Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1076/13/BJ
z 4 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 listopada 2013 r. (data wpływu do Biura – 4 grudnia 2013 r.), uzupełnionym 20 lutego 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego świadczeń udzielanych przez fundację na rzecz podopiecznych i obowiązku wystawienia informacji PIT-8C – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego świadczeń udzielanych przez fundację na rzecz podopiecznych i obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja (dalej „Wnioskodawca”, „Fundacja”) została założona w 9 marca 2012 roku. Fundacja została utworzona w celu prowadzenia działalności charytatywnej i udzielania pomocy na rzecz dzieci. Zgodnie ze statutem celem działania Fundacji jest (§ 9 ust. 1 statutu):

  1. organizowanie i wspieranie wszelkich form pomocy na rzecz dzieci z domów dziecka,
  2. organizowanie i wspieranie wszelkich form pomocy na rzecz dzieci z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej,
  3. wspieranie rozwoju zainteresowań i umiejętności dzieci z domów dziecka oraz dzieci pochodzących z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej,
  4. przeciwdziałanie patologiom i uzależnieniom wśród dzieci i młodzieży,
  5. organizowanie i wspieranie lokalnych, ogólnokrajowych i międzynarodowych akcji na rzecz pomocy dzieciom,
  6. prowadzenie działalności w zakresie pomocy społecznej na rzecz osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, której nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości,
  7. działalność na rzecz rozwoju i ochrony praw dziecka.

Zgodnie ze statutem Fundacja realizuje swoje cele m.in. poprzez przyznawanie świadczeń z zakresu pomocy społecznej osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, której nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości, w szczególności świadczeń w formie zakupu na rzecz potrzebujących leków, materiałów medycznych, potrzebnych zabiegów opiekuńczo-rehabilitacyjnych u podmiotów trzecich zawodowo trudniących się dostarczaniem takich świadczeń lub refundowanie kosztów takich świadczeń (§ 9 ust. 2 lit. X statutu) Zgodnie ze statutem przyznanie świadczenia z zakresu pomocy społecznej odbywa się na podstawie wniosku osoby potrzebującej lub jej opiekuna prawnego, porozumienia oraz decyzji Zarządu Fundacji. Każdy wniosek o świadczenie z zakresu pomocy społecznej rozpatrywany jest w każdym przypadku indywidualnie. Decyzję o przyznaniu świadczenia z zakresu pomocy społecznej podejmuje Zarząd Fundacji. Zarząd może przyjąć regulamin rozpatrywania wniosków o przyznanie świadczeń z zakresu pomocy społecznej (§ 9 ust. 3). Zarząd przyjął regulamin rozpatrywania wniosków o przyznanie świadczeń z zakresu pomocy społecznej. W regulaminie tym przyjęto następujące zasady przyznawania pomocy.

Fundacja przyznaje świadczenia z zakresu pomocy społecznej na wniosek osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, której nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Na podstawie wniosku Zarząd Fundacji podejmuje wstępną decyzję o zajęciu się sprawą i jeśli decyzja jest pozytywna podejmuje rozmowy z wnioskodawcą, a w szczególności zwraca się o szczegółowe informacje w zakresie sytuacji życiowej i potrzeb wnioskodawcy. Zarząd żąda od wnioskodawcy dokumentów potwierdzających prawdziwość przedstawianych informacji. Dokumentami tymi mogą być w szczególności oświadczenia o niemożności pokrycia świadczeń we własnym zakresie, oświadczenia lub zaświadczenia o zarobkach i wydatkach wnioskodawcy i członków rodziny, dokumentacja medyczna. Zarząd może dokonać oceny sytuacji także poprzez wizytację miejsca przebywania wnioskodawcy. Z wizytacji sporządza się protokół. (§ 3 regulaminu).

Po zapoznaniu się z sytuacją wnioskodawcy i przedłożonymi dokumentami Zarząd podejmuje decyzję w sprawie objęcia wnioskodawcy opieką Fundacji i jeśli jest ona pozytywna przedstawia wnioskodawcy projekt porozumienia określającego zasady na jakich Fundacja w ramach świadczenia pomocy społecznej może wspierać wnioskodawcę. Po podpisaniu porozumienia Fundacja pozostaje w stałym kontakcie z wnioskodawcą i stosownie do potrzeb wnioskodawcy oraz własnych możliwości może przyznawać świadczenia z zakresu pomocy społecznej.

Świadczenia z zakresu pomocy społecznej są przyznawane w drodze decyzji Zarządu o udzieleniu świadczenia z zakresu pomocy społecznej. (§ 4 regulaminu). Zarząd może przyznać świadczenia z zakresu pomocy społecznej jeśli wnioskodawca znajduje się w trudnej sytuacji życiowej, której nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości przez co rozumie się w szczególności taką sytuację, w której dochód rodziny wnioskodawcy uniemożliwia pokrycie wszystkich niezbędnych wydatków. Regulamin przyznawania pomocy nie określa kryterium dochodowego uprawniającego do uzyskania świadczeń ze środków Fundacji. W każdym przypadku Zarząd dokonuje indywidualnej oceny sytuacji materialnej uwzględniając uzyskiwane dochody oraz koszty usług (np. medycznych, rehabilitacji) lub świadczeń rzeczowych (np. leków) niezbędnych dla poprawy sytuacji życiowej wnioskodawcy.

Zgodnie z regulaminem, świadczenia z zakresu pomocy społecznej udzielanej przez Fundację przyjmują formę:

  1. zakupu przez Fundację na rzecz potrzebujących leków, materiałów medycznych, potrzebnych zabiegów opiekuńczo-rehabilitacyjnych u podmiotów trzecich zawodowo trudniących się dostarczaniem takich świadczeń – Fundacja dokonuje bezpośrednio na konto podmiotu trzeciego zapłaty za fakturę lub rachunek wystawiony na Fundację i dokumentujący zakup towaru lub usługi, a ze świadczeń korzysta podopieczny lub;
  2. refundowania kosztów takich świadczeń – świadczenia nabywa podopieczny (rodzic, opiekun dziecka), a następnie na podstawie przedstawionych dokumentów Fundacja dokonuje zwrotu poniesionych przez nich wydatków. Refundacja świadczeń odbywa się na podstawie nie budzących wątpliwości dowodów zakupu, w szczególności faktur i rachunków (§ 2 regulaminu).

W ramach świadczenia z zakresu pomocy społecznej Fundacja zapewnia finansowanie uzasadnionych wydatków, które obejmują wydatki powszechnie uważane za nieprzekraczające przeciętnego standardu życia, niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania w społeczeństwie, a w szczególności wydatki na leki, materiały medyczne, zabiegi opiekuńczo-rehabilitacyjne potrzebne do poprawy lub zachowania stanu zdrowia. (§ 5 regulaminu).

Fundacja pozyskuje środki na prowadzenie działalności statutowej z prowadzonej działalności gospodarczej oraz darowizn. W 2012 roku Fundacja skorzystała ze zwolnienia osiągniętego dochodu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako przeznaczony na cele statutowe określone we wskazanym przepisie. W bieżącym roku Fundacja planuje dokonać pierwszych wydatków zgromadzonych środków pieniężnych na cele statutowe.

W ramach działalności statutowej Wnioskodawca planuje dokonać wsparcia dzieci niepełnosprawnych, których niepełnosprawność została potwierdzona odpowiednim orzeczeniem wydawanym na podstawie właściwych przepisów.

Na podstawie wskazanych dokumentów i po analizie sytuacji świadczeniobiorców, Fundacja ustaliła, że świadczeniobiorcy znajdują się w trudnej sytuacji życiowej, której nie są w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Z tego względu zasadnym jest przyznanie świadczeniobiorcom świadczeń z zakresu pomocy społecznej w postaci refundacji oraz zakupu leków, materiałów medycznych, potrzebnych zabiegów opiekuńczo-rehabilitacyjnych. W szczególności rodziny nie są w stanie sfinansować uzasadnionych świadczeń rehabilitacyjnych i leczniczych. Zarząd Fundacji podpisał ze świadczeniobiorcami porozumienie określające zasady świadczenia z zakresu pomocy społecznej. W porozumieniach przyjęto następujące zasady współpracy.

Świadczeniobiorca za pośrednictwem rodziców może zgłaszać Fundacji swoje potrzeby, a w szczególności wskazywać potrzebne leki, materiały, zabiegi opiekuńczo-rehabilitacyjne. Fundacja w miarę swoich możliwości może zrealizować świadczenie z zakresu pomocy społecznej na rzecz świadczeniobiorcy poprzez zakup leków, materiałów medycznych, potrzebnych zabiegów opiekuńczo-rehabilitacyjnych u podmiotów trzecich zawodowo trudniących się dostarczaniem takich świadczeń lub poprzez refundowanie kosztów takich świadczeń. O udzieleniu świadczeniobiorcy świadczenia z zakresu pomocy społecznej będzie decydować Fundacja (Zarząd) podejmując stosowną decyzję co do przedmiotu i zakresu świadczenia oraz formy świadczenia pomocy społecznej.

W przyszłości Fundacja planuje udzielać świadczeń z pomocy społecznej także innym dzieciom i ich rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Każdorazowo sytuacja życiowa świadczeniobiorcy będzie rozpatrywana indywidualnie, a decyzję o podjęciu pomocy podejmie Zarząd Fundacji.

W związku z powyższym stanem faktycznym i planowanym przyznaniem świadczeń z zakresu pomocy społecznej oraz planowanym udzielaniem świadczeń o podobnym charakterze w przyszłości, Fundacja ma wątpliwości w zakresie kwalifikacji podatkowej udzielanych świadczeń i związanych z tym ewentualnych obowiązków ciążących na Fundacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy świadczenia przyznawane przez Fundację stanowią dla świadczeniobiorcy przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako świadczenie z pomocy społecznej, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Jeśli odpowiedź na pytanie powyżej byłaby negatywna, Fundacja prosi o wskazanie kwalifikacji podatkowej opisanych we wniosku świadczeń i odpowiedź, czy Fundacja będzie zobowiązana do wystawiania deklaracji PIT-8C dla świadczeniobiorców?
  3. Czy pokrycie kosztów związanych z leczeniem i rehabilitacją osób niepełnosprawnych nie stanowiących usług tj.: zakup leków i materiałów związanych z leczeniem i rehabilitacją, sprzętu rehabilitacyjnego, drogich protez, wózka przystosowanego dla osoby niepełnosprawnej na indywidualne zamówienie, należy uznać jako darowiznę przekazaną na rzecz osoby fizycznej w ramach działalności statutowej prowadzonej przez Fundację, która będzie stanowić podstawę opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn?

Ad pyt. nr 1

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielane przez Fundację świadczenia polegające na pokryciu kosztów związanych z leczeniem i rehabilitacją świadczeniobiorcy, będącego osobą znajdującą się w trudnej sytuacji życiowej, stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Art. 10 ustawy określa źródła przychodów, z których dochód (przychód) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym punkt 9 wskazanego przepisu wymienia przychody z innych źródeł. Ze względu na zapis art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy, określone w ww. przepisie źródła przychodów stanowią katalog otwarty. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w tym przepisie słowa „w szczególności” oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe, a katalog tych przychodów nie ma charakteru zamkniętego.

W rozumieniu powyższych przepisów, przekazanie przez Fundację zwrotu poniesionych i prawidłowo udokumentowanych wydatków, udostępnienie nieodpłatnych zajęć rehabilitacyjnych czy finansowanie usług medycznych będzie stanowić dla świadczeniobiorcy przychód „z innych źródeł”. Jednakże zdaniem Fundacji, przychód ten będzie zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy, jako świadczenie z pomocy społecznej.

Należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji „pomocy społecznej”, zatem należy odnieść się w tym zakresie do przepisów odrębnych. Definicję oraz zasady udzielania pomocy społecznej określa ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Z przepisów tej ustawy wynika, iż pomoc społeczna jest instytucją polityki państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości (art. 2 ust. 1 ww. ustawy). Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracujące w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi. Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ust. 2 ww. ustawy). Zatem z przepisów ustawy o pomocy społecznej wynika, że organizacje pozarządowe (m.in. fundacje) mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej.

Ponadto art. 7 ustawy o pomocy społecznej wskazuje otwarty katalog sytuacji, w jakich pomoc społeczna jest udzielana. Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu: ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi, potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizmu lub narkomanii, zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej, klęski żywiołowej lub ekologicznej.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego pomoc w postaci zakupu usług medycznych, rehabilitacyjnych lub innych uzasadnionych wydatków ma na celu pomoc dzieciom i ich rodzinom w trudnej sytuacji życiowej spowodowanej m.in. ubóstwem, niepełnosprawnością lub długotrwałą chorobą dziecka. Zatem udzielana pomoc mieści się celach pomocy społecznej określonych przepisach ustawy o pomocy społecznej. Zgodnie z regulaminem przyznawania pomocy społecznej przyjętym przez Fundację, sytuacja życiowa i materialna wnioskodawcy jest każdorazowo indywidualnie oceniana przez Zarząd Fundacji, który podejmuje decyzję o udzieleniu pomocy społecznej. Fundacja w celach statutowych ma przewidziane udzielanie pomocy społecznej.

Pomoc udzielana świadczeniobiorcom ma formę zakupu niezbędnych towarów i usług świadczeń (m.in. leków, usług medycznych lub rehabilitacyjnych) lub refundacji uzasadnionych i prawidłowo udokumentowanych zakupów (m.in. leków, kosztów dojazdu na leczenie).

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. świadczenia przyznawane są zgodnie z zasadami ustawy o pomocy społecznej. Konsekwentnie wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez Fundację, której statut przewiduje tego rodzaju działalność może korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazał, że stanowisko przedstawione przez Fundację znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • Dyrektora Izby skarbowej w Katowicach z dnia 21 grudnia 2012 r. znak: IBPB II/1/415-817/12/BJ,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 7 października 2011 r. znak: ITPB2/415-636/11/MU),
  • Dyrektora Izby skarbowej w Katowicach z dnia 8 stycznia 2010 r. znak: IBPB II/1/415-782/09/MCZ).

Ad. pyt. nr 2

Jak wskazano powyżej, wartość świadczeń sfinansowanych przez Fundację dzieciom i ich rodzinom, w ramach wykonywania celów statutowych Fundacji z zakresu realizacji zadań w ramach pomocy społecznej, stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że na Fundacji z tytułu przyznawanych świadczeń nie ciąży obowiązek wynikający z przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obowiązek wystawienia beneficjentom informacji PIT-8C.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do zagadnień dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy zajętego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii zwolnienia od podatku świadczeń udzielanych przez fundację na rzecz podopiecznych i obowiązku wystawienia informacji PIT-8C. W zakresie podatku od spadków i darowizn wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są „inne źródła”.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W rozumieniu powyższych przepisów, przekazanie beneficjentowi przez fundacje świadczące pomoc pieniędzy, udostępnienie nieodpłatnych zajęć rehabilitacyjnych czy finansowanie usług medycznych, środków leczniczych będzie stanowiło dla beneficjenta przychód „z innych źródeł”.

Jednakże należy mieć na uwadze, że organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji „pomocy społecznej” należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 182 ze zm.).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 tej ustawy pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej „organami”, mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej „podmiotami uprawnionymi” (art. 25 ust. 1 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej norm wynika, iż również organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność z zakresu pomocy społecznej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Wobec tego wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje społeczne i pozarządowe może korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych o ile statut organizacji społecznej (pozarządowej) przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.

Z wniosku wynika, że w ramach działalności statutowej Fundacja planuje dokonać wsparcia dzieci niepełnosprawnych poprzez przyznawanie świadczeń z zakresu pomocy społecznej.

Zgodnie z regulaminem, świadczenia z zakresu pomocy społecznej udzielanej przez Fundację przyjmują formę:

  • zakupu przez Fundację na rzecz potrzebujących leków, materiałów medycznych, potrzebnych zabiegów opiekuńczo-rehabilitacyjnych u podmiotów trzecich zawodowo trudniących się dostarczaniem takich świadczeń – Fundacja dokonuje bezpośrednio na kont i dokumentujący zakup towaru lub usługi, a ze świadczeń korzysta podopieczny lub;
  • refundowania kosztów takich świadczeń – świadczenia nabywa podopieczny (rodzic, opiekun dziecka), a następnie na podstawie przedstawionych dokumentów Fundacja dokonuje zwrotu poniesionych przez nich wydatków. Refundacja świadczeń odbywa się na podstawie nie budzących wątpliwości dowodów zakupu, w szczególności faktur i rachunków.

W przyszłości Fundacja planuje udzielać świadczeń z pomocy społecznej także innym dzieciom i ich rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Każdorazowo sytuacja życiowa świadczeniobiorcy będzie rozpatrywana indywidualnie, a decyzję o podjęciu pomocy podejmie Zarząd Fundacji.

Wnioskodawca uważa, że wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez Fundację, której statut przewiduje tego rodzaju działalność może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku od osób fizycznych.

Decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku realizacji nieodpłatnych świadczeń przez daną fundację, ma kwalifikacja formy prawnej świadczonej pomocy, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony oraz treść statutu fundacji. W sytuacji gdy strony nie zawarły umowy darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego a statut (fundacji) nie przewiduje udzielania pomocy społecznej oraz nie istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje, wówczas zgodnie z ww. przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia na rzecz beneficjentów są przychodami „z innych źródeł”, podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem i nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

We wniosku wskazano, iż w celach statutowych Fundacji istnieje zapis o pomocy społecznej i ustalone są kryteria jej udzielania. Przyznanie pomocy społecznej rozpatrywane jest w każdym przypadku indywidualnie na podstawie wniosku osoby potrzebującej lub jej opiekuna prawnego i po analizie sytuacji świadczeniobiorców.

Tym samym zwolnienie wynikające z powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie miało zastosowanie do świadczeń przez nią sfinansowanych, opisanych we wniosku.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że wartość świadczeń sfinansowanych przez Fundację dzieciom niepełnosprawnym i ich rodzinom w ramach wykonywania – jak stwierdzono we wniosku – statutowych celów Fundacji z zakresu realizacji zadań w ramach pomocy społecznej będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, na Fundacji z tego tytułu nie będzie ciążył obowiązek wynikający z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. wystawienia podopiecznym informacji PIT-8C.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osądzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.

Do wniosku dołączono dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Wydając niniejszą interpretację Organ oparł się jedynie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj