Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-91/14-2/MH
z 1 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu 07 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżonej 8% stawki podatku VAT dla usług sprzedaży kart wstępu na tor wyścigowy dla gokartów z możliwością korzystania z jazd gokartem, organizacji i przeprowadzania imprez sportowych (wyścigów gokartami) dla sportowców zawodowych i amatorów z wykorzystaniem własnego otwartego i zamkniętego obiektu sportowego sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 93.11.10.0.:

  • na podstawie poz. 179 załącznika nr 3 – jest prawidłowe,
  • na podstawie poz. 186 załącznika nr 3 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług sprzedaży kart wstępu na tor wyścigowy dla gokartów z możliwością korzystania z jazd gokartem, organizacji i przeprowadzania imprez sportowych (wyścigów gokartami) dla sportowców zawodowych i amatorów z wykorzystaniem własnego otwartego i zamkniętego obiektu sportowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (czynny podatnik podatku od towarów i usług) prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna wg kodu PKD 93.11.Z (w wybudowanym we własnym zakresie obiekcie sportowym – hali). Działalność ta polega na świadczeniu usług ściśle związanych z działalnością obiektów sortowych, sklasyfikowaną zgodnie z PKWiU 93.11.10.0.

Działalność ta obejmuje m.in.:

  • sprzedaż kart wstępu na tor wyścigowy dla gokartów w hali przystosowanej specjalnie do tego rodzaju usług, z możliwością korzystania z jazd gokartem;
  • organizację i przeprowadzanie imprez sportowych (wyścigów gokartami) dla sportowców zawodowych i amatorów, z wykorzystaniem własnego otwartego i zamkniętego obiektu sportowego;
  • zapewnienie pracowników do obsługi tego obiektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do usług polegających na sprzedaży kart wstępu na tor wyścigowy dla gokartów, z możliwością korzystania z jazd gokartem, organizację i przeprowadzanie imprez sportowych (wyścigów gokartami) dla sportowców zawodowych i amatorów z wykorzystaniem własnego otwartego i zamkniętego obiektu sportowego, podatnik może stosować obniżoną stawkę VAT – 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi powinny być opodatkowane stawką VAT 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz załącznikiem nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, w którym zawarto wykaz towarów i usług opodatkowanych preferencyjną stawką podatku i tak:

  • w poz. 179 załącznika nr 3 – symbol PKWiU 93.11.10.0. „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”,
  • w poz. 186 załącznika nr 3 – bez względu na symbol PKWiU” pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”.

Jak wynika z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 ze zm.), w sekcji R: „Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją wymieniono dział 93 oznaczony jako „Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna”, obejmujący grupy:

  • 93.1 – Działalność związana ze sportem,
  • 93.2 – Działalność rozrywkowa i rekreacyjna:
    • 93.21.Z – Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki,
    • 93.29.Z – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.


W wyjaśnieniach do PKD – 2008 wskazano, że podklasa oznaczona jako 93.11.Z – działalność obiektów sportowych obejmuje m.in. działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów sportowych halowych (otwartych, zamkniętych lub zadaszonych, z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez), tj.: stadiony do gry w piłkę nożną, stadiony do gry w krykieta, rugby, tory wyścigowe dla samochodów, psów i koni, baseny lekkoatletyczne, hale i stadiony przeznaczone dla sportowców zimowych, włączając hale do gry w hokeja, hale bokserskie, pola golfowe, tory do gry w kręgle, pozostałe obiekty sportowe).

Poprzez obiekt sportowy rozumie się samodzielny, zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektach sportowych, takich jak stadiony, areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, itp.

Zatem obniżoną stawką podatku VAT – 8% będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego, czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu. Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy Wnioskodawca uważa, że świadczone przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU z 2008 r. i powinny być opodatkowane 8% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz w zw. z poz. 179, 186 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe - w zakresie obniżonej 8% stawki podatku VAT dla usług sprzedaży kart wstępu na tor wyścigowy dla gokartów z możliwością korzystania z jazd gokartem, organizacji i przeprowadzania imprez sportowych (wyścigów gokartami) dla sportowców zawodowych i amatorów z wykorzystaniem własnego otwartego i zamkniętego obiektu sportowego sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. na podstawie poz. 179 załącznika nr 3,
  • nieprawidłowe- w zakresie obniżonej 8% stawki podatku VAT dla usług sprzedaży kart wstępu na tor wyścigowy dla gokartów z możliwością korzystania z jazd gokartem, organizacji i przeprowadzania imprez sportowych (wyścigów gokartami) dla sportowców zawodowych i amatorów z wykorzystaniem własnego otwartego i zamkniętego obiektu sportowego sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. na podstawie poz. 186 załącznika nr 3.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Świadczeniem usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, jest natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

I tak w dziale 93 ww. klasyfikacji obejmującym „usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją” mieszczącym się w Sekcji R wymienione zostały: 93.1 „usługi związane ze sportem” oraz 93.2 „usługi związane z rozrywką i rekreacją”.

W wyjaśnieniach do PKWiU (www.stat.gov.pl) wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto m.in.:

  • w poz. 179 – symbol PKWiU 93.11.10.0 „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”;
  • w poz. 186 – bez względu na symbol PKWiU „pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”.

Zawarte w ww. załączniku objaśnienie 1) wskazuje, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Wskazać zatem należy, iż ustawodawca przewidział obniżoną stawkę podatku VAT – 8% dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU – 93.11.10.0 „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”, które umieścił w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Poprzez obiekt sportowy, rozumie się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, itp. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnik podatku od towarów i usług. Działalność Zainteresowanego polega na świadczeniu usług ściśle związanych z działalnością obiektów sortowych, sklasyfikowaną zgodnie z PKWiU 93.11.10.0.

Działalność ta obejmuje m.in.:

  • sprzedaż kart wstępu na tor wyścigowy dla gokartów w hali przystosowanej specjalnie do tego rodzaju usług, z możliwością korzystania z jazd gokartem;
  • organizację i przeprowadzanie imprez sportowych (wyścigów gokartami) dla sportowców zawodowych i amatorów, z wykorzystaniem własnego otwartego i zamkniętego obiektu sportowego;
  • zapewnienie pracowników do obsługi tego obiektu.

W tym miejscu należy zauważyć, że pojęcia usług w zakresie wstępu, o którym mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy, nie można utożsamiać z pojęciem „kart wstępu” uprawniającego do korzystania z jazd gokartem, które prowadzone są na zasadzie czynnego uczestnictwa w nich. Wstęp na tor wyścigowy nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce, np. w przypadku kupienia biletu do kina, lecz obejmuje również czynne uczestnictwo w wyścigach oraz lub umożliwia korzystanie z obiektu sportowego i pojazdu (gokarta). Z tych też względów opłaty pobierane za wstęp na tor wyścigowy, nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość korzystania z dostępnych gokartów i obiektu sportowego.

Wobec powyższego, skoro „wstęp na tor wyścigowy” upoważnia do skorzystania ze znajdujących się tam gokartów, to z tych też względów opłaty pobierane z tego tytułu nie będą uznawane za opłaty za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość skorzystania z gokartów. Natomiast treść poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT przewiduje zwolnienie wyłącznie w zakresie wstępu i niczego więcej. Daje to możliwość wejścia i biernego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją, tj. przebywania i oglądania. Natomiast nabycie usług wstępu na tor wyścigowy stanowi usługę w szerszym zakresie niż „wstęp”. Dlatego też, dla usług będących przedmiotem wniosku Wnioskodawcy nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług, wynikającej z art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy, należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi sprzedaży kart wstępu na tor wyścigowy dla gokartów, z możliwością korzystania z jazd gokartem, organizacji i przeprowadzania imprez sportowych (wyścigów gokartami) dla sportowców zawodowych i amatorów z wykorzystaniem własnego otwartego i zamkniętego obiektu sportowego, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”, jako wymienione w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, korzystają z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2.

Natomiast ww. usługi nie korzystają z obniżonej 8% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczone usługi powinny być opodatkowane 8% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz w związku z poz. 179, 186 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, należało uznać je za nieprawidłowe w zakresie możliwości stosowania stawki 8% do świadczonych usług na podstawie poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego. Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie prawidłowość stawki podatku VAT dla wskazanych we wniosku usług sklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 93.11.10.0. Nie rozstrzyga natomiast poprawności klasyfikacji dla wyżej wymienionych usług. Symbol PKWiU potraktowano jako element stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj