Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-916/13-2/JK
z 23 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01.10.2013 r. (data wpływu 04.10.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości składania deklaracji podatkowej za okres kwartału – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 04.10.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w możliwości składania deklaracji podatkowej za okres kwartału.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:


Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest sprzedaż i dystrybucja energii elektrycznej, sprzedaż oleju napędowego, świadczenie usług elektroenergetycznych oraz wykonawstwo robót budowlanych i budowlano-montażowych.


W ramach prowadzonej działalności, Spółka posiada sieć stacji paliw, na których sprzedaje olej napędowy.


W przyszłości mogą wystąpić następujące zdarzenia:


Zdarzenie przyszłe nr 1:


Spółka będzie dokonywać dostawy oleju napędowego głównie do pojazdów szynowych (lokomotyw, autobusów szynowych). Olej napędowy tankowany będzie bezpośrednio do zbiorników będących na wyposażeniu konkretnego pojazdu szynowego.


Spółka będzie dokonywała dostawy oleju napędowego do zbiorników pojazdów szynowych:


  1. zbiorników, które zostały fabrycznie zamontowane przez producenta pojazdów szynowych,
  2. zbiorników, które zastąpiły fabrycznie zamontowane zbiorniki pojazdu szynowego w wyniku remontów lub modernizacji pojazdów szynowych i spełniają te same funkcje co zbiorniki fabrycznie zamontowane przez producentów pojazdów szynowych,
  3. zbiorników, które zostały przerobione, ale ich funkcja nie uległa zmianie.


Nie w każdym przypadku Spółka będzie mogła stwierdzić czy zbiornik, do którego Spółka dokona dostawy oleju napędowego nie będzie przerobionym zbiornikiem pojazdu lub zbiornikiem pojazdu, który w danym pojeździe zastąpił zbiornik zainstalowany przez producenta (np. w związku z modernizacją tego pojazdu szynowego). Podkreślenia wymaga fakt, iż niezależnie od tego, z którym ze wskazanych powyżej przypadków będziemy mieli do czynienia, zbiorniki pojazdów szynowych będą służyły do magazynowania oleju napędowego wykorzystywanego następnie do napędu pojazdu szynowego, w którym zbiornik jest zamontowany.


Zdarzenie przyszłe nr 2:


Spółka będzie dokonywała dostawy oleju napędowego na stacjach paliw do standardowych zbiorników pojazdów.

Spółka będzie również dokonywała dostawy oleju napędowego na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów.


Wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów przekroczy w co najmniej jednym z miesięcy kwartału kwotę 50 000,00 zł oraz nie przekroczy kwoty odpowiadającej 1% wartości sprzedaży Spółki (bez kwoty podatku); sprzedaży rozumianej zgodnie z art. 2 pkt 22 UVAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspółnotowa dostawa towarów (a więc sprzedaży dokonanej w odniesieniu do wszystkich towarów dostarczanych przez Spółki i wszystkich usług świadczonych przez Spółkę).


Wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów oraz do standardowych zbiorników pojazdów przekroczy w co najmniej jednym z miesięcy kwartału kwotę 50 000,00 zł oraz przekroczy kwotę odpowiadającą 1% wartości sprzedaży Spółki (bez kwoty podatku); sprzedaży rozumianej zgodnie z art. 2 pkt 22 UVAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (a więc sprzedaży dokonanej w odniesieniu do wszystkich towarów dostarczanych przez Spółki i wszystkich usług świadczonych przez Spółkę).


Wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów przekroczy w co najmniej jednym z miesięcy kwartału kwotę 50 000,00 zł oraz przekroczy kwotę odpowiadającą 1% wartości dostaw (bez kwoty podatku) oleju napędowego dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów oraz do standardowych zbiorników pojazdów.


Spółka na podstawie art. 99 ust. 3 UVAT składa deklaracje podatkowe dla podatku od towarów i usług za okresy kwartalne.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Jak należy rozumieć pojęcie „standardowego zbiornika pojazdu”, o którym mowa w art. 99 ust. 3b pkt 1 UVAT dodanego ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013, poz. 1027, dalej: „ustawa nowelizująca”) w odniesieniu do pojazdów szynowych?
  2. Jak należy prawidłowo określić wartość 1% sprzedaży, o której mowa w art. 99 ust. 3a UVAT? Czy w sytuacji opisanej we wniosku nastąpi przekroczenie 1% wartości sprzedaży?
  3. Czy Spółka będzie miała prawo do złożenia deklaracji podatkowej za okres kwartału następującego po kwartale, w którym w co najmniej w jednym z miesięcy wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów przekroczy kwotę 50 000,00 zł oraz nie przekroczy kwoty odpowiadającej 1% wartości (bez kwoty podatku) sprzedaży Spółki (sprzedaży rozumianej zgodnie z art. 2 pkt 22 UVAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów)?
  4. Czy Spółka będzie miała prawo do złożenia deklaracji podatkowej za okres kwartału, w którym w co najmniej w jednym z miesięcy wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów przekroczy kwotę 50 000,00 zł oraz nie przekroczy kwoty odpowiadającej 1% wartości (bez kwoty podatku) sprzedaży Spółki (sprzedaży rozumianej zgodnie z art. 2 pkt 22 UVAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów)?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1.


„Standardowym zbiornikiem pojazdu”, o którym mowa w art. 99 ust. 3b pkt 1 UVAT w przypadku pojazdu szynowego będzie każdy zbiornik o określonej pojemności, służący do magazynowania oleju napędowego wykorzystywanego następnie do napędu pojazdu szynowego, w którym zbiornik jest zamontowany, bez względu na jego parametry techniczne.


Zgodnie z art. 99 ust. 3 w zw. z ust. 3a UVAT prawo do składania deklaracji kwartalnych nie przysługuje tym podatnikom, którzy w danym kwartale lub w poprzedzających go czterech kwartałach dokonali m.in. dostawy oleju napędowego, chyba że łączna wartość tych dostaw bez kwoty podatku nie przekroczyła, w żadnym miesiącu z tych okresów, kwoty 50 000 zł, a jeżeli przekroczyła tę kwotę, nie przekroczyła kwoty odpowiadającej 1% wartości ich sprzedaży bez kwoty podatku. Jednocześnie, za dostawę oleju napędowego nie uznaje się dostawy, która zostanie dokonana na stacjach paliw do standardowych zbiorników pojazdów (art. 99 ust. 3b pkt 1 UVAT).


W świetle powyższego, kluczowym dla Spółki zagadnieniem budzącym uzasadnioną wątpliwość, a w konsekwencji prawidłowe ustalenie prawa do składania deklaracji w okresach kwartalnych, jest użyte przez ustawodawcę pojęcie „standardowego zbiornika pojazdu”.


Ustawa nowelizująca nie wprowadza definicji legalnej tego pojęcia w odniesieniu do omawianego przepisu. Definicja legalna tego pojęcia znajduje się zarówno w UVAT (art. 77 ust. 2 pkt 1) jak i w art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (j.t. Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626 ze zm., dalej: „UAKC”). Wskazać w tym miejscu jednak należy, że podane we wskazanych przepisach definicje zostały wprowadzone do systemu prawnego tylko i wyłącznie na potrzeby prawidłowego stosowania tych artykułów, tj. zastosowania zwolnień odpowiednio z podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego. Zawarcie w art. 77 ust. 2 UVAT przez ustawodawcę sformułowania „Na potrzeby stosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 …” wyklucza bezpośrednią możliwość zastosowania tej definicji w stosunku do art. 99 ust. 3b pkt 1) UVAT.


Ponadto, nawet pomocnicze zastosowanie definicji z art. 77 ust. 2 pkt 1) UVAT (jako punktu odniesienia) będzie nieprawidłowe, ponieważ zakres przedmiotowy zwolnienia dotyczy tylko pojazdów drogowych: przeznaczonych do działalności gospodarczej (ust. 2 pkt 2) oraz prywatnego środka transportu (ust. 2 pkt 4). Takie stanowisko potwierdza również Trybunał Sprawiedliwości WE, który w swoim wyroku z dnia 19 lipca 2012 r., w sprawie C-250/11, orzekł, iż przepisy:


  • Artykuł 112 ust. 1 lit a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 918/83 z dnia 28 marca 1983 r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych, zmienionego rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1315/88 z dnia 3 maja 1988 r.;
  • art. 107 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych;
  • art. 82 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady z dnia 26 marca 1983 r. określającej zakres art. 14 ust. 1 lit. d) dyrektywy 77/388/EWG w odniesieniu do zwolnienia z podatku od wartości dodanej na przywóz finalny niektórych towarów, zmienionej dyrektywą Rady 88/331/EWG z dnia 13 czerwca 1968 r,;
  • art. 84 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 2009/132/WE z dnia 19 października 2009 r. określającej zakres stosowania art. 143 lit. b) i c) dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do zwolnienia z podatku od wartości dodanej przy ostatecznym imporcie niektórych towarów, należy interpretować w ten sposób, że zwolnienie nie znajduje zastosowania do lokomotyw.


W związku z powyższym, jakiekolwiek odniesienie do definicji „standardowego zbiornika pojazdu” zamieszczonego w ww. przepisach dotyczących zwolnień w przepisach UVAT lub UAKC, w stosunku do pojazdów szynowych będzie nieprawidłowe. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w swoim wyroku z dnia 28 kwietnia 2009 r. (sygn. II OSK 1549/08), w przypadku zawarcia definicji legalnej w konkretnym akcie prawnym, przyjmuje się jednoznacznie, iż definicja taka wiąże na obszarze całego aktu prawnego, w którym jest zawarta, jeśli została umieszczona w słowniczku ustawowym lub w przepisach ogólnych co w omawianej sytuacji nie występuje.


W konsekwencji, w celu prawidłowego ustalenia zakresu znaczeniowego pojęcia „standardowego zbiornika pojazdów” użytego w art. 99 ust. 3b pkt 1 UVAT, należy posłużyć się jego słownikowym znaczeniem. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN pod redakcją Witolda Doroszewskiego (http://sjpd.pwn.pl/), „standard” to przeciętna norma, przeciętny typ, wzorzec, model. Natomiast „zbiornik” to naczynie, urządzenie do zbierania, przechowywania cieczy lub gazów, pojemnik.


W świetle powyższego, w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że prawidłowe określenie zakresu znaczeniowego omawianego pojęcia należy oprzeć jedynie na kryterium funkcjonalności, tj. odpowiednim określeniu funkcji jakie ma spełniać zbiornik, do którego będzie wlewane paliwo. Brak jest natomiast jakichkolwiek podstaw do określenia jego szczegółowych parametrów technicznych.


Zdaniem Spółki, w odniesieniu do art. 99 ust. 3b pkt 1 UVAT oraz przedstawionego stanu faktycznego, standardowym zbiornikiem pojazdu szynowego będzie każdy zbiornik o określonej pojemności, służący do magazynowania oleju napędowego wykorzystywanego następnie do napędu pojazdu szynowego, w którym zbiornik jest zamontowany, bez względu na jego parametry techniczne.


A zatem standardowymi zbiornikami pojazdów szynowych będą:


  1. zbiorniki, które zostały fabrycznie zamontowane przez producenta pojazdów szynowych,
  2. zbiorniki, które zastąpiły fabrycznie zamontowane zbiorniki pojazdu szynowego w wyniku remontów lub modernizacji pojazdów szynowych i spełniają te same funkcje co zbiorniki fabrycznie zamontowane przez producentów pojazdów szynowych,
  3. zbiorniki, które zostały przerobione, ale ich funkcja nie uległa zmianie.


Ad. 2.


Przy wyliczaniu wartości 1% sprzedaży, o której mowa w art. 99 ust. 3a UVAT, należy odnieść się do wartości 1% całej sprzedaży netto Spółki mającej miejsce w danym miesiącu. W sytuacji opisanej we wniosku nie nastąpi przekroczenie wartości 1% sprzedaży.


Zgodnie z art. 99 ust. 3a UVAT przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się do podatników, którzy w danym kwartale lub w poprzedzających go czterech kwartałach dokonali dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, chyba że łączna wartość tych dostaw bez kwoty podatku nie przekroczyła, w żadnym miesiącu z tych okresów, kwoty 50.000 zł, a jeżeli przekroczyła tę kwotę, nie przekroczyła kwoty odpowiadającej 1% wartości ich sprzedaży bez kwoty podatku, z zastrzeżeniem ust. 3c.


Należy stwierdzić, że zgodnie z powyższym przepisem aby podatnik, nie miał prawa do stosowania kwartalnych rozliczeń, spełnione muszą zostać łącznie dwa warunki:


  1. łączna wartość dostaw (bez kwoty podatku) towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy musi przekroczyć (przynajmniej w jednym z miesięcy) kwotę 50.000 złotych, i
  2. łączna wartość dostaw (bez kwoty podatku) towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy musi przekroczyć wartość odpowiadającą 1 % wartości ich sprzedaży bez kwoty podatku.


Na wstępie należy stwierdzić, że określając wartość dostaw towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do UVAT, nie należy uwzględniać dostaw towarów, o których mowa w poz. 10 załącznika nr 13 do UVAT dokonywanych na stacjach paliw do standardowych zbiorników pojazdów. Wynika to wprost z art. 99 ust. 3b pkt 1 UVAT. Zgodnie z tym przepisem za dostawę towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, nie uznaje się dostawy towarów, o których mowa w poz. 10 tego załącznika, jeże dostawa ta jest dokonywana na stacjach paliw lub stacjach gazu płynnego do standardowych zbiorników pojazdów.


Następnie należy rozstrzygnąć, jak należy rozumieć użyty w ustawie zwrot „… wartości ich sprzedaży …”. Mianowicie, czy zaimek dzierżawny „ich” odnosi się do „podatników”, czy do pojęcia tych „towarów”, których dostawa wyłącza w określonych przypadkach prawo do składania deklaracji kwartalnych.


Zwrot „kwoty odpowiadającej 1% wartości ich sprzedaży” należy rozumieć jako kwotę odpowiadającą 1% wartości całkowitego obrotu uzyskanego przez danego podatnika w danym okresie (miesiącu) z tytułu dostaw towarów na terytorium kraju, świadczenia usług na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów oraz eksportu towarów. Wynika to wprost z literalnego brzmienia tego zwrotu, w którym ustawodawca posłużył się pojęciem sprzedaży. Pojęcie to posiada swoją definicję legalną zamieszczoną w art. 2 pkt 22 UVAT. Zgodnie z tym przepisem ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w swoim wyroku z dnia 28 kwietnia 2009 r. (sygn. II OSK 1549/08), w przypadku zawarcia definicji legalnej w konkretnym akcie prawnym, przyjmuje się jednoznacznie, iż definicja taka wiąże na obszarze całego aktu prawnego, w którym jest zawarta, jeśli została umieszczona w słowniczku ustawowym lub w przepisach ogólnych - co w omawianej sytuacji ma miejsce.


Dodatkowo podkreślenia wymaga fakt, iż w odniesieniu do towarów wymienionych w załączniku nr 13 do ustawy, prawodawca konsekwentnie posługuje się terminem dostawy, której znaczenie określa art. 7 UVAT i które to pojęcie jest pojęciem węższym od pojęcia sprzedaży.


Dodatkowo wykładnia celowościowa przepisu potwierdza, że prawidłowym będzie stanowisko, iż „kwota odpowiadająca 1% wartości ich sprzedaży”, to kwota odnosząca się do całej wartości sprzedaży (obrotu) netto podatnika, a nie jedynie do wartości dostaw tzw. towarów wrażliwych (wymienionych w załączniku nr 13 UVAT). Ustawodawca, poprzez wprowadzenie do systemu prawnego nowych przepisów miał przede wszystkim na celu wyeliminowanie procederu wyłudzeń podatkowych. Jak czytamy w uzasadnieniu do ustawy, cel ten ma zostać osiągnięty m.in. poprzez wyłączenie prawa do składania deklaracji dla podatków od towarów i usług, w ściśle określonych przypadkach wobec tylko tych podmiotów, dla których obrót towarami wrażliwymi jest podstawowym albo przeważającym rodzajem działalności. Zatem odniesienie się jedynie do całego obrotu towarem wrażliwym (tzn. spełniającego warunki z art. 99 ust. 3b pkt 1) UVAT, jak i nie spełniającego tego warunku) będzie postępowaniem niemającym logicznego uzasadnienia.


Należy jednocześnie podkreślić, że przyjęcie, że zwrot „kwoty odpowiadającej 1% wartości ich sprzedaży” należy rozumieć, jako 1% wartości dostaw towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy prowadziłby do absurdalnej sytuacji. Należy stwierdzić, że określając wartość dostaw towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do UVAT, nie należy uwzględniać dostaw towarów, o których mowa w poz. 10 załącznika nr 13 do UVAT dokonywanych na stacjach paliw do standardowych zbiorników pojazdów. Wynika to wprost z art. 99 ust. 3b pkt 1 UVAT. Jeżeli zatem wartość dostaw towarów, o których mowa w poz. 10 załącznika nr 13 oznaczymy jako kwotę X to należy stwierdzić, że wartość dostaw towarów, o których mowa w załączniku nr 13 UVAT (na którą wskazuje art. 99 ust. 3a UVAT) nigdy nie będzie niższa niż 1% wartości X, gdyż będzie to dokładnie kwota równa kwocie X. Racjonalny ustawodawcy nie wprowadziłby do ustawy zapisu, który nigdy nie zostałby spełniony a jednocześnie byłby pozbawiony jakiegokolwiek sensu.


W świetle powyższego, w opinii Spółki, przy wyliczaniu kwoty odpowiadającej 1% wartości sprzedaży, należy odnieść się do wartości 1% całej sprzedaży netto podatnika mającej miejsce w danym miesiącu. Stanowisko takie potwierdza również treść pełnego zapisu przebiegu posiedzenia Komisji Finansów Publicznych, nr 206, z dnia 23 lipca 2013 r., z którego jednoznacznie wynika, że prezentowane przez Spółkę stanowisko jest prawidłowe (zbieżne ze stanowiskiem Komisji pracującej nad treścią ustawy nowelizującej).


Przy wyliczaniu wartość 1% sprzedaży, o której mowa w art. 99 ust. 3a UVAT, należy odnieść się do wartości 1% całej sprzedaży netto Spółki mającej miejsce w danym miesiącu. W sytuacji opisanej we wniosku nie nastąpi przekroczenie 1% wartości sprzedaży.


Ad. 3.


Spółka będzie miała prawo do złożenia deklaracji podatkowej za okres kwartału następującego po kwartale, w którym w co najmniej w jednym z miesięcy wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów przekroczy kwotę 50 000,00 zł oraz nie przekroczy kwoty odpowiadającej 1% wartości (bez kwoty podatku) sprzedaży Spółki (sprzedaży rozumianej zgodnie z art. 2 pkt 22 UVAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów).


Spółka będzie miała prawo do złożenia deklaracji podatkowej za okres kwartału następującego po kwartale, w którym w co najmniej w jednym z miesięcy wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów przekroczy kwotę 50 000,00 zł oraz nie przekroczy kwoty odpowiadającej 1% wartości (bez kwoty podatku) sprzedaży Spółki (sprzedaży rozumianej zgodnie z art. 2 pkt 22 UVAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów).


Jak zostało wykazane w stanowisku Spółki w zakresie pytania 2 w sytuacji gdy wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów przekroczy w co najmniej w jednym z miesięcy kwotę 50 000,00 zł oraz nie przekroczy kwoty odpowiadającej 1% wartości (bez kwoty podatku) sprzedaży Spółki (sprzedaży rozumianej zgodnie z art. 2 pkt 22 UVAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów) Spółce będzie przysługiwało prawo składania deklaracji kwartalnych.


Ad. 4.


Spółka będzie miała prawo do złożenia deklaracji podatkowej za okres kwartału, w którym w co najmniej w jednym z miesięcy wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów przekroczy kwotę 50 000,00 zł oraz nie przekroczy kwoty odpowiadającej 1% wartości (bez kwoty podatku) sprzedaży Spółki (sprzedaży rozumianej zgodnie z art. 2 pkt 22 UVAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów).


Spółka będzie miała prawo do złożenia deklaracji podatkowej za okres kwartału, w którym w co najmniej w jednym z miesięcy wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów przekroczy kwotę 50 000,00 zł oraz nie przekroczy kwoty odpowiadającej 1% wartości (bez kwoty podatku) sprzedaży Spółki (sprzedaży rozumianej zgodnie z art. 2 pkt 22 UVAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów).


Zgodnie z art. 99 ust. 3a UVAT przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się do podatników, którzy w danym kwartale lub w poprzedzających go czterech kwartałach dokonali dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, chyba że łączna wartość tych dostaw bez kwoty podatku nie przekroczyła, w żadnym miesiącu z tych okresów, kwoty 50.000 zł, a jeżeli przekroczyła tę kwotę, nie przekroczyła kwoty odpowiadającej 1% wartości ich sprzedaży bez kwoty podatku, z zastrzeżeniem ust. 3c.


Należy podkreślić, że art. 99 ust. 3a UVAT jest przepisem, który wprowadza progi kwotowe, po przekroczeniu których podatnik traci prawo do rozliczeń kwartalnych. Progi kwotowe określone są w odniesieniu do miesiąca. Zgodnie z tym przepisem podatnik, który w danym kwartale przekroczy te progi kwotowe, chociażby w jednym z miesięcy kwartału, traci prawo do dokonywania rozliczeń kwartalnych.

Przepisem technicznym, który określa obowiązki podatnika, który przekroczył w danym (trwającym) kwartale progi wskazane w ust. 3a, jest ust. 3c art. 99 UVAT.


Zgodnie z art. 99 ust. 3c UVAT w przypadku gdy łączna wartość dostaw towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, bez kwoty podatku przekroczyła kwotę, o której mowa w ust. 3a, podatnicy, o których mowa w ust. 2 i 3, są obowiązani do składania deklaracji podatkowych za okresy miesięczne począwszy od rozliczenia za pierwszy miesiąc kwartału:


  1. w którym przekroczono tę kwotę - jeżeli przekroczenie kwoty nastąpiło w pierwszym lub drugim miesiącu kwartału; w przypadku gdy przekroczenie kwoty nastąpiło w drugim miesiącu kwartału, deklaracja za pierwszy miesiąc kwartału jest składana w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po drugim miesiącu kwartału;
  2. następujący po kwartale, w którym przekroczono tę kwotę - jeżeli przekroczenie kwoty nastąpiło w trzecim miesiącu kwartału.


Przepis wprost odwołuje się jedynie do „… kwoty, o której mowa w ust. 3a …”.


W świetle literalnej wykładni przepisu art. 99 ust. 3c, Spółka powzięła wątpliwość, czy przekroczenie kwoty z ust. 3a powodujące utracenie prawa do składania deklaracji w okresach kwartalnych, należy rozumieć jako przekroczenie kwoty 50 000,00 zł, czy kwoty odpowiadającej 1% wartości ich sprzedaży, bez kwoty podatku.


Zdaniem Spółki, biorąc pod uwagę racjonalność ustawodawcy oraz posiłkując się wykładnią systemową oraz celowościową art. 99 ust. 3a oraz ust. 3c, wskazać należy, że podatnik utraci prawo do składania deklaracji w okresach kwartalnych, gdy przekroczy kwotę wyższą z dwóch wskazanych w ust. 3a, mianowicie: 50 000,00 zł lub 1% wartości sprzedaży (bez kwoty podatku).


Należy stwierdzić, że utrata, na podstawie art. 99 ust. 3a UVAT prawa do stosowania kwartalnych rozliczeń, następuje wówczas gdy spełnione są łącznie dwa warunki:


  1. łączna wartość dostaw (bez kwoty podatku) towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy przekroczy w danym miesiącu kwotę 50.000 złotych, i
  2. łączna wartość dostaw (bez kwoty podatku) towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy przekroczy w danym miesiącu wartość odpowiadającą 1% wartości ich sprzedaży bez kwoty podatku.


Oznacza to, że utrata prawa do stosowania kwartalnych rozliczeń następuje wówczas gdy łączna wartość dostaw (bez kwoty podatku) towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy przekroczy większą z kwot, o których mowa w art. 99 ust. 3a UVAT (większą z kwot, o których mowa w pkt a) i b) powyżej).


W świetle powyższego, w ocenie Spółki, przekroczenie kwoty 50 000,00 zł nie będzie skutkować brakiem prawa do składania deklaracji w okresach kwartalnych jeżeli jednocześnie nie zostanie przekroczona kwota stanowiąca 1% wartości sprzedaży netto Spółki w danym miesiącu.


Należy podkreślić, że ust. 3c nie wprowadza innych niż wskazane w ust. 3a progów kwotowych. Przepis ten jest przepisem technicznym, który precyzuje terminy rozliczeń i obowiązki podatnika, które powstają, jeżeli wartość dostaw (bez kwoty podatku) towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy dokonywanych przez podatnika przekroczy w danym kwartale progi kwotowe określone w ust. 3a art. 99 UVAT.


Za taką wykładnią tego przepisu przemawia przede wszystkim fakt, iż analiza tego przepisu pozwala stwierdzić, że przepis ten nie wskazuje w odniesieniu do jakiego okresu czasu (poszczególnych miesięcy danego kwartału, czy też narastająco od początku danego kwartału) należy sprawdzać przekroczenie limitu kwotowego. W przepisie tym użyto bowiem zwrotu: jeżeli przekroczenie kwoty nastąpiło w pierwszym lub drugim miesiącu kwartału.


Należy również podkreślić, że przeciwna wykładnia tego przepisu, a więc wykładnia przyjmująca, że podatnik, który dokonał w danym miesiącu dostaw towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy o wartości (bez kwoty podatku) powyżej 50 000 złotych, a jednocześnie o wartości niższej niż 1% wartości sprzedaży netto tego podatnika w danym miesiącu, jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT w sposób i w okresach wskazanych w art. 99 ust. 3c UVAT prowadziłaby do absurdalnych rezultatów. Jeżeli bowiem w trzecim miesiącu danego kwartału, wartość netto dostaw towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy przekroczyłaby kwotę 50 000 zł, lecz nie przekroczyłaby 1% wartości sprzedaży netto podatnika w trzecim miesiącu kwartału, to stosując wykładnię, zgodnie z którą przekroczenie kwoty 50 000 zł (mimo nie przekroczenia kwoty odpowiadającej wartości 1% sprzedaży netto danego podatnika) powoduje koniczność dokonywania rozliczeń miesięcznych, oznaczałoby, że zgodnie z art. 99 ust. 3c pkt 2 UVAT należałoby, począwszy od pierwszego miesiąca następnego kwartału, składać deklaracje za okresy miesięczne. Innymi słowy oznaczałoby to, że od początku następnego kwartału podatnik traci prawo do rozliczeń kwartalnych. Taka wykładnia jest jednak wprost sprzeczna z art. 99 ust. 3a UVAT, zgodnie z którym aby utracić prawo do rozliczeń kwartalnych, muszą zostać łącznie spełnione dwa warunki:


  1. łączna wartość dostaw (bez kwoty podatku) towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy przekracza w danym miesiącu kwotę 50.000 złotych, i
  2. łączna wartość dostaw (bez kwoty podatku) towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy przekracza w danym miesiącu wartość odpowiadającą 1% wartości ich sprzedaży bez kwoty podatku.


Podkreślić należy, że art. 99 ust. 3a UVAT odnosi się nie tylko do poprzednich kwartałów (czterech, a zatem i kwartału bezpośrednio poprzedzającego dany kwartał) ale również do danego kwartału.


Ponieważ w stosunku do tego podatnika, nie spełnione byłyby łącznie warunki, o których mowa w art. 99 ust. 3a UVAT (nie przekroczona byłaby kwota odpowiadająca 1% wartości sprzedaży), podatnik ten mógłby nadal (zarówno w rozliczeniu za bieżący, jak i rozliczeniu za następny kwartał) rozliczać się za okresy kwartalne.


Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że wykładnia przyjmująca, że podatnik, który dokonał w danym miesiącu dostaw towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy o wartości (bez kwoty podatku) powyżej 50 000 złotych, a jednocześnie o wartości niższej niż 1% wartości sprzedaży netto tego podatnika w danym miesiącu, jest zobowiązany do rozliczania podatku VAT w okresach miesięcznych pozbawiona jest logicznego uzasadnienia oraz jest sprzeczna z literalnym brzmieniem przepisów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl art. 99 ust. 2 ustawy mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.


Ponadto stosownie do art. 99 ust. 3 ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.


Zgodnie z art. 99 ust. 3a ustawy, dodanym z dniem 1 października 2013 r. przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2013 poz. 1027) – zwanej dalej ustawą zmieniającą, przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się do podatników, którzy w danym kwartale lub w poprzedzających go czterech kwartałach dokonali dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, chyba że łączna wartość tych dostaw bez kwoty podatku nie przekroczyła, w żadnym miesiącu z tych okresów, kwoty 50.000 zł, a jeżeli przekroczyła tę kwotę, nie przekroczyła kwoty odpowiadającej 1% wartości ich sprzedaży bez kwoty podatku, z zastrzeżeniem ust. 3c.


Zgodnie z art. 99 ust. 3b ustawy, dodanym z dniem 1 października 2013 r. przez art. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej, za dostawę towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, nie uznaje się dostawy towarów, o których mowa w poz. 10 tego załącznika, jeżeli:


  1. dostawa ta jest dokonywana na stacjach paliw lub stacjach gazu płynnego do standardowych zbiorników pojazdów;
  2. dostawy tej dokonuje podatnik dostarczający gaz przewodowy za pośrednictwem własnych sieci przesyłowych lub dystrybucyjnych.


Zgodnie z art. 99 ust. 3c ustawy, dodanym z dniem 1 października 2013 r. przez art. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej, w przypadku gdy łączna wartość dostaw towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, bez kwoty podatku przekroczyła kwotę, o której mowa w ust. 3a, podatnicy, o których mowa w ust. 2 i 3, są obowiązani do składania deklaracji podatkowych za okresy miesięczne począwszy od rozliczenia za pierwszy miesiąc kwartału:


  1. w którym przekroczono tę kwotę - jeżeli przekroczenie kwoty nastąpiło w pierwszym lub drugim miesiącu kwartału; w przypadku gdy przekroczenie kwoty nastąpiło w drugim miesiącu kwartału, deklaracja za pierwszy miesiąc kwartału jest składana w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po drugim miesiącu kwartału;
  2. następujący po kwartale, w którym przekroczono tę kwotę - jeżeli przekroczenie kwoty nastąpiło w trzecim miesiącu kwartału.


Zgodnie z art. 99 ust. 4 ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 3, mogą ponownie składać deklaracje podatkowe za okresy miesięczne, nie wcześniej jednak niż po upływie 4 kwartałów, za które składali deklaracje kwartalne, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia złożenia deklaracji podatkowej za pierwszy miesięczny okres rozliczeniowy, jednak nie później niż z dniem upływu terminu złożenia tej deklaracji.


Jednocześnie stosownie do art. 7 ustawy zmieniającej warunek, który odnosi się do czterech poprzedzających kwartałów, o którym mowa w art. 99 ust. 3a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od rozliczenia za pierwszy okres rozliczenia czwartego kwartału 2014 r.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. kwestii jak należy rozumieć pojęcie „standardowego zbiornika pojazdu”, o którym mowa w art. 99 ust. 3b pkt 1 ustawy w odniesieniu do pojazdów szynowych.


Ustawodawca nie określił pojęcia standardowego zbiornika pojazdu w odniesieniu do art. 99 ust. 3b pkt 1 ustawy. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. (http://sjp.pwn.pl), termin „standardowy” oznacza „1. «odpowiadający określonym normom, spełniający podstawowe wymagania», 2. «przeciętny, mało oryginalny»”. „Standard” oznacza „1. «poziom towarów lub usług, zwłaszcza spełniający podstawowe wymagania», 2. «typowy i przeciętny model czegoś»”. Natomiast „zbiornik” oznacza „1. «naczynie lub urządzenie do zbierania i przechowywania różnych materiałów; też: zawartość takiego naczynia»”.


Standardowy zbiornik pojazdu należy zatem rozumieć, jako zbiornik służący do magazynowania paliwa napędowego wykorzystywanego następnie do napędu pojazdu, w którym zbiornik jest zamontowany. Przy czym zbiornik ten musi być typowym zbiornikiem jaki jest przewidziany dla danego pojazdu - w szczególności nie przekracza pojemności oryginalnego zbiornika.


Z opisu wniosku wynika, że Spółka będzie dokonywać dostawy oleju napędowego głównie do pojazdów szynowych (lokomotyw, autobusów szynowych). Olej napędowy tankowany będzie bezpośrednio do zbiorników będących na wyposażeniu konkretnego pojazdu szynowego. Zbiorniki pojazdów szynowych będą służyły do magazynowania oleju napędowego wykorzystywanego następnie do napędu pojazdu szynowego, w którym zbiornik jest zamontowany. Spółka będzie dokonywała dostawy oleju napędowego do zbiorników pojazdów szynowych:


  1. zbiorników, które zostały fabrycznie zamontowane przez producenta pojazdów szynowych,
  2. zbiorników, które zastąpiły fabrycznie zamontowane zbiorniki pojazdu szynowego w wyniku remontów lub modernizacji pojazdów szynowych i spełniają te same funkcje co zbiorniki fabrycznie zamontowane przez producentów pojazdów szynowych,
  3. zbiorników, które zostały przerobione, ale ich funkcja nie uległa zmianie.


Zatem w opisanym stanie faktycznym zbiornik, który został fabrycznie zamontowany przez producenta pojazdów szynowych bez wątpienia należy uznać za standardowy zbiornik pojazdu. Zbiornik, który w wyniku remontu lub modernizacji pojazdu szynowego zastąpił fabrycznie zamontowany zbiornik i spełnia te same funkcje co zbiornik fabrycznie zamontowany przez producenta pojazdu w sytuacji gdy jest on typowym zbiornikiem jaki został przewidziany dla danego pojazdu i nie przekracza pojemności oryginalnego zbiornika należy uznać za standardowy zbiornik pojazdu. Również zbiornik, który został przerobiony, ale jego funkcja nie uległa zmianie w sytuacji gdy jest on typowym zbiornikiem jaki został przewidziany dla danego pojazdu i nie przekracza pojemności oryginalnego zbiornika należy uznać za standardowy zbiornik pojazdu.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii jak należy prawidłowo określić wartość 1% sprzedaży, o której mowa w art. 99 ust. 3a ustawy.


Odnosząc się do niniejszej kwestii należy wskazać, iż stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy ilekroć w przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Zatem przez 1% wartości sprzedaży bez kwoty podatku należy rozumieć 1% wartości netto dokonanych w danym miesiącu odpłatnych dostaw towarów, odpłatnych świadczeń usług na terytorium kraju, eksportów towarów oraz wewnątrzwspólnotowych dostawy towarów. Tym samym Spółka obliczając 1% wartości sprzedaży bez kwoty podatku, o której mowa w art. 99 ust. 3a ustawy, winna odnieść się do 1% sumy wartości netto odpłatnych dostaw towarów, odpłatnych świadczeń usług na terytorium kraju, eksportów towarów oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, które miały miejsce u Spółki w danym miesiącu. W konsekwencji w przypadku gdy łączna wartość netto dostaw towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy w danym miesiącu nie przekroczy kwoty odpowiadającej 1% wartości netto odpłatnych dostaw towarów, odpłatnych świadczeń usług na terytorium kraju, eksportów towarów oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów dokonanych w tym miesiącu nie ma miejsca przekroczenie 1% wartości sprzedaży.


Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy ma prawo do złożenia deklaracji podatkowej za okres kwartału następującego po kwartale, w którym w co najmniej w jednym z miesięcy wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów przekroczy kwotę 50 000,00 zł oraz nie przekroczy kwoty odpowiadającej 1% wartości (bez kwoty podatku) sprzedaży jak również czy ma prawo do złożenia deklaracji podatkowej za okres kwartału, w którym w co najmniej w jednym z miesięcy wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów przekroczy kwotę 50 000,00 zł oraz nie przekroczy kwoty odpowiadającej 1% wartości (bez kwoty podatku) sprzedaży.


Wyłączenie z możliwości rozliczania się za okresy kwartalne określone zostało w art. 99 ust. 3a ustawy. Stosownie do niniejszego przepisu wyłączenie z możliwości rozliczania się za okresy kwartalne ma zastosowanie do podatników, którzy w danym kwartale lub w poprzedzających go czterech kwartałach dokonali dostawy towarów wrażliwych, chyba że łączna wartość tych dostaw bez kwoty podatku nie przekroczyła, w żadnym miesiącu z tych okresów, kwoty 50.000 zł, a jeżeli przekroczyła tę kwotę, nie przekroczyła kwoty odpowiadającej 1% wartości ich sprzedaży bez kwoty podatku.


Zatem z art. 99 ust. 3a ustawy wynikają dwa limity: limit w wysokości 50.000 zł dostaw towarów wrażliwych oraz limit w wysokości kwoty odpowiadającej 1%. wartości sprzedaży netto podatnika. Limity te mają charakter miesięczny, tj. pod kątem ich przekroczenia badana jest wartość netto dostaw towarów wrażliwych dokonanych w ciągu miesiąca. Podkreślenie miesięcznego charakteru tych limitów jest istotne dlatego, że to czy zostały one przekroczone badane jest w danym kwartale oraz w czterech poprzedzających go kwartałach.


Omawiane wyłączenie znajduje zastosowanie, jeżeli oba limity zostały przekroczone łącznie. Wyłączenie to zatem nie znajduje zastosowania, jeżeli w uwzględnianym miesiącu wartość netto dostaw towarów wrażliwych przekroczyła 50.000 zł, lecz nie przekroczyła 1% wartości sprzedaży netto podatnika. Wyłącznie nie znajduje także zastosowania, jeżeli w uwzględnianym miesiącu wartość netto dostaw towarów wrażliwych przekroczyła 1% wartości sprzedaży netto podatnika, lecz nie przekroczyła 50.000 zł.


Wskazać przy tym należy, że w myśl art. 7 ustawy zmieniającej, pod kątem zastosowania omawianego wyłączenia badać należy wyłącznie sprzedaż dokonywaną przez podatników od 1 października 2013 r.


Zatem Spółka ma prawo do złożenia deklaracji podatkowej za okres kwartału następującego po kwartale, w którym w co najmniej w jednym z miesięcy wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów przekroczy kwotę 50 000,00 zł oraz nie przekroczy kwoty odpowiadającej 1% wartości (bez kwoty podatku) sprzedaży w przypadku gdy w kwartale tym również nie są łącznie przekroczone ww. limity określone w art. 99 ust. 3a ustawy.


Jednocześnie Spółka ma prawo do złożenia deklaracji podatkowej za okres kwartału, w którym w co najmniej w jednym z miesięcy wartość dostaw oleju napędowego (bez kwoty podatku) dokonanych na stacjach paliw do zbiorników innych niż standardowe zbiorniki pojazdów przekroczy kwotę 50 000,00 zł oraz nie przekroczy kwoty odpowiadającej 1% wartości (bez kwoty podatku) sprzedaży gdyż nie są łącznie przekroczone ww. limity określone w art. 99 ust. 3a ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj