Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-7/14/MU
z 27 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku złożonym w dniu 3 stycznia 2014 r., uzupełnionym w dniu 4 marca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa do ulgi prorodzinnej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 stycznia 2014 r.. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa do ulgi prorodzinnej. Wniosek został uzupełniony w dniu 4 marca 2014 r.


We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest emerytem a Jego żona emerytką. Z dochodów rozlicza się wspólnie z małżonką składając zeznanie podatkowe PIT-37. Zeznanie za rok 2012 zawierało odpisaną od podatku dochodowego ulgę na dziecko, które przebywało u małżonków, przez pierwsze 5 miesięcy 2012 r., w rodzinie zastępczej spokrewnionej.

J.L. została umieszczona u małżonków jako rodzinie zastępczej wyrokiem Sądu Rodzinnego w maju 2006 r. Po uzyskaniu pełnoletniości decyzją Starosty dalej przebywała w rodzinie zastępczej do dnia 31 maja 2012 r. i w dalszym ciągu uczęszczała do Liceum Ogólnokształcącego.

Z dniem 31 maja 2012 r. małżonkowie zwrócili się, jako opiekunowie wraz z pełnoletnią wychowanką J.L. urodzoną ……. 1993 r., z pisemną prośbą do Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie o rozwiązanie rodziny zastępczej. W tym momencie nastąpiło faktyczne opuszczenie rodziny zastępczej, a J.L., stała się osobą całkowicie samodzielną, niezależną i nie związaną niczym z rodziną zastępczą tj. Wnioskodawcą i Jego żoną jako opiekunami prawnymi do tego momentu.

W maju 2012 r. zakończyła naukę w Liceum Ogólnokształcącym przystępując do matury. Do momentu usamodzielnienia się wychowanka – J.L. nie uzyskiwała żadnych dochodów, a koszty utrzymania i nauki ponosili w całości małżonkowie jako prawni opiekunowie.

Od 19 września 2012 r., już jako osoba samodzielna i nie związana z rodziną zastępczą, w ramach prac interwencyjnych została zatrudniona w … uzyskując do końca roku dochód w wysokości 4755 zł, który wykazała w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2012 r. Wnioskodawca wraz z małżonką natomiast w zeznaniu podatkowym PIT-37 odliczyli od podatku kwotę w wysokości 463,35 zł tj. 92,67 zł razy 5 miesięcy, które faktycznie podopieczna przebywała w rodzinie zastępczej.

Urząd Skarbowy wezwał i poinformował Wnioskodawcę, że odliczenie się nie należy, w związku z tym powinienem dokonać korekty zeznania i zwrócić odliczoną kwotę.

W przekonaniu Wnioskodawcy, w opisanej wyżej sytuacji, jest to decyzja dla Niego krzywdząca gdyż w ciągu roku obrachunkowego nastąpiły różne zdarzenia prawne nie mające ze sobą żadnego związku przyczynowego.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy w zaistniałej sytuacji prawnej Wnioskodawca miał prawo do odliczenia kwoty 463,35 zł za okres faktycznego przebywania podopiecznej w rodzinie zastępczej bez względu co robiła później po jej opuszczeniu?


Zdaniem Wnioskodawcy, podopieczna J.L. była w rodzinie zastępczej przez 5 miesięcy i za ten okres bezsprzecznie należy się na nią ulga podatkowa. Po opuszczeniu rodziny zastępczej jest ona osobą samodzielną niczym nie związaną z rodziną. W związku z tym dwie różne zaistniałe sytuacje prawne, które zdarzyły się w tym samym roku nie powinny mieć na siebie wpływ i rodzić negatywnych skutków dla jednej ze stron tj. wcześniejszych opiekunów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zasady korzystania z ulgi prorodzinnej w rozliczeniu za 2012 r. określa art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2012 r.


W myśl art. 27f ust. 1 ww. ustawy od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:


  1. wykonywał władzę rodzicielską,
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.


Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:


  1. na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,
  2. wstąpiło w związek małżeński.


Zgodnie z art. 27f ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Z przepisu art. 27f ust. 4 ww. ustawy wynika, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.


Według art. 27f ust. 5 cyt. ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:


  1. odpis aktu urodzenia dziecka,
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.


Natomiast art. 27f ust. 6 powyższej ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Treść art. 27f ust. 6 w powiązaniu z art. 6 ust. 4 pkt 3 wskazuje, że odliczenie kwoty określonej w ust. 2 przysługuje podatnikowi, który utrzymywał - w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego lub ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej - dzieci pełnoletnie do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika że, Wnioskodawca jest emerytem a Jego żona emerytką. Z dochodów rozlicza się wspólnie z małżonką składając zeznanie podatkowe PIT-37. Zeznanie za rok 2012 zawierało odpisaną od podatku dochodowego ulgę na dziecko, które przebywało u małżonków, przez pierwsze 5 miesięcy 2012 r., w rodzinie zastępczej spokrewnionej.

J.L. została umieszczona u małżonków jako rodzinie zastępczej wyrokiem Sądu Rodzinnego w maju 2006 r. Po uzyskaniu pełnoletniości decyzją Starosty dalej przebywała w rodzinie zastępczej do dnia 31 maja 2012 r. i w dalszym ciągu uczęszczała do Liceum Ogólnokształcącego.

Z dniem 31 maja 2012 r. małżonkowie zwrócili się, jako opiekunowie wraz z pełnoletnią wychowanką J.L. urodzoną ………. 1993 r., z pisemną prośbą do Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie o rozwiązanie rodziny zastępczej. W tym momencie nastąpiło faktyczne opuszczenie rodziny zastępczej, a J.L., stała się osobą całkowicie samodzielną, niezależną i nie związaną niczym z rodziną zastępczą tj. Wnioskodawcą i Jego żoną jako opiekunami prawnymi do tego momentu.

W maju 2012 r. zakończyła naukę w Liceum Ogólnokształcącym przystępując do matury. Do momentu usamodzielnienia się wychowanka – J.L. nie uzyskiwała żadnych dochodów, a koszty utrzymania i nauki ponosili w całości małżonkowie jako prawni opiekunowie.

Od 19 września 2012 r., już jako osoba samodzielna i nie związana z rodziną zastępczą, w ramach prac interwencyjnych została zatrudniona w … uzyskując do końca roku dochód w wysokości 4755 zł, który wykazała w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2012 r. Wnioskodawca wraz z małżonką natomiast w zeznaniu podatkowym PIT-37 odliczyli od podatku kwotę w wysokości 463,35 zł tj. 92,67 zł razy 5 miesięcy, które faktycznie podopieczna przebywała w rodzinie zastępczej.

Jak wynika z powyższych uregulowań prawnych, aby móc skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2012 r., należało m.in. utrzymywać - w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej dzieci pełnoletnie do ukończenia 25 roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym, lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, które w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Wskazać należy, że w 2012 r. wysokość ww. dochodu wynosiła 3.089 zł, co wynika z wyliczenia ilorazu kwoty zmniejszającej podatek, tj. kwoty 556 zł 02 gr oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, tj. 18%.

Przy czym stosownie do treści art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów

Uwzględniając powyższe, nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, odnośnie przysługującego prawa do ulgi podatkowej na podopieczną J.L., za okres 5 miesięcy, kiedy to sprawował nad nią opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej, bowiem jednym z warunków do skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej – jak wykazano powyżej - jest fakt nieuzyskania przez pełnoletnie dziecko w roku podatkowym, a nie w okresie pozostawania w rodzinie zastępczej dochodów podlegających opodatkowaniu m.in. na tzw. zasadach ogólnych w wysokości przekraczającej kwoty 3089 zł.

Zatem w sytuacji, gdy podopieczna Wnioskodawcy w roku podatkowym 2012 uzyskała dochód w łącznej kwocie 4.755 zł, tj. przekraczający określony przez ustawodawcę limit w wysokości 3.089 zł, nie została spełniona jedna z przesłanek warunkujących prawo do omawianej ulgi, a tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do dokonania odliczenia od podatku na podstawie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwoty 463,35 zł.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj