Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1051/13-2/SM
z 6 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U.z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie żądania od sprzedawcy dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy/brak obowiązku zapłaty akcyzy oraz obowiązku zapłaty tego podatku z tytułu nabycia samochodu osobowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie żądania od sprzedawcy dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy/brak obowiązku zapłaty akcyzy oraz obowiązku zapłaty tego podatku z tytułu nabycia samochodu osobowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka S.A. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) świadczy usługi leasingu. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zawiera z korzystającymi umowy leasingu, na mocy których oddaje do odpłatnego używania i pobierania pożytków podlegające amortyzacji środki trwale oraz wartości niematerialne i prawne oraz grunty i prawo wieczystego użytkowania gruntów. Przedmiotem umów leasingu (finansowania) są m.in. samochody używane. Spółka nabywa przedmiotowe pojazdy od polskiej firmy zajmującej się handlem samochodami (dostawca). Niemniej jednak, dostawca nie posiada statusu wyspecjalizowanego salonu sprzedaży. Nabywany pojazd jest samochodem używanym zarejestrowanym na terytorium Polski jako samochód osobowy, co potwierdza dowód rejestracyjny oraz karta pojazdu. Zatem Wnioskodawca nabywa samochód zarejestrowany na terytorium Polski jako samochód osobowy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w związku z tym, że przedmiotem nabycia jest samochód osobowy Spółka ma obowiązek żądania od sprzedawcy dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy lub dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy?
  2. Czy w przypadku gdy nabywany przez Spółkę samochód osobowy, zarejestrowany na terytorium kraju, został nabyty przez dostawcę w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia i gdyby od pojazdu tego nie został zapłacony podatek akcyzowy, na Spółce będącym kolejnym w łańcuchu dostaw nabywcą samochodu ciążyłby obowiązek zapłaty podatku akcyzowego?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Nabyty na terytorium Polski samochód, który został zarejestrowany, zgodnie z przepisami ustawy prawo o ruchu drogowym, jako samochód osobowy nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Spółka nie ma obowiązku posiadania dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium Polski lub dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju. Brak dokumentu o zapłacie akcyzy nie powoduje, że Spółka będzie zobowiązana do zapłaty akcyzy.


Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek zapłaty akcyzy ciąży na podmiocie, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia, importu lub pierwszej sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju. W konsekwencji na Wnioskodawcy, który nabywa samochód osobowy zarejestrowany na terytorium kraju nie będzie ciążył obowiązek zapłaty akcyzy.

Pytanie nr 1


Zgodnie z art. 100 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r., Nr 108, poz. 626, z późn. zm.), dalej „ustawa o podatku akcyzowym” przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.


Zgodnie z definicją samochodu osobowego zawartą w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.


Zgodnie z art. 109 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, właściwy naczelnik urzędu celnego jest obowiązany, dla celów związanych z rejestracją samochodu osobowego na terytorium kraju, do wydania podatnikowi, na jego wniosek, dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 110 ust. 6 i art. 111 ust. 4.


Dla celów związanych z rejestracją samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, naczelnik urzędu celnego jest obowiązany wydać na wniosek zainteresowanego podmiotu dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 110 ust. 6 i art. 111 ust. 4.


Ponadto, w myśl art. 109 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku sprzedaży nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego, niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, sprzedawca jest obowiązany przekazać nabywcy dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju lub dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 3a-3c.


Z przywołanych przez Wnioskodawcę przepisów wynika, że obowiązek przekazania dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy lub dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy występuje jedynie w przypadku sprzedaży samochodu niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, przy czym samochód ten powinien zostać sprowadzony w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.


Dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy lub brak obowiązku zapłaty akcyzy stanowią podstawę rejestracji samochodu dokonywanej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym. Zgodnie bowiem z art. 72 ust. 1 pkt 6a przedmiotowej ustawy rejestracji dokonuje się na podstawie dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju albo zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, jeżeli samochód osobowy lub pojazd rodzaju „samochodowy inny”, podrodzaj „czterokołowiec” (kategoria homologacyjna L7e) lub podrodzaj „czterokołowiec lekki” (kategoria homologacyjna L6e) został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy.


W konsekwencji należy przyjąć, że samochód osobowy zarejestrowany na terytorium Polski zgodnie z przepisami ustawy prawo o ruchu drogowym został zweryfikowany pod kątem zapłaty podatku akcyzowego przez organ dokonujący rejestracji.


W opinii Wnioskodawcy, literalna interpretacja cytowanych przepisów prowadzi do wniosku, że w przypadku nabycia na terytorium kraju samochodu już zarejestrowanego zgodnie z przepisami ustawy prawo o ruchu drogowym nabywca nie ma obowiązku żądania od dostawcy dostarczenia dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy lub dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy.


W konsekwencji brak posiadania przez Spółkę jako nabywcę samochodu osobowego zarejestrowanego na terytorium Polski potwierdzenia zapłaty podatku akcyzowego przez dostawcę, który dokonał rejestracji samochodu na terytorium Polski nie będzie rodziło po stronie Spółki obowiązku zapłaty akcyzy.


Pytanie nr 2


Zgodnie z art. 100 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.


Zgodnie z definicją samochodu osobowego zawartą w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.


Ponadto, zgodnie z art. 102 ustawy o podatku akcyzowym podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.


Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega pierwsza czynność dokonywana na terytorium kraju, przy czym czynnością tą jest import samochodu niezarejestrowanego na terytorium kraju lub wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu niezarejestrowanego na terytorium kraju lub pierwsza sprzedaż samochodu niezarejestrowanego na terytorium kraju. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega jedynie transakcja dotycząca samochodu, który nie został zarejestrowany na terytorium Polski. Z chwilą dokonania pierwszej rejestracji samochodu na terytorium Polski każda kolejna sprzedaż samochodu już zarejestrowanego nie podlega akcyzie. Opodatkowaniu podlega bowiem jedynie jedna z czynności wskazanych przez ustawodawcę. Oznacza to, że jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu jednej czynności to dokonanie kolejnej czynności wskazanej przez ustawodawcę nie rodzi obowiązku podatkowego. W konsekwencji, kolejni sprzedawcy samochodów osobowych, które zostały zarejestrowane na terytorium Polski, nie będą podatnikami akcyzy.


Nie ma przy tym znaczenia, czy podatek akcyzowy został zapłacony przez podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu czy też nie. W przypadku bowiem, gdyby podatek akcyzowy nie został zapłacony przez podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia to obowiązek zapłaty podatku akcyzowego będzie spoczywał na podmiocie, który dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia, tj. pierwszej czynności rodzącej obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.


Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 12 czerwca 2013 r., nr ITPP3/443-129/13/MD.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zatem stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania(art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj