Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1596/13/EJ
z 14 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z 30 stycznia 2014 r.):

W dniu 20 czerwca 2012 r. Miasto, w odpowiedzi na konkurs w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007–2013, Działanie 2.1. Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego, złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. „…”.

Celem dopełnienia wymogów formalnych urzędu marszałkowskiego, do złożonego wniosku załączone zostało oświadczenie beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Miasto zarówno w trakcie realizacji projektu, jaki po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany za kwalifikowany. Inwestycja polegać będzie na budowie 19 publicznych terminali dostępu do Internetu P. w lokalizacjach mieszczących się na terenie całego kraju. Instalację P. zakłada się na wyznaczonych obiektach, w sposób umożliwiający uzyskanie jak najlepszego połączenia z radiową stacją bazową. Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępności do Internetu poprzez rozwój sieci punktów publicznego dostępu do Internetu. Celami pośrednimi realizacji projektu będzie m.in. zwiększenie ilości usług świadczonych drogą internetową, dostarczenie narzędzie do wykorzystywania nowoczesnych technologii. Korzystanie z P. będzie wyłącznie nieodpłatne. System Informacji o Mieście nie będzie przedmiotem umowy o charakterze odpłatnego udostępniania.

Beneficjentem projektu jest Miasto, natomiast realizatorem jest M. będący jednostką budżetową Miasta. Wydatki związane z realizacją ww. projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na M.

W piśmie z 30 stycznia 2014 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że w wyniku realizacji projektu nie będzie uzyskiwał dochodu z tytułu sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (doprecyzowane w piśmie z 30 stycznia 2014 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, w związku z realizacją projektu pn. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT ani w całości, ani w części podczas realizacji inwestycji pn. „…”, gdyż wytworzony majątek będzie użytkowany przez odbiorców końcowych nieodpłatnie, zatem nie będzie się to wiązało ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym zgodnie z art. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1a obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. „…”. Inwestycja polegać będzie na budowie 19 publicznych terminali dostępu do internetu P. w lokalizacjach mieszczących się na terenie całego Miasta. Korzystanie z P. będzie wyłącznie nieodpłatne. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał dochodu z tytułu sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że zakupy towarów i usług, dokonywane w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, w całości ani w części, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj