Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-16/14-2/DG
z 27 lutego 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy -przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2014 r. (data wpływu 8 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z zakupem wyposażenia pasieki w ramach projektu „Pszczelarska pasieka edukacyjna” - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 stycznia 2014 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z zakupem wyposażenia pasieki w ramach projektu „Pszczelarska pasieka edukacyjna”.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
W ramach działalności gospodarczej Sławomir S. gospodarstwo agroturystyczne „....” ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą „Pszczelarska pasieka edukacyjna”. Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju - tzw. Małych projektów” - Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zadanie będzie polegało na zakupie wyposażenia pasieki wg poniższej specyfikacji w kwotach brutto:
- Stojak pasieczny 210,00 zł
- Ramka poszerzona hoffmanowska 159,00 zł
- Krata ogrodowa 27,00 zł
- Podkarmiaczka 108,00 zł
- Dłuto pasieczne 24,00 zł
- Miodarka 5.890,00 zł
- Odstojnik 1.169,00 zł
- Topiarka do wosku 1.520,00 zł
- Stół do odsklepiania 1.650,00 zł
- Spirala do deskrystalizacji 1.450,00 zł
W ramach realizowanej operacji planuje się utworzenie pszczelarskiej pasieki edukacyjnej (tzw. ,,ścieżki edukacyjnej”), która ma na celu podniesienie atrakcyjności prowadzonego gospodarstwa agroturystycznego.
Projekt ma na celu stworzenie miejsca, gdzie mieszkańcy i turyści przebywający w gospodarstwie agroturystycznym, a w szczególności dzieci i młodzież, będą mogli zapoznać się ze specyfiką zawodu pszczelarza. Pasieka edukacyjna będzie miała na celu rozwijanie turystyki i rekreacji na obszarze objętym LSR, co jest tożsame z samą ideą założenia pasieki, co ma również wpływ na samo podtrzymanie jak i wzrost zainteresowania gospodarstwem agroturystycznym jakie Strona prowadzi. Pasieka edukacyjna będzie wydzielonym miejscem w obrębie gospodarstwa, w której planuje się: prezentację pszczół, prezentację sprzętu pszczelarskiego, degustację miodu i innych produktów pszczelich. W ramach projektu planuje się zakup sześciu uli (m.in. stylizowanych na tradycyjne, uli demonstracyjnych służących do pokazywania życia rodziny pszczelej) wraz z niezbędnym wyposażeniem pasieki. Zakup wyposażenia pasieki czyli niezbędnych narzędzi do produkcji miodu jest powodowany celem operacji - czyli utworzenia pasieki edukacyjnej, gdzie niezbędna będzie demonstracja samej pasieki jak i wytwarzania miodu.
Demonstracja pasieki będzie odbywała się według następującego planu:
- Zapoznanie się z topografią terenu, rodzajem roślinności oraz usytuowaniem pasieki;
- Prezentacja sprzętu pszczelarskiego oraz sposób jego używania;
- Jak powstaje miód;
- Opis ramek w różnych stadiach zagospodarowywania ich przez pszczoły;
- Przebieg pracy pszczelarza w różnych etapach roku.
Edukacja będzie polegała na zapoznaniu ze skomplikowaną współpracą pszczelarza z pszczołami oraz wyjaśnieniu roli pszczół dla przyrody i ludzi. Edukacyjna pasieka ma zdecydowanie znaczący wpływ na rozwój rekreacji i turystyki ponieważ stan wiedzy społeczeństwa o rodzinach pszczelich oraz ich wpływu na rozwijanie się przyrody jest bardzo niski we wszystkich grupach wiekowych, w związku z dużą chęcią poznawania roli tych owadów w naturze niezbędne jest umożliwienie dostępu do wiedzy. W chwili obecnej nieosiągalne jest zastosowanie elementów wyposażenia pasieki, które stosowano dawniej z przyczyn braku takowych rzemieślników, którzy wytwarzają takie wyposażenie, dlatego też operacja musi opierać się na wyposażeniu dzisiejszym. Natomiast wyposażenie, które będzie zakupione w ramach operacji, w samym wytwarzaniu miodu, nie różni się od stosowanych dawniej, z tą różnicą, że zastosowano urządzenia w oparciu o dzisiaj stosowane rozwiązania materiałowe. W pasiece będzie umieszczonych sześć uli, gdzie będą umieszczone pszczoły łagodne o umiarkowanym rozwoju i nierojliwe (Krainki). W samym założeniu jako pasieki edukacyjnej nie uwzględnia się wydajności miodu z jednego ula, ponieważ miód z niego pozyskany nie będzie produktem handlowym. Zwiedzanie pasieki edukacyjnej będzie odbywało się nieodpłatnie. Ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich można uzyskać dofinansowanie w wysokości 80% kosztów kwalifikowanych. W przypadku podmiotów, które mogą odliczyć podatek VAT od zapłaconych faktur kosztami kwalifikowalnymi są ceny netto (bez VAT). W przypadku Pana Sławomira S. prowadzącego gospodarstwo agroturystyczne tj. podmiotów, które nie mogą odliczyć podatku VAT od zapłaconych faktur, można ubiegać się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych, o co Strona wystąpiła składając wniosek o dofinansowanie. Gospodarstwo agroturystyczne nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wszelkie nabywane przez gospodarstwo agroturystyczne w ramach działalności gospodarczej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu - ryczałt ewidencjonowany, brak deklaracji w sprawie podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy istnieje możliwość odzyskania przez Pana Sławomira S. prowadzącego gospodarstwo agroturystyczne „....” naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu ?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Nie ma możliwości odzyskania przez Pana Sławomira S. prowadzącego gospodarstwo agroturystyczne naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, ponieważ wymieniony podmiot nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach działalności towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
W myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycja ta musi być związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi gospodarstwo agroturystyczne i ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zakupu wyposażenia pasieki w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” - tzw. Małych projektów” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
W ramach realizowanej operacji Wnioskodawca planuje utworzenie pszczelarskiej pasieki edukacyjnej, która ma na celu podniesienie atrakcyjności prowadzonego gospodarstwa agroturystycznego.
Pasieka edukacyjna będzie wydzielonym miejscem w obrębie gospodarstwa. Planuje się w niej: prezentację pszczół, prezentację sprzętu pszczelarskiego, degustację miodu i innych produktów pszczelich. W ramach projektu planuje się zakup sześciu uli (m.in. stylizowanych na tradycyjne, uli demonstracyjnych służących do pokazywania życia rodziny pszczelej) wraz z niezbędnym wyposażeniem pasieki.
Zwiedzanie pasieki edukacyjnej będzie odbywało się nieodpłatnie. Gospodarstwo agroturystyczne Wnioskodawcy nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wszelkie nabywane przez gospodarstwo agroturystyczne w ramach działalności gospodarczej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących wyposażenia pasieki.
W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto zwiedzanie pasieki edukacyjnej będzie odbywało się nieodpłatnie, a zatem nie będzie generować żadnych przychodów. Tym samym wydatki poniesione na założenie i wyposażenie pasieki edukacyjnej nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W konsekwencji Stronie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy poniesione w związku z realizacją ww. projektu.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.