Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-104/14/MW
z 21 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 17 grudnia 2013 r. (data otrzymania 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendiów stażowych dla studentów i absolwentów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendiów stażowych dla studentów i absolwentów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Politechnika (Wnioskodawca) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka, Działanie 4.3 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni w obszarach kluczowych w kontekście celów Strategii Europa 2020 realizuje projekt pt. „…” . Wydatki kwalifikowane projektu będą finansowane w wysokości 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15% z budżetu państwa. Dofinansowanie przekazywane będzie w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych kosztów na podstawie składanych wniosków o płatność.

W ramach Projektu poniesione zostaną wydatki m.in. na stypendia stażowe dla studentów i absolwentów odbywających staże w zakładach przemysłowych oraz stypendia dla doktorantów i młodych doktorów przyznawane w celu wsparcia rozwoju naukowego.

W ramach zadania 4 – „…” w celu wzmocnienia praktycznych elementów nauczania oraz intensyfikacji współpracy nauka-przemysł w kształceniu studentów na kierunkach z obszarów kształcenia kluczowych w kontekście realizacji Strategii Europa 2020, przewidziano w latach 2014-2015 443 staże studenckie.

Natomiast w ramach zadania 6 – „…”, podziałania „Stypendium stażysty absolwenta” zaplanowano w latach 2013-2015 zorganizowanie 90 trzymiesięcznych staży dla absolwentów Wnioskodawcy, którzy ukończyli naukę na kierunkach z obszarów kształcenia kluczowych w kontekście realizacji Strategii Europa 2020.

Realizacja staży dla studentów/absolwentów odbywa się na podstawie zawartych porozumień pomiędzy:

  1. Zakładem pracy, w którym student/absolwent odbywa staż,
  2. Wnioskodawcą dokonującym wypłat stypendiów,
  3. Studentem/absolwentem odbywającym staż.

Studenci i absolwenci obywający staże wykonują prace o charakterze merytorycznym, organizacyjnym i pomocniczym. Ponadto w ramach zadania 7 – „…”, w celu zmniejszenia barier finansowych rozwoju naukowego doktorantów i młodych doktorów na kierunkach z obszarów kształcenia kluczowych w kontekście realizacji Strategii Europa 2020, zaplanowano w latach 2013-2015 wypłatę stypendiów dla łącznej liczby 90 doktorantów/młodych doktorów kształcących się lub/i realizujących działalność dydaktyczną oraz naukową w ww. kluczowych obszarach.

Wymienione powyżej stypendia wypłacane w ramach Projektu przyznawane są na podstawie wewnętrznych regulaminów opracowanych na potrzeby realizacji Projektu. Dotychczas, po przeprowadzeniu konkursu przyznano 6 stypendiów stażowych dla absolwentów w kwocie 3000 zł miesięcznie, 27 stypendiów dla doktorantów w kwocie 2000 zł miesięcznie oraz 14 stypendiów dla młodych doktorów w kwocie 3000 zł miesięcznie. Zarówno doktoranci jak i młodzi doktorzy otrzymane stypendia przeznaczą na wsparcie własnego rozwoju naukowego.

Stypendia stażowe dla absolwentów przyznano na okres 3 miesięcy, natomiast stypendia dla doktorantów i młodych doktorów przyznano na okres 12 miesięcy.

Wnioskodawca podkreślił, że osoby pobierające stypendia stażowe (studenci i absolwenci) oraz stypendia na wparcie rozwoju naukowego (doktoranci i młodzi doktorzy), którym wypłacane są stypendia współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki posiadają status uczestnika projektu, tj. beneficjenta ostatecznego projektu w ramach Priorytetu IV – Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.3 – Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni w obszarach kluczowych w kontekście celów Strategii Europa 2020. Beneficjentem (instytucją pozyskującą środki) jest Wnioskodawca, natomiast beneficjentem ostatecznym projektu jest osoba fizyczna, czyli odbiorca stypendium.

Młodzi doktorzy (osoby, które do dnia przyznania stypendium nie ukończyły 35 lat) są pracownikami Wnioskodawcy ze stopniem naukowym doktora, którzy realizują działalność dydaktyczną oraz naukową w obszarach kształcenia kluczowych w kontekście realizacji Strategii Europa 2020.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dla stypendiów stażowych wypłacanych w ramach Projektu PO KL można zastosować zwolnienie przedmiotowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówiące, że wolne od podatku dochodowego są: środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, do stypendiów stażowych przyznanych studentom i absolwentom w ramach projektu „Kształcenie innowacyjnych kadr …” współfinansowanym ze środków europejskich można zastosować przywołane w pytaniu zwolnienie przedmiotowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV – Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.3 „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni w obszarach kluczowych w kontekście celów Strategii Europa 2020”.

W dniu 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) – ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b);
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe wyjaśnienia, do środków europejskich zaliczyć należy m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie oraz przywołane wyżej przepisy prawa, zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane w latach 2013-2015 stypendia stażowe dla studentów i absolwentów, uczestników projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV – Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.3 „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni w obszarach kluczowych w kontekście celów Strategii Europa 2020” – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendiów stażowych dla studentów i absolwentów. Ocena stanowiska w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendiów dla doktorantów i młodych doktorów została zawarta w odrębnej interpretacji.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady – wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) – przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego).

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Natomiast użyte w tym przepisie sformułowanie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Politechnika (Wnioskodawca), w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka, Działanie 4.3 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni w obszarach kluczowych w kontekście celów Strategii Europa 2020 realizuje projekt pt. „…”. Wydatki kwalifikowane projektu będą finansowane w wysokości 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15% z budżetu państwa. W ramach Projektu poniesione zostaną wydatki m.in. na stypendia stażowe dla studentów i absolwentów odbywających staże w zakładach przemysłowych. Realizacja staży dla studentów/absolwentów odbywa się na podstawie zawartych porozumień pomiędzy zakładem pracy, w którym student/absolwent odbywa staż, Wnioskodawcą dokonującym wypłat stypendiów oraz studentem/absolwentem odbywającym staż. Osoby pobierające stypendia stażowe (studenci i absolwenci) posiadają status uczestnika projektu, tj. beneficjenta ostatecznego projektu, natomiast Wnioskodawca jest beneficjentem (instytucją pozyskującą środki).

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie studenci i absolwenci są uczestnikami projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Uczelnia jest natomiast beneficjentem a więc i zarazem wykonawcą opisanego projektu.

Zauważyć jednak należy, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie − jak wskazano powyżej − uczestnikami projektu są studenci i absolwenci, do nich bowiem skierowana jest pomoc w postaci stypendiów. Tym samym skoro środki finansowe wypłacane przez Wnioskodawcę przekazywane są jako pomoc przyznawana w ramach projektu i współfinansowane są ze środków europejskich, to korzystają one ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle przywołanych powyżej przepisów Wnioskodawca, jako płatnik, nie jest zobowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od stypendiów stażowych dla studentów i absolwentów.

Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj