Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-783/13-4/KO
z 1 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2014 r. (data wpływu 25 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dotacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 12 marca 2014 r., Nr IPTPB1/415-783/13-2/KO, IPTPP4/443-922/13-2/JM, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 12 marca 2014 r. (data doręczenia 17 marca 2014 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 20 marca 2014 r. (data wpływu 25 marca 2014 r.), nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 24 marca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2008 r. na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej pod nazwą X. Działalność prowadzona jest w zakresie:

  • usług edukacyjnych w dziedzinie informatyki,
  • doradztwa informatycznego,
  • handlu detalicznego artykułami spożywczymi.

W zakresie podatku dochodowego rozliczenie następuje w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawca opłaca podatek dochodowy według skali progresywnej, ponadto jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przysługuje Mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W dniu złożenia wniosku, wobec Jego osoby nie toczy się żadne postępowanie kontrolne, ani podatkowe.

Wnioskodawca współpracuje z Panią M. B. prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą Y. Pani M. B. podpisała umowę z Urzędem Marszałkowskim województwa o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „Kompetencje Przyszłości” realizowanego w ramach Priorytetu IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach. Działania 9.6. Upowszechnienie uczenia się dorosłych Poddziałania 9.6.2. Podwyższanie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Projekt głównego beneficjenta dofinansowany jest w 85% ze środków europejskich, a w 15% jako dotacja celowa z budżetu krajowego.

Wnioskodawca, jako partner podpisał umowę z głównym beneficjentem, jako liderem projektu, na realizację szkolenia komputerowego przygotowującego do certyfikacji ECDE CORE i START w zakresie umiejętności obsługi komputera. Działalność edukacyjna prowadzona jest na terytorium województwa.

Otrzymane środki finansowe przeznaczone są na pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu, a dotyczą one:

  • wynagrodzenia pracowników: trenera, specjalisty ds. monitoringu;
  • cateringu dla uczestników szkolenia,
  • wynagrodzenia właściciela - jako trenera,
  • przygotowania i druku materiałów szkoleniowych,
  • zakupu materiałów biurowych,
  • kosztów egzaminu zewnętrznego,
  • kosztów wynajmu powierzchni biurowej i sal szkoleniowych,
  • wydatków na usługi telekomunikacyjne i pocztowe.

Za realizację projektu będą wpływać transze w postaci miesięcznych zaliczek na otwarte, odrębne konto bankowe. Wnioskodawca będzie prowadził odrębną ewidencję przychodów oraz wydatków dotyczących projektu, z której będzie wynikać, że otrzymane środki finansowe będą wykorzystywane zgodnie z zasadami programu. Usługi świadczone w ramach prowadzonej. działalności powodują, że są one bezpłatne.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 marca 2014 r. Wnioskodawca dodał, że jako partner wykonuje projekty finansowane przez Europejski Fundusz Społeczny - fundusz celowy na rzecz zasobów ludzkich. Wspólnie z liderem przygotowywane są założenia projektu, tj. budżet, harmonogram rzeczowo-finansowy oraz podział obowiązków i zadań. Następnie składany jest wniosek aplikacyjny na konkurs do Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Po uzyskaniu pozytywnej oceny lider projektu podpisuje umowę o dotację, załączając wspólny wniosek oraz umowę partnerską z podaniem subkonta bankowego przeznaczonego do rozliczeń pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy, liderem a partnerem. Dotacja przesyłana jest do lidera, który zgodnie z zapisami wniosku aplikacyjnego (budżetu) oraz umowy partnerskiej, rozdziela ją na partnera. W celu otrzymania następnej transzy dotacji lider i partner wspólnie sporządzają wniosek o płatność, przedstawiając dokumenty finansowe potwierdzające wydatki zgodnie z budżetem projektu oraz harmonogramem finansowo-rzeczowym. Rozliczenia dokonuje się na podstawie zaksięgowanych dokumentów potwierdzających wystąpienie kosztu (listy płac, rachunku, faktury VAT) oraz opłacenia ww. dokumentów z subkonta lidera lub partnera, co pozwala na rozliczenie wydatku i zatwierdzenie wypłaty kolejnej transzy dotacji na konto lidera, który następnie uzupełnia subkonto partnera. Przedmiotowe przepływy finansowe zgodne są z Wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, dotyczącymi zasad finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i nie wymagają wystawienia jakiejkolwiek dodatkowej dokumentacji finansowej. Wynagrodzenie otrzymywane w ramach projektu jest kosztem kwalifikowanym, a jego wysokość jest zatwierdzana na podstawie opinii Komisji Oceny Projektów, zgodnie z obowiązującymi stawkami rynkowymi. Za wykonany projekt otrzymywane jest wynagrodzenie składające się z refundacji zaplanowanych kosztów i wynagrodzenia wykonawcy projekty. Otrzymana dotacja ma wpływ na cenę świadczonych usług edukacji w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej powodując, że są to usługi bezpłatne, ponieważ usługi są w 100% finansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego uzyskanych na podstawie umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy.

Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnera. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w umowie partnerskiej. Umowa precyzuje w szczególności zadania partnera, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu.

W tym przypadku lider i partner działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie.

Partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca, ani też podwykonawca.

Podstawy prawnej dotyczącej przyznania środków na realizację projektu Wnioskodawca nie potrafi podać. Natomiast w załączeniu przesyła umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Kapitał Ludzki podpisaną pomiędzy Urzędem Marszałkowskim, a Panią M. B. - w załączeniu umowa nr .

Wnioskodawca dodał, że umowa pomiędzy głównym beneficjentem, a Instytucją pośredniczącą na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki została zawarta w dniu 24 kwietnia 2013 r. na okres od dnia 1 maja 2013 r. do dnia 31 grudnia 2014 r.

Dodał również, że umowa partnerska na rzecz realizacji projektu została zawarta w dniu 11 kwietnia 2013 r. Dotacja jest w 85% finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), a w 15% przez budżet państwa. Środki Europejskie na realizację projektu w 75% są przekazywane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, zaś 25% przez Urząd Marszałkowski.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymana dotacja w podatku dochodowym jest przychodem Wnioskodawcy z działalności gospodarczej?
  2. Czy wydatki pokryte z dotacji są kosztem uzyskania przychodów z działalności gospodarczej?
  3. Czy część dotacji przeznaczona na pokrycie kosztów pracy Wnioskodawcy jako właściciela firmy, tj. wynagrodzenia trenera jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych?
  4. Czy kwota dofinansowania (dotacja) jest w firmie Wnioskodawcy jako partnera, obrotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT)?
  5. Czy otrzymane wynagrodzenie partnera w firmie Wnioskodawcy jest obrotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług, i czy powinno być wykazane w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż zwolniona?
  6. Czy można odliczać podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu szkoleniowego finansowanego ze środków Unii Europejskiej ?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania Nr 1, 2 i 3 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano w dniu 28 marca 2014 r. postanowienie Nr IPTPP4/443-922/13-4/JM.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad.1.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne choćby nie zostały otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych.

Ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone. W art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wymienia, że dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostkowych samorządu terytorialnego są przychodami zwolnionymi. W art. 21 ust. 1 pkt 137 wymienia się, że środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich są również przychodami zwolnionymi. Wobec powyższego otrzymana dotacja w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 jest przychodem zwolnionym w podatku dochodowym.

Ad.2

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania wydatków i kosztów sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129, 137. Wobec powyższego, wydatki poczynione z dotacji nie są kosztem uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.

Ad.3.

Przekazanie środków pochodzących z dotacji na własne wynagrodzenie nie powoduje obowiązku opodatkowania dotacji lub jej części. Prowadząc działalność gospodarczą Wnioskodawca uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczne w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem otrzymana dotacja nie stanowi dla Wnioskodawcy wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynagrodzenie za pracę nie stanowi dla Wnioskodawcy odrębnego (powtórnego) źródła przychodów.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 marca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, od dnia 1 stycznia 2010 r. otrzymał nowe brzmienie, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.) oraz dokument opracowany przez Instytucję Zarządzającą POKL pt.: „Zakres realizacji projektów partnerskich określonych przez IZ POKL”.

Z powołanych regulacji wynika, że partnerstwo polega na tym, że podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu. Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu (Pani B.), i który działa w imieniu i na rzecz partnera. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w umowie partnerskiej. Umowa precyzuje w szczególności zadania partnera, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu.

W przypadku Wnioskodawcy, lider i partner działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie.

Partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca, ani podwykonawca.

Wobec powyższego, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja w myśl art. 21 ust. l pkt 136 jest przychodem zwolnionym w podatku dochodowym. Natomiast wydatki poczynione z dotacji nie są kosztem uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 23 ust. l pkt 56 nie uważa się za koszty uzyskania wydatków i kosztów sfinansowanych z dochodów ( przychodów), o których mowa w art. 21 ust. l pkt 129, 136.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, od dnia 1 stycznia 2010 r. otrzymał nowe brzmienie zgodnie, z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r., Nr 84, poz. 712, z późn. zm.).

W myśl art. 28a ust. 2 i 3 ustawy, projekt partnerski jest realizowany na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską. W przypadku projektów partnerskich, porozumienie lub umowa partnerska określa w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu.

Z powołanych regulacji wynika, że partnerstwo polega na tym, że podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu. Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu. W świetle powyższego stwierdzić należy, że lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie. Zatem partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu – na podstawie odrębnej umowy – zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty), i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r., o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W budżecie środków europejskich – w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy – ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić również należy, że w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot – płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) – Bank Gospodarstwa Krajowego – beneficjent.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).

Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług edukacyjnych w dziedzinie informatyki, doradztwa informatycznego oraz handlu detalicznego artykułami spożywczymi. Wnioskodawca współpracuje z Panią M. B. prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą Y, która podpisała umowę z Urzędem Marszałkowskim województwa o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „Kompetencje Przyszłości” realizowanego w ramach Priorytetu IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach. Działania 9.6. Upowszechnienie uczenia się dorosłych Poddziałania 9.6.2. Podwyższanie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt głównego beneficjenta dofinansowany jest w 85% ze środków europejskich, a w 15% jako dotacja celowa z budżetu krajowego. Z kolei Wnioskodawca, jako partner podpisał umowę z głównym beneficjentem, jako liderem projektu umowę na realizację szkolenia komputerowego przygotowującego do certyfikacji ECDE CORE i START w zakresie umiejętności obsługi komputera. Działalność edukacyjna prowadzona jest na terytorium województwa lubelskiego.

Otrzymane środki finansowe przeznaczone są na pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu, a dotyczą one: wynagrodzenia pracowników: trenera, specjalisty ds. monitoringu; cateringu dla uczestników szkolenia, wynagrodzenia właściciela - jako trenera, przygotowania i druku materiałów szkoleniowych, zakupu materiałów biurowych, kosztów egzaminu zewnętrznego, kosztów wynajmu powierzchni biurowej i sal szkoleniowych oraz wydatków na usługi telekomunikacyjne i pocztowe.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne – przekazane na realizację projektu wykonywanego w ramach Umowy o Partnerstwie (pochodzące z otrzymanego na ten cel dofinansowania) – stanowią dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 (w części stanowiącej dotację celową z budżetu krajowego – 15%) i pkt 136 (w części stanowiącej środki europejskie – 85%) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków.

Zgodnie bowiem z cytowanym art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy z tytułu realizacji dla potrzeb projektów wskazanych we wniosku zadań jako trener, wskazać należy, że otrzymane z tego tytułu środki, nie stanowią dla Wnioskodawcy wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanych wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Należy podkreślić, że Wnioskodawca we wniosku z dnia 20 grudnia 2013 r., jako podstawę zwolnienia środków finansowych w części stanowiącej środki europejskie, wskazał art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 marca 2014 r. jako podstawę zwolnienia otrzymanej dotacji Wnioskodawca wskazał art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tut. Organ uwzględniając uzupełnienie wniosku, uznał stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w tym uzupełnieniu za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj