Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-642/13-2/MG
z 28 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 02.09.2013 r. (data wpływu 09.09.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty premii inwestycyjnej uczestnikowi funduszu poprzez nabycie na jego rzecz dodatkowych jednostek uczestnictwa za kwotę tej premii oraz wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 09.09.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty premii inwestycyjnej uczestnikowi funduszu poprzez nabycie na jego rzecz dodatkowych jednostek uczestnictwa za kwotę tej premii oraz wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest organem reprezentującym fundusz inwestycyjny otwarty z siedzibą w Rzeczypospolitej Polskiej, dalej jako Fundusz, utworzony i działający jako fundusz z wydzielonymi subfunduszami na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm.).


Fundusz, zgodnie z postanowieniami swojego statutu, może zawierać umowy z uczestnikami funduszu (osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nie mającą osobowości prawnej) zamierzającymi w dłuższym okresie inwestować środki w jednostki uczestnictwa, w treści których są określone szczegółowe zasady i terminy realizacji dodatkowego świadczenia na rzecz uczestnika, zwanego dalej jako premia inwestycyjna.


Premia inwestycyjna stanowi formę zachęty finansowej dla uczestnika, aby zdecydował się na długotrwałą inwestycję w jednostki uczestnictwa Funduszu. Premia inwestycyjna ustalana jest jako określona procentowo część wynagrodzenia Wnioskodawcy za zarządzanie subfunduszem, naliczonego od wartości aktywów netto subfunduszu przypadających na posiadane przez uczestnika jednostki uczestnictwa tego subfunduszu, i jest naliczana na takich samych zasadach jak wynagrodzenie Wnioskodawcy za zarządzanie subfunduszem.


Zgodnie z postanowieniami statutu Funduszu oraz umowy zawartej z uczestnikiem będącym osobą fizyczną wypłata premii inwestycyjnej następuje poprzez nabycie dodatkowych jednostek uczestnictwa na rzecz uprawnionego uczestnika za kwotę stanowiącą równowartość naliczonej i należnej premii inwestycyjnej pomniejszoną o pobrany przez Fundusz podatek dochodowy od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o pdof.


Kwota stanowiąca równowartość premii inwestycyjnej należnej uczestnikowi będącemu osobą fizyczną (tj. po pomniejszeniu o zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych) jest przekazywana na rachunek bankowy nabyć subfunduszu prowadzony przez depozytariusza w celu nabycia dla uczestnika dodatkowych jednostek uczestnictwa.

W umowie z uczestnikiem wskazana została minimalna kwotowa wartość premii inwestycyjnej naliczanej za każdy dzień wyceny, z tym że okresem rozliczeniowym wskazanym w umowie jest miesiąc kalendarzowy. W przypadku, gdy ustalona suma wartości premii inwestycyjnej naliczanej za każdy dzień wyceny w danym miesiącu nie przekroczy minimalnej kwoty ustalonej przez strony umowy, równowartość naliczonej premii zwiększa kwotę premii za kolejny miesiąc. Oznacza to, że przekazanie kwoty naliczonej premii inwestycyjnej na rachunek nabyć subfunduszu nastąpi dopiero, gdy jej wartość osiągnie wysokość ustaloną w umowie. Do tego momentu premia inwestycyjna jest jedynie naliczana, ale ani nie następuje jej faktyczna wypłata na rzecz uczestnika, ani postawienie jej do dyspozycji uczestnika.

W sytuacji, gdy na koniec danego miesiąca kwota premii inwestycyjnej osiągnie poziom ustalony przez strony umowy, przekazanie premii na rachunek bankowy nabyć subfunduszu następuje na później niż w terminie 14 dni roboczych następnego miesiąca.


Dopiero w momencie przekazania kwoty stanowiącej równowartość należnej premii inwestycyjnej na rachunek bankowy nabyć subfunduszu, Fundusz, jako płatnik, pobiera zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o pdof.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Fundusz, jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o pdof, z tytułu wypłaty należnej premii inwestycyjnej poprzez nabycie na rzecz uczestnika Funduszu będącego osobą fizyczną jednostek uczestnictwa za kwotę tej premii, jest zobowiązany do poboru tego podatku w momencie naliczania premii inwestycyjnej za każdy dzień wyceny w danym miesiącu, czy w momencie przekazania kwoty naliczonej i należnej premii inwestycyjnej na rachunek bankowy nabyć subfunduszu prowadzony przez depozytariusza w celu nabycia dodatkowych jednostek uczestnictwa na rzecz uczestnika?


Zdaniem Wnioskodawcy, uczestnik będący osobą fizyczną, na rzecz którego Fundusz wypłaca premię inwestycyjną, uzyskuje przychód z udziału w kapitałach pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o pdof. Przychód ten, zgodnie z art. 11 ustawy o pdof, jest uzyskiwany w momencie otrzymania przez uczestnika lub postawienia do jego dyspozycji środków pieniężnych oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Uczestnikowi uprawnionemu do premii inwestycyjnej nie są wypłacane środki pieniężne, lecz na jego rzecz są nabywane dodatkowe jednostki uczestnictwa. Premia inwestycyjna w tej formie spełnia kryteria uznania jej za nieodpłatne świadczenie w rozumieniu przepisów ustawy o pdof, stanowiące niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątkowe na rzecz innej osoby mający konkretny wymiar finansowy.


W ocenie Wnioskodawcy, momentem postawienia do dyspozycji uczestnika premii inwestycyjnej jest moment przekazania środków finansowych na rachunek bankowy nabyć subfunduszu prowadzony przez depozytariusza Funduszu w celu nabycia dla uczestnika dodatkowych jednostek uczestnictwa.


Samo naliczanie przez Fundusz premii inwestycyjnej za każdy dzień wyceny w danym miesiącu, nie można jeszcze uznać za działanie bezpośrednio skutkujące powstaniem przychodu dla danego uczestnika. Nie jest nim również naliczenie premii inwestycyjnej za cały miesiąc w sytuacji, gdy nie osiągnie ona wysokości ustalonej w umowie z uczestnikiem. Przychodem uczestnika uzyskanym w danym miesiącu jest wyłącznie kwota premii inwestycyjnej przekazana na rachunek nabyć subfunduszu.


Fundusz, jako płatnik, jest obowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od wypłaconej lub postawionej do dyspozycji uczestnika premii inwestycyjnej. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 4 ustawy o pdof płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o pdof.


Biorąc pod uwagę powyższe, opodatkowanie premii inwestycyjnej powinno nastąpić w momencie postawienia jej do dyspozycji uczestnikowi, tj. w momencie przekazywania premii inwestycyjnej na rachunek nabyć subfunduszu prowadzony przez depozytariusza w celu nabycia dodatkowych jednostek uczestnictwa na rzecz uczestnika. Kwota przeznaczona na nabycie dodatkowych jednostek uczestnictwa powinna zostać pomniejszona o pobrany przez Fundusz jako płatnika zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o pdof.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktyczny.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj