Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-984/13-4/JN
z 13 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego z faktury wystawionej przez Organizatora dokumentującej sprzedaż kompleksowej usługi marketingowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego z faktury wystawionej przez Organizatora dokumentującej sprzedaż kompleksowej usługi marketingowej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2014 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca nabywa szeroko rozumiane usługi marketingowe (dalej: „usługi marketingowe”) polegające na kompleksowej organizacji i obsłudze różnego rodzaju akcji promocyjnych zlecanych przez siebie. Usługodawcy („Organizatorzy”) świadczą na rzecz Wnioskodawcy kompleksowe działania związane z organizacją i obsługą programów lojalnościowych, akcji promocyjnych, konkursów itp. (Program Lojalnościowy). Celem powyższych inicjatyw jest wzmocnienie marki Wnioskodawcy na rynku i/lub zwiększenie sprzedaży produktów oferowanych przez Wnioskodawcę na rynku.

Kompleksowość nabywanej od Organizatora przez Wnioskodawcę Usługi marketingowej polega na tym, że składa się na nią szereg czynności, które mogą obejmować zarówno opracowanie koncepcji akcji promocyjnej, regulaminów, jak i przygotowanie logistyczne akcji, jej prowadzenie oraz nadzorowanie, a także sprzedaż po promocyjnych cenach towarów oferowanych w ramach Programu Lojalnościowego („Towary”), uprzednio w tym celu zakupionych przez Organizatora lub wydawanie tych towarów przez Organizatora nieodpłatnie - w obu przypadkach uczestnik Programu Lojalnościowego musi spełnić jednak określone warunki wynikające z regulaminu. W ramach Programu Lojalnościowego klienci dokonujący zakupów określonych w Regulaminie Programu produktów, otrzymają możliwość zbierania „punktów”, których liczba będzie zależna od liczby: wartości zakupionych przez nich produktów Wnioskodawcy. Zebranie odpowiedniej liczby punktów pozwoli finalnym klientom Wnioskodawcy na zakup Towarów oferowanych w ramach Programu Lojalnościowego po promocyjnych cenach lub do otrzymania ich nieodpłatnie. Sprzedaży po promocyjnej cenie lub wydawania tych Towarów nieodpłatnie dokonywać będzie Organizator. Klientami Wnioskodawcy, którzy mogą brać udział w Programie będą zarówno osoby fizyczne prowadzące jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.

Program Lojalnościowy będzie przeprowadzany w oparciu o Regulamin określający m.in.: czas trwania Programu Lojalnościowego, produkty Wnioskodawcy objęte Programem Lojalnościowym, zasady zbierania punktów pozwalających na zakup Towarów w promocyjnych cenach lub otrzymanie ich nieodpłatnie. Możliwość zakupu Towarów w promocyjnych cenach lub otrzymanie ich nieodpłatnie będzie możliwe dla wszystkich finalnych klientów, którzy spełnią warunki określone w Regulaminie Programu Lojalnościowego.

Organizator podejmować będzie szereg czynności m.in: formalne przyjęcie roli Organizatora akcji tj. Programu Lojalnościowego; doradztwo strategiczne Wnioskodawcy w związku z daną akcją marketingową (tj. Programem Lojalnościowym), w tym weryfikacja jego założeń; przygotowanie regulaminów dotyczących akcji określających m.in. sposób/możliwość nabycia/zakupu w promocyjnych cenach Towarów lub otrzymania ich nieodpłatnie; obsługa Programu Lojalnościowego, w tym przyjmowanie zgłoszeń uczestników, weryfikację nadsyłanych zgłoszeń, celem badania ich zgodności z postanowieniami regulaminu, zakup Towarów sprzedawanych potem w promocyjnych cenach uczestnikom akcji promocyjnych lub wydawanych uczestnikom nieodpłatnie, w przypadku sprzedaży Towarów wystawianie faktur sprzedaży lub paragonów w ramach sprzedaży Towarów w promocyjnych cenach, w przypadku wydania nieodpłatnego wystawianie faktur wewnętrznych i naliczenie podatku VAT od wydania nieodpłatnego jeżeli takowy będzie należny, fizyczna wysyłka Towarów do uczestników akcji sprzedanych w promocyjnych cenach lub wydawanych nieodpłatnie, magazynowanie Towarów przeznaczonych następnie do sprzedaży w promocyjnych cenach lub do wydania nieodpłatnego, obsługę procedury reklamacyjnej, utrzymanie i obsługę infolinii w związku z daną akcją promocyjną ewentualne sporządzanie i wystawianie informacji PIT-8C, jeżeli obowiązek taki wynikać będzie z przepisów prawa, przetwarzanie danych osobowych w związku z akcją promocyjną, obsługa w zakresie koordynacji działań związanych z akcją oraz informowanie o ich przebiegu poprzez przygotowanie raportów przesyłanych do wiadomości Wnioskodawcy.

Jak wskazano powyżej, w ramach działań dotyczących świadczenia kompleksowej usługi marketingowej polegającej na obsłudze Programu Lojalnościowego, Organizator m.in. nabywać będzie Towary sprzedawane następnie w promocyjnych cenach lub wydawane nieodpłatnie uczestnikom Programu, którzy spełnili założenia Regulaminu. Zgodnie z ustaleniami pomiędzy Organizatorem a Wnioskodawcą, z tytułu wykonywanej na rzecz Wnioskodawcy kompleksowej usługi marketingowej, Organizator otrzyma wynagrodzenie, którego składowe skalkulowane będą w taki sposób, iż obejmować będą pełną wartość zakupu Towarów sprzedawanych następnie po promocyjnej cenie lub wydawanych nieodpłatnie. Organizator będzie zatem uwzględniać w podstawie opodatkowania usługi świadczonej na rzecz Wnioskodawcy wartość sprzedanych w promocyjnych cenach lub wydanych nieodpłatnie Towarów. Przy czym nabywając Towary Organizator otrzymywać będzie faktury wystawione na niego, tj. on będzie stroną umowy sprzedaży, zobowiązaną do zapłaty ceny i uprawnioną do podnoszenia do sprzedawców np. roszczeń z tytułu rękojmi za wady rzeczy. Innymi słowy, Organizator nie będzie zawierać umowy „w imieniu i na rzecz” Wnioskodawcy (tj. ze skutkiem prawnym dla Wnioskodawcy). Ponadto Organizator nie będzie kwot tych wydatków ujmować przejściowo w prowadzonej przez siebie ewidencji na potrzeby podatku. Powyższe postanowienia znajdą swoje odzwierciedlenie w stosownych zapisach w umowie pomiędzy Stronami. Wnioskodawca i Organizator są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 26 lutego 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że nabywane usługi marketingowe będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia na zasadach ogólnych całej kwoty podatku naliczonego zawartej w fakturze wystawionej przez Organizatora dokumentującej sprzedaż opisanej wyżej kompleksowej usługi marketingowej w sytuacji, gdy w podstawie opodatkowania wykazana zostanie przez Organizatora wartość zakupu netto zakupionych przez Organizatora Towarów, sprzedawanych w promocyjnych cenach lub rozdawanych następnie przez niego nieodpłatnie, w ramach Programu Lojalnościowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązujący od 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy przewiduje, że podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku. Ustawodawca nie zdefiniował, w jaki sposób należy rozumieć pojęcie „w imieniu i na rzecz”, w związku z czym przyjąć należy, że zgodnie z zwykłym znaczeniem leksykalnym użytych słów, chodzi o sytuację, w której usługodawca działa ze skutkiem prawnym dla usługobiorcy, tj. stroną czynności prawnej dokonanej przez usługodawcę jest usługobiorca.

Tymczasem jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie udziela Organizatorowi pełnomocnictwa do dokonywania czynności w jego imieniu. Organizator i tylko Organizator jest stroną umowy sprzedaży Towarów, tj. tylko on jest odpowiedzialny za zapłatę ceny względem sprzedawcy i tylko on może podnosić roszczenia z tytułu wad sprzedanych Towarów. Wobec powyższego, nie będzie spełniony pierwszy z warunków określonych w art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy. Nie będzie ponadto spełniony drugi warunek określony w art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy. Dla zastosowania tego przepisu konieczne jest bowiem także aby „otrzymane od nabywcy lub usługobiorcy kwoty jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy” były ujmowane przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Zauważyć należy, że ustawodawca nowelizując ustawę nie doprecyzował, co należy rozumieć przez „przejściowe ujęcie” kwoty w ewidencji prowadzonej na potrzeby VAT. Jeżeli zatem usługodawca (Organizator) nie będzie przyjmować szczególnych zasad ujmowania wydatków w ewidencji VAT, tj. nie będzie ujmować tych kwot w sposób „przejściowy”, uznać należy, że także drugi warunek wynikający z art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy nie zostanie spełniony.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy będzie on uprawniony do odliczenia na zasadach ogólnych całej kwoty podatku naliczonego zawartej w fakturze wystawionej, gdyż po pierwsze, nie są to wydatki poniesione „w imieniu i na rzecz” Wnioskodawcy, po drugie - nie będą one „ujmowane przejściowo przez Organizatora w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku”. Odliczenia Wnioskodawca dokona na zasadach ogólnych, oceniając związek nabytej usługi z wykonywanymi przez siebie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (art. 86 ust. 1 ustawy, w rozliczeniu za miesiąc powstania obowiązku podatkowego u usługodawcy (Organizatora), pod warunkiem posiadania faktury wystawionej przez Organizatora (art. 86 ust. 10 i ust. 10b ustawy). Nie znajdzie tu zatem zastosowania art. 88 ust. 1a ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do wydatków, o których mowa w art. 29a ust. 7 pkt 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zauważyć należy, że związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Zainteresowanego można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Jednocześnie wskazać należy, że stosownie do art. 88 ust. 1a ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do wydatków, o których mowa w art. 29a ust. 7 pkt 3. W myśl art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nabywa szeroko rozumiane usługi marketingowe polegające na kompleksowej organizacji i obsłudze różnego rodzaju akcji promocyjnych zlecanych przez siebie. Usługodawcy („Organizatorzy”) świadczą na rzecz Wnioskodawcy kompleksowe działania związane z organizacją i obsługą programów lojalnościowych, akcji promocyjnych, konkursów itp. (Program Lojalnościowy). Celem powyższych inicjatyw jest wzmocnienie marki Wnioskodawcy na rynku i/lub zwiększenie sprzedaży produktów oferowanych przez Wnioskodawcę na rynku. Kompleksowość nabywanej od Organizatora przez Wnioskodawcę Usługi marketingowej polega na tym, że składa się na nią szereg czynności, które mogą obejmować zarówno opracowanie koncepcji akcji promocyjnej, regulaminów, jak i przygotowanie logistyczne akcji, jej prowadzenie oraz nadzorowanie, a także sprzedaż po promocyjnych cenach towarów oferowanych w ramach Programu Lojalnościowego („Towary”), uprzednio w tym celu zakupionych przez Organizatora lub wydawanie tych towarów przez Organizatora nieodpłatnie - w obu przypadkach uczestnik Programu Lojalnościowego musi spełnić jednak określone warunki wynikające z regulaminu. W ramach Programu Lojalnościowego klienci dokonujący zakupów określonych w Regulaminie Programu produktów, otrzymają możliwość zbierania „punktów”, których liczba będzie zależna od liczby: wartości zakupionych przez nich produktów Wnioskodawcy. Zebranie odpowiedniej liczby punktów pozwoli finalnym klientom Wnioskodawcy na zakup Towarów oferowanych w ramach Programu Lojalnościowego po promocyjnych cenach lub do otrzymania ich nieodpłatnie. Sprzedaży po promocyjnej cenie lub wydawania tych Towarów nieodpłatnie dokonywać będzie Organizator. Klientami Wnioskodawcy, którzy mogą brać udział w Programie będą zarówno osoby fizyczne prowadzące jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.

Program Lojalnościowy będzie przeprowadzany w oparciu o Regulamin określający m.in.: czas trwania Programu Lojalnościowego, produkty Wnioskodawcy objęte Programem Lojalnościowym, zasady zbierania punktów pozwalających na zakup Towarów w promocyjnych cenach lub otrzymanie ich nieodpłatnie. Możliwość zakupu Towarów w promocyjnych cenach lub otrzymanie ich nieodpłatnie będzie możliwe dla wszystkich finalnych klientów, którzy spełnią warunki określone w Regulaminie Programu Lojalnościowego.

Organizator podejmować będzie szereg czynności m.in: formalne przyjęcie roli Organizatora akcji tj. Programu Lojalnościowego; doradztwo strategiczne Wnioskodawcy w związku z daną akcją marketingową (tj. Programem Lojalnościowym), w tym weryfikacja jego założeń; przygotowanie regulaminów dotyczących akcji określających m.in. sposób/możliwość nabycia/zakupu w promocyjnych cenach Towarów lub otrzymania ich nieodpłatnie; obsługa Programu Lojalnościowego, w tym przyjmowanie zgłoszeń uczestników, weryfikację nadsyłanych zgłoszeń, celem badania ich zgodności z postanowieniami regulaminu, zakup Towarów sprzedawanych potem w promocyjnych cenach uczestnikom akcji promocyjnych lub wydawanych uczestnikom nieodpłatnie, w przypadku sprzedaży Towarów wystawianie faktur sprzedaży lub paragonów w ramach sprzedaży Towarów w promocyjnych cenach, w przypadku wydania nieodpłatnego wystawianie faktur wewnętrznych i naliczenie podatku VAT od wydania nieodpłatnego jeżeli takowy będzie należny, fizyczna wysyłka Towarów do uczestników akcji sprzedanych w promocyjnych cenach lub wydawanych nieodpłatnie, magazynowanie Towarów przeznaczonych następnie do sprzedaży w promocyjnych cenach lub do wydania nieodpłatnego, obsługę procedury reklamacyjnej, utrzymanie i obsługę infolinii w związku z daną akcją promocyjną ewentualne sporządzanie i wystawianie informacji PIT-8C, jeżeli obowiązek taki wynikać będzie z przepisów prawa, przetwarzanie danych osobowych w związku z akcją promocyjną, obsługa w zakresie koordynacji działań związanych z akcją oraz informowanie o ich przebiegu poprzez przygotowanie raportów przesyłanych do wiadomości Wnioskodawcy.

Jak wskazano powyżej, w ramach działań dotyczących świadczenia kompleksowej usługi marketingowej polegającej na obsłudze Programu Lojalnościowego, Organizator m.in. nabywać będzie Towary sprzedawane następnie w promocyjnych cenach lub wydawane nieodpłatnie uczestnikom Programu, którzy spełnili założenia Regulaminu. Zgodnie z ustaleniami pomiędzy Organizatorem a Wnioskodawcą, z tytułu wykonywanej na rzecz Wnioskodawcy kompleksowej usługi marketingowej, Organizator otrzyma wynagrodzenie, którego składowe skalkulowane będą w taki sposób, iż obejmować będą pełną wartość zakupu Towarów sprzedawanych następnie po promocyjnej cenie lub wydawanych nieodpłatnie. Organizator będzie zatem uwzględniać w podstawie opodatkowania usługi świadczonej na rzecz Wnioskodawcy wartość sprzedanych w promocyjnych cenach lub wydanych nieodpłatnie Towarów. Przy czym nabywając Towary Organizator otrzymywać będzie faktury wystawione na niego, tj. on będzie stroną umowy sprzedaży, zobowiązaną do zapłaty ceny i uprawnioną do podnoszenia do sprzedawców np. roszczeń z tytułu rękojmi za wady rzeczy. Innymi słowy, Organizator nie będzie zawierać umowy „w imieniu i na rzecz” Wnioskodawcy (tj. ze skutkiem prawnym dla Wnioskodawcy). Ponadto Organizator nie będzie kwot tych wydatków ujmować przejściowo w prowadzonej przez siebie ewidencji na potrzeby podatku. Powyższe postanowienia znajdą swoje odzwierciedlenie w stosownych zapisach w umowie pomiędzy Stronami.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że Organizator jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywane usługi marketingowe będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Dopiero za pewne odstępstwo i wyjątek należy uznać potraktowanie kilku świadczeń za jedno złożone.

Zaznaczyć należy, iż tut. Organ nie sprzeciwia się rozumieniu samej istoty świadczeń złożonych, opartych na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jednakże z orzecznictwa tego płynie wniosek, iż o świadczeniu złożonym można mówić, jeśli istnieje funkcjonalny związek pomiędzy poszczególnymi elementami świadczenia na tyle ścisły, by nie można było wydzielić z tego świadczenia jego poszczególnych elementów i potraktować ich jako świadczeń odrębnych. Muszą one stanowić jedną nierozerwalną całość.

Ponadto zwrócić należy uwagę, że problem skutków podatkowych dotyczących organizowania i funkcjonowania programów lojalnościowych był przedmiotem analizy TSUE w wyroku z dnia 7 października 2010 r. w sprawach połączonych – Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs c. Loyalty Management UK i Group Ltd (C-53/09 i C-55/09).

W powyższej sprawie Spółka, wprowadziła program lojalnościowy dla klientów mający zachęcić ich do nabywania produktów grupy. Klienci uczestniczący w programie, nabywający produkty od Spółki, otrzymywali punkty, które mogli wymieniać na towary lub usługi, będące prezentami lojalnościowymi. Spółka (sponsor) zleciła zarządzanie programem lojalnościowym spółce L. (podmiot zarządzający). W ramach zarządzania programem lojalnościowym podmiot zarządzający nabywał i dostarczał klientom prezenty lojalnościowe.

W wyroku tym Trybunał stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem sponsora.

Odnosząc się do kwestii możliwości uznania świadczonej przez podmiot zarządzający usługi za jedno świadczenie kompleksowe, TSUE uznał, że płatność dokonywana przez na rzecz podmiotu zarządzającego może zostać podzielona na dwa elementy, z których każde odpowiada odrębnemu świadczeniu.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z kompleksową usługą marketingową, bowiem rzeczywisty charakter transakcji wskazuje na dwa odrębne świadczenia, których odbiorcami są dwa odrębne podmioty – w przypadku akcji promocyjnej promującej Spółkę – Wnioskodawca, w przypadku sprzedaży towarów po promocyjnych cenach lub przekazywania towarów nieodpłatnie w danej akcji promocyjnej – beneficjenci: uczestnicy Programu Lojalnościowego. Zauważyć należy, że Wnioskodawca w odniesieniu do towarów sprzedawanych po promocyjnych cenach lub przekazywanych nieodpłatnie przez Organizatora nie nabywa prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, lecz występuje jedynie jako podmiot trzeci, dokonujący zapłaty za dostawę towarów lub nieodpłatne przekazanie przez Organizatora na rzecz beneficjentów.

W konsekwencji wynagrodzenie wypłacone przez Wnioskodawcę Organizatorowi obejmuje dwa elementy. Pierwszym elementem tej kwoty jest wynagrodzenie za usługi marketingowe świadczone przez Organizatora na rzecz Wnioskodawcy. Natomiast drugim elementem kwoty jest wynagrodzenie płacone przez Wnioskodawcę za dostawę towarów dokonywaną po promocyjnych cenach lub za nieodpłatne przekazanie towarów przez Organizatora na rzecz beneficjentów.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych przez Spółkę udokumentowanych fakturą VAT wyłącznie w zakresie nabywanych usług marketingowych z uwagi na związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zgodnie z przesłanką wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, od wydatków udokumentowanych fakturą VAT dotyczącą nabywanych przez Organizatora towarów, sprzedawanych po promocyjnych cenach lub przekazywanych następnie nieodpłatnie beneficjentom, bowiem Wnioskodawca nie nabywa prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, natomiast ta część kwoty stanowi zapłatę przez Wnioskodawcę (jako podmiot trzeci) za dostawę towarów dokonywaną po promocyjnych cenach lub za nieodpłatne przekazanie towarów przez Organizatora na rzecz beneficjentów.

Jednocześnie należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 1a ustawy. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca - Organizator nie będzie zawierać umowy „w imieniu i na rzecz” Wnioskodawcy (tj. ze skutkiem prawnym dla Wnioskodawcy) oraz Organizator nie będzie kwot tych wydatków ujmować przejściowo w prowadzonej przez siebie ewidencji na potrzeby podatku.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy z którego wynika, iż będzie on uprawniony do odliczenia na zasadach ogólnych całej kwoty podatku naliczonego zawartej w fakturze, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj