Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-59/12-4/LK
z 24 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-59/12-4/LK
Data
2012.04.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
import usług
port morski
stawka preferencyjna podatku
usługi transportu międzynarodowego


Istota interpretacji
stawka podatku z tytułu importu usług świadczonych na obszarze portów morskich



Wniosek ORD-IN 503 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13.01.2012 r. (data wpływu 16.01.2012 r.) uzupełnionym w dniu 03.04.2012 r. (data wpływu 06.04.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 27.03.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 30.03.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku z tytułu importu usług świadczonych na obszarze portów morskich – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.01.2012 r. do wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku z tytułu importu usług świadczonych na obszarze portów morskich.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 02.04.2012 r., złożonym w dniu 03.04.2012 r. (data wpływu 06.04.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka świadcząc usługi spedycyjne otrzymuje faktury od kontrahentów unijnych bez naliczonego podatku VAT za usługi świadczone na obszarze portów morskich tj. załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi niezbędne do wykonania transportu tych ładunków. Spółka zobowiązana jest do rozliczenia podatku z tytułu importu usług wystawiając fakturę wewnętrzną i wykazać w niej podatek należny i naliczony.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż usługi spedycyjne świadczone przez Spółkę związane są z transportem międzynarodowym i obejmują swoim zakresem: organizację transportu morskiego, transportu drogowego, przeładunku w porcie morskim przygotowanie stosownych dokumentów.

Usługi świadczone są dla kontrahentów mających swoją siedzibę w kraju, w państwach Unii Europejskiej oraz krajów trzecich.

Częścią usługi spedycyjnej w transporcie międzynarodowym (w relacji export/import) są usługi świadczone na obszarze portów morskich, krajów Unii Europejskiej tj. załadunek, przeładunek oraz inne usługi służące bezpośrednio potrzebom ładunków. Wykonanie usługi zlecane jest przez Spółkę (w imieniu kontrahenta-zleceniodawcy) różnym podwykonawcom, między innymi i kontrahentom z krajów Unii Europejskiej, od których otrzymujemy faktury bez naliczonego podatku VAT z adnotacją „reverse charge”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest zastosowanie przez Spółkę stawki podatku VAT 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca wskazując art. 83 ust. 1 pkt 9, 9a podnosi, iż Spółka wystawiając fakturę wewnętrzną w celu naliczenia podatku VAT z tytułu importu usług stosuje stawkę podatku VAT 0% stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, uznając, że nabywane przez Spółkę usługi polegają na obsłudze środków transportu morskiego lub służą bezpośrednim potrzebom ich ładunków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku świadczenia usług dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług istotne jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W celu określenia, czy konkretne usługi, podlegają opodatkowaniu w Polsce, należy ustalić miejsce świadczenia tych usług. Generalne zasady wyrażone obecnie w art. 28b ust. 1 i 28c ust. 1 ustawy o VAT, różnicują sposób określenia miejsca świadczenia usług w zależności od tego, na czyją rzecz są one świadczone.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej; 2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W świetle powyższego istotnym jest ustalenie statusu usługobiorcy, na rzecz którego świadczona jest usługa. Usługi świadczone na rzecz podmiotów wymienionych w art. 28a są to m.in. czynności wykonywane na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą o podobnym charakterze prowadzoną na terenie innego niż Polska kraju.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W myśl art. 28b ust. 2 w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Zatem w przypadku usług wymienionych w art. 28b ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podmiotem zobowiązanym do ich rozliczenia jest usługobiorca.

Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, jednakże katalog tych wyjątków nie obejmuje zarówno usług transportu towarów, usług transportu międzynarodowego, jak i usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek lub podobnych usług świadczonych na rzecz podatników.

Z powołanych przepisów wynika, iż miejscem świadczenia usług, jest co do zasady, miejsce, gdzie usługobiorca będący podatnikiem posiada swoją siedzibę. W przypadku, kiedy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które jest jednak inne niż miejsce jego siedziby, miejscem świadczenia usług jest właśnie to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w związku ze świadczeniem usług spedycyjnych w transporcie międzynarodowym dokonuje nabycia na obszarze portów morskich Unii Europejskiej usług załadunku, wyładunku, przeładunku oraz innych niezbędnych do wykonania transportu tych ładunków. Wykonanie usługi zlecane jest przez Spółkę (w imieniu kontrahenta-zleceniodawcy) różnym podwykonawcom, między innymi i kontrahentom z krajów Unii Europejskiej, od których Wnioskodawca otrzymuje faktury bez naliczonego podatku VAT z adnotacją „reverse charge”. Usługi spedycyjne świadczone przez Wnioskodawcę są związane z transportem międzynarodowym i obejmują swoim zakresem: organizację transportu morskiego, transportu drogowego, przeładunku w porcie morskim przygotowanie stosownych dokumentów. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi fakt, z jaką stawką powinien rozpoznać import nabywanych usług.

Mając na uwadze, że usługi transportu towarów nie zostały wymienione w ww. artykułach, czyli nie zostało określone szczególne miejsce świadczenia dla tych usług, to zgodnie z zasadą ogólną usługi te będą opodatkowane w kraju nabywcy usługi.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania, których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W myśl art. 17 ust. 3 ww. ustawy przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

W związku z powyższym miejscem świadczenia nabywanych przez Wnioskodawcę usług świadczonych na obszarze portów morskich tj. usług załadunku, wyładunku, przeładunku oraz innych niezbędnych do wykonania transportu tych ładunków wykonywanych przez podwykonawców zagranicznych posiadających siedzibę oraz stałe miejsce prowadzenia działalności w innym kraju niż Polska, jest siedziba Wnioskodawcy (usługobiorcy), co oznacza, że usługi te podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski według zasad i stawek obowiązujących w ustawie o podatku od towarów i usług. W takim przypadku Wnioskodawca winien rozpoznać import usług. Czynność ta powinna zostać opodatkowana stawką właściwą dla sprzedaży tych usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków;

Zgodnie z ust. 1 pkt 9a powołanego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków;

Ponadto, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, lub ich ładunków;

Jednocześnie art. 83 ust. 2a stanowi, że do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 9a i 17, zalicza się załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na tych ładunkach niezbędne do wykonania usługi transportu tych ładunków, z wyjątkiem usług składowania tych ładunków, z tym że usługi składowania ładunków, które stanowią część załadunku, wyładunku lub przeładunku, w części wykonywanej w okresie nieprzekraczającym:

  1. 20 dni dla ładunków przewożonych w kontenerach,
  2. 60 dni dla pozostałych ładunków zalicza się do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków.

Z przytoczonych regulacji jednoznacznie wynika, że stawka 0 % nie obejmuje wszystkich usług świadczonych w portach morskich, a dotyczy tylko tych usług świadczonych w portach morskich, które polegają na obsłudze lądowych i morskich środków transportu przy spełnieniu określonych przepisami warunków. Inne usługi, które nie spełniają tych kryteriów nawet gdy świadczone są w portach morskich nie podlegają obniżonej stawce podatku na podstawie ww. regulacji.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca dokonuje importu usług polegających na załadunku, wyładunku, przeładunku oraz innych niezbędnych do wykonania transportu tych ładunków bezpośrednio związanych z usługami transportu międzynarodowego obejmującego swoim zakresem organizacje transportu morskiego i transportu drogowego świadczonych na rzecz kontrahentów z siedzibą poza terytorium kraju.

Analizując powyższe przepisy oraz biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny Wnioskodawca dokonuje nabycia usług od kontrahentów mających siedzibę poza terytorium kraju w związku, z czym jest zobowiązany zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy do rozliczenia przedmiotowych nabyć jako import usług ze stawką właściwą dla tych usług. W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie stawka obniżona 0% o której mowa w art. 83 ust. pkt 9 i 9a w związku z ust. 2a tego artykułu. Bowiem jak wskazał Wnioskodawca nabywane usługi związane są bezpośrednio z usługami transportu międzynarodowego który swym zakresem w przedmiotowej sprawie obejmuje organizację transportu morskiego, i transportu drogowego. Zatem Wnioskodawca rozlicza import usług ze stawką podatku 0%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj