Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-3/14-4/MM
z 13 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 2 stycznia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 23 stycznia 2014 r. nr IPPP2/443-3/14-2/MM o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania za działalność gospodarczą odpłatnej działalności pożytku publicznego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za działalność gospodarczą odpłatnej działalności pożytku publicznego. Wskazany wniosek zawierał braki formalne. W związku z tym tut. Organ podatkowy pismem z 23 stycznia 2014 r. znak IPPP2/443-3/14-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Fundacja jest fundacją w rozumieniu art. 1 ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 ze zm.) oraz ma status organizacji pożytku publicznego. W ramach swojej działalności prowadzi m.in. sklep socjalny, zaś w najbliższej przyszłości chce rozszerzyć zakres swojej działalności o pomoc innym osobom w aktywizacji zawodowej poprzez umożliwienie im za pośrednictwem Fundacji wykonywania czynności (prac) na rzecz osób trzecich. Działalność taka jest, zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003r. (Dz.U. 2003 r. Nr 96, poz. 873), działalnością na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Tym samym Fundacja ma zamiar tym osobom, obok wsparcia w drodze bezpośredniej bezzwrotnej pomocy materialnej zaproponować rozwiązania prowadzące do faktycznej aktywizacji zawodowej zmierzającej do podniesienia ich kompetencji i doświadczenia uczestników na rynku pracy.

Projekt zakłada zatem oferowanie przez Fundację świadczenia określonych usług, w realizacji których będą brały udział osoby mające problemy wynikające z braku pracy. Do korzystania z takich usług będą zapraszane osoby w trudnej sytuacji finansowej, których nie stać na zakup określonych usług na rynku (np. remont mieszkania), a także wszyscy zainteresowani korzystaniem z takich usług. Fundacja w porozumieniu z osobami, które chciałyby brać udział w takiej formie aktywizacji zawodowej przygotuje określone oferty usług, oraz oficjalnie ogłosi je i będzie przyjmować zlecenia od osób zainteresowanych do skorzystania z takich usług. Po zgłoszeniu się osób zainteresowanych ze skorzystania z przedmiotowych usług Fundacja ustalałaby sposób i warunki świadczenia usług, oraz była stroną formalnie realizującą usługę. Usługi mogłyby również być realizowane w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego, a przychód Fundacji za wykonanie usługi, który będzie przeznaczany w ramach realizowanej bezpłatnej działalności pożytku publicznego na bezpośrednią bezzwrotną pomoc materialną osobom potrzebującym.

Środki pozyskane z takiej działalności służyłyby celom statutowym Fundacji – tzn. przyznawanie bezpośredniej bezzwrotnej pomocy materialnej i finansowej oraz szerokie działania edukacyjne. Udział w projekcie powinien być dostępny dla wszystkich zainteresowanych dlatego wymaga to uruchomienia i prowadzenia stałej komunikacji zarówno z osobami potrzebującymi wykonania określonych usług, jak i tymi, którzy chcieliby uczestniczyć w świadczeniu takich usług i rozwijaniu własnej aktywności, kompetencji i doświadczenia zawodowego, dzięki czemu będzie możliwe korzystne zaspokojenie potrzeb obu stron.

Najlepszym i najtańszym sposobem komunikacji jest aktualnie Internet, dlatego podstawą komunikacji, o której mowa powyżej będzie specjalnie opracowany serwis Internetowy, który w łatwy sposób umożliwiałby rejestrację zgłoszeń zarówno potrzeb jak i deklaracji / ofert pomocy. Wnioskodawca ma świadomość, że dla wielu osób z grupy, o której mowa jest to jednak sposób z różnych względów niedostępny, dlatego Zainteresowanemu wydaje się, że rozwiązaniem, które mogłoby przynieść dobre efekty byłoby uruchomienie czegoś w rodzaju społecznego „pośrednictwa w świadczeniu pomocy wzajemnej”. Rolę takich pośredników mogłoby pełnić większość instytucji i organizacji społecznych zajmujących się: promocją pracy, doskonaleniem zawodowym, rozwojem gospodarczym, integracją społeczną itp.

Pozyskane w ten sposób środki pieniężne z odpłatnej działalności pożytku publicznego będą służyły wyłącznie finansowaniu wyżej opisanej nieodpłatnej działalności pożytku publicznego, z zastrzeżeniem, że zgodnie z postanowieniami art. 9 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wynagrodzenie z tytułu realizacji tych usług nie będzie wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności oraz przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu tej działalności, za okres ostatnich 3 miesięcy, nie przekroczy 3–krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Uzyskiwane przez Fundację z przedmiotowej działalności przychody, po odliczeniu kosztów obsługi projektu będą przeznaczane w ramach działalności statutowej danej Fundacji głównie na pomoc podopiecznym biorącym udział w projekcie Pomocy Wzajemnej.

W związku z tym, przed rozpoczęciem ww. działalności, Fundacja X. zwraca się o interpretację czy przedstawiony „Program Pomocy Wzajemnej”, którego celem jest aktywizacja zawodowa jego uczestników wyczerpuje znamiona działalności pożytku publicznego określone w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, a zaproponowana w ramach tego programu działalność polegająca na świadczeniu usług będzie zakwalifikowana jako odpłatna działalność pożytku publicznego i nie zostanie zakwalifikowana jako działalność gospodarcza.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prowadzona działalność, opisana powyżej, podlega interpretacji jako wyłączona spod kategorii działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy z 11 marca 2001 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) i tym samym Fundacja nie świadczy odpłatnie usługi bądź odpłatnej dostawy towaru, stanowiącej przedmiot opodatkowania VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Fundacja to osoba prawna powołana do realizacji zadań społecznie lub gospodarczo użytecznych, zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej, które dotyczą przede wszystkim takich dziedzin, jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Każda fundacja działa na podstawie ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203) oraz swojego statutu. Fundator w akcie powołania ustanawia statut fundacji, jej cele i zasady, formy i zakres działalności oraz organy.

Ponadto fundacje mogą prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji ich celów. Co do zasady działalność fundacji można więc podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową). Zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Granice działalności gospodarczej wyznacza art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, zgodnie z którym fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej zadań. Fundacja może zatem prowadzić działalność gospodarczą według takich samych zasad jak inne podmioty, jednak cel zarobkowy nie może dominować nad celem statutowym. Jednocześnie ustawa o VAT zawiera definicję działalności gospodarczej, uznając za taką „wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność ta została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy”. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niemateriałnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Fundacja jest zatem podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy wówczas, gdy realizuje zadania statutowe odpłatnie, ponad ograniczenia z art. 9 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie lub gdy – prowadząc działalność gospodarczą – świadczy odpłatne usługi bądź odpłatną dostawę towaru. Jednakże można zauważyć, że fundacja może prowadzić działalność statutową odpłatnie, jednak nie prowadząc jednocześnie działalności gospodarczej. Stanowi ona wtedy tzw. odpłatną (aczkolwiek zwolnioną z obowiązku podatkowego) działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego, lecz nie stanowi ona działalności gospodarczej, jeżeli nie zostały spełnione alternatywnie dwie powyższe przesłanki.

Dlatego też jeżeli osoby aktywizowane nie otrzymają wynagrodzenia oraz pobierane przez organizację wynagrodzenie (opłata) nie jest wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności działalność taka nie jest działalnością gospodarczą i nie podlega pod art. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) i tym samym Fundacja nie świadczy odpłatnie usługi bądź odpłatnej dostawy towaru, stanowiących przedmiot opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powołanych przepisów wynika, że dana transakcja będzie podlegała opodatkowaniu wówczas, gdy podatnik – dokonując jej – będzie działał w takim charakterze (podatnika), to znaczy, gdy zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała ona charakter profesjonalny i ciągły. Posiadanie statusu podatnika podatku VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny jednostki, należy uznać za rodzącą obowiązki w podatku VAT.

Tym samym należy stwierdzić, że podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonywał będzie w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności – będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług – niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji – nie podlega opodatkowaniu.


Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zakres opodatkowania podatkiem VAT determinowany jest przez dwa czynniki:

  • przedmiotowy – opodatkowaniu podlega wyłącznie dostawa towarów i świadczenie usług oraz
  • podmiotowy – dostawa i świadczenie usług muszą być dokonane przez podatnika działającego w takim charakterze.


Istotne jest to, że obie te przesłanki muszą być spełnione łącznie.


Należy zwrócić uwagę, że zarówno na podstawie przepisów krajowych, jak i wspólnotowych aby dana czynność podlegała VAT, musi być dokonywana przez podatnika tego podatku działającego w tym charakterze (tj. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej). Nie każde więc działanie podatnika będzie czynnością opodatkowaną VAT. Problem ten ma szczególne znaczenie w przypadku działalności fundacji.

Zgodnie z przepisami ustawy o fundacjach (ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) fundacja to osoba prawna (art. 7 ust. 2 ww. ustawy) ustanowiona w celu realizacji zgodnych z podstawowymi interesami RP celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami (art. 1).

Ponadto fundacje mogą prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji ich celów (art. 5 ust. 5). Co do zasady, na podstawie ww. przepisów działalność fundacji można więc podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).

Odnosząc przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT do przepisów ustawy o fundacjach stwierdzić należy, że fundacja prowadząca działalność gospodarczą, staje się podatnikiem VAT na takich samych zasadach, jak każdy inny przedsiębiorca.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) w art. 1 ust. 1 reguluje m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, uzyskiwanie przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego. W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Organizacjami pozarządowymi są niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 3 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy). Stosownie do art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia (art. 7).


Natomiast, działalnością odpłatną pożytku publicznego jest, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

  1. działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;
  2. sprzedaż towarów lub usług wytworzonych lub świadczonych przez osoby bezpośrednio korzystające z działalności pożytku publicznego, w szczególności w zakresie rehabilitacji oraz przystosowania do pracy zawodowej osób niepełnosprawnych oraz reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U z 2013 r., poz. 672 z późn. zm.) działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Należy zauważyć, że jak wcześniej wskazano definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.


Wskazać należy w tym miejscu, że definicja działalności gospodarczej wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter autonomiczny i winna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji oraz organizacji pożytku publicznego. Wskazać należy ponadto, że definicja zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi wprost jakiego rodzaju czynności należy uznać za działalność gospodarczą, stąd też należy dokonać jej wykładni literalnej.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o VAT, nie musi być – co do zasady – prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów inne niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.

Ponadto należy wskazać, że realizacja zadań fundacji, poza przypadkami prowadzenia przez nią działalności gospodarczej związanej z jej celami statutowymi (czynności odpłatne), ma z reguły charakter usługowy – nieodpłatny. Przy czym, należy zauważyć, że jej statutowe czynności podlegają opodatkowaniu, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jedynie wówczas, gdy są one realizowane za odpłatnością (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług), natomiast, gdy są wykonywane nieodpłatnie – nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ma status organizacji pożytku publicznego. W ramach swojej działalności prowadzi m.in. sklep socjalny, zaś w najbliższej przyszłości chce rozszerzyć zakres swojej działalności o pomoc innym osobom w aktywizacji zawodowej poprzez umożliwienie im za pośrednictwem Fundacji wykonywania czynności (prac) na rzecz osób trzecich. Działalność taka jest działalnością na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Tym samym Fundacja ma zamiar tym osobom, obok wsparcia w drodze bezpośredniej bezzwrotnej pomocy materialnej zaproponować rozwiązania prowadzące do faktycznej aktywizacji zawodowej zmierzającej do podniesienia ich kompetencji i doświadczenia uczestników na rynku pracy.

Projekt zakłada zatem oferowanie przez Fundację świadczenia określonych usług, w realizacji których będą brały udział osoby mające problemy wynikające z braku pracy. Do korzystania z takich usług będą zapraszane osoby w trudnej sytuacji finansowej, których nie stać na zakup określonych usług na rynku, a także wszyscy zainteresowani korzystaniem z takich usług. Fundacja w porozumieniu z osobami, które chciałyby brać udział w takiej formie aktywizacji zawodowej przygotuje określone oferty usług oraz oficjalnie ogłosi je i będzie przyjmować zlecenia od osób zainteresowanych do skorzystania z takich usług. Po zgłoszeniu się osób zainteresowanych ze skorzystania z przedmiotowych usług Fundacja ustalałaby sposób i warunki świadczenia usług, oraz była stroną formalnie realizującą usługę. Usługi mogłyby również być realizowane w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego, a przychód Fundacji za wykonanie usługi, która będzie przeznaczany w ramach realizowanej bezpłatnej działalności pożytku publicznego na bezpośrednią bezzwrotną pomocy materialnej osobom potrzebującym.

Środki pozyskane z takiej działalności służyłyby celom statutowym Fundacji – tzn. przyznawanie bezpośredniej bezzwrotnej pomocy materialnej i finansowej oraz szerokie działania edukacyjne. Udział w projekcie powinien być dostępny dla wszystkich zainteresowanych dlatego wymaga to uruchomienia i prowadzenia stałej komunikacji zarówno z osobami potrzebującymi wykonania określonych usług, jak i tymi, którzy chcieliby uczestniczyć w świadczeniu takich usług i rozwijaniu własnej aktywności, kompetencji i doświadczenia zawodowego, dzięki czemu będzie możliwe korzystne zaspokojenie potrzeb obu stron.

Pozyskane w ten sposób środki pieniężne z odpłatnej działalności pożytku publicznego będą służyły wyłącznie finansowaniu wyżej opisanej nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Wynagrodzenie z tytułu realizacji tych usług nie będzie wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności oraz przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu tej działalności, za okres ostatnich 3 miesięcy, nie przekroczy 3–krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Z uwagi na opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że Fundacja prowadząc odpłatną działalność pożytku publicznego polegającą na integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w szczególności wykonując czynności prowadzące do faktycznej aktywizacji zawodowej uczestników zmierzających do podniesienia ich kompetencji i doświadczenia na rynku pracy, świadczy usługi w sferze zadań publicznych, a tym samym – wbrew temu, co twierdzi Wnioskodawca – jest usługodawcą i mieści się wśród podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Jak wynika z definicji określonej w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności. Bez znaczenia zatem jest fakt, że wynagrodzenie jakie Zainteresowany otrzymuje z tytułu realizacji tych czynności nie przekracza kosztów tej działalności. Brak charakteru zarobkowego czynności wykonywanych przez Fundację nie może stanowić przesłanki wyłączającej ten podmiot z definicji podatnika określonej w powyższym przepisie.


W konsekwencji, w ocenie tut. Organu, w przedstawionej sprawie Fundacja wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT świadcząc usługi na rzecz uczestników „Programu Pomocy Wzajemnej” podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.


W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj