Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1159/13/AB
z 20 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 17 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 6 marca 2014 r. (data wpływu 13 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu niezabudowanego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu niezabudowanego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 marca 2014 r. (data wpływu 13 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 26 lutego 2014 r. znak: IBPP2/443-1159/13/AB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w związku ze złożonymi wnioskami dotyczącymi sprzedaży działek na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych stanowiących własność wnioskodawców w trybie bezprzetargowym dla terenów dla których nie ma miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego jak również warunków zabudowy winna przeprowadzać transakcje zbycia gruntów. Zgodnie z przepisami art. 37 ust 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102 poz. 651 z późn. zm.) sprzedaż nieruchomości na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej części nabyć jest możliwa wówczas jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości. Nieruchomości przyległe stanowiące własność wnioskodawców są zabudowane lub posiadają warunki zabudowy. Poprzez nabycie terenu na poprawę warunków zagospodarowania wnioskodawcy mogą uzyskać większą powierzchnię przeznaczoną pod zabudowę (budowa w granicy działki pierwotnej).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że w najbliższym czasie przygotowanych jest 5 działek przeznaczonych do sprzedaży w trybie bezprzetargowym na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych. Przedmiotowa sprzedaż realizowana jest sukcesywnie w kolejności złożonych wniosków na podstawie uchwał Rady Miejskiej. Nieruchomości przyległe stanowiące własność wnioskodawców na których poprawę warunków zagospodarowania jest przewidywana sprzedaż działek stanowiących własność Gminy Miasta są w większości zabudowane.

Zestawienie działek przeznaczonych do sprzedaży bezprzetargowej:

  • działki: nr 477/2 o pow. 105 m2 i nr 477/1 o pow. 6 m2 w obrębie 3 miasta na poprawę warunków zagospodarowania działek: nr 471/12 o pow. 565 m2 i nr 471/16 o pow. 494 m2 położonych przy ulicy R,
  • działka nr 2307/2 o pow. 147 m2 w obrębie 4 miasta na poprawę warunków zagospodarowania działek oznaczonych: nr 2304/1 o pow. 157 m2 i nr 2302/2 o pow. 1517 m2 położonych przy ulicy L,
  • działka nr 261/35 o pow. 64 m2 w obrębie 1 miasta na poprawę warunków zagospodarowania działek oznaczonych: nr 261/18 o pow. 64 m2 i nr 305 o pow. 554 m2 w obrębie 1 położonych przy ulicy O,
  • część działki nr 1973 o pow. około 51 m2 w obrębie 5 na poprawę warunków zagospodarowania działek: nr 1970 o pow. 79 m2 i nr 1969 o pow. 520 m2.

Wyszczególnione powyżej działki znajdują się w terenach dla których Miasta nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dla działek nie były wydane decyzje o warunkach zabudowy. Natomiast nieruchomości przyległe na poprawę których sprzedawane będą wymienione działki miały wydane warunki zabudowy i zagospodarowania terenu względnie pozwolenia na budowę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynność sprzedaży w trybie bezprzetargowym nieruchomości gruntowych niezabudowanych na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa sprzedaż terenu niezabudowanego, nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu pomimo tego iż nieruchomości na poprawę których są sprzedawane miały wydane warunki zabudowy względnie pozwolenia na budowę powinna podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług wynikającemu z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) Zgodnie z treścią cytowanego wyżej przepisu w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. W związku z wprowadzoną definicją przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu- zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Tereny budowlane, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ww. ustawy. Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są terenami budowlanymi, jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać 5 działek niezabudowanych w trybie bezprzetargowym na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych. Przedmiotem sprzedaży będą działki nr 477/2, nr 477/1, nr 2307/2, nr 261/35 oraz część działki nr 1973. Wyszczególnione działki znajdują się w terenach, które nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jak również dla tych działek nie były wydane decyzje o warunkach zabudowy.

Tak więc, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy stwierdzić należy, że sprzedaż działek nr 477/2, nr 477/1, nr 2307/2, nr 261/35 oraz część działki nr 1973, dla których brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, jako tereny, nie będące terenami budowlanymi w myśl ww. art. 2 pkt 33, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj