Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-590/13/EK
z 24 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 18 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zabezpieczenia akcyzowego- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zabezpieczenia akcyzowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych w formie prowadzenia składu podatkowego. W związku z tym zostanie złożone zabezpieczenie akcyzowe w formie gotówki. Planowane jest przedstawienie sposobu saldowania zabezpieczenia akcyzowego właściwemu naczelnikowi Urzędu Celnego i dokonywanie wpisów na kartach do saldowania przez podmiot prowadzący skład podatkowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. W jaki sposób powinno nastąpić odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia z tytułu zużytych wyrobów akcyzowych oraz obciążenie zabezpieczenia z tytułu przyjęcia gotowego wyprodukowanego wyrobu akcyzowego?
  2. Kiedy powinno zostać odnotowane zwolnienie zabezpieczenia z tytułu zużytych wyrobów akcyzowych jeżeli przyjmowany wyrób akcyzowy jest jednocześnie wydawany do produkcji gdyż jest przyjmowany do zbiornika produkcyjnego w którym trwa już produkcja?
  3. W jakiej kolejności powinny zostać odnotowane obciążenia i zwolnienia z zabezpieczenia akcyzowego w przypadku gdy w składzie podatkowym wykonuje się kilka czynności równolegle?
  4. W jakiej kolejności powinny zostać dokonane obciążenia i zwolnienia w przypadku gdy dokumenty zostają przedłożone w następnym dniu roboczym?
  5. Kiedy należy odnotować zwolnienie zabezpieczenia akcyzowego w przypadku gdy wydanie wyrobu akcyzowego następuje poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy?
  6. Jaki jest schemat postępowania przy dokonywaniu wpisów do zabezpieczenia akcyzowego jeśli to podatnik sam dokonuje tych wpisów?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 65 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011 nr 108 poz. 626) podmiot prowadzący skład podatkowy zobowiązany jest do złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Planowane jest zatem złożenie zabezpieczenia akcyzowego właściwemu Naczelnikowi Urzędu Celnego w gotówce. Zgodnie z art. 5 ust. 2 i 3 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. z 2010 r. nr 160, poz. 1076) Naczelnik przyjmując zabezpieczenie wydaje pokwitowanie oraz kartę do saldowania zabezpieczenia generalnego.

W składzie podatkowym planowana jest produkcja wyrobów akcyzowych o stawce różnej od zera przy wykorzystaniu innych wyrobów akcyzowych o stawce różnej od zera.

Obok produkcji w składzie podatkowym będą wykonywane czynności polegające na przyjmowaniu i wydawaniu wyrobów akcyzowych przy czym część wyrobów będzie wydawana w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przy wykorzystaniu systemu o którym mowa art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku akcyzowym, inna część będzie wydawana poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy natomiast jeszcze inna część będzie zużywana do produkcji innych wyrobów akcyzowych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 Właściwy naczelnik urzędu celnego odnotowuje każdorazowo na karcie do saldowania obciążenie lub zwolnienie zabezpieczenia do wysokości złożonego zabezpieczenia akcyzowego. Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia czynności tych dokonuje na podstawie dokumentów określających rodzaj i ilość wyrobów akcyzowych objętych tym zabezpieczeniem przedłożonych przez podmiot obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, przy czym zgodnie z ust. 3 cytowanego artykułu powinno zostać to odnotowane z chwilą powstania obowiązku podatkowego z tytułu wyprodukowania wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym lub wprowadzenia wyrobu akcyzowego do składu podatkowego, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po wyprodukowaniu lub wprowadzeniu do składu podatkowego tego wyrobu.

Na podstawie powyższego:

Ad. 1

Obciążenie zabezpieczenia akcyzowego z tytułu wyprodukowanych wyrobów akcyzowych powinno zostać odnotowane z chwilą ustalenia ilości i przekazania tych wyrobów do magazynu np. raportem produkcyjnym natomiast zwolnienie obciążenia z tytułu wydania wyrobów akcyzowych do produkcji powinno być odnotowane z chwilą wydania tych wyrobów do produkcji.

Ad. 2

Zwolnienie zabezpieczenia powinno nastąpić z chwilą przyjęcia wyrobów do składu podatkowego, przy czym saldo operacji powinno zostać wyliczone z uwzględnieniem obu operacji a nie osobno dla każdej z nich.

Ad. 3

W przypadku wykonywania jednocześnie kilku operacji równolegle np. przyjęcie i wydanie wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym wyliczając saldo zabezpieczenia akcyzowego Naczelnik Urzędu Celnego powinien uwzględnić w nim wszystkie czynności wykonywane równolegle bez wyliczania salda dla każdej z nich z osobna ponieważ nie można przedstawić zapisów tak by odzwierciedlały one kolejności wykonywanych czynności.

Ad. 4

W przypadku przedłożenia dokumentów przez prowadzącego skład podatkowy następnego dnia roboczego po wykonaniu czynności skutkującej obciążeniu lub zwolnieniu zabezpieczenia akcyzowego Naczelnik powinien zbadać czy kwota wolna zabezpieczenia była wystarczająca do zabezpieczenia mogącego powstać obowiązku podatkowego. W tym celu Właściwy ze względu na miejsce wykonywania działalności polegającej na prowadzeniu składu podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego przyjmuje taką konfigurację kolejności wykonanych czynności która da odpowiedź czy posiadane zabezpieczenie akcyzowe pokrywało mogące lub powstałe zobowiązania podatkowe. Jeśli stwierdzi, że kwota wolna zabezpieczenia akcyzowego nie pokrywała mogących lub powstałych zobowiązań podatkowych wzywa podatnika do zwiększenia zabezpieczenia akcyzowego.

Ad. 5

W przypadku wydania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy Naczelnik Urzędu Celnego odnotowuje zwolnienie zabezpieczenia akcyzowego w chwili wydania tych wyrobów ze składu podatkowego. Powstały obowiązek podatkowy z tytułu tej czynności skutkuje niemożnością powstania obowiązku podatkowego z tytułu innych czynności.

Ad. 6

W przypadkach 1, 2, 3, 5 schemat postępowania jest taki sam przy czym wpisu dokonuje podatnik po uprzednim przedłożeniu na piśmie sposobu dokonywania wpisów do karty do saldowania zabezpieczenia. Podatnik dokonuje wpisu niezwłocznie po wykonaniu czynności podlegającej wpisowi i określeniu ilości tego wyrobu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy, określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą.

Zgodnie z art. 48 ust. 1 pkt 5 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który m.in. złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1.

Stosownie do art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe.

Zabezpieczenie akcyzowe służy zagwarantowaniu pokrycia zobowiązań podatkowych, w sytuacji gdyby podatnik ich nie zapłacił.

Znajduje to potwierdzenie w art. 74 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym zabezpieczenie akcyzowe nie może zostać zwrócone, dopóki zobowiązanie podatkowe nie wygaśnie lub nie będzie mogło już powstać, co gwarantuje skuteczną realizację powyższego celu.

W celu umożliwienia stosowania zabezpieczenia akcyzowego dla wielu kolejnych zobowiązań podatkowych, bez konieczności każdorazowego jego zwracania i ponownego składania, stosuje się zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego. Jednak w celu uniknięcia sytuacji, w której bieżące zobowiązania podatkowe podatnika mogłyby przekroczyć kwotę złożonego zabezpieczenia, ustawa o podatku akcyzowym w art. 65 ust. 7 nakłada obowiązek ustalenia stanu wykorzystania zabezpieczenia generalnego przed jego zastosowaniem.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje:

  1. z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5;
  2. z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  3. w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, jeżeli przemieszczanie miało miejsce na terytorium kraju - następnego dnia po upływie tego terminu;
  4. w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego - następnego dnia po upływie tego terminu;
  5. z dniem naruszenia innych niż określone w pkt 3 i 4 warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy, a gdy nie można ustalić dnia ich naruszenia - z dniem stwierdzenia takiego naruszenia przez uprawniony organ;
  6. w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 - z dniem powstania ubytków wyrobów akcyzowych lub ich całkowitego zniszczenia, a gdy nie można ustalić tego dnia - z dniem stwierdzenia przez uprawniony organ ubytków wyrobów akcyzowych lub ich całkowitego zniszczenia;
  7. w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 - z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem;
  8. w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, dokumentu, o którym mowa w pkt 7, z potwierdzeniem dostawy tych wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenia ich poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego - następnego dnia po upływie tego terminu.

Zabezpieczenie akcyzowe, które obejmuje ww. zobowiązania podatkowe, gwarantuje ich pokrycie. Pokrycia tego organ podatkowy powinien dokonać na podstawie art. 73 ust. 1 ustawy, w sytuacji gdy prowadzący skład podatkowy nie dokona zapłaty akcyzy w terminie.

W myśl § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zabezpieczeń akcyzowych z dnia 30 sierpnia 2010r. (Dz.U. Nr 160, poz. 1076), w przypadku złożenia zabezpieczenia generalnego właściwy naczelnik urzędu celnego, wydając potwierdzenie lub pokwitowanie, wydaje podmiotowi, który będzie stosował zabezpieczenie generalne, również kartę do saldowania zabezpieczenia generalnego, zwaną dalej „kartą do saldowania”. Wzór karty do saldowana określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Zgodnie z § 7 ust. 1 -3 ww. rozporządzenia właściwy naczelnik urzędu celnego odnotowuje każdorazowo na karcie do saldowania, obciążenie zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego, zwane dalej „obciążeniem zabezpieczenia”, oraz zwolnienie zabezpieczenia generalnego z obciążenia kwotą zobowiązania podatkowego, które wygasło lub nie może już powstać, zwane dalej „zwolnieniem zabezpieczenia”, w sposób umożliwiający obliczenie w każdym czasie kwoty wolnej zabezpieczenia, stanowiącej kwotę złożonego zabezpieczenia, pomniejszoną o kwoty zobowiązań podatkowych, którymi zabezpieczenie jest obciążone.

Obciążenie zabezpieczenia odnotowuje się po stwierdzeniu, że zobowiązanie podatkowe powstało lub może powstać, po przedłożeniu przez podmiot obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego:

  1. oryginału karty do saldowania, na podstawie której dokonuje się ustalenia stanu wykorzystania tego zabezpieczenia;
  2. dokumentów określających rodzaj i ilość wyrobów akcyzowych objętych tym zabezpieczeniem, w sposób umożliwiający obliczenie lub oszacowanie powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego.

W przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy przedłożenie dokumentów, o których mowa w ust. 2, w celu odnotowania obciążenia zabezpieczenia, powinno nastąpić z chwilą powstania obowiązku podatkowego z tytułu wyprodukowania wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym lub wprowadzenia wyrobu akcyzowego do składu podatkowego, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po wyprodukowaniu lub wprowadzeniu do składu podatkowego tego wyrobu.

Obciążenie jak i zwolnienie zabezpieczenia generalnego z obciążenia kwotą zobowiązania podatkowego, które wygasło lub nie może już powstać, zwane w skrócie „zwolnieniem zabezpieczenia”, jest czynnością proceduralną określoną w § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zabezpieczeń akcyzowych. Jest jedną z czynności tzw. saldowania zabezpieczenia generalnego, mających umożliwić naczelnikowi urzędu celnego wykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 65 ust. 7 ustawy. Ustalenie stanu wykorzystania zabezpieczenia generalnego, o którym mowa w art. 65 ust. 7 ustawy, polega na ustaleniu jego kwoty wolnej, tzn. kwoty, jaka pozostałaby, gdyby wszystkie zobowiązania podatkowe podmiotu objęte tym zabezpieczeniem musiały być pokryte z tego zabezpieczenia. W związku z czym „zwolnienie zabezpieczenia” zanim zobowiązanie podatkowe wygaśnie nie pozwoliłoby na ustalenie rzeczywistej kwoty wolnej zabezpieczenia i mogłoby prowadzić – w sytuacji niewypłacalności podatnika – do pozostania części jego zobowiązań podatkowych bez pokrycia. Z tego względu, zgodnie z § 7 ust. 13 ww. rozporządzenia, właściwy naczelnik urzędu celnego odnotowuje zwolnienie zabezpieczenia generalnego odpowiednio, w całości lub części, na wniosek podmiotu obowiązanego do złożenia zabezpieczenia akcyzowego po stwierdzeniu, że zobowiązanie podatkowe w całości lub części wygasło lub nie może już powstać, i po przedłożeniu przez ten podmiot oryginału karty do saldowania, na której dokonano obciążenia tego zabezpieczenia generalnego.

Mając zatem na względzie przedstawione przepisy oraz przedstawione wątpliwości wnioskodawcy w zakresie obciążania i zwalniania zabezpieczenia akcyzowego stwierdza się co następuje:

Zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień obciążenie zabezpieczenia akcyzowego winno nastąpić z chwilą powstania obowiązku podatkowego z tytułu wyprodukowania wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym lub wprowadzenia wyrobu akcyzowego do składu podatkowego, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po wyprodukowaniu lub wprowadzeniu do składu podatkowego tego wyrobu.

W sytuacji zatem gdy wyprodukowany wyrób akcyzowy, od którego powstał obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, jest bezpośrednio przekazywany do magazynu można przyjąć, że obciążenie to można określić na podstawie raportu produkcyjnego.

W tym przypadku nie można jednak podzielić stanowiska Wnioskodawcy, że zwolnienie obciążenia z tytułu wydania wyrobów akcyzowych do produkcji winno nastąpić z chwilą ich wydania do produkcji. Jak bowiem stanowi art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, (…).

Tym samym zwolnienia obciążenia zabezpieczenia akcyzowego może nastąpić dopiero w momencie zużycia wyrobów akcyzowych do produkcji innych wyrobów akcyzowych, a nie w przypadku wydania tych wyrobów do produkcji.

Podobna sytuacja wystąpi w przypadku gdy Wnioskodawca przyjmuje do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, które są jednocześnie wydawane do produkcji tj. przyjmowane do zbiornika produkcyjnego. Tu również zwolnienia zabezpieczenia akcyzowego może nastąpić dopiero gdy wprowadzone do składu podatkowego wyroby (objęte z tego tytułu zabezpieczeniem akcyzowym) zostaną zużyte do wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych.

Jak wskazują cyt. powyżej przepisy § 7 ust. 1-3 właściwy naczelnik urzędu celnego zobligowany jest do każdorazowego obciążenia zabezpieczenia akcyzowego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego oraz zwolnienia tego zabezpieczenia z obciążenia kwotą zobowiązania podatkowego, które wygasło lub nie może już powstać, w sposób umożliwiający obliczenie w każdym czasie kwoty wolnej zabezpieczenia. Obciążenie zabezpieczenia odnotowuje się po stwierdzeniu, że zobowiązanie podatkowe powstało lub może powstać, po przedłożeniu przez podmiot dokumentów określających rodzaj i ilość wyrobów akcyzowych objętych tym zabezpieczeniem w sposób umożliwiający obliczenie lub oszacowanie powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego. Obciążenie zabezpieczenia powinno nastąpić z chwilą powstania obowiązku podatkowego z tytułu wyprodukowania wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym lub wprowadzenia wyrobu akcyzowego do składu podatkowego, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po wyprodukowaniu lub wprowadzeniu do składu podatkowego tego wyrobu.

Natomiast jeżeli właściwy naczelnik urzędu celnego stwierdzi, że złożone zabezpieczenie akcyzowe nie zapewnia pokrycia w należnej wysokości lub terminie kwoty zobowiązania podatkowego, jest obowiązany zażądać przedłużenia zabezpieczenia, złożenia dodatkowego lub nowego zabezpieczenia akcyzowego (art. 72 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 65 ust. 7a pkt 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 6, obciążenie zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego oraz jego zwolnienie z obciążenia w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 -3 i 5 oraz ust. 1a – odnotowuje właściwy naczelnik urzędu celnego.

Stosownie do powyższego zasadne jest twierdzenie Wnioskodawcy, że właściwy naczelnik urzędu celnego wyliczając saldo zabezpieczenia akcyzowego winien uwzględnić, na podstawie przedłożonych dokumentów, wszystkie czynności wykonywane równolegle. Powyższe dotyczyć będzie również sytuacji, gdy dokumenty - na podstawie których będzie dokonywane przez właściwego naczelnika urzędu celnego saldowanie - zostaną przedstawione w następnym dniu roboczym po powstaniu obowiązku podatkowego.

W tym miejscu należy jednak wyraźnie wskazać, że saldowanie przez właściwego naczelnika urzędu celnego posiadanego przez Wnioskodawcę zabezpieczenia akcyzowego winno odbywać się taki sposób, aby zobowiązanie w podatku akcyzowym ciążące na wyrobach akcyzowych znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego w składzie podatkowym było zawsze zabezpieczone. Dlatego też ww. przepisy ocenę skuteczności stosowanego zabezpieczenia akcyzowego oraz sposób jego saldowania pozostawiają w gestii właściwego naczelnika urzędu celnego, który sprawuje kontrolę nad prawidłowym działaniem składu podatkowego i prowadzonej w nim – zgodnie z uzyskanym zezwoleniem i zatwierdzonym regulaminem funkcjonowania składu podatkowego - działalności gospodarczej. Tylko bowiem właściwy naczelnik urzędu celnego - sprawujący kontrolę nad procesami produkcji przebiegającymi w składzie podatkowym, mający pełen obraz przebiegu tych procesów produkcji - jest organem mogącym w konkretnej sytuacji ustalić sposób saldowania zabezpieczenia akcyzowego.

Odnośnie odnotowania zwolnienia zabezpieczenia akcyzowego w przypadku wydania wyrobu akcyzowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zauważyć należy, że z art. 59 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że zobowiązanie podatkowe wygasa m.in. wskutek zapłaty, przy czym zobowiązanie to wygasa w całości lub części, w zależności od wysokości zapłaconej kwoty. Zatem dopiero zapłata kwoty podatku akcyzowego od wyprowadzonych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych powoduje wygaśnięcie zobowiązania podatkowego, którego dotyczy: całkowite – w przypadku zapłaty kwoty zobowiązania podatkowego w pełnej wysokości, albo częściowe – w przypadku zapłaty części kwoty tego zobowiązania.

Wskazać jednocześnie należy, że w związku z wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje nowy obowiązek podatkowy względem wyprowadzanych wyrobów. Obowiązek ten powstał już w związku z wyprodukowaniem wyrobów akcyzowych. Natomiast w wyniku wyprowadzenia wyprodukowanych wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przekształcił się on w zobowiązanie podatkowe.

Konkludując, na podstawie cytowanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że zwolnienie zabezpieczenia akcyzowego w stosunku do wyprodukowanych i wyprowadzonych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych może nastąpić po jego wygaśnięciu, m.in. na wskutek zapłaty. W przypadku zaś wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w części, na wskutek częściowej jego zapłaty, powinno nastąpić zwolnienie zabezpieczenia generalnego z obciążenia kwotą zobowiązania podatkowego, którego wpłata dotyczy, w części równej zapłaconej kwocie zobowiązania, jeżeli z takim wnioskiem wystąpi podmiot.

Powyższe będzie miało również zastosowanie w przypadku gdy to podmiot prowadzący skład podatkowy będzie odnotowywał obciążanie i zwalnianie z obciążenia zabezpieczenia akcyzowego. Wynika to z treści § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie określenia przypadków, w których stosuje się niższy poziom zabezpieczenia akcyzowego, przypadków i warunków obciążenia zabezpieczenia generalnego lub zwolnienie go z tego obciążenia odnotowuje podmiot obowiązany do jego złożenia, oraz przypadków w których nie odnotowuje się obciążenia zabezpieczenia akcyzowego (Dz.U. Nr 157, poz. 1059).

Zgodnie ze wskazanym § 3 ww. rozporządzenia (wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 66 ust. 2 pkt 4 ustawy) w przypadku stosowania zabezpieczenia generalnego dla zagwarantowania pokrycia zobowiązań podatkowych podmiotu prowadzącego skład podatkowy, obciążenie zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego, o którym mowa w art. 65 ust. 7 ustawy, lub zwolnienie go z tego obciążenia, w innych przypadkach niż przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy, odnotowuje podmiot prowadzący skład podatkowy, pod warunkiem że:

  1. sposób obciążania zabezpieczenia generalnego oraz zwalniania go z tego obciążenia zapewnia możliwość ustalenia w każdym czasie stanu wykorzystania tego zabezpieczenia oraz został uzgodniony na piśmie z właściwym naczelnikiem urzędu celnego;
  2. podmiot prowadzący skład podatkowy złoży właściwemu naczelnikowi urzędu celnego pisemne oświadczenie o stanie wykorzystania zabezpieczenia generalnego, a na żądanie tego naczelnika, również dokumenty, na podstawie których dokonano obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego lub zwolnienia go z tego obciążenia, przynajmniej raz w miesiącu, w terminie wyznaczonym przez tego naczelnika;
  3. kwota wolna zabezpieczenia generalnego nie jest mniejsza od kwoty zobowiązania podatkowego, którą należy obciążyć to zabezpieczenie.

Niezależnie zatem czy odnotowania obciążenia lub zwolnienia z obciążenia zabezpieczenia akcyzowego w karcie do saldowania dokonuje właściwy naczelnik urzędu celnego czy też podmiot prowadzący skład podatkowy sposób saldowania zawsze pozostaje w gestii tegoż właściwego naczelnika urzędu celnego.

Mając powyższe na uwadze, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj