywrócenie im pierwotnych cech użytkowych, to wykonywana przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza w tym zakresie będzie stanowiła działalność usługową w zakresie handlu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem przychody uzyskane z odsprzedaży zakupionych i odremontowanych używanych maszyn i urządzeń opodatkowane będą 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku. Jeżeli w ewentualnym, przyszłym postępowaniu podatkowym lub kontrolnym (określenie zobowiązania podatkowego) właściwe organy ustalą, że przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Podkreślenia przy tym wymaga, że wymieniona we wniosku działalność w zakresie usług -sklasyfikowanych zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie PKWiU – jako:


  • 33.12.24.0 – usługi naprawy i konserwacji maszyn dla górnictwa i do wydobywania oraz dla budownictwa;
  • 33.12.29.0 – usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia;
  • 46.14.19.0 – usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej pozostałych maszyn i urządzeń przemysłowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych,

    nie stanowi działalności usługowej w zakresie handlu – w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy – opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%.


Jednakże z uwagi na to, że przedstawione we wniosku pytanie interpretacyjne dotyczy wyłącznie ustalenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu uzyskania przychodów z odsprzedaży zakupionych i odremontowanych używanych maszyn i urządzeń, to tutejszy organ w niniejszej indywidualnej interpretacji nie odniósł się do kwestii ustalenia właściwych stawek ryczałtu dla pozostałych usług, których klasyfikacji wskazano we wniosku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj