Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1347/13-2/ISZ
z 25 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz stawki podatku dla dostawy nieruchomości gruntowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz stawki podatku dla dostawy nieruchomości gruntowej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Na podstawie decyzji Wojewody z 1993 r. Gmina nabyła nieruchomość gruntową tj. działkę nr 1121/2 na której znajdowały się następujące obiekty: budynek mieszkalny rok budowy 1965 r. oraz budynek ambulatoryjno-gospodarczy rok budowy 1965 r.


Budynek ambulatoryjno-gospodarczy został zlikwidowany. Protokół likwidacji z dnia 25 czerwca 2010 r.

Na miejscu tego budynku powstał nowy budynek z przeznaczeniem na przedszkole i bibliotekę.


Z ustaleń dokonanych przez gminę D. wynikało, że na działce gminnej o numerze 1121/2 stoi częściowo murowany budynek gospodarczy należący do Pana Waldemara M. zam. D. właściciela sąsiedniej nieruchomości tj. właściciela działki Nr 1125.


Ustalenia geodezyjne potwierdziły, że część tego budynku gospodarczego znajduje się na działce gminnej nr 1121/2 o pow.0,06 ha.


W związku z powyższym dokonano podziału w/w nieruchomości tj. działki Nr 1121/2 na następujące działki:


  • działka Nr 1121/3 o pow. 0,0279 ha
  • działka Nr 1121/4 o pow. 0,0321 ha.


Podział tej nieruchomości przedstawiony został na mapie wykonanej przez geodetę zaewidencjonowana w KERG z dnia 19 czerwca 2013 r.


Rada Gminy Uchwałą z dnia 1 października 2013 r. wyraziła zgodę na sprzedaż wyodrębnionej w wyniku niniejszego podziału działki Nr 1121/4 o pow. 0,0321 ha właścicielowi tego budynku - Panu Waldemarowi M. Wycenie podlegało wyłącznie prawo własności działki gruntu bez naniesień. Celem wyceny było określenie wartości rynkowej w/w nieruchomości dla potrzeb sprzedaży.


Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego Antoniego N. wartość w/w nieruchomości wyceniono na 3.329,00 zł.


Działka Nr 1121/4 jest w kształcie prostokąta, wąska, zabudowana częścią murowanego budynku gospodarczego, który stanowi własność właściciela działki sąsiedniej Nr 1125.


Teren przyległy uzbrojony w energię elektryczną i sieć wodno-kanalizacyjną.


W nieobowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego gminy z 1994 r. działka położona w miejscowości D. znajdowała się na głębokości jednego siedliska w strefie rolno-osadniczej, pozostała część działki na głębokości jednego siedliska w strefie rolno-produkcyjnej i nie jest objęta aktualną decyzją o warunkach zabudowy i nie toczy się w stosunku do niej postępowanie o zwrot. Obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy zatwierdzone Uchwałą Rady Gminy z dnia 24 kwietnia 2000 r. nie zmienia dotychczasowego przeznaczenia działki.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż przez Gminę działki Nr 1121/4 o pow. 0,0321 ha opisanej w pkt 68, która powstała w wyniku podziału działki Nr 1121/2 w celu regulacji granic między sąsiadującymi nieruchomościami będzie stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak to jaką stawką tego podatku?


Należy nadmienić, że działka Nr 1121/4 jest zabudowana częścią murowanego budynku gospodarczego, którego właścicielem jest właściciel działki Nr 1125 Pan Waldemar M.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Sprzedaż przez Gminę działki Nr 1121/4 nie powinna stanowić podstawy opodatkowania podatkiem VAT.


Zdaniem wnioskodawcy przedmiotowa nieruchomość częściowo zabudowana budynkiem nie stanowiącym własności Gminy wraz z gruntem nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż sprzedaż tej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Definicję terenów budowlanych zawiera natomiast art. 2 pkt 33 ustawy, wedle którego w świetle ustawy terenami budowlanymi są grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ponieważ dla wskazanego terenu nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a Gmina nie uzyskała decyzji o warunkach zabudowy, to w obecnym stanie prawnym grunt będzie podlegał zwolnieniu od podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwaną dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.


Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Zatem, w przedmiotowej sprawie, Gmina zbywając nieruchomość gruntową, tj. działkę nr 1121/4 o pow. 0,031 ha, występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 47 § 1-3 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. 2014 r., poz. 121), część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.


Art. 48 k.c. stanowi że, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.


Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Stosownie zaś do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


W przedmiotowej sprawie dostawa działki gruntu Nr 1121/4 nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż jest to grunt zabudowany – posadowiona jest na nim część murowanego budynku gospodarczego.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 14 definiuje pojęcie pierwszego zasiedlenia, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


W myśl natomiast art. 43 ust.1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:


  1. >w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że część murowanego budynku gospodarczego, należąca do Pana Waldemara M., znajdująca się na działce należącej do Gminy, nie została zasiedlona rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Budynek nie został oddany w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, po jego wybudowaniu lub po dokonaniu jego ulepszeń w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, przewyższających 30% jego wartości początkowej. Tym samym nie została spełniona pierwsza z przesłanek warunkująca zastosowanie zwolnienia do transakcji sprzedaży, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina nie wybudowała przedmiotowego budynku, nie ponosiła również nakładów na jego ulepszenia. Zatem Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wybudowania przedmiotowego budynku lub związanego z ponoszonymi nakładami na ten budynek. Zatem zostały spełnione obie przesłanki warunkujące zwolnienie dostawy przedmiotowej nieruchomości, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.


W konsekwencji, sprzedaż przez Gminę działki gruntu nr 1121/4 o pow. 0,0321 ha będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.


Zatem sprzedaż przez Gminę działki Nr 1121/4 o pow. 0,0321 ha, która powstała w wyniku podziału działki Nr 1121/2 w celu regulacji granic między sąsiadującymi nieruchomościami będzie podlegała opodatkowaniu, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 7 ust. 1 ustawy. Podstawę opodatkowania będzie stanowiło wszystko, co stanowi zapłatę, którą Gmina otrzymała lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży ww. nieruchomości od nabywcy lub osoby trzeciej – zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast transakcja dostawy przedmiotowej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj