Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1137/13/KO
z 21 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2013 r. (data wpływu 11 grudnia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2014 r. (data wpływu 13 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności świadczonych przez jednostkę budżetową na rzecz MOPS, GOPS, Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych, Domu Dziecka, Urzędu Miasta i Starostwa Powiatowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności świadczonych przez jednostkę budżetową na rzecz MOPS, GOPS, Powiatowego Zespołu Placówek Oświatowych, Domu Dziecka, Urzędu Miasta i Starostwa Powiatowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 marca 2014 r. (data wpływu 13 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 lutego 2014 r. znak: IBPP2/443-1137/13/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Zespół Szkół Zawodowych jest jednostką budżetową prowadzącą działalność edukacyjną w ramach zajęć szkolnych, której organem prowadzącym jest Powiat.

Do końca roku 2010 Warsztaty Szkolne w Zespole Szkół Zawodowych, funkcjonowały jako gospodarstwo pomocnicze.

Od 1 stycznia 2011 r. w wyniku zmian organizacyjnych Warsztaty Szkolne prowadzą dotychczasową działalność gospodarczą bez zmian, lecz już jako integralna część Zespołu Szkół Zawodowych.

ZSZ - Warsztaty Szkolne prowadzą działalność gospodarczą, prowadzona jest pełna księgowość, placówka została zgłoszona do Urzędu Skarbowego jako czynny podatnik VAT od towarów i usług.

Zgodnie z wytycznymi reformy szkół zawodowych zajęcia praktyczne młodzieży odbywają się w warunkach zbliżonych do realnego procesu produkcyjnego i procesu usługowego pod nadzorem wykwalifikowanych nauczycieli. Jednostka działa w oparciu o plan finansowy wg. Klasyfikacji budżetowej: dział 801 rozdział 80143 - jednostki pomocnicze szkolnictwa. Warsztaty Szkolne są integralną częścią szkoły.

Wszystkie zakupy dotyczące działalności Zespołu Szkół Zawodowych wykorzystywane są do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (są to m.in. opłaty za media, internet, zakup materiałów biurowych, środków czystości).

W przypadku działalności ZSZ - Warsztatów Szkolnych zakupy towarów i usług wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zakupy i usługi dotyczące warsztatów to opłaty za media, zakupy artykułów spożywczych, surowców i materiałów niezbędnych do wykonywania produkcji, zakup i remont narzędzi oraz urządzeń niezbędnych do wykonywania produkcji.

Środki pieniężne otrzymane za usługi wpływają na konto Zespołu Szkół Zawodowych i są odprowadzane do Starostwa Powiatowego na wydzielony rachunek bankowy.

Z uzyskanych dochodów opłacane są wydatki na utrzymanie ZSZ - Warsztatów Szkolnych (energia, woda, gaz, pensje pracowników, zakup materiałów niezbędnych do wykonywania usług, zakup wyposażenia, bieżące remonty, zakup sprzętu i narzędzi niezbędnych do prowadzenia działalności).

Na podstawie wydanej interpretacji Urzędu Statystycznego działalność ZSZ - Warsztatów Szkolnych ujęta jest w PKWiU:

  • 56.10.1 usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych,
  • 56.21.1 usługi przygotowywania i dostarczania żywności (catering).

Wnioskodawca prowadzi działalność usługowo-produkcyjną dla jednostek budżetowych, osób fizycznych i prawnych w dwóch grupach zawodowych: gastronomicznej i budowlanej.

W ramach zajęć grupy gastronomicznej ZSZ - Warsztaty Szkolne wykonują odpłatne usługi:

  • sprzedaż obiadów,
  • sprzedaż wyrobów cukierniczych i garmażeryjnych,
  • sprzedaż usług cateringowych,
  • przygotowanie i obsługa imprez okolicznościowych (np. bankiet, przyjęcie, zabawa mikołajkowa, obsługa rajdu).

Wyżej wymienione usługi wykonywane są dla następujących odbiorców:

  • własnych uczniów, nauczycieli i innych pracowników administracyjnych,
  • osób z zewnątrz (mieszkańców),
  • osób finansowanych przez MOPS (GOPS),
  • uczniów innych szkół,
  • dzieci finansowanych przez Dom Dziecka,
  • jednostek budżetowych,
  • Urzędów Gmin,
  • Urzędu Miasta,
  • Starostwa Powiatowego.

W ramach zajęć grupy budowlanej ZSZ - Warsztaty Szkolne wykonują odpłatne usługi:

  • wykonywanie robót budowlanych,
  • wykonywanie robót remontowych budowlanych.

Wyżej wymienione usługi wykonywane są dla następujących odbiorców:

  • osób fizycznych,
  • osób prawnych,
  • Starostwa Powiatowego -Urzędów Gmin,
  • Urzędu Miasta.

Wszystkie wymienione usługi dla wszystkich odbiorców są sprzedawane z marżą oraz stawką podatku VAT zgodną z obowiązującym PKWiU.

Pismem z dnia 7 marca 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił zaistniały stan faktyczny:

1.ZSZ - Warsztaty Szkolne są integralną częścią Zespołu Szkół Zawodowych, płatnikiem podatku jest Zespół Szkół Zawodowych.

2.ZSZ - Warsztaty Szkolne są czynnym płatnikiem podatku VAT, NIP: .

3.Wszystkie rodzaje usług gastronomicznych:

  • sprzedaż obiadów,
  • sprzedaż wyrobów cukierniczych i garmażeryjnych,
  • sprzedaż usług cateringowych,
  • przygotowanie i obsługa imprez okolicznościowych (np. bankiet, przyjęcie, zabawa mikołajkowa, obsługa rajdu).

są wykonywane dla wszystkich wymienionych we wniosku grup odbiorców:

  • własnych uczniów, nauczycieli i innych pracowników administracyjnych,
  • osób z zewnątrz (mieszkańców),
  • osób finansowanych przez MOPS (GOPS),
  • uczniów innych szkół,
  • dzieci finansowanych przez Dom Dziecka,
  • jednostek budżetowych,
  • Urzędów Gmin,
  • Urzędu Miasta,
  • Starostwa Powiatowego.

Zespół Szkół Zawodowych jest jednostką oświatową działającą na podstawie Ustawy o Systemie Oświaty z 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz Uchwałą Nr … Rady Powiatu z 9 lutego 1999 r. w sprawie utworzenia powiatowej jednostki budżetowej Zespół Szkół Zawodowych.

Usługi świadczone przez ZSZ - Warsztaty Szkolne grupy gastronomicznej i budowlanej są ściśle związane z kształceniem młodzieży. Wnioskodawca wykonuje tylko usługi zgodne z programem nauczania dla poszczególnych zawodów w których kształci młodzież.

Głównym celem działalności ZSZ - Warsztatów Szkolnych jest praktyczna nauka zawodu młodzieży zgodnie z obowiązującym programem nauczania oraz przygotowanie młodzieży do jak najlepszego odnajdywania się na rynku pracy.

Zdaniem Wnioskodawcy jednostkami budżetowymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) są: MOPS, GOPS, Powiatowy Zespół Placówek Oświatowych, Urząd Miasta, Starostwo Powiatowe, Dom Dziecka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 marca 2014 r.):

Czy usługi (gastronomiczne i budowlane) świadczone dla jednostek określonych w § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o VAT (Dz.U. Nr 224 poz. 1799 ze zm.) są zwolnione z podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Przepisy powołanego w sprecyzowanym pytaniu rozporządzenia Ministra Finansów w pełni wypełniają warunki zwolnienia z podatku VAT, w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usług na rzecz: MOPS, GOPS, Powiatowy Zespół Placówek Oświatowych, Urząd Miasta, Starostwo Powiatowe, Dom Dziecka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

-z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że wskazane przez Wnioskodawcę w pytaniu rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o VAT (Dz.U. Nr 224 poz. 1799 ze zm.) obowiązywało do dnia 31 grudnia 2010 r.

§ 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2009 r. stanowił, że zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Zatem przepisem obowiązującym do czynności opisanych we wniosku jest § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Z powyższego przepisu wynika, że aby Wnioskodawca mógł zastosować zwolnienie od podatku muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki tj.

  • przedmiotem świadczenia przez Wnioskodawcę muszą być wyłącznie usługi, a nie dostawy towarów,
  • usługi muszą być świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi, jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi tzn. Wnioskodawca będący jednostką budżetową powinien świadczyć usługi na rzecz innej jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego,
  • świadczone usługi, nie mogą być usługami wymienionymi w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usługami komunikacji miejskiej.

Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków wyklucza zastosowanie zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że Starostwo Powiatowe i Urząd Miasta są jednostkami budżetowymi.

Odnosząc się do powyższego stwierdzenia Wnioskodawcy tut. organ podatkowy wyjaśnia poniżej, że Urząd Miasta i Starostwo Powiatowe nie są jednostkami budżetowymi ani samorządowymi zakładami budżetowymi.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów „jednostka budżetowa”, „samorządowy zakład budżetowy”. W związku z tym należy posiłkować się definicjami legalnymi zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

W myśl art. 9 ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą m.in.:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostkami budżetowymi – stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności (art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

Natomiast na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o finansach publicznych samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Zatem ze zwolnienia wskazanego w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają usługi świadczone pomiędzy wskazanymi grupami podmiotów, których status prawny regulują ww. przepisy ustawy o finansach publicznych.

Z definicji jednostki budżetowej wskazanej w ustawie o finansach publicznych wynika, że zarówno Gmina jak również Powiat nie są jednostkami budżetowymi. Podmioty te stanowią jednostki samorządu terytorialnego i funkcjonują w oparciu o przepisy ustaw dotyczących samorządu gminnego i samorządu powiatowego.

W opisie zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że świadczy usługi budowlane dla następujących odbiorców:

  • osób fizycznych,
  • osób prawnych,
  • Starostwa Powiatowego – Urzędów Gmin,
  • Urzędu Miasta.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi budowlane na rzecz ww. podmiotów korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia.

W związku z powyższym należy zauważyć, że przy świadczeniu przez Wnioskodawcę usług budowlanych jest spełniony tylko warunek dotyczący świadczenia usług niewymienionych w wyłączeniu w § 13 ust. 1 pkt 13.

Natomiast warunek, który mówi o tym, że usługi powinny być świadczone przez jednostkę budżetową na rzecz jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego nie został spełniony. Jak już wyżej wskazano Urząd Miasta i Starostwo Powiatowe (gmina, Powiat) nie są jednostkami budżetowymi ani samorządowymi zakładami budżetowymi. Również osoby fizyczne i osoby prawne nie są jednostkami budżetowymi ani samorządowymi zakładami budżetowymi.

Zatem świadczenie przez Wnioskodawcę usług budowlanych na rzecz: osób fizycznych, osób prawnych, Starostwa Powiatowego – Urzędów Gmin i Urzędu Miasta nie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, gdyż usługi budowlane nie są świadczone na rzecz jednostek budżetowych ani samorządowych zakładów budżetowych.

Wnioskodawca w zaistniałym stanie faktycznym wskazał również, że świadczy usługi gastronomiczne, które obejmują sprzedaż obiadów, wyrobów cukierniczych i garmażeryjnych, usług cateringowych oraz przygotowanie i obsługę imprez okolicznościowych. Opisane czynności wykonywane są na rzecz

  • własnych uczniów, nauczycieli i innych pracowników administracyjnych,
  • osób z zewnątrz (mieszkańców),
  • osób finansowanych przez MOPS (GOPS),
  • uczniów innych szkół,
  • dzieci finansowanych przez Dom Dziecka,
  • Urzędów Gmin,
  • Urzędu Miasta,
  • Starostwa Powiatowego.

W świetle powołanego przepisu § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, zwolnienie od podatku dotyczy wyłącznie świadczenia usług. Zatem dostawy towarów nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu. W konsekwencji należy stwierdzić, że w przypadku sprzedaży obiadów oraz sprzedaży wyrobów cukierniczych i garmażeryjnych Wnioskodawca nie świadczy usług.

Natomiast w przypadku świadczenia usług: cateringowych oraz przygotowania i obsługi imprez okolicznościowych należy wskazać, że Wnioskodawca nie świadczy tych usług na rzecz jednostek budżetowych ani samorządowych zakładów budżetowych.

Wskazane przez Wnioskodawcę podmioty tj. uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy administracyjni, osoby z zewnątrz (mieszkańcy G.), osoby finansowane przez MOPS (GOPS), uczniowie innych szkół, dzieci finansowane przez Dom Dziecka, Urzędy Gmin, Urzędy Miasta, Starostwo Powiatowe nie są jednostkami budżetowymi ani samorządowymi zakładami budżetowymi.

W tym miejscu wyjaśnia się, że samo finansowanie przez MOPS, GOPS i Dom Dziecka nie oznacza, że usługi te świadczone są dla jednostki budżetowej. Usługi te świadczone są dla indywidualnego odbiorcy, a ich koszt pokrywa MOPS, GOPS i Dom Dziecka. Tylko w sytuacji, gdyby nabywcą świadczonych przez Wnioskodawcę usług na fakturze była jednostka budżetowa w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, usługa ta mogłaby korzystać ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia.

Reasumując świadczenie przez Wnioskodawcę usług gastronomicznych na rzecz własnych uczniów, nauczycieli i innych pracowników administracyjnych, osób z zewnątrz (mieszkańców), osób finansowanych przez MOPS (GOPS), uczniów innych szkół, dzieci finansowanych przez Dom Dziecka, Urzędów Gmin, Urzędów Miasta, Starostwa Powiatowego nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego udzielona interpretacja traci swoją ważność.

Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania i stanowiska tj. w zakresie zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj