Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-552/13-3/KS
z 13 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z 12 listopada 2013 r. (data wpływu 14 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 przysługuje Spółce do wyczerpania limitu dopuszczalnej pomocy publicznej, czy do dnia obowiązywania zezwolenia, tj. do 1 grudnia 2017 r. (pytanie nr 2) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy wydatki inwestycyjne na nowe inwestycje na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach tego samego zezwolenia planowane w latach następnych i zakończone do dnia 1 grudnia 2017 r. będą wliczać się do limitu dostępnej puli pomocy publicznej (pytanie nr 1);
  • czy zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 przysługuje Spółce do wyczerpania limitu dopuszczalnej pomocy publicznej, czy do dnia obowiązywania zezwolenia, tj. do 1 grudnia 2017 r. (pytanie nr 2).

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia nr xx z dnia 22.12.2006 r. Zezwolenie obowiązuje do dnia 1 grudnia 2017 r. Przedmiot działalności Spółki wpisany w zezwolenie to produkcja płyt, arkuszy i kształtowników z tworzyw sztucznych (22.21 PKWiU), arkusze cienkie (woale) taśmy, maty, wojłoki, płyty i pozostałe wyroby z włókien sztucznych z wyłączeniem tkanin (23.14.12.0 PKWiU), pozostałe wyroby z mineralnych surowców niemetalicznych gdzie indziej niesklasyfikowane (23.99.1 PKWiU).

Pozostałe warunki prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej to:

  1. osiągnięcie zatrudnienia na poziomie 14 pracowników w terminie do dnia 30 listopada 2010 r. i utrzymanie tego stanu do dnia 30 listopada 2015 r.;
  2. poniesienie na terenie specjalnej strefy wydatków inwestycyjnych zgodnie z par. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. z 2006 r. Nr 211, poz. 1555) o wartości przewyższającej kwotę 10.000.000,00 PLN w terminie do dnia 30 listopada 2010 r. z tego:
    • do dnia 30 listopada 2008 r. kwoty 4.000.000,00 PLN,
    • do dnia 30 listopada 2010 r. kwoty 6.000.000,00 PLN;
  3. przestrzeganie Regulaminu Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości oraz innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy.

Dopuszczalny limit pomocy publicznej regionalnej z tytułu kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych poniesionych do chwili obecnej wynosi 11.180.381 zł.

W okresie do 31 marca 2013 r. Spółka wykorzystała pomoc publiczną w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w kwocie 2.070.559 zł.

Istnieje prawdopodobieństwo, że Spółka w okresie od 1 kwietnia 2013 r. do 1 grudnia 2017 r. nie wykorzysta w pełni dopuszczalnej pomocy publicznej.

Spółka na terenie specjalnej strefy ekonomicznej planuje dalsze nowe inwestycje w latach następnych w ramach tego samego zezwolenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki inwestycyjne na nowe inwestycje na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach tego samego zezwolenia planowane w latach następnych i zakończone do dnia 1 grudnia 2017 r. będą wliczać się do limitu dostępnej puli pomocy publicznej?
  2. Czy zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 przysługuje Spółce do wyczerpania limitu dopuszczalnej pomocy publicznej, czy tylko do dnia obowiązywania zezwolenia, tj. do 1 grudnia 2017 r.?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 13 lutego 2014 r. nr ILPB3/423-552/13-2/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane zezwolenie pozwala Spółce korzystać na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 z limitu pomocy publicznej w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej, również po 1 grudnia 2017 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Specjalne strefy ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.).

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zatem, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, po spełnieniu określonych warunków, ulgę w tymże podatku polegającą na zwolnieniu z opodatkowania dochodu z tej działalności.

Jednym z warunków korzystania z ww. zwolnienia jest uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Zgodnie z treścią ww. przepisu, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia z 22.12.2006 r. obowiązującego do 1.12.2017 r. W zezwoleniu określono warunki prowadzenia działalności gospodarczej, tj.:

  1. osiągnięcie zatrudnienia na poziomie 14 pracowników w terminie do dnia 30 listopada 2010 r. i utrzymanie tego stanu do dnia 30 listopada 2015 r.;
  2. poniesienie na terenie specjalnej strefy wydatków inwestycyjnych zgodnie z par. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. z 2006 r. Nr 211, poz. 1555) o wartości przewyższającej kwotę 10.000.000,00 PLN w terminie do dnia 30 listopada 2010 r. z tego:
    • do dnia 30 listopada 2008 r. kwoty 4.000.000,00 PLN,
    • do dnia 30 listopada 2010 r. kwoty 6.000.000,00 PLN;
  3. przestrzeganie Regulaminu Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości oraz innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy.

Spółka wskazała, że dopuszczalny limit pomocy publicznej regionalnej z tytułu kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych poniesionych do chwili obecnej wynosi 11.180.381 zł. W okresie do 31 marca 2013 r. Spółka wykorzystała pomoc publiczną w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w kwocie 2.070.559 zł. Jak wynika z opisu sprawy, istnieje prawdopodobieństwo, że Spółka w okresie od 1 kwietnia 2013 r. do 1 grudnia 2017 r. nie wykorzysta w pełni dopuszczalnej pomocy publicznej. Spółka na terenie specjalnej strefy ekonomicznej planuje dalsze nowe inwestycje w latach następnych w ramach tego samego zezwolenia.

W kontekście powyższego, Wnioskodawca zadał pytanie, czy zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przysługuje Spółce do wyczerpania limitu dopuszczalnej pomocy publicznej, czy tylko do dnia obowiązywania zezwolenia, tj. do 1 grudnia 2017 r.

W tym miejscu należy podkreślić, że zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i równości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową.

Z powyżej przywołanych przepisów wynika, że uzależniają one możliwość zwolnienia dochodu z opodatkowania od spełnienia szeregu warunków, do których zaliczyć należy m.in. prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia (art. 12 ust. 1 ustawy o specjalnej strefie ekonomicznej).

Również art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (…).

Zezwolenie określa nie tylko rodzaj działalności nim objętej ale wyznacza także ramy czasowe jego obowiązywania.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że poniesione przez Spółkę wydatki inwestycyjne na nowe inwestycje na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach tego samego zezwolenia do dnia 1 grudnia 2017 r. (także w wysokości przekraczającej minimalną kwotę określoną w zezwoleniu) będą wliczać się do limitu dostępnej puli pomocy publicznej.

Nie można jednakże uznać, że zwolnienie przysługuje Spółce do czasu wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej, również po dniu obowiązywania zezwolenia, tj. po dniu 1 grudnia 2017 r.

Zatem dochód osiągnięty przez Spółkę z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania wyłącznie do czasu obowiązywania tego zezwolenia, tj. do dnia 1 grudnia 2017 r. i w ramach limitu dostępnej pomocy publicznej.

Tak więc po dniu 1 grudnia 2017 r. Spółka nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia podatkowego pomimo niewykorzystania przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej.

Tym samym, nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym „uzyskane zezwolenie pozwala Spółce korzystać na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 z limitu pomocy publicznej w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej, również po 1 grudnia 2017 r.”.

Spółka wyraźnie wskazała, że zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zostało wydane dnia 22 grudnia 2006 r. i obowiązuje do 1 grudnia 2017 r.

W efekcie, dochód Spółki z działalności prowadzonej w strefie, na podstawie uzyskanego zezwolenia, może korzystać ze zwolnienia podatkowego aż do momentu wyczerpania pomocy publicznej, jednak nie dłużej niż do dnia obowiązywania zezwolenia, tj. do 1.12.2017 r.

Podsumowując, zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przysługuje Spółce do dnia obowiązywania zezwolenia, tj. do 1 grudnia 2017 r. w ramach limitu dopuszczalnej pomocy publicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj