Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-78/14/LG
z 5 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 25 listopada 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie magazynowania w zbiornikach dodatków o kodach CN 3811 90 00 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie magazynowania w zbiornikach dodatków o kodach CN 3811 90 00.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

X Sp. z o.o. jest przedsiębiorstwem, zajmującym się nabyciem, produkcją i obrotem wyrobami akcyzowymi. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje nabycia surowców, w tym m.in. dodatków o kodach CN 3811 90 00, które są wykorzystywane do produkcji olejów smarowych oraz jako dodatki stosowane w procesie produkcji olejów bazowych, w celu zmniejszenia właściwości utleniających i korozyjnych furfurolu, który jest stosowany jako rozpuszczalnik na instalacji Selektywnej Rafinacji Furfurolem. Powyższe dodatki są wykorzystywane do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Wskazane powyżej surowce (dodatki o kodach CN 3811 90 00) nie stanowią wyrobów gotowych, nie są oferowane na sprzedaż i są zużywane w składzie podatkowym do produkcji olejów smarowych.

Dodatki te zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108 poz. 626 j.t. ze zm.), objęte są procedurą zawieszonego poboru akcyzy i opodatkowane zerową stawką podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dodatki o kodach CN 3811 90 00 opodatkowane zerową stawką akcyzy, które nie stanowią wyrobów gotowych tj. nie są sprzedawane ani oferowane do sprzedaży i są zużywane do produkcji olejów smarowych, oraz jako dodatki wspomagające prowadzenie procesu produkcji olejów bazowych mogą być magazynowane w zbiornikach, które nie podlegają prawnej kontroli metrologicznej.?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów akcyzowych zostały zaliczone wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 38 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym zostały wskazane wyroby o klasyfikacji CN 3811 tj. „Środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne”.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym wyroby o kodach CN 3811 zaliczone zostały do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

W związku z powyższym, nabywane przez Wnioskodawcę dodatki do produkcji olejów smarowych o klasyfikacji CN 3811 90 00 zaliczone zostały do wyrobów akcyzowych i energetycznych w rozumieniu ustawy akcyzowej, które opodatkowane są zerową stawką podatku akcyzowego.

Na podstawie art. 1 Decyzji Wykonawczej Komisji z 20 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania przepisów o kontroli i przemieszczaniu określonych dyrektywą Rady 2008/118/WE w odniesieniu do niektórych dodatków, zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 2003/96/WE (notyfikowana jako dokument nr C(2012) 2484) (2012/209/UE) - począwszy od 1 stycznia 2013 r., produkty objęte kodami CN 3811 11 10, 3811 11 90,3811 19 00 oraz 3811 90 00 załącznika I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 (4), zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2031/2001 (5), podlegają przepisom o kontroli i przemieszczaniu określonym dyrektywą 2008/118/WE zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy 2003/96/WE.

Powyższe znalazło odzwierciedlenie również w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym stanowiącego: „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG”, gdzie w pozycji 24a zostały wymienione wyroby o klasyfikacji ex CN 3811 tj. „Środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne, wyłącznie:

  1. środki przeciwstukowe, na bazie tetraetyloołowiu,
  2. pozostałe środki przeciwstukowe, na bazie związków ołowiu,
  3. pozostałe środki przeciwstukowe,
  4. pozostałe”.

Zgodnie z § 13a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 231 ze zm.) wyroby energetyczne, o których mowa w § 3, o kodach CN 3811 11 10, 3811 11 90, 3811 19 00 i 3811 90 00, mogą być magazynowane w zbiornikach, które nie posiadają dowodów legalizacji - jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2014 r. Odwołanie się w powyższym przepisie na dyspozycję § 3 oznacza zdaniem Wnioskodawcy, że wymienione enumeratywnie wyroby o klasyfikacji CN 3811 11 10, 3811 11 90, 3811 19 00 i 3811 90 00 muszą spełniać dodatkowe warunki określone w tym przepisie, żeby ich magazynowanie odbywało się w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej tj.:

  1. muszą być wyrobami energetycznymi,
  2. muszą być wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,
  3. muszą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
  4. muszą być wyrobami gotowymi,
  5. przepisy ustawy nadają im stawkę akcyzy inną niż zero.

Powyższe przesłanki, zdaniem Wnioskodawcy, muszą być spełnione łącznie, co oznacza, że niespełnienie którejkolwiek z nich powoduje, że wyrób taki nie jest objęty obowiązkiem magazynowania w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

W myśl § 3 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów. Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym.

W ocenie Wnioskodawcy wykładnia gramatyczna przepisu § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia składów podatkowych prowadzi nas do wniosku, iż prawnej kontroli metrologicznej nie będą podlegać zbiorniki, w których magazynowane są surowce i półprodukty, które u Spółki nie są wyrobami gotowymi i nie są wydawane na zewnątrz. W opinii Spółki, przesłanka wymieniona w zdaniu drugim § 3 ust. 2 wyżej wymienionego rozporządzenia, zgodnie z którą: „Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym” nie określa, czy chodzi o produkty, które w ogóle na rynku mogą być przedmiotem obrotu, czy też o produkty, które są wydawane przez danego podatnika jako wyroby gotowe. Warunek ten określa jedynie, że za takie wyroby uznaje się produkty o takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy. Wykładnia tego przepisu wskazuje natomiast, że chodzi w tym przypadku o dany skład podatkowy. Nie chodzi więc o takie wyroby, które mogą być w ogóle na rynku przedmiotem obrotu, lecz o takie wyroby, które stanowią u danego podatnika (w danym składzie podatkowym) wyroby gotowe wydawane odbiorcom zewnętrznym. Zatem w przypadku, gdy w danym składzie podatkowym produkt nie stanowi u Spółki wyrobu gotowego i nie jest on wydawany odbiorcom na zewnątrz, nie ma obowiązku magazynowania go w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

Za powyższą argumentacją przemawia nie tylko wykładania gramatyczna ale również jej wykładnia celowościowa. Celem regulacji zawartej w § 3 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia było bowiem ograniczenie liczby zbiorników służących do magazynowania wyrobów energetycznych podlegających kontroli metrologicznej w przypadku składów zajmujących się produkcją wyrobów akcyzowych w stosunku do liczby zbiorników podlegających legalizacji w składach magazynowych (§ 3 ust. 1 rozporządzenia). Taką intencję prawodawcy można w szczególności wywieść z treści uzasadnienia do projektu wyżej wymienionego rozporządzenia, gdzie stwierdzono, że: „W związku z sygnalizowanym przez przedstawicieli branży petrochemicznej brakiem możliwości zalegalizowania w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych - wszystkich zbiorników technicznych w ramach linii produkcyjnych, w których przechowywane są paliwa silnikowe i oleje opałowe, konieczne stało się ograniczenie ilości zbiorników - podlegających prawnej kontroli metrologicznej. W tym celu wyłączono z definicji ubytków wyrobów akcyzowych, określonej w art. 2 pkt 20 ustawy, straty powstające podczas produkcji wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ww. ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i tym samym zrezygnowano z określania ubytków wyrobów energetycznych powstających w czasie ich produkcji. Zgodnie z § 3 ust. 2 projektu rozporządzenia w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, prawnej kontroli metrologicznej podlegały będą jedynie zbiorniki, w których magazynowane będą gotowe wyroby energetyczne, określone w załączniku nr 2 do ustawy objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o ile obowiązek takiej kontroli wynikał będzie z odrębnych przepisów”.

Podnieść również należy, iż dodatki do olejów smarowych z uwagi na fakt, iż przeznaczone są do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych opodatkowane są zerową stawką akcyzy.

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy, zakupywane dodatki o klasyfikacji CN 3811 90 00 przeznaczone do produkcji olejów smarowych jako surowce nie będące gotowymi wyrobami oraz opodatkowane zerową stawką podatku akcyzowego nie wypełniają dyspozycji zawartej w § 3 ust. 2 wyżej wymienionego rozporządzenia, co oznacza, że ich magazynowanie może się odbywać w zbiornikach nie posiadających wymaganych dowodów legalizacji. .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W przedmiotowym załączniku nr 1 pod poz. 38 zostały wymienione wyroby o kodzie 3811 – środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych włącznie z benzyną lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Jednocześnie wyroby o kodzie 3811 90 00 zostały również wymienione w poz. 24a załącznika nr 2 ustawy stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 6 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3811.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy - paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 - paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stawki akcyzy dla konkretnych wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Jednocześnie wyroby nie wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów napędowych lub opałowych, zostały zaliczone do odpowiednio: „pozostałych paliw silnikowych” lub „pozostałych paliw opałowych”, dla których stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy.

Natomiast w myśl art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, że stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Dla wyrobu o kodzie CN 3811 nie została wskazana stawka akcyzy w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Tym samym do wyrobu o kodzie 3811 przeznaczonego przez producenta i Wnioskodawcę do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, nie będzie miała zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach.

W związku z powyższym uznać należy, że zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy dla ww. wyrobów przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0zł.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów. Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym.

Powyższy przepis wskazuje, że prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów, w składzie podatkowym produkcyjnym podlega zbiornik, w którym magazynowane są gotowe wyroby energetyczne, określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Tak więc aby dany zbiornik w składzie podatkowym produkcyjnym podlegał prawnej kontroli metrologicznej łącznie muszą być spełnione następujące przesłanki:

  • magazynowane w nim wyroby muszą być wyrobami energetycznymi, określonymi w załączniku nr 2 do ustawy,
  • magazynowane w nim wyroby muszą być objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa,
  • magazynowane w nim wyroby muszą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
  • magazynowane w nim wyroby muszą być wyrobami gotowymi.

Zatem, w przypadku gdy nie zostanie spełniona przynajmniej jedna z powyższych przesłanek zbiornik w składzie podatkowym produkcyjnym nie podlega prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów.

Ponadto wskazać należy, iż w myśl § 13a rozporządzenia, wyroby energetyczne, o których mowa w § 3, o kodach CN 3811 11 10, 3811 11 90, 3811 19 00 i 3811 90 00, mogą być magazynowane w zbiornikach, które nie posiadają dowodów legalizacji - jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2014 r.

Stosownie do powyższego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że celem regulacji zawartej w § 3 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia było ograniczenie liczby zbiorników służących do magazynowania wyrobów energetycznych podlegających kontroli metrologicznej w przypadku składów zajmujących się produkcją wyrobów akcyzowych w stosunku do liczby zbiorników podlegających legalizacji w składach magazynowych (§ 3 ust. 1 rozporządzenia). Taką intencję prawodawcy można w szczególności wywieść z treści uzasadnienia do projektu wyżej wymienionego rozporządzenia, gdzie stwierdzono, że: „W związku z sygnalizowanym przez przedstawicieli branży petrochemicznej brakiem możliwości zalegalizowania w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych - wszystkich zbiorników technicznych w ramach linii produkcyjnych, w których przechowywane są paliwa silnikowe i oleje opałowe, konieczne stało się ograniczenie ilości zbiorników podlegających prawnej kontroli metrologicznej. W tym celu wyłączono z definicji ubytków wyrobów akcyzowych, określonej w art. 2 pkt 20 ustawy, straty powstające podczas produkcji wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ww. ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i tym samym zrezygnowano z określania ubytków wyrobów energetycznych powstających w czasie ich produkcji.

Biorąc zatem pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść ww. przepisów, Wnioskodawca prowadzący w ramach działalności gospodarczej skład podatkowy w którym produkowane są wyroby akcyzowe, ma obowiązek magazynowania w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej wyłącznie gotowe wyroby energetyczne znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i objęte stawką podatku inną niż zerowa..

Zatem, magazynowanie w składzie podatkowym dodatków klasyfikowanych do pozycji CN 3811 90 00, które są wykorzystywane w produkcji innych wyrobów wskazanych we wniosku, i które u Wnioskodawcy nie stanowią wyrobów gotowych (wydawanych odbiorcom zewnętrznym) przeznaczonych do szeroko rozumianych celów opałowych i napędowych - nie podlega prawnej kontroli metrologicznej.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Informuje się jednocześnie, że w zakresie objęcia zbiorników prawną kontrolą metrologiczną od 1 stycznia 2015r - w których magazynowe są wyroby o kodzie CN 3811 90 00 służące do produkcji innych wskazanych we wniosku wyrobów - wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj