Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1022/11/13-7/S/KB
z 18 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20.05.2011 r. (data wpływu 26.05.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29.05.2013 r. (data nadania 28.05.2013 r., data wpływu 31.05.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji żyły tytoniowej ekspandowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22.07.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji żyły tytoniowej ekspandowanej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka planuje uruchomienie produkcji żyły tytoniowej ekspandowanej. Żyła ekspandowana powstaje w wyniku obróbki żyły tytoniowej, która jest odpadem tytoniowym przy procesie odżyłowania liści tytoniu. Żyłę tytoniową poddaje się obróbce rozpulchnienia w atmosferze przegrzanej pary wodnej przy określonym ciśnieniu i wysokiej temperaturze, następnie walcowaniu, pokrojeniu, przesianiu i dosuszeniu. Tak przygotowany produkt żyły ekspandowanej może być wykorzystywany jako dodatek (wypełniacz) przy produkcji krajanki tytoniowej przygotowywanej do wytwarzania papierosów. Sama żyła ekspandowana nie nadaje się do palenia, ale może być dodatkiem do wytwarzanej krajanki tytoniowej w ilości 5-15%.


Spółka planuje sprzedawanie wytworzonej przez siebie żyły ekspandowanej wytwórcom krajanki tytoniowej i wyrobów tytoniowych zharmonizowanych przede wszystkim w krajach poza UE oraz odbiorcom w UE i w kraju.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy produkcja żyły ekspandowanej jest produkcją wyrobu tytoniowego zharmonizowanego obciążonego podatkiem akcyzowym zgodnie z art. 98 i art. 99 Ustawy z dnia 06.12.2008 o podatku akcyzowym wraz ze zmianami?
  2. Czy produkcja żyły ekspandowanej może być wykonywana poza składem podatkowym (art. 47 Ustawy j.w.)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1.


Zdaniem Spółki żyła tytoniowa ekspandowana nie mieści się w definicji wyrobu tytoniowego zharmonizowanego, przedstawionej w art. 98 Ustawy z dnia 06.12.2008 o podatku akcyzowym wraz ze zmianami. Pomimo stanu rozdrobnienia tej żyły, nie nadaje się ona bezpośrednio do palenia, a jedynie jako dodatek przy produkcji krajanek tytoniowych w ilości 5-15% przeznaczonych do wyrobu papierosów. Żyła jest wtedy wypełniaczem w krajance tytoniowej, która obniża koszty produktu.


Nie można zatem uznać żyły ekspandowanej za tytoń do palenia wg art. 98 ust. 5 pkt 1 Ustawy z dnia 6.12.2008 o podatku akcyzowym wraz ze zmianami, ponieważ jako dodatek do krajanki tytoniowej nie nadaje się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego.

Nie można też uznać żyły ekspandowanej jako odpadów nadających się do palenia wg art. 98 ust. 5 pkt 2 cytowanej Ustawy.


Ad. 2.


Wobec powyższego stanowiska Spółki nie może mieć również zastosowanie art. 47 ust. 1 Ustawy z dnia 06.12.2008 o podatku akcyzowym wraz ze zmianami, o składach podatkowych. A więc produkcja żyły ekspandowanej nie musi odbywać się w składzie podatkowym.


W dniu 24.10.2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną znak IPPP3/443-1022/11-2/KB, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.


W uzasadnieniu tut. Organ wskazał, że produkcja żyły tytoniowej ekspandowanej jest produkcją wyrobu tytoniowego obciążonego podatkiem akcyzowym zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym, a zatem produkcja żyły ekspandowanej może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.


Pismem z dnia 08.11.2011 r. (data wpływu 14.11.2011 r.) Strona wezwała Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie do usunięcia naruszenia prawa wynikającego z wydanej interpretacji indywidualnej. W odpowiedzi na powyższe wezwanie pismem nr IPPP3/443-1022/11-4/KB z dnia 13.12.2011 r. (data doręczenia 22.12.2011 r.) tut. Organ stwierdził brak podstaw do zmiany przedmiotowej interpretacji.


W dniu 20.01.2012 r. (data wpływu 23.01.2012 r.) wniesiono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na ww. interpretację. WSA w Warszawie, rozpatrując skargę, w wyroku z dnia 16.11.2012 r. sygn. akt III SA/Wa 667/12 uchylił zaskarżoną interpretację.


Sąd zauważył, że istota sporu w rozpoznawanej sprawie sprowadza się do interpretacji przepisu art. 98 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy w związku z art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy, która umożliwi uznanie czy zajdzie konieczność zastosowania przepisu art. 47 ust. 1 ustawy, czy też nie (potrzeby produkcji żyły ekspandowanej w składzie podatkowym).


Sąd uznał, że na podstawie samego opisu zdarzenia przyszłego, możliwe było przyjęcie, że spełniona została jedna z przesłanek wskazanych w treści art. 98 ust. 5 pkt 2 ustawy, pozwalająca na uznanie żyły ekspandowanej za odpad tytoniowy. Sąd uznał jednak, że w świetle art. 98 ust. 5 pkt 2 ustawy, aby dany odpad tytoniowy uznać za tytoń do palenia powinny być spełnione jeszcze trzy przesłanki: 1) odpad tytoniowy powinien być oddany do sprzedaży detalicznej; 2) odpad ten nie może być papierosem, cygarem, cygaretką; 3) powinien nadawać się do palenia.


Sąd wskazał również, że do uznania odpadów tytoniowych w postaci żyły ekspandowanej, będących pozostałościami liści tytoniu - za tytoń do palenia, na mocy przepisów art. 98 ust. 5 pkt 2 ustawy w zw. z art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy - należy przed wydaniem interpretacji indywidualnej - uzyskać od osoby, która występuje z wnioskiem o tą interpretację, informację czy wyroby te będą oddane do sprzedaży detalicznej. Okoliczność ta jest istotna, aby prawidłowo dokonać subsumpcji ww. przepisów do zdarzenia przyszłego, opisanego we wniosku o interpretację.


Sąd stwierdza ponadto, że skarżąca Spółka opisując zdarzenie przyszłe podnosi, że sama żyła ekspandowana „nie nadaje się do palenia”. Minister Finansów, udzielając interpretacji indywidualnej nie może - co do zasady - kwestionować okoliczności faktycznych podanych w opisie zdarzenie przyszłego. Nie prowadzi bowiem postępowania podatkowego i nie może sprawdzić czy okoliczność faktyczna podana przez skarżącą Spółkę jest prawdziwa, czy też nie.


Minister Finansów nawet, gdyby w rzeczywistości żyła ekspandowana nadawała się do palenia - w sytuacji, gdy strona skarżąca twierdzi przeciwnie powinien uznać, że w okolicznościach faktycznych podanych we wniosku o interpretację indywidualną nie można uznać, że wypełniona jest przesłanka wskazana w treści art. 98 ust. 5 pkt 2 w związku z art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy, która jest niezbędna aby dany odpad uznać za tytoń do palenia, a następnie objąć go podatkiem akcyzowym. Minister Finansów, wydając interpretację indywidualną bierze bowiem pod uwagę treści opisane w stanie w stanie faktycznym, bądź w zdarzeniu przyszłym, stosownie do treści art. 14b 1-3 Ordynacji podatkowej.


Sąd wskazał, że przy ponownym rozpatrywaniu sprawy tut. Organ ma obowiązek uwzględnić przedstawioną przez Sąd wykładnię przepisów prawa, a także, wykorzystując treść art. 14h w zw. z art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej powinien uzyskać od osoby, która występuje z wnioskiem o tą interpretację, informację czy wyroby te będą oddane do sprzedaży detalicznej.

W wykonaniu powyższego tut. Organ w trybie art. 169 § 1 w zw. z art. 14 h Ordynacji podatkowej wezwał Wnioskodawcę do wskazania czy produkowana żyła ekspandowana będzie oddana do sprzedaży detalicznej.


W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że produkowana żyła ekspandowana nie będzie oddawana do sprzedaży detalicznej, lecz będzie sprzedawana do firm, które mają skład podatkowy i wykorzystują ją do dalszego przetwarzania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego, oraz biorąc pod uwagę rozstrzygnięcia zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W poz. 42 ww. załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.


W myśl art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:


  1. papierosy;
  2. tytoń do palenia;
  3. cygara i cygaretki.


Na mocy art. 98 ust. 2 ustawy, za papierosy uznaje się:


  1. tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;
  2. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;
  3. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.


Zgodnie z art. 98 ust. 3 ustawy, do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:


  1. dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;
  2. trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;
  3. cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;
  4. pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.


Na mocy art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:


  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.


W myśl art. 98 ust. 7 ustawy, produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki.


Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie.


Natomiast, w myśl art. 99 ust. 2 pkt 2 ustawy stawka na tytoń do palenia wynosi 95,00 zł za każdy 1 kilogram i 31,41% maksymalnej ceny detalicznej, z zastrzeżeniem ust. 10.


Stosownie do art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…). Przy czym, wyroby tytoniowe zostały wymienione w poz. 27 ww. załącznika.


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka planuje uruchomienie produkcji żyły tytoniowej ekspandowanej. Żyła ekspandowana powstaje w wyniku obróbki żyły tytoniowej, która jest odpadem tytoniowym przy procesie odżyłowania liści tytoniu. Żyłę tytoniową poddaje się obróbce rozpulchnienia w atmosferze przegrzanej pary wodnej przy określonym ciśnieniu i wysokiej temperaturze, następnie walcowaniu, pokrojeniu, przesianiu i dosuszeniu. Tak przygotowany produkt żyły ekspandowanej może być wykorzystywany jako dodatek (wypełniacz) przy produkcji krajanki tytoniowej przygotowywanej do wytwarzania papierosów. Sama żyła ekspandowana nie nadaje się do palenia, ale może być dodatkiem do wytwarzanej krajanki tytoniowej w ilości 5-15%. Spółka planuje sprzedawanie wytworzonej przez siebie żyły ekspandowanej wytwórcom krajanki tytoniowej i wyrobów tytoniowych zharmonizowanych przede wszystkim w krajach poza UE oraz odbiorcom w UE i w kraju. Produkowana żyła ekspandowana nie będzie oddawana do sprzedaży detalicznej, lecz będzie sprzedawana do firm, które mają skład podatkowy i wykorzystują ją do dalszego przetwarzania.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że produkowana przez Wnioskodawcę żyła tytoniowa ekspandowana nie spełnia przesłanek, określonych w art. 98 ust. 5 pkt 2 ustawy, do uznania jej za tytoń do palenia. Bowiem, pomimo tego, że przedmiotowa żyła ekspandowana stanowi bezwątpienia odpady tytoniowe to, jak wskazał Wnioskodawca, nie będzie oddana do sprzedaży detalicznej, nie nadaje się do palenia oraz nie jest papierosem, cygarem czy cygaretką.


Reasumując, produkcja żyły tytoniowej ekspandowanej nie jest produkcją wyrobu tytoniowego obciążonego podatkiem akcyzowym zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym, a zatem produkcja żyły ekspandowanej nie musi odbywać się w składzie podatkowym.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania skarżonej interpretacji tj. 24.10.2011 r.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj