Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-593/11/AW
z 17 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-593/11/AW
Data
2011.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
miasto
odliczenie częściowe
sieć teleinformatyczna


Istota interpretacji
Miasto ma prawo od odliczenia podatku VAT dotyczącego tzw. „części otwartej” powstałej w ramach realizacji projektu sieci szerokopasmowej, a odnośnie tzw. „części zamkniętej” nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011r. (data wpływu 1 kwietnia 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2011r. (data wpływu 13 czerwca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą „Miejska sieć szerokopasmowa …” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą „Miejska sieć szerokopasmowa …”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2011r. (data wpływu 13 czerwca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-593/11/AW z dnia 3 czerwca 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 dla projektu pn. „Miejska sieć szerokopasmowa …”. Z uwagi na fakt, iż Miasto jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez jednostki organizacyjne, we wniosku aplikacyjnym założono, iż realizacją projektu zajmie się Urząd Miasta. Beneficjent projektu Miasto nie jest również zarejestrowany jako podatnik VAT, bowiem zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z dnia 2 marca 2005r. nr ... samorządowe osoby prawne działają za pośrednictwem Urzędu, który w przypadku Miasta jest zarejestrowany jako podatnik VAT pod numerem NIP xxx.

Jednym z warunków podpisania umowy z Instytucją Zarządzającą Regionalnego Programu Operacyjnego jest dostarczenie informacji z Krajowej Informacji Podatkowej dotyczącej potwierdzenia, w jakim zakresie beneficjent może odzyskiwać podatek VAT. W tym konkretnym przypadku poprzez beneficjenta należy rozumieć Miasto działające poprzez Urząd Miasta.

Inwestycja będąca przedmiotem wniosku będzie realizowana przez Urząd Miasta w latach 2011-2013. W ramach projektu zaplanowano budowę 59 kilometrów szkieletowej sieci szerokopasmowej na terenie Miasta. Koszt całkowity budowy wynosi 17.156.893,81 zł brutto.

Wszystkie usługi zakupione w ramach projektu są obciążone podatkiem VAT. Zgodnie z zasadami stosowanymi przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE, podatek VAT uznaje się za kwalifikowany tylko w przypadku gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania tego podatku.

Po zakończeniu inwestycji wybudowana sieć pozostanie własnością Miasta. Zarządzanie nią odbywać się będzie w tzw. modelu mieszanym polegającym na tym, iż część sieci tzw. część zamknięta będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne jednostki samorządu terytorialnego. Część ta nie będzie generować przychodów. Druga część sieci tzw. część otwarta zostanie wydzierżawiona tzw. operatorowi operatorów, którego zadaniem będzie udostępnianie tej części komercyjnym operatorom świadczącym usługi dla mieszkańców i firm. Część ta będzie generować przychody dla Miasta w postaci wpływów z dzierżawy.

Podsumowując Miasto działające poprzez Urząd Miasta będzie prowadzić sprzedaż opodatkowaną tylko na części majątku wytworzonego w ramach projektu i tym samym będzie mogło odzyskać podatek VAT tylko od części kosztów (tych związanych z budową sieci otwartej).

Część „zamknięta” budowanej sieci szerokopasmowej nie będzie wykorzystywana przez Miasto R. do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Sieć „zamknięta” nie będzie służyć do świadczenia jakichkolwiek płatnych usług oraz usług mających związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Sieć „zamknięta” nie będzie wykorzystywana do obsługi czynności o charakterze cywilnoprawnym oraz innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu „Miejska sieć szerokopasmowa …” realizowanego przez Urząd Miasta – jednostkę organizacyjną samorządowej osoby prawnej Miasta, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 17 czerwca 2011r.), w przypadku tzw. sieci „zamkniętej” (nie związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych), z uwagi na brak jakiegokolwiek związku wydatków poniesionych w ramach tej części projektu z czynnościami opodatkowanymi, Miasto R. (Urząd Miasta R.) nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT.

Natomiast w przypadku wydatków związanych z realizacją tzw. części „otwartej” - związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Miasto R. (Urząd Miasta R.) ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 dla projektu pn. „Miejska sieć szerokopasmowa …”. Inwestycja będąca przedmiotem wniosku będzie realizowana przez Urząd Miasta w latach 2011-2013. W ramach projektu zaplanowano budowę 59 kilometrów szkieletowej sieci szerokopasmowej na terenie Miasta.

Po zakończeniu inwestycji wybudowana sieć pozostanie własnością Miasta. Zarządzanie nią odbywać się będzie w tzw. modelu mieszanym polegającym na tym, iż część sieci tzw. część zamknięta będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne jednostki samorządu terytorialnego. Część ta nie będzie generować przychodów. Druga część sieci tzw. część otwarta zostanie wydzierżawiona tzw. operatorowi operatorów, którego zadaniem będzie udostępnianie tej części komercyjnym operatorni świadczącym usługi dla mieszkańców i firm. Część ta będzie generować przychody dla Miasta R. w postaci wpływów z dzierżawy.

Część „zamknięta” budowanej sieci szerokopasmowej nie będzie wykorzystywana przez Miasto R. do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Sieć „zamknięta” nie będzie służyć do świadczenia jakichkolwiek płatnych usług oraz usług mających związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Sieć „zamknięta” nie będzie wykorzystywana do obsługi czynności o charakterze cywilnoprawnym oraz innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Odnosząc się do przedstawionego wyżej opisu zdarzenia przyszłego, należy odwołać się do regulacji wynikających z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm. ) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu dzierżawy tzw. „części otwartej” na podstawie umowy cywilno-prawnej Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Wobec powyższego oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej innemu podmiotowi rzeczy skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

W konsekwencji dzierżawa rzeczy stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części dotyczącej tzw. części otwartej, która zostanie wydzierżawiona tzw. operatorowi operatorów w związku z realizacją projektu pn. „Miejska sieć szerokopasmowa …” z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem przychodów z tytułu dzierżawy rzeczy), pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Natomiast w części projektu tzw. sieci zamkniętej, która będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne Miasta i nie będzie generować przychodów nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak wskazał Wnioskodawca – część „zamknięta” budowanej sieci szerokopasmowej nie będzie wykorzystywana przez Miasto R. do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją części sieci „zamkniętej”.

Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo od odliczenia podatku VAT dotyczącego tzw. „części otwartej” powstałej w ramach realizacji projektu sieci szerokopasmowej, a odnośnie tzw. „części zamkniętej” nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj