Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1057/13/MN
z 6 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.) uzupełnionym w dniach 15 stycznia i 3 lutego 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania uzyskanej prowizji z tytułu sprzedaży karnetów biletowych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania uzyskanej prowizji z tytułu sprzedaży karnetów biletowych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Przedmiotem działalności Pana firmy jest przede wszystkim pozostały transport lądowy i pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany( PKD 49.39.Z). Firma „rozlicza się” na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów – podatek liniowy. Jest również podatnikiem podatku od towarów i usług. Firma zawarła umowę z P. o świadczenie usług komunikacyjnych. W związku z nią Pana firma będąca Zleceniobiorcą w imieniu P. (Zleceniodawcy) zobowiązana jest do zapewnienia, w pojazdach wykonujących przewozy a stanowiące własność Zleceniobiorcy, ciągłej sprzedaży karnetów biletowych, a w uzgodnionych przypadkach także biletów jednorazowych. Emitentem biletów dla pasażerów korzystających z usług realizowanych przez Zleceniobiorcę na podstawie zawartej umowy jest Z.. Karnety biletowe Zleceniodawca sprzedaje Zleceniobiorcy na podstawie faktury VAT ze stawką 8%, wystawianej raz w miesiącu z 8% rabatem (rabat stanowi cena wydrukowana na bilecie pomniejszona o 8%). Pana firma rozlicza sprzedaż biletów na podstawie faktury wewnętrznej, stanowiącej równowartość faktury otrzymanej od P. ze stawką VAT 8%. Rabat stanowiący różnicę pomiędzy wartością faktury a wartością biletów rozlicza również na podstawie faktury wewnętrznej, ale ze stawką 23%.

W uzupełnieniu do wniosku, które wpłynęło w dniu 15 stycznia 2014 r. doprecyzował Pan przedstawiony opis stanu faktycznego następująco.

Pana firma zawarła umowę z firmą P. o świadczenie usług przewozowych komunikacyjnych na wskazanych liniach. W związku z wykonywaną usługą Pana firma, oprócz świadczenia usług przewozowych, dokonuje również w imieniu firmy P. sprzedaży karnetów biletowych (bilety jednorazowe nie są jak do tej pory sprzedawane). Przy sprzedaży karnetów biletowych stronami umowy są P. oraz klient. W ramach rozliczenia Pana firma otrzymuje wynagrodzenie za jeden wozokilometr. W umowie brak jest informacji w zakresie rozliczeń z tytułu sprzedaży karnetów biletowych. Strony ustaliły, że za określony czas (w tym wypadku miesiąc) P. wystawiają fakturę na ilość sprzedanych karnetów biletowych przez Pana firmę. Zleceniodawcą w zawartej pomiędzy stronami umowy jest firma P. Faktura dokumentująca sprzedaż karnetów biletowych uwzględnia „rabat w wysokości 8% (na fakturze każdy karnet biletowy wymieniony jest jako towar w cenie uwidocznionej na bilecie np. karnet jednoprzejazdowy 7,50 zł, natomiast wartość netto wszystkich sprzedanych karnetów biletowych pomniejszona jest o 8% rabat)”. Każda faktura zawiera w uwagach zapis, w jakiej wysokości udzielono w sumie rabatu, sprzedawca nie wystawia faktur korygujących, w których dokumentowany byłby udzielony rabat. Pana firma nie jest obowiązana do ewidencji obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. (§ 3 pkt 1). Sprzedaż karnetów biletowych które Pan zakupuje i odsprzedaje klientom indywidualnym korzysta również ze zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, stosownie do ww. rozporządzenia. Pana firma (Zleceniobiorca) dokonująca sprzedaży w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy (firmy P.) nie dokonuje sprzedaży towarów bądź usług własnych i nie ma obowiązku ewidencjonowania na kasie obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz Zleceniodawcy.

Fakturą wewnętrzną udokumentowano sprzedaż karnetów biletowych osobom fizycznym w cenie wyemitowanej na bilecie, z tym, że wartość sprzedanych biletów w koszcie zakupu opodatkowanego stawką 8%, natomiast rabat pomiędzy ceną zakupu a ceną sprzedaży biletów –stawką VAT 23%. W prowadzonej ewidencji sprzedaży obrót z tytułu dokonywanej w imieniu Zleceniodawcy sprzedaży karnetów biletowych zeruje się, ponieważ zakup i sprzedaż jest w tej samej wysokości. Pozostaje tylko kwestia rozliczenia obrotu z tytułu rabatu uzyskanego ze sprzedaży karnetów i zastosowania do niego prawidłowej stawki.

Wobec sprzecznych (wzajemnie wykluczających się) informacji zawartych w ww. opisie stanu faktycznego, w uzupełnieniu do wniosku, które wpłynęło w dniu 3 lutego 2014 r., wskazał Pan jednoznacznie, że Pana firma przy sprzedaży karnetów biletowych działa w imieniu i na rzecz firmy P. i wynagrodzeniem jest uzyskana prowizja skalkulowana na poziomie 8% od obrotu ze sprzedaży karnetów biletowych sprzedawanych w imieniu i na rzecz firmy P.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku, które wpłynęło w dniu 3 lutego 2014 r.:


Jaką stawkę podatku VAT zastosować od uzyskanej prowizji skalkulowanej na poziomie 8% od obrotu ze sprzedaży karnetów biletowych.


Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu do wniosku, które wpłynęło w dniu 3 lutego 2014 r., prowizję uzyskaną ze sprzedaży karnetów biletowych należy opodatkować stawką VAT 8%, ponieważ zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT sprzedaż biletów komunikacji miejskiej opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 8%. W pozycji E.3. wniosku, (tj. wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej) Wnioskodawca wskazał przepis art. 41 ust. 2 i poz. 155 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy – należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Ponadto, zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy – wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże w oparciu o art. 146a pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 155 załącznika nr 3 do ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlega sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 49.31 transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski.

Z wniosku wynika, że Pana firma przy sprzedaży karnetów biletowych działa w imieniu i na rzecz firmy P. i wynagrodzeniem jest uzyskana prowizja skalkulowana na poziomie 8% od obrotu ze sprzedaży karnetów biletowych sprzedawanych w imieniu i na rzecz firmy P.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki, jaką winien stosować do prowizji uzyskanej z tytułu sprzedaży karnetów biletowych dokonanej w imieniu i na rzecz firmy P.

Analizując opisany stan faktyczny na gruncie powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że uzyskiwana prowizja z tytułu sprzedaży karnetów biletowych dokonanej w imieniu i na rzecz firmy P. stanowi wynagrodzenie z tytułu pośrednictwa w sprzedaży tych karnetów.

Jednakże żaden przepis odnoszący się stawki obniżonej bądź zastosowania zwolnienia od podatku VAT nie zawiera preferencji podatkowej dla usług polegających na pośrednictwie w sprzedaży karnetów biletowych. Tym samym właściwą stawką VAT dla czynności pośrednictwa w sprzedaży karnetów biletowych, z tytułu których Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne (skalkulowane na poziomie 8% od obrotu ze sprzedaży karnetów biletowych) jest podstawowa stawka VAT w wysokości 23%. W tym miejscu podkreślić należy, że na wysokość opodatkowania w zakresie podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług pośrednictwa nie może wpłynąć wysokość stawki właściwej dla towaru lub usługi, który jest przedmiotem tego pośrednictwa. Takie podejście stanowiłoby niedopuszczalną wykładnię rozszerzającą przepisu wprowadzającego preferencję podatkową, która jest szczególnym odstępstwem od opodatkowania podstawową stawką podatku.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowizję uzyskaną ze sprzedaży karnetów biletowych należy opodatkować stawką VAT 8%, ponieważ zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT sprzedaż biletów komunikacji miejskiej opodatkowana jest stawką VAT w wysokości 8% – uznano za nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie stawki VAT mającej zastosowanie do prowizji uzyskanej przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży karnetów biletowych dokonanej w imieniu i na rzecz firmy P., natomiast nie rozstrzyga pozostałych kwestii zawartych we wniosku oraz uzupełnieniach do tego wniosku, w tym m.in. prawidłowości dokumentowania dokonywanych czynności oraz braku obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż zagadnienia te nie były przedmiotem wniosku.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj