Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-18/14/AP
z 3 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rejestracji jako podatnik VAT czynny w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rejestracji jako podatnik VAT czynny w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Przed zawarciem związku małżeńskiego posiadała Pani gospodarstwo rolne (nieruchomości gruntowe wraz z zabudowaniami). Pani mąż także posiadał samodzielne gospodarstwo rolne. Po zawarciu związku małżeńskiego nabyła Pani wraz z mężem wspólnie ziemię rolną wraz z budynkami, gdzie obecnie zamieszkuje. Zatem każdy z małżonków posiada indywidualne gospodarstwo rolne oraz jedno objęte ustawową wspólnością majątkową. Od 2013 roku Pani mąż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług wspomagających produkcję roślinną (zrezygnował ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i składa miesięczne deklaracje VAT-7). W tym samym czasie zrezygnował ze zwolnienia od podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego. Od października 2014 roku zamierza Pani prowadzić działalność gospodarczą w takim samym zakresie co mąż i zrezygnować ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz zrezygnować ze zwolnienia od podatku od towarów i usług z tytułu gospodarstwa rolnego nabytego przez Panią przed zawarciem związku małżeńskiego.


W związku z powyższym opisem, zadano następujące pytanie:


Czy możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej w takim samym zakresie co mąż (tj. usługi wspomagające produkcję roślinną) i rezygnacja z tego tytułu ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz rezygnacja ze zwolnienia od podatku od towarów i usług z tytułu gospodarstwa rolnego nabytego przez Panią przed zawarciem związku małżeńskiego i ustanowienia małżeńskiego wspólności?

Czy możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej w takim samym zakresie co maż (tj. usługi wspomagające produkcję roślinną) i rezygnacja z tego tytułu ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz rezygnacja ze zwolnienia od podatku od towarów i usług z tytułu gospodarstwa rolnego nabytego przez Panią przed zawarciem związku małżeńskiego, jeżeli przed dniem rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, między małżonkami zniesiona zostanie w drodze umowy wspólność majątkowa, a następnie przeprowadzony podział majątku wspólnego?


Pani zdaniem możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej w takim samym zakresie co mąż i rezygnacja z tego tytułu ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz rezygnacja ze zwolnienia od towarów i usług z tytułu gospodarstwa rolnego nabytego przez Panią przed zawarciem związku małżeńskiego i ustanowienia małżeńskiej wspólności majątkowej, gdyż w art. 15 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług istnieje domniemanie wspólności w prowadzeniu gospodarstwa rolnego. Natomiast w Pani i męża przypadku każdy z małżonków posiada oddzielne gospodarstwo rolne. Nakazy płatnicze od podatku rolnego każdy z małżonków otrzymuje na swoje imię i nazwisko na każde gospodarstwo oddzielnie. A zatem mąż rezygnując ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, Pani zdaniem, zrezygnował z tego zwolnienia z gospodarstwa posiadanego przez siebie indywidualnie.

Odnosząc się do pytania nr 2 zauważyła Pani, że możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej w takim samym zakresie co mąż i rezygnacja z tego tytułu ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz rezygnacja ze zwolnienia od podatku od towarów i usług z tytułu gospodarstwa rolnego nabytego przez Panią przed zawarciem związku małżeńskiego, jeżeli przed dniem rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, między małżonkami zniesiona zostanie w drodze umowy wspólność majątkowa, a następnie przeprowadzony podział majątku wspólnego, gdyż w art. 15 ust. 4 i 5 podatku od towarów i usług istnieje domniemanie wspólności w prowadzeniu gospodarstwa rolnego. Mąż i Pani posiadają indywidualne gospodarstwa rolne nabyte przed zawarciem związku małżeńskiego. W przypadku podziału wspólnego gospodarstwa rolnego przez zniesienie w drodze umowy wspólności majątkowej, a następnie przeprowadzeniu podziału majątku wspólnego, Pani zdaniem art. 15 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania. Po dokonaniu podziału majątku każdy z małżonków powiększy majątek indywidualnego gospodarstwa, a Pani będzie mogła zrezygnować ze zwolnienia od podatku od towarów i usług z tytułu posiadanego przez siebie gospodarstwa rolnego i wykonywanych usług rolniczych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ustawy, zgodnie z którym przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy.

Przez produkty rolne, zgodnie z punktem 20 powołanego artykułu, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe – gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

Z opisu sprawy wynika, że przed zawarciem związku małżeńskiego posiadała Pani gospodarstwo rolne (nieruchomości gruntowe wraz z zabudowaniami). Pani mąż także posiadał samodzielne gospodarstwo rolne. Po zawarciu związku małżeńskiego nabyła Pani wraz z mężem wspólnie ziemię rolną wraz z budynkami. Od 2013 roku Pani mąż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług wspomagających produkcję roślinną (zrezygnował ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i składa miesięczne deklaracje VAT-7). W tym samym czasie zrezygnował ze zwolnienia od podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego. Od października 2014 roku zamierza Pani prowadzić działalność gospodarczą w takim samym zakresie co mąż i zrezygnować ze zwolnienia w podatku od towarów i usług oraz zrezygnować ze zwolnienia od podatku od towarów i usług z tytułu gospodarstwa rolnego nabytego przez Panią przed zawarciem związku małżeńskiego. Jednocześnie przed dniem rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, między małżonkami zniesiona zostanie w drodze umowy wspólność majątkowa, a następnie przeprowadzony podział majątku wspólnego. Po dokonaniu podziału majątku każdy z małżonków powiększy majątek indywidualnego gospodarstwa rolnego.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, stwierdzić należy, że skoro niezależnie od prowadzonej przez męża działalności rolniczej, zamierza Pani prowadzić odrębnie działalność rolniczą, w tym również usługi wspomagające produkcję roślinną na bazie majątku (gospodarstwa rolnego), który posiadała Pani przed zawarciem związku małżeńskiego oraz majątku, który zostanie wyodrębniony z majątku wspólnego poprzez zniesienie małżeńskiej wspólności ustawowej oraz podział tego majątku, to w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, możliwe będzie zrezygnowanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i dokonanie rejestracji jako odrębny podatnik VAT czynny, na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zaznacza się, że warunkiem rejestracji małżonków jako odrębnych podatników jest to, aby w wyniku podziału majątku wspólnego powstały dwa odrębne gospodarstwa rolne, w rozumieniu odrębnych przepisów.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj