Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-838/13-4/MK
z 25 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 21 lutego 2014 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-838/13-2/MK z dnia 12 lutego 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dyskonta w przypadku uzyskania przychodu w walucie obcej - jest:


  • nieprawidłowe - w części dotyczącej zastosowania przepisu art. 11 a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 2 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dyskonta w przypadku uzyskania przychodu w walucie obcej


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca zakupił w Banku obligacje dolarowe o wartości nominalnej 1.000 USD każda wyemitowana przez Skarb Państwa, płacąc za nie w USD czyli poniesiony koszt jest w USD. Następnie Emitent czyli Skarb Państwa wykupuje te obligacje po cenie nominalnej płaci Wnioskodawcy w USD, czyli przychód jest w USD. Na potwierdzeniach zawartej transakcji podane jest dyskonto w USD czyli dochód (podstawa obliczeniowa podatku) jest w USD.

Wnioskodawca w tym celu podał zaistniały przykład:

W dniu 2 maja 2011 r. Wnioskodawca nabył 5 sztuk tych obligacji o wartości nominalnej 5000 USD, po cenie 96 (to % wartości nominalnej 1 sztuki obligacji, która po wyliczeniu wynosi 960 USD). Od kwoty rozliczeniowej 4803,30USD odjąć naliczone odsetki 3,30 USD za 5 dni odsetkowych, (które zostały rozliczone i wyliczony podatek od tych odsetek został potrącony i odprowadzony do Urzędu Skarbowego po zakończeniu półrocznego okresu odsetkowego) to równa się koszt zakupu 5 obligacji, który wynosi 4.800 USD lub koszt wyliczony w inny sposób: to cena jednej obligacji 960 USD pomnożona przez ilość zakupionych 5 sztuk obligacji to też równa się 4.800 USD. Podane na potwierdzeniu jest dyskonto 200 USD czyli dochód (powyższe dane zostały przedstawione na potwierdzenie do transakcji z danego dnia).

W dniu 29.10.2012 r. Emitent czyli Skarb Państwa wykupuje te 5 sztuk obligacji po cenie nominalnej płacąc Wnioskodawcy 5.000 USD czyli przychód za pośrednictwem Banku, który to wylicza podatek, potrąca ten podatek i odprowadza do Urzędu Skarbowego. Wnioskodawca podaje, że kurs średni walut obcych ogłoszony przez Narodowy Bank Polski w tabeli nr 209/A/NBP/2012 z dnia 26.102012 r. gdzie kurs średni dolara amerykańskiego określono na 3,2119.


Bank wylicza podatek od zaistniałego przykładu w następujący sposób:

W oparciu o art. 11 a ust. l i ust. 2 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy jednoczesnym zastosowaniu art. 30a ust, 1 pkt 2 tej ustawy wylicza 19% podatek w następujący sposób:

Ustala koszt nabycia tych 5 sztuk obligacji, które były zakupione w USD, przyjmując kwotę 4,803,30 USD, która jest kwotą rozliczeniową, w której są zawarte naliczone odsetki w wysokości 3,30 USD za 5 dni odsetkowych, które te odsetki zostały rozliczone i został wyliczony podatek od tych odsetek, został potrąconymi i odprowadzony do Urzędu Skarbowego przez Bank po zakończeniu półrocznego okresu odsetkowego. Następnie Bank tę kwotę 4,803,30 USD przelicza na złotówki po średnim kursie dolara amerykańskiego w wysokości 2,6541 według tabeli 84/A/NBP/2011 z dnia 2 maja 2011 r. i Wnioskodawca otrzymuje kwotę kosztu w wysokości 12.748,44 zł.


Następnie przychód z wykupu z dnia 29.10.2011 r. W kwocie 5000USD, przelicza na złotówki po średnim kursie dolara amerykańskiego 3,2119 według tabeli nr 209/A/NBP/2012 z dnia 26.10.201 2r. który wynosi 16.059,50 zł.

Bank wylicza dochód z dyskonta obligacji (kwota przychodu 16.059,50 zł. pomniejszona o koszty w wysokości 12.748,44 zł) wynosi 3.311,06 zł i od tego dochodu Bank jako płatnik wyliczył i pobrał i odprowadził 19% podatek tj. kwotę 629,10 zł do właściwego Urzędu Skarbowego.

Wyliczony przez Bank podatek w kwocie 629,10 zł został przeliczony na USD po kursie średnim 3,2119 wyniósł 195,87 USD i taką kwotę potrącono Wnioskodawcy z kwoty 5.000 USD wypłacając Wnioskodawcy kwotę 4.804,13 USD.

Wnioskodawca wskazał, że od dyskonta czyli dochodu wynoszącego 200 USD Bank wylicza i potrąca Wnioskodawcy podatek w wysokości 195,87 USD zauważając, że podatek nie wynosi 19% tylko wynosi prawie 98%.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 12 lutego 2014 r. Nr IPPB2/415-838/13-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:


  • przeformułowanie zadanego przez Wnioskodawcę pytania mającego być przedmiotem interpretacji indywidualnej w powiązaniu z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, z uwagi na to, że sformułowane przez Wnioskodawcę pytanie nie może być przedmiotem interpretacji, ponieważ nie odnosi się bezpośrednio do uregulowań ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie jest to pytanie podatkowe, dotyczące tylko i wyłącznie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

  • przedstawienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie ponownie sformułowanego pytania podatkowego.


    Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie (data nadania 19 lutego 2014 r.).


    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


    1. Czy w sytuacji zakupu przez podatnika obligacji dolarowych (cena płacona w dolarach USD) i ich następnym wykupieniu przez emitenta - Skarb Państwa w dolarach USD, bank jako płatnik podatku winien obliczyć i pobrać podatek z odsetek i dyskonta papierów wartościowych (czyli różnicy między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez emitenta a ceną zakupu papieru wartościowego) przy zastosowaniu postanowień art. 11a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r, o podatku dochodowym od osób fizycznych (a więc czy po wykupieniu obligacji przez emitenta bank winien przeliczyć przychód podatnika na PLN, następnie winien odjąć od tego przeliczony na PLN koszt nabycia ww. obligacji wg kursu dolara USD z dnia ich nabycia, by następnie otrzymaną różnicę ponownie przeliczyć na dolary USD i od tak otrzymanej kwoty naliczyć 19% podatek)?
    2. Czy w sytuacji zakupu przez podatnika obligacji dolarowych (cena płacona w dolarach USD) i ich następnym wykupieniu przez emitenta - Skarb Państwa w dolarach USD, bank jako płatnik podatku winien obliczyć i pobrać podatek z odsetek i dyskonta papierów wartościowych (czyli różnicy między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez emitenta a ceną zakupu papieru wartościowego) przy zastosowaniu postanowień art. 11a ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (a więc czy bank powinien obliczyć dyskonto odejmując od przychodu podatnika uzyskanego w dolarach USD koszty nabycia ww. obligacji w dolarach USD, a następnie czy dyskonto obliczone w dolarach USD winno zostać przeliczone na PLN i czy wówczas obliczona kwota podatku w PLN winna zostać ostatecznie przeliczona na dolary USD)?

    Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji zakupu przez podatnika obligacji dolarowych (cena płacona w dolarach USD) i ich następnym wykupieniu przez emitenta - Skarb Państwa w dolarach USD, bank jako płatnik podatku winien obliczyć i pobrać podatek z odsetek i dyskonta papierów wartościowych (czyli różnicy miedzy kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez emitenta a ceną zakupu papieru wartościowego) przy zastosowaniu postanowień art. 11a ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc bank winien obliczyć dyskonto odejmując od przychodu podatnika uzyskanego w dolarach USD koszty nabycia ww. obligacji w dolarach USD, następnie tak obliczone dyskonto oraz odsetki obliczone w dolarach USD winny zostać przeliczone na PLN i wówczas winien zostać naliczony podatek w wysokości 19%).


    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania przepisu art. 11 a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w pozostałym zakresie za prawidłowe.


    Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

    Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

    Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych.

    Należy podkreślić, iż w rozumieniu art. 5a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dyskonto stanowi różnicę między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez emitenta a ceną zakupu papieru wartościowego na rynku pierwotnym lub wtórnym, a w przypadku nabycia papierów wartościowych w drodze spadku lub darowizny dyskonto oznacza różnicę pomiędzy ceną wykupu a ceną zakupu tych papierów przez spadkodawcę lub darczyńcę.

    W myśl art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

    Zgodnie z art. 30a ust. 6 powołanej ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, i 4, ust. 5a i 5d. Wymieniony przepis wprost wskazuje, że obliczając zryczałtowany podatek dochodowy od przychodu uzyskanego z tytułu odsetek i dyskonta, osiągniętego przychodu nie pomniejsza się o koszty uzyskania przychodów.

    Dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 ustawy, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 cytowanej ustawy). Zatem z istoty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych wynika, że należny podatek jest płatny każdorazowo jako wykonanie powstałego zobowiązania podatkowego.

    Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zakupił w Banku obligacje dolarowe wyemitowane przez Skarb Państwa, płacąc za nie w dolarach amerykańskich. Następnie Emitent wykupił te obligacje po cenie nominalnej. W wyniku tej operacji Wnioskodawca uzyskał przychód w walucie obcej, tj. w dolarach amerykańskich. Na potwierdzeniach zawartej transakcji podano dyskonto w dolarach amerykańskich.

    W związku z zaistniałą sytuacją powstała wątpliwość w jaki sposób należy przeliczyć na złote uzyskany przez Wnioskodawcę przychód w walucie obcej w postaci dyskonta.

    Zgodnie z przywołanymi powyżej przepisami prawa, a w szczególności w oparciu o treść art. 5a pkt 12 oraz art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wykup obligacji rozumiany jako spełnienie przyrzeczonego świadczenia przez Emitenta, za pośrednictwem Banku wypłacającego lub stawiającego do dyspozycji środki pieniężne stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych. Od uzyskanego przychodu Bank, jako płatnik zobowiązany jest pobrać zryczałtowany 19% podatek dochodowy bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania przychodów (art. 30a ust. 1 pkt 2 i ust. 6 ww. ustawy).

    Wskazać zatem należy, że w stanie faktycznym opisanym we wniosku, w przypadku wykupu obligacji przez emitenta przychód stanowić będzie dyskonto, którego definicję przytoczono już w niniejszej interpretacji. Bank powinien był pobrać jako płatnik 19% zryczałtowany podatek dochodowy od dyskonta, ustalając jego wartość jako różnicę między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez Emitenta a ceną zakupu papieru wartościowego.

    Zgodnie z treścią przepis art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

    Zatem Bank jako płatnik ustalając wartość przychodu, którym jest dyskonto, a więc podstawę opodatkowania, wartość dyskonta zobowiązany będzie obliczyć w oparciu o przepis art. 5a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. jako różnicę między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez Emitenta a ceną zakupu papieru wartościowego, w walucie obcej i dopiero tak ustalone dyskonto w walucie obcej przeliczyć na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, zgodnie z treścią art. 11a ust. 1 cytowanej ustawy.

    W tym miejscu, należy podkreślić, iż przywołany przez Wnioskodawcę przepis art. 11a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujący od 1 stycznia 2011 r. nie znajduje zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym, bowiem zgodnie z jego literalnym brzmieniem, przepis ten wskazuje według jakiego kursu należy dokonywać stosownych przeliczeń dla celów rozliczenia podatkowego, kwot uprawniających do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatków oraz podatku, wyrażonych w walutach obcych. W stanie faktycznym wniosku Wnioskodawca osiągnął przychód w postaci dyskonta w walucie obcej i do tak uzyskanego przychodu w walucie obcej zastosowanie znajduje przepis art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Reasumując: różnica między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez Emitenta a ceną zakupu papieru wartościowego, w walucie obcej, stanowi dyskonto. Tak ustalone dyskonto w walucie obcej należy przeliczyć na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, zgodnie z treścią art. 11a ust. 1 cytowanej ustawy i pobrać 19% podatek.


    Jednocześnie organ zauważa, że przedmiotowa interpretacja potwierdza co do zasady prawidłowość wskazanego przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku sposobu opodatkowania przychodu w walucie obcej z tytułu dyskonta. Przedmiotem interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego nie może być zaś dokonywanie oceny danych liczbowych (rozliczeń) zawartych we wniosku o wydanie takiej interpretacji. Rozstrzygnięcie w zakresie konkretnych kwot stanowiących podstawę opodatkowania zgodnie z treścią art. 21 § 3-4 ustawy - Ordynacja podatkowa może być zawarte jedynie w decyzji podatkowej, która jest wydawana po przeprowadzeniu postępowania podatkowego uregulowanego w przepisach zawartych w dziale IV tej ustawy, które to przepisy zgodnie z treścią art. 14h tylko w części mają zastosowanie w postępowaniu w sprawie wydawania interpretacji.


    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

  • Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj