Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1195/13/WN
z 21 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 21 marca 2014r. (data wpływu 21 marca 2014r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi montażu pokryć dachowych wraz z innymi pracami towarzyszącymi na obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 21 marca 2014r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi montażu pokryć dachowych wraz z innymi pracami towarzyszącymi na obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest głównie produkcja pokryć dachowych, które są następnie sprzedawane. Pod pojęciem produkcji pokryć dachowych należy rozumieć, formatowanie metodą kształtowania na zimno zakupionej wcześniej blachy w kręgach na maszynach do profilowania blach.

Przykład: klient składa zamówienie w Spółce, na którym określa m.in. rodzaj pokrycia dachowego tj. rodzaj blachy, profil (np. blachodachówka, blacha trapezowa), kolor, dokładne wymiary. Przyjęte zlecenie przekazywane jest do realizacji. Dodatkowo nabywca może kupić akcesoria dachowe takie jak: rynny, okna dachowe, folie dachowe, które Spółka posiada w swojej ofercie ale nie jest ich producentem. Ostatnim etapem jest wystawienie faktury na sprzedany towar i odbiór towaru przez klienta.

Chcąc rozszerzyć zakres działalności, Spółka planuje nawiązać współpracę z firmami dekarskimi polegającą na zlecaniu im usługi montażu pokrycia dachowego oraz innych prac towarzyszących takich jak montaż membrany przeciwwilgociowej, okien i wyłazów dachowych, rynien na obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Przykład:

  1. Wnioskodawca przyjmuje zlecenie od klienta na sprzedaż pokrycia dachowego wraz z usługą montażu na obiekcie budowlanym objętym społecznym programem mieszkaniowym.
  2. Wnioskodawca dokonuje pomiaru pokrycia i profiluje wybraną blachę.
  3. Następnie Spółka zleca zewnętrznej firmie dekarskiej usługę montażu na powierzonym przez Spółkę materiale. Usługa dekarska byłaby świadczona w imieniu Spółki, w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy na obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym.
  4. Wnioskodawca fakturuje klientowi kompleksową usługę, gdzie elementem składowym jest dostawa towaru. Cena za usługi określona na fakturze wystawianej na rzecz klienta będzie obejmować wartość całego świadczenia.

Dodatkowo z pisma z 21 marca 2014r. będącego uzupełnieniem wniosku wynika, że:

Wnioskodawca zamierza zawierać umowy na wykonanie kompleksowej usługi polegającej na wykonaniu pokrycia dachowego, która obejmować może również inne prace towarzyszące takie jak montaż membrany przeciwwilgociowej, okien i wyłazów dachowych, rynien itp. Ww. usługa będzie wykonywana na obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Elementem dominującym w ramach wykonywanych czynności będzie usługa montażu pokrycia dachowego a elementem dodatkowym będzie dostawa towaru.

W zawartej umowie strony będą ustalać cenę za wykonanie kompleksowej usługi, bez wyszczególniania poszczególnych pozycji kosztów wykonania jak i elementów składających się na tą usługę. Wnioskodawca będzie fakturował klientowi kompleksową usługę, gdzie elementem składowym będzie dostawa towaru. Cena usługi określona na fakturze wystawionej na rzecz klienta będzie obejmować wartość całego świadczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (doprecyzowane w piśmie uzupełniającym wniosek):

Czy usługa wykonana na rzecz klienta w zakresie kompleksowej usługi montażu pokrycia dachowego obejmującej również inne prace towarzyszące takie jak montaż membrany przeciwwilgociowej, okien i wyłazów dachowych, rynien na obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym wraz z dostawą tego pokrycia (blachy, rynien, okien, wyłazów, membrany przeciwwilgociowej, itp.), będzie opodatkowana preferencyjną stawką VAT (tj. obecnie 8%) na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie przyszłym, usługi będą korzystały z opodatkowania preferencyjną stawką podatku, tj. 8% VAT, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przedmiotem opodatkowania jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), zaś przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% (zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT - w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawka podatku wynosi 23%), z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług: „wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% (na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT - w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawka podatku wynosi 8%), z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1."

Preferencyjną stawkę podatkową, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust 12 ww. przepisu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług. Obiekty budownictwa mieszkaniowego, o których mówi powołany przepis stanowią budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług).

Do budownictwa, objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, nie zalicza się (art. 41 ust. 12b ustawy):

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z objaśnień zawartych w PKOB wynika, że budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Analiza powołanych regulacji na tle przedstawionego stanu faktycznego prowadzi do wniosku, iż zastosowanie preferencyjnej stawki VAT (tj. obecnie 8%) w tym przypadku, uzależnione jest z jednej strony od równoczesnego spełnienia dwóch przesłanek, tzn.:

  • zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy;
  • budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

z drugiej - określenia, czy Spółka świadczy usługę.

Zatem, aby stwierdzić czy wykonywane przez Spółkę czynności będą podlegały opodatkowaniu preferencyjną stawką VAT (tj. obecnie 8%), należy dodatkowo zbadać czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę.

Z perspektywy podatku od towarów i usług w obrocie gospodarczym mogą występować tzw. świadczenia złożone (kompleksowe) rozumiane jako dwa (lub więcej) świadczenia powiązane ze sobą w taki sposób, że w aspekcie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter oraz, że do tych świadczeń ma zastosowanie stawka VAT właściwa dla świadczenia głównego.

W opisanym powyżej przypadku będziemy mieć do czynienia ze świadczeniem złożonym tj. usługą wykonania pokrycia dachowego oraz dostawą materiału, transportem, pomiarem itp. Dlatego też, świadczenie kompleksowe (usługi świadczone przez Spółkę) będzie opodatkowane stawką właściwą dla usługi zasadniczej, czyli usługi budowlano-montażowej tj. w tym określonym przypadku obniżoną stawką VAT (tj. obecnie 8%) na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Spółki bez znaczenia pozostaje fakt czy usługa montażu pokrycia dachowego będzie wykonana przez pracowników Spółki czy też przez firmę zewnętrzną z którą Spółka podpisze umowę (podwykonawców).

W związku z powyższym, w omawianej sytuacji uzasadnione będzie zastosowanie preferencyjnej stawki VAT (tj. obecnie 8%) dla kompleksowej usługi polegającej na wykonaniu i montażu wszystkich ww. elementów, dokonywane w ramach budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy budynków mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Mając na uwadze całokształt przedstawionej argumentacji, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska.

Dodatkowo w piśmie z 21 marca 2014r. Wnioskodawca poinformował, że stanowisko odnosi się wyłącznie do wskazanego w opisie zdarzenia przyszłego, tj. usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz klientów na podstawie podpisanych umów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednak, zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powyższych uregulowań wynika, że czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, wykonywane w budynku mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011r. przepisami, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT (w myśl art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy).

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część „mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Natomiast „przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Budowa, modernizacja, przebudowa podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Montaż – wg powyższego słownika – to „składanie maszyn, urządzeń z gotowych części; zakładanie instalacji, łączenie oddzielnych części w jedną artystyczną, kompozycyjną całość”.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Zauważyć należy, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg – Gelting Linien; z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest głównie produkcja pokryć dachowych, które są następnie sprzedawane. Chcąc rozszerzyć zakres działalności, Spółka planuje nawiązać współpracę z firmami dekarskimi polegającą na zlecaniu im usługi montażu pokrycia dachowego oraz innych prac towarzyszących takich jak montaż membrany przeciwwilgociowej, okien i wyłazów dachowych, rynien na obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Wnioskodawca przedstawił sposób działania Spółki na przykładzie.

  1. Wnioskodawca przyjmuje zlecenie od klienta na sprzedaż pokrycia dachowego wraz z usługą montażu na obiekcie budowlanym objętym społecznym programem mieszkaniowym.
  2. Wnioskodawca dokonuje pomiaru pokrycia i profiluje wybraną blachę.
  3. Następnie Spółka zleca zewnętrznej firmie dekarskiej usługę montażu na powierzonym przez Spółkę materiale. Usługa dekarska byłaby świadczona w imieniu Spółki, w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy na obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym.
  4. Wnioskodawca fakturuje klientowi kompleksową usługę, gdzie elementem składowym jest dostawa towaru. Cena za usługi określona na fakturze wystawianej na rzecz klienta będzie obejmować wartość całego świadczenia.

Wnioskodawca zamierza zawierać umowy na wykonanie kompleksowej usługi polegającej na wykonaniu pokrycia dachowego, która obejmować może również inne prace towarzyszące takie jak montaż membrany przeciwwilgociowej, okien i wyłazów dachowych, rynien itp. Ww. usługa będzie wykonywana na obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Elementem dominującym w ramach wykonywanych czynności będzie usługa montażu pokrycia dachowego a elementem dodatkowym będzie dostawa towaru.

W zawartej umowie strony będą ustalać cenę za wykonanie kompleksowej usługi, bez wyszczególniania poszczególnych pozycji kosztów wykonania jak i elementów składających się na tą usługę. Wnioskodawca będzie fakturował klientowi kompleksową usługę, gdzie elementem składowym będzie dostawa towaru. Cena usługi określona na fakturze wystawionej na rzecz klienta będzie obejmować wartość całego świadczenia.

Wnioskodawca ma wątpliwości, jaką stawkę podatku VAT należy zastosować w przypadku wykonania kompleksowej usługi polegającej na montażu pokryć dachowych, w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy.

W odniesieniu do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że zgodnie z obowiązującą w prawie cywilnym zasadą swobody umów, to strony decydują o treści zawieranych przez siebie umów. To strony decydują, co jest przedmiotem konkretnej czynności cywilnoprawnej, a co za tym idzie, to one określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli np. przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, czy budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, nie może jednak uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych). Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane jako całość, w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, to należna stawka będzie wynosić 8%.

Zatem odnosząc wskazany stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wykonywana przez Wnioskodawcę kompleksowa usługa polegająca na montażu pokryć dachowych wraz z innymi pracami towarzyszącymi wykonywana w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy na obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym, podlegać będzie opodatkowaniu w całości stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Bez wpływu na powyższe rozstrzygnięcie pozostaje okoliczność, że Wnioskodawca będzie nawiązywać współpracę z podwykonawcami dla wyświadczenia przedmiotowej usługi.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj