Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-860/13/MS
z 30 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 września 2013 r. (data wpływu 18 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 5 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawca:

  • ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w cenie nabycia lokalu udokumentowanego fakturami VAT oraz fakturą za usługi notariusza, które wystawione są przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, a które stanowią koszty planowanej działalności gospodarczej i są z nią ściśle związane - jest prawidłowe,
  • prawidłowo zamierza dokonać zgłoszenia do podatku VAT na deklaracji VAT-R, w której za okres złożenia pierwszej deklaracji podaje miesiąc w którym wystawiono pierwszą fakturę za zakup lokalu, czyli jest to sierpień 2011 r., co spowoduje konieczność złożenia deklaracji VAT-7 wstecznych - jest nieprawidłowe,
  • może odliczyć 100% podatku VAT od zakupu lokalu mimo iż faktury za ten zakup zostały wystawione na Wnioskodawcę i jego żonę ale ściśle wiążą się z wykonywaną czynnością opodatkowaną w działalności gospodarczej Wnioskodawcy i są w 100% przeznaczone na tę działalność - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek z 16 września 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawca:

  • ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w cenie nabycia lokalu udokumentowanego fakturami VAT oraz fakturą za usługi notariusza, które wystawione są przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, a które stanowią koszty planowanej działalności gospodarczej i są z nią ściśle związane,
  • prawidłowo zamierza dokonać zgłoszenia do podatku VAT na deklaracji VAT-R, w której za okres złożenia pierwszej deklaracji podaje miesiąc w którym wystawiono pierwszą fakturę za zakup lokalu, czyli jest to sierpień 2011 r., co spowoduje konieczność złożenia deklaracji VAT-7 wstecznych,
  • może odliczyć 100% podatku VAT od zakupu lokalu mimo iż faktury za ten zakup zostały wystawione na Wnioskodawcę i jego żonę ale ściśle wiążą się z wykonywaną czynnością opodatkowaną w działalności gospodarczej Wnioskodawcy i są w 100% przeznaczone na tę działalność.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 28 listopada 2013 r. znak: IBPP1/443-860/13/MS.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, polegającej na wynajmie lokalu osobom trzecim. Wnioskodawca wraz z żoną zakupił lokal na podstawie faktury wystawionej dla obojga małżonków, który opodatkowany był 23% podatkiem od towarów i usług oraz opłacił usługę notarialną związaną z dopełnieniem wszystkich formalności zakupowych. Małżonkowie nie posiadają rozdzielności majątkowej. Wnioskodawca zamierza przeznaczyć lokal w 100% na wynajem osobom trzecim, wynajem ten będzie w całości opodatkowany podatkiem VAT, ponieważ będzie wynajmowany na cele użytkowe nie na cele mieszkalne. Będzie on wynajmowany dla przedszkola. Zakup wynajmowanego lokalu odbywał się etapowo, tzn. pierwsza faktura zaliczkowa wystawiona na obojga małżonków na zakup lokalu wystawiona została 3 sierpnia 2011 r., kolejna faktura zaliczkowa wystawiana była 25 sierpnia 2011 r., a ostateczna faktura końcowa wystawiona została 31 sierpnia 2011 r., faktura za usługi notarialne również została wystawiona 31 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca z przyczyn osobistych nie mógł w tym czasie otworzyć działalności gospodarczej i chce tego dokonać jak najszybciej. W dniu otwarcia działalności gospodarczej żona Wnioskodawcy złoży oświadczenie pisemne, iż nieruchomość w całości przekazuje mężowi w celu prowadzenia działalności gospodarczej, a zyski z niej w całości będą opodatkowane w działalności męża.

Wnioskodawca gdy zakupił przedmiotowy lokal nie prowadził działalności gospodarczej w żadnym zakresie. Wnioskodawca nie był wcześniej podatnikiem podatku VAT czynnym. Lokal został zakupiony w celu przeznaczenia go na wynajem komercyjny, konkretnie do prowadzenia Przedszkola. Nie był nigdy wykorzystywany na cele prywatne. Zakupiony został z zamiarem najmu.

Opóźnienie w otwarciu działalności gospodarczej spowodowane było niespodziewanym znacznym pogorszeniem zdrowia małżonki, która choruje na padaczkę lekoodporną i dodatkowo zmianami w pracy na umowie o pracę dotyczącymi zmiany miejsca wykonywania prac (konieczność dalekich dojazdów). Otwarcie i prowadzenie działalności wymaga zaangażowania i poświęcenia czasu, a niestety w tym okresie było to niemożliwe.

W okresie od zakupu lokalu do chwili przekazania go na cele prowadzonej działalności Wnioskodawca nie podjął żadnych działań w zakresie rozpoczęcia działalności.

Wnioskodawca w okresie od zakupu lokalu do chwili rozpoczęcia działalności gospodarczej nie wykorzystuje ani też nie wykorzystywał przedmiotowy lokal na cele osobiste niezwiązane z działalnością gospodarczą.

W okresie od zakupu lokalu do chwili rozpoczęcia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę małżonka Wnioskodawcy nie wykorzystywała lokalu w celach osobistych, ale użyczyła bezpłatnie lokal córce do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu Przedszkola.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w cenie nabycia lokalu udokumentowanego fakturami VAT oraz fakturą za usługi notariusza, które wystawione są przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, a które stanowią koszty planowanej działalności gospodarczej i są z nią ściśle związane?
  2. Czy Wnioskodawca prawidłowo zamierza dokonać zgłoszenia do podatku VAT na deklaracji VAT-R, w której za okres złożenia pierwszej deklaracji podaje miesiąc w którym wystawiono pierwszą fakturę za zakup lokalu, czyli jest to sierpień 2011 r., co spowoduje konieczność złożenia deklaracji VAT-7 wstecznych?
  3. Czy Wnioskodawca może odliczyć 100% podatku VAT od zakupu lokalu mimo iż faktury za ten zakup zostały wystawione na Wnioskodawcę i jego żonę ale ściśle wiążą się z wykonywaną czynnością opodatkowaną w działalności gospodarczej Wnioskodawcy i są w 100% przeznaczone na tę działalność?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, Wnioskodawca uważa, że może obniżyć kwotę podatku należnego o podatek na liczony, który zawarty jest w cenie nabycia lokalu i usługi notarialnej z tym związanej, a który udokumentowany jest fakturami wystawionymi jeszcze przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej. Możliwość odliczenia VAT z faktur wystawionych przed dniem rejestracji określił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 29 maca 2010 r. nr IBPP4/443-43/10/AZ: „(...) prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u podatnika, o ile wykaże, że zakupy były związane z działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Trzeba rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia podatku od momentu skorzystania z tego prawa. Realizacja tego prawa następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa- wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika. (...)”.

Wnioskodawca kieruje się również stanowiskiem Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 22 lipca 2009 r. nr ITPP1/443-405/09/AP, która również uznała, że niezarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego w momencie zakupu nie wyklucza możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przed dniem rejestracji. Izba Skarbowa w Bydgoszczy określiła, że: (...) Z art. 88 ust. 4 nie wynika bowiem, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadania statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego. Prawo to podatnik może zrealizować w dniu złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług w obowiązującym do jej złożenia terminie. (...) Stwierdzić należy zatem, że ustawa o podatku VAT nie pozbawia prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów dokonanych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach powołanej ustawy)”.

Wnioskodawca zakupił tę nieruchomość w celach inwestycyjnych, z zamiarem jej wynajmowania na cele użytkowe nie na cele mieszkalne, zakup ten jest ściśle związany z działalnością gospodarczą, opłata za usługi notarialne również była kosztem niezbędnym do poniesienia, tak więc jeden warunek, który umożliwia odliczenie podatku VAT od zakupu lokalu i usługi notarialnej jest spełniony.

Drugim warunkiem koniecznym do odliczenia podatku VAT od zakupu lokalu i usługi notarialnej jest dokonanie rejestracji do podatku VAT jako podatnik VAT czynny. W związku z czym, w kwestii pytania nr 2, Wnioskodawca kieruje się decyzją Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 16 marca 2010 r. nr ITPP2/4431107/09/MD, który uznał za prawidłowe zgłoszenie do podatku VAT z datą wsteczną oraz złożenie w związku z tym wstecznych deklaracji VAT. Przepisy art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, wskazują terminy, w jakich podatnik może skorzystać z uprawnienia umożliwiającego odliczenie podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z ich treścią prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem ust. 10 pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16, 18. W art. 86 ust. 11 ww. ustawy pisze, że jeśli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Wnioskodawca uważa, za prawidłowe zgłoszenie się do podatku VAT z datą wsteczną, ponieważ takie stanowisko wyraził również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 22 lipca 2011 r. nr ILPP4/443-322/11-2/BA, który potwierdził, że żaden przepis prawa nie wyklucza, aby podatnik dokonał zgłoszenia z datą wsteczną wskazując w zgłoszeniu do VAT wcześniejszą datę rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych niż data złożenia zgłoszenia. Interpretacja ta potwierdza również: „(...) jeśli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego - art. 86 ust. 13 ustawy.”

Takie samo stanowisko przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 5 września 2012 r. sygnatura IBPP2/443-548/12/RSz, w której określił, że: „... spełnienie pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie lokalu z garażem, dokonanych przed rejestracją przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, jednakże w zgłoszeniu rejestracyjnym (VAT-R) składanym do urzędu Wnioskodawca winien wskazać faktyczną datę rozpoczęcia działalności.... W celu zrealizowania nabytego prawa do odliczenia podatku z tytułu zakupów związanych z przyszłą działalnością opodatkowaną koniecznym jest złożenie deklaracji dla faktury VAT dokumentującej przedmiotowe zakupy, lub odpowiednio za dwa kolejne okresy rozliczeniowe.” Tak też Wnioskodawca zamierza uczynić.

Natomiast odpowiadając na pytanie nr 3, Wnioskodawca uważa, że podatek VAT wynikający z faktur wystawionych na Wnioskodawcę i jego żony zawierających imię i nazwisko, adres zamieszkania i numer NIP zarówno Wnioskodawcy jak i żony, może odliczyć w 100%, ponieważ sprzedaż usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest w 100% opodatkowana i nie ma przypadków sprzedaży zwolnionej od podatku VAT. Żona Wnioskodawcy w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej męża oświadczy, że przekazuje nabytą nieruchomość do działalności gospodarczej, w której wszystkie przychody z tego tytułu będą opodatkowane podatkiem VAT. Małżonkowie mają wspólność majątkową. Dlatego też zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który mówi, że w zakresie, w jakiem towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie ma znaczenia fakt, że faktury wystawiane są na obojga małżonków, którzy pozostają we współwłasności małżeńskiej i nabywają dobro inwestycyjne, które używane jest w sposób wyłączny do celów zawodowych przez jednego z małżonków będących współwłaścicielami. Stanowisko takie przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 31 lipca 2009 r. nr ILPP2/443-713/09-2/MN przygotowanej dla podatnika, który kupił wraz z żoną lokal przeznaczony w 100% na prowadzoną działalność gospodarczą. Izba Skarbowa uważa, że „(...) rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. (...) Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na niego i jego małżonkę, dokumentujących wpłaty zaliczek na zakup mieszkania przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej. Ustawodawca nie wiąże możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z danymi zawartymi na fakturze VAT wystawionej dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, lecz ze związkiem dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. A zatem, faktury dokumentujące zaliczki wpłacone na zakup mieszkania, wystawione na Wnioskodawcę i jego małżonkę, zawierające numer NIP Zainteresowanego, będą uprawniały go do odliczenia wynikającego z nich podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych.” Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 9 października 2009 r. nr IPPP1-443-874/09-2/PR również stoi na stanowisku możliwości odliczenia 100% podatku VAT z faktur wystawianych na obojga małżonków zawierających NIP podatnika, który będzie wykorzystywał zakupiony lokal w 100% do prowadzonej działalności gospodarczej.

Stanowisko Wnioskodawcy kierowane jest także interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wydaną 5 września 2012 r. sygnatura IBPP2/443-548/12/RSz, w której potwierdzono, że przepisy prawa obowiązujące w zakresie wystawiania faktury i elementów, jakie winny one zawierać, nie regulują w sposób szczegółowy sytuacji, gdy towary i usługi nabywają małżonkowie pozostający we wspólnocie majątkowej. Uznać zatem należy, że faktura VAT wystawiona na nazwisko obojga małżonków nie narusza obowiązujących przepisów prawa i nie powoduje negatywnych skutków w zakresie odliczania podatku naliczonego z niej wynikającego.

Podsumowując: Wnioskodawca na podstawie wskazanych powyżej przepisów uważa, że ma prawo do odliczenia 100% podatku VAT wynikającego z nabycia nieruchomości oraz dokumentującej usługi notarialne związane z tym nabyciem. Odliczenie to nastąpi poprzez wcześniejsze złożenie w Urzędzie Skarbowym deklaracji VAT - 7 za okresy wcześniejsze, czyli te przed otwarciem działalności ale obejmujące okres w którym wystawiono pierwszą fakturę zakupu. Nie ma również negatywnych skutków fakt, że faktury zostały wystawione na obojga małżonków, ponieważ ona daje możliwość odliczenia podatku VAT w działalności jednego z małżonków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawca:

  • ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w cenie nabycia lokalu udokumentowanego fakturami VAT oraz fakturą za usługi notariusza, które wystawione są przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, a które stanowią koszty planowanej działalności gospodarczej i są z nią ściśle związane – za prawidłowe,
  • prawidłowo zamierza dokonać zgłoszenia do podatku VAT na deklaracji VAT-R, w której za okres złożenia pierwszej deklaracji podaje miesiąc w którym wystawiono pierwszą fakturę za zakup lokalu, czyli jest to sierpień 2011 r., co spowoduje konieczność złożenia deklaracji VAT-7 wstecznych - za nieprawidłowe,
  • może odliczyć 100% podatku VAT od zakupu lokalu mimo iż faktury za ten zakup zostały wystawione na Wnioskodawcę i jego żonę ale ściśle wiążą się z wykonywaną czynnością opodatkowaną w działalności gospodarczej Wnioskodawcy i są w 100% przeznaczone na tę działalność - za nieprawidłowe.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością opodatkowaną jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania np. do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 ustawy o VAT.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego – art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z analizy treści art. 88 ust. 4 ww. ustawy, nie wynika, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupowej.

W dacie otrzymania faktury koniecznym jest, aby podmiot, który ją otrzymuje był podatnikiem, w rozumieniu art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, czyli podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tegoż artykułu), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Tak więc, podatnik, w rozumieniu art. 15 cyt. ustawy o VAT, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia).

Wskazany powyżej przepis przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego w razie nie zarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost z jakim momentem - z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego - należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie).

Stwierdzić należy zatem, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów dokonanych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach powołanej ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Jak wskazano na wstępie warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wspomniano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć – najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika. Tym samym należy stwierdzić, iż ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej. Należy w tym miejscu podkreślić, iż to od podatnika zależy, czy ze swojego prawa do odliczenia skorzysta.

W świetle przedstawionego stanu prawnego, prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy będą związane z przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w sytuacji gdy, jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowy lokal będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych (wynajem na potrzeby przedszkola) w ramach jego działalności gospodarczej, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących jego nabycie, dokonanych przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej oraz uzyskania statusu podatnika czynnego, o ile nie zachodzą inne wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić też należy, że w przypadku czynności najmu lokalu będącego współwłasnością małżonków, podatnikami z tytułu tej czynności są, co do zasady, oboje małżonkowie. Zatem dla realizacji prawa do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tego lokalu, tylko przez jednego z małżonków (w przedmiotowej sprawie przez Wnioskodawcę), niezbędnym jest aby z umowy najmu wynikało, iż wynajmującym jest właśnie ten współmałżonek.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, iż będzie mu przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w cenie nabycia lokalu udokumentowanego fakturami VAT z 3, 25 i 31 sierpnia 2013 r. oraz fakturą za usługi notariusza z 31 sierpnia 2013 r., które wystawione zostały przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, należało uznać za prawidłowe.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ww. ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 cyt. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” (…).

Art. 96 ust. 5 ww. ustawy stanowi, że jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Ustawodawca na podstawie art. 99 ust. 1 ww. ustawy o VAT nałożył na podatników, o których mowa w art. 15, obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl art. 99 ust. 3 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.

Stosownie do art. 99 ust. 14 cyt. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3 i 8-11, wraz z objaśnieniami, co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Odnosząc się do zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup lokalu i usługi notarialnej wskazać należy, iż realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego ustawodawca uzależnia i łączy ściśle ze spełnieniem warunku formalnego, jakim jest otrzymanie faktury. Czynności otrzymania faktury przypisano bowiem w ustawie charakter konstytuujący prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, wynikają z przepisów rozdziału 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012 r. faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Powyższy przepis określa niezbędne minimum elementów, które powinna zawierać faktura VAT. Nie ma zatem przeszkód, aby faktura dokumentująca określoną transakcję zawierała inne, dodatkowe elementy, które nie zostały wskazane w ww. katalogu.

Zauważyć należy, iż małżeństwo nie należy do żadnej kategorii wymienionej w art. 15 ust. 1 tej ustawy.

W związku z powyższym należy przytoczyć przepisy ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 788 ze zm.).

Zgodnie z art. 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

W myśl art. 36 § 1 ww. Kodeksu, oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem wspólnym, w szczególności udzielać sobie wzajemnie informacji o stanie majątku wspólnego, o wykonywaniu zarządu majątkiem wspólnym i o zobowiązaniach obciążających majątek wspólny.

Zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 cyt. ustawy, zgoda drugiego małżonka jest potrzebna m.in. do dokonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków.

Stosownie do art. 37 § 2 ww. ustawy, ważność umowy, która została zawarta przez jednego z małżonków bez wymaganej zgody drugiego, zależy od potwierdzenia umowy przez drugiego małżonka, natomiast zgodnie z § 4 tegoż przepisu, jednostronna czynność prawna dokonana bez wymaganej zgody drugiego małżonka jest nieważna.

Przepisy prawa obowiązujące w zakresie wystawiania faktur i elementów, jakie winny one zawierać, nie regulują w sposób szczegółowy sytuacji, gdy towary i usługi nabywają małżonkowie, pozostający we wspólnocie majątkowej. Uznać zatem należy, że faktura VAT wystawiona na nazwisko obojga małżonków nie narusza obowiązujących przepisów prawa i nie powoduje negatywnych skutków w zakresie odliczania podatku naliczonego z niej wynikającego.

Biorąc po uwagę analizę powyższych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy małżonkowie pozostają we współwłasności małżeńskiej i nabywają dobro inwestycyjne, które jest używane w sposób wyłączny do celów prowadzonej działalności gospodarczej przez jednego z małżonków będących współwłaścicielami, to osoba ta (tu: Wnioskodawca) korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup lokalu oraz zakup usługi notarialnej.

Tym samym na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup lokalu i usługi notarialnej nie ma wpływu fakt, iż faktury za ten zakup zostały wystawione na Wnioskodawcę i jego żonę.

Jak już stwierdzono podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Niezależnie od tego, czy dokonany zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania towar czy środek trwały, czy też dokonywane są dopiero nakłady (inwestycja w toku), czy też dokonywane są płatności zaliczkowe, których efektem będzie środek trwały – podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku, jeśli tylko zakup dokonywany jest w związku z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością opodatkowaną.

Należy zauważyć, że do podstawowych zasad wspólnego systemu podatku VAT należy m.in. zasada neutralności podatku, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ustawy.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 91 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Z art. 91 ust. 2 ustawy wynika, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Natomiast stosownie do ust. 3 powołanego artykułu, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Ustawodawca ustalił również zasady postępowania w sytuacji, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towaru. Stosownie do zapisu art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).

W myśl art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w art. 91 ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w art. 91 ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Ponadto, w myśl art. 91 ust. 7d ustawy, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia.

Zgodnie natomiast z art. 22 g ust. 3 ustawi o podatku dochodowym od osób fizycznych za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż w sierpniu 2011 r. Wnioskodawca nabył lokal w celu wykorzystania go do działalności w postaci najmu jednakże działalność taka nie została przez Wnioskodawcę rozpoczęta ani też Wnioskodawca nie zarejestrował się jako podatnik VAT czynny.

Ponadto Wnioskodawca wskazał we wniosku, że w okresie od zakupu lokalu do chwili rozpoczęcia działalności gospodarczej nie wykorzystuje ani nie wykorzystywał lokalu na cele osobiste niezwiązane z działalnością gospodarczą, natomiast małżonka Wnioskodawcy użyczyła bezpłatnie lokal córce do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu przedszkola.

Odnosząc zatem opis przedstawiony we wniosku do powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że w okresie od dnia zakupu lokalu, do czasu wynajmu go, lokal ten nie był wykorzystywany do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności opodatkowanej podatkiem VAT, tylko był przez Wnioskodawcę wykorzystywany do czynności innych niż opodatkowane.

Należy bowiem zauważyć, że skoro lokal, mimo, że na fakturach widnieją oboje małżonkowie, został nabyty wyłącznie do celów działalności Wnioskodawcy to Wnioskodawca wyraził zgodę na jego udostępnienie przez małżonkę osobie trzeciej, zatem w pierwszej kolejności to Wnioskodawca udostępnił lokal w całości małżonce, która następnie użyczyła go córce.

Analiza powołanych przepisów na tle przedstawionej sprawy prowadzi do wniosku, że Wnioskodawca nie może dokonać odliczenia na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 w związku z ust. 10, 11 i 13 ustawy o VAT. Skoro Wnioskodawca użyczał przedmiotowy lokal jako niezarejestrowany podatnik VAT, to znaczy, że wykorzystywał go do czynności innych niż opodatkowane. Zatem wydatki poniesione na zakup tego lokalu nie miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych w okresie do dnia rozpoczęcia działalności w zakresie najmu. Z momentem rozpoczęcia działalności w zakresie najmu i zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny zmianie ulegnie przeznaczenie tego lokalu, tj. pojawi się związek ze sprzedażą opodatkowaną. W tej sytuacji z momentem rozpoczęcia działalności zmianie ulegnie przeznaczenie ww. lokalu, tj. pojawi się związek ze sprzedażą opodatkowaną. W tej sytuacji zastosowanie znajdą powołane wyżej regulacje zawarte w art. 91 ust. 7 i ust. 7a ustawy, dające prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego poprzez korektę podatku na zasadach przewidzianych w tym przepisie.

W opisanej sprawie, prawo do odliczenia podatku naliczonego poprzez dokonanie korekty dotyczy środka trwałego (nieruchomości - lokalu) - zatem korekty, o której mowa w art. 91 ust. 7 ustawy, dokonuje się na zasadach określonych w art. 91 ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3.

Zatem korekta w niniejszym przypadku, w sytuacji gdy Wnioskodawca rozpocznie działalność gospodarczą polegającą na wynajmie przedmiotowego lokalu na potrzeby przedszkola w 2013 r. i w 2013 r. zarejestruje się jako podatnik VAT czynny, dotyczyć będzie każdorazowo (co roku w styczniu) 1/10 podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup tego lokalu (łącznie z opłatą notarialną) przez okres 8 kolejnych lat, licząc od stycznia 2014 r. Czyli w rezultacie, przy założeniu, że lokal ten będzie służył czynnościom opodatkowanym do końca 10-letniego okresu korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy, Wnioskodawca będzie mógł odliczyć 8/10 podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup lokalu oraz usług notarialnych.

Natomiast korekta, w przypadku gdy Wnioskodawca rozpocznie działalność gospodarczą polegającą na wynajmie przedmiotowego lokalu na potrzeby przedszkola w 2014 r. dotyczyć będzie również każdorazowo (co roku w styczniu) 1/10 podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup tego lokalu (łącznie z opłatą notarialną) przez okres 7 kolejnych lat, licząc od stycznia 2015 r. Czyli w rezultacie, przy założeniu, że lokal ten będzie służył czynnościom opodatkowanym do końca 10-letniego okresu korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy, Wnioskodawca będzie mógł odliczyć 7/10 podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup lokalu oraz usług notarialnych.

W przedmiotowej sprawie brak jest zatem podstaw do rejestrowania się wstecz i składania wstecznych deklaracji VAT-7.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że ma prawo do odliczenia 100% podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie nieruchomości oraz nabycie usługi notarialnej i że odliczenia tego może dokonać po uprzednim wstecznym złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego i deklaracji za okres w którym Wnioskodawca otrzymał przedmiotowe faktury, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy też zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje zapadły na tle innych stanów faktycznych i nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj