Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-217/14/SD
z 14 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 3 grudnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 grudnia 2013 r.), uzupełnionym 21 stycznia, 6 i 11 lutego 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy odszkodowanie z tytułu przebudowy infrastruktury działki Wspólnoty Mieszkaniowej wydatkowane na rozbudowę sieci energii cieplnej będzie wolne od podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy odszkodowanie z tytułu przebudowy infrastruktury działki Wspólnoty Mieszkaniowej wydatkowane na rozbudowę sieci energii cieplnej będzie wolne od podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 4 lutego 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-1641/13/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 6 i 11 lutego 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wspólnota Mieszkaniowa zamierza przeprowadzić inwestycje w postaci zmiany sposobu ogrzewania budynku, tj. z kotłowni olejowej na ogrzewanie z sieci miejskiej M.. W chwili obecnej Wspólnota posiada własną kotłownię, która dostarcza właścicielom centralne ogrzewanie oraz ciepłą wodę. Ze względu na wysokie koszty zakupu oleju jakie są ponoszone, Wspólnota podjęła uchwałę o przyłączeniu się do sieci miejskiej M.. Ponadto, właściciele lokali podjęli uchwałę o powołaniu funduszu celowego na ww. cel.

W czasie realizacji powyższej inwestycji właściciel (deweloper) sąsiadującej działki (w związku z prowadzoną inwestycją polegającą na budowie budynku mieszkalnego) wyraził zainteresowanie podłączeniem nowego budynku do sieci. Jednak, aby mógł zrealizować tą inwestycję, musiał otrzymać zgodę od właścicieli Wspólnoty na przeprowadzenie sieci (rur) przez ich działkę, gdyż jest to jedyna możliwa trasa na rozbudowę tej sieci. Powyższa zgoda wiąże się z ustanowieniem przez właścicieli Wspólnoty na rzecz M. nieodpłatnej oraz nieograniczonej w czasie służebności przesyłu na swojej nieruchomości. W związku z faktem, że ustanowienie służebności na rzecz M. wiąże się z ograniczeniem własności, deweloper zapłaci Wspólnocie Mieszkaniowej jednorazową kwotę odszkodowania z tytułu przebudowy infrastruktury, która zostanie wydatkowana na inwestycję dot. zmiany sposobu ogrzewania budynku Wspólnoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odszkodowanie z tytułu przebudowy infrastruktury działki Wspólnoty Mieszkaniowej wydatkowane na rozbudowę sieci energii cieplnej będzie wolne od podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, odszkodowanie z tytułu przebudowy infrastruktury działki Wspólnoty Mieszkaniowej, które zostanie wydatkowane na rozbudowę sieci energii cieplnej będzie wolne od podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca uważa, że rozbudowa sieci cieplnej oraz uzbrojenie terenu w rurociągi, a także przebudowa infrastruktury działki podlega pod zasoby gospodarką mieszkaniową.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Wspólnota mieszkaniowa powstaje w celu realizacji wspólnych działań właścicieli lokali w danej nieruchomości, związanych z utrzymaniem danej nieruchomości, w tym dla rozliczenia na poszczególnych właścicieli ponoszonych w związku z tymi działaniami wydatków. Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „ustawa o pdop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o pdop).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z jego treści, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  1. dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;
  2. dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślić przy tym należy, iż oba ww. warunki muszą zostać spełnione łącznie.

Powołana ustawa o pdop nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Zakresu tych pojęć nie da się także wywieść z przepisów ww. ustawy o własności lokali, tym samym zasadne jest skorzystanie w tym zakresie z reguł wykładni językowej. W języku potocznym, pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, ....). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowych” określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem. Przez „zasoby mieszkaniowe”, należy natomiast rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do „zasobów mieszkaniowych” należy zaliczyć również grunty, na których posadowione są budynki mieszkalne bądź inne budynki, których istnienie jest niezbędne do prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, np. budynki administracyjno-gospodarcze.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że właściciel sąsiadującej działki developer wyraził zainteresowanie podłączeniem nowego budynku do sieci. Jednak, aby mógł zrealizować tą inwestycję, musiał otrzymać zgodę od właścicieli Wspólnoty na przeprowadzenie sieci (rur) przez ich działkę, gdyż jest to jedyna możliwa trasa na rozbudowę tej sieci. Powyższa zgoda wiąże się z ustanowieniem przez właścicieli Wspólnoty na rzecz M. nieodpłatnej oraz nieograniczonej w czasie służebności przesyłu na swojej nieruchomości. W związku z faktem, że ustanowienie służebności wiąże się z ograniczeniem własności, deweloper zapłaci Wspólnocie Mieszkaniowej jednorazową kwotę odszkodowania z tytułu przebudowy infrastruktury, która zostanie wydatkowana na inwestycję dot. zmiany sposobu ogrzewania budynku Wspólnoty.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do opisu zdarzenia przyszłego ujętego we wniosku stwierdzić należy, że dochód uzyskany od dewelopera nie będzie mógł być zaliczony do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ponieważ przebudowana infrastruktura działki Wspólnoty będzie wykorzystywana wprowadzonej przez dewelopera działalności gospodarczej tj. budowa (budynku mieszkalnego); tak więc korzystanie przez dewelopera z przedmiotowej działki nie ma związku z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych członków Wspólnoty. Stąd dochód uzyskany przez Wspólnotę z tego tytułu nie będzie mógł być zaliczony do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Reasumując, nieistotne w przedmiotowej sprawie jest to, że uzyskany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dochód będzie przeznaczony w całości na cele związane z utrzymaniem zasobu mieszkaniowego, bowiem nie został spełniony warunek, co do źródła jego pochodzenia, czyli z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wspólnoty jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie stanu faktycznego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj