Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-698/13-2/MKw
z 2 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29.07.2013 r. (data wpływu 30.07.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania w całości lub w części uiszczonego podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. „Impreza promocyjno – kulturalna: 600 lat Parafii ”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30.07.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania w całości lub w części uiszczonego podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. „Impreza promocyjno – kulturalna: 600 lat Parafii ”.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Parafia w H. istnieje od 1413 roku. Współcześnie podstawę istnienia w porządku prawnym kościelnym osób prawnych stanowią: ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. z 2005 r. Nr 231, poz. 1965 ze zm.) oraz ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.).

Do głównych zadań Parafii należy działalność związana z kultem religijnym, oświatowo – wychowawcza, kulturalna, charytatywno – opiekuńcza, katechizacyjna oraz inwestycje sakralne i kościelne. Środki na realizację wymienionych zadań pochodzą wyłącznie z dobrowolnych darowizn pieniężnych przekazywanych przez wiernych.

Realizując swoje cele, Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej i nie będzie prowadzić w najbliższym czasie. Parafia przystąpiła do realizacji operacji pn. „Impreza promocyjno – kulturalna: 600 lat Parafii ”. Operacja wpisuje się w zadania Parafii. Na realizację zadania Parafia otrzymała dotację na podstawie „Umowy przyznania pomocy nr na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007 – 2013” zawartej w dniu 19 sierpnia 2013 r. w B pomiędzy Samorządem Województwa P a Parafią . Zgodnie z postanowieniami umowy, przyznana dotacja w wysokości 21 911,23 zł zostanie wypłacona na zasadzie refundacji poniesionych kosztów. Ponadto w ramach nieodpłatnej pracy własnej przy realizacji operacji, wniesiony został wkład własny w wysokości 5 472,00 zł.

W ramach realizacji operacji, w dniu 30 czerwca 2013 roku zorganizowano imprezę promocyjno – kulturalną: 600 lat Parafii . Celem operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców gminy O. , poprzez organizację imprezy promocyjno – kulturalnej, wpływającej na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Z dotacji współfinansowano:

 druk publikacji, pt. „600 lat Parafii p.w. św. J w H. (1413 – 2013)”, przekazywanej uczestnikom imprezy (faktura z 14.06.2013 r., zapłacona 17.06.2013 r.)

 poczęstunek dla uczestników imprezy (faktura z 30.06.2013 r., zapłacona 08.07.2013 r.).


Nieodpłatna praca własna obejmowała: zebranie materiałów do publikacji, przygotowanie tekstu i materiałów fotograficznych, korektę i redakcję, dbanie o porządek podczas imprezy oraz fachową ocenę opracowanej do druku publikacji.

Parafia w związku z realizacją operacji poniosła więc wydatki, w tym zapłaciła podatek od towarów i usług. Kwalifikowalność podatku VAT, w ramach rozliczenia dotacji, uzależniona jest od tego, czy Parafia będzie mogła odzyskać w całości lub w części uiszczony podatek od towarów i usług (VAT). W związku z tym istnieje obowiązek załączenia do wniosku o płatność stosownej interpretacji indywidualnej w tej sprawie.

Wniosek o dofinansowanie złożono w dniu 17.12.2012 r. w Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania – T. Umowę o dofinansowanie operacji podpisano 19 czerwca 2013 r. Do realizacji operacji przystąpiono w dniu 10.04.2013 roku (rozpoczęto realizację pracy nieodpłatnej), faktury wystawiono w dniach 14.06.2013 r. (zapłacona 17.06.2013 r.) oraz 30.06.2013 r. (zapłacona 08.07.2013 r.). Ostateczne rozliczenie operacji nastąpi do 31.08.2013 roku. Wydatki są kwalifikowane od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.

W wyniku realizacji ww. operacji Parafia nie osiągnęła żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Operacja jest realizowana w ramach działalności nieodpłatnej. Zarówno podczas realizacji operacji, jak i po jej zakończeniu Parafia nie będzie czerpała korzyści majątkowych w związku z realizowaną operacją (np. nie będzie dokonywać sprzedaży publikacji itp.)


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Parafia, realizując operację „Impreza promocyjno – kulturalna: 600 lat Parafii św. J w H. ” współfinansowaną na podstawie „Umowy przyznania pomocy nr .... na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007 – 2013” zawartej w dniu 19 sierpnia 2013 r. w B pomiędzy Samorządem Województwa P a Parafią , opisaną w pkt 68 niniejszego wniosku mogła odzyskać w całości lub w części uiszczony podatek od towarów i usług (VAT)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Parafiaśw prowadzi tylko niegospodarczą działalność statutową w tym zakresie nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy ustawy Ordynacja podatkowa.

Dochody z niegospodarczej działalności statutowej Parafii korzystają w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem. Prowadzona działalność nie podlega także opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W zakresie ww. projektu Parafia nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które winien spełnić podatnik. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przez dniem 1 maja 2004 r.

W związku z powyższym, w odniesieniu do całej działalności Parafii, w tym do zadań realizowanych w ramach przedmiotowej operacji, dofinansowanych środkami pomocy finansowej pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007 – 2013, nie ma zastosowania ustawa o podatku od towarów i usług, która określa m in. zasady odliczania i zwrotu ww. podatku (Dział IX).

Na tej podstawie, Parafii nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - 6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Parafia w przystąpiła do realizacji operacji pn. „Impreza promocyjno – kulturalna: 600 lat Parafii ”. Operacja wpisuje się w zadania Parafii. Na realizację zadania Parafia otrzymała dotację na podstawie „Umowy przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007 – 2013” zawartej w dniu 19 sierpnia 2013 r. w B pomiędzy Samorządem Województwa P a Parafią . Zgodnie z postanowieniami umowy, przyznana dotacja w wysokości 21 911,23 zł zostanie wypłacona na zasadzie refundacji poniesionych kosztów. Ponadto w ramach nieodpłatnej pracy własnej przy realizacji operacji, wniesiony został wkład własny w wysokości 5 472,00 zł. W ramach realizacji przedmiotowej operacji, w dniu 30 czerwca 2013 roku zorganizowano imprezę promocyjno – kulturalną: 600 lat Parafii. . Celem operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców gminy O. , poprzez organizację imprezy promocyjno – kulturalnej, wpływającej na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Z dotacji współfinansowano:

 druk publikacji, pt. „600 lat Parafii. (1413 – 2013)”, przekazywanej uczestnikom imprezy (faktura z 14.06.2013 r., zapłacona 17.06.2013 r.)

 poczęstunek dla uczestników imprezy (faktura z 30.06.2013 r., zapłacona 08.07.2013 r.).


Nieodpłatna praca własna obejmowała: zebranie materiałów do publikacji, przygotowanie tekstu i materiałów fotograficznych, korektę i redakcję, dbanie o porządek podczas imprezy oraz fachową ocenę opracowanej do druku publikacji. Parafia w związku z realizacją operacji poniosła więc wydatki, w tym zapłaciła podatek od towarów i usług. W wyniku realizacji ww. operacji Parafia nie osiągnęła żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Operacja jest realizowana w ramach działalności nieodpłatnej. Zarówno podczas realizacji operacji, jak i po jej zakończeniu Parafia nie będzie czerpała korzyści majątkowych w związku z realizowaną operacją (np. nie będzie dokonywać sprzedaży publikacji itp.) Realizując swoje cele Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej i nie będzie jej prowadzić w najbliższym czasie. Ponadto Parafia nie jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Parafia nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Parafia nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją przedmiotowej operacji. Tym samym w konsekwencji Parafii nie przysługuje również prawo zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy.


W zakresie przedmiotowych projektów Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik powinien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj