Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-419/13-2/DS
z 20 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania dochodów uzyskiwanych na terytorium Białorusi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania dochodów uzyskiwanych na terytorium Białorusi.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka działająca pod nazwą „A” SA zwana dalej „spółką” prowadzi na terenie Republiki Białoruś działalność gospodarczą poprzez utworzone tam przedstawicielstwo.

W biurze zlokalizowanym w Mińsku zatrudnione są następujące osoby:

  • Dyrektor Przedstawicielstwa – obywatel polski, zatrudniony na podstawie umowy o pracę, którego dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Białorusi (podatek dochodowy od osób fizycznych i podatek na Fundusz Zatrudnienia oraz ubezpieczenie),
  • Zastępca Dyrektora Przedstawicielstwa – obywatel polski, zatrudniony na podstawie umowy o pracę, którego dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Białorusi (podatek dochodowy od osób fizycznych i podatek na Fundusz Zatrudnienia oraz ubezpieczenie),
  • Główna Księgowa – obywatelka Białorusi, zatrudniona na podstawie umowy o pracę (1/2 etatu), której całkowity dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Białorusi,
  • Prawniczka – obywatelka Białorusi, zatrudniona na podstawie umowy o pracę (1/4 etatu), której całkowity dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Białorusi.

Przedstawicielstwo nie posiada osobowości prawnej, a reprezentuje jedynie „spółkę” na terenie Białorusi i obsługuje realizację projektów inwestycyjnych jako wykonawca.

W maju 2012 r. została podpisana umowa o roboty budowlane prowadzone na terytorium Białorusi, gdzie stronami są „spółka” i inna firma mająca siedzibę na terytorium Polski, a roboty rozpoczęły się w czerwcu 2012 r.

Roboty budowlane realizowane są na terenie Białorusi przez oddelegowanych tam pracowników Wnioskodawcy oraz podwykonawców polskich i białoruskich. Przedstawicielstwo „spółki”, zgodnie z prawem Białorusi, dokonuje rozliczeń związanych z realizacją prowadzonych tam robót i jest stroną umów zawieranych na terytorium Białorusi z podwykonawcami.

W związku z realizacją robót budowlanych, dokumenty rozliczeniowe (faktury) wystawiane są na to przedstawicielstwo, ponosi ono również koszty związane z realizacją robót, na które składają się między innymi zakupy materiałów i usług obcych, wynagrodzenia pracowników, podróże pracowników i ogólne koszty związane z jego działalnością na Białorusi, takie jak: koszty wynajmu biura, opłaty administracyjne itp.

Dochody osiągane przez przedstawicielstwo „spółki” na terytorium Białorusi opodatkowane są stosownie do umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawartej w dniu 18 listopada 1992 r. (Dz.U. z 1993 r. Nr 120, poz. 534) w całości w Republice Białoruś.

Spółka posiada kilka rachunków bankowych prowadzonych przez banki mające siedziby tak w Polsce, jak i na terenie Białorusi.v

Wynagrodzenie za wykonanie robót budowlanych wpływa na rachunki bankowe zarówno w Polsce, jak i na Białorusi. Koszty związane z realizacją robót na terytorium Białorusi pokrywane są z rachunków bankowych polskich i białoruskich.

W czerwcu 2013 r. realizacja budowy przekroczyła okres 12 miesięcy.

Planowany termin zakończenia robót budowlanych ustalono na koniec stycznia 2014 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy dochody uzyskane w roku 2012 przez przedstawicielstwo polskiej spółki działające na terytorium Republiki Białoruś należało opodatkować w Polsce, czy na Białorusi?
  2. Czy „spółka” ma obowiązek sumować wszystkie źródła przychodu oraz koszty jego uzyskania (uzyskane na terytorium naszego kraju oraz uzyskane przez przedstawicielstwo na terytorium Republiki Białoruś), ustalić podstawę opodatkowania, kwotę podatku dochodowego i od tak naliczonej kwoty podatku dochodowego od osób prawnych odjąć wielkość podatku dochodowego zapłaconego na Białorusi?
  3. Czy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. z dnia 9 marca 2011 r. Dz.U. Nr 74, poz. 397 ze zm.) dochody osiągane na Białorusi przez działające tam przedstawicielstwo wyłącza się z podstawy opodatkowania przy ustaleniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania?
  4. Czy „spółce” przysługiwało zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za rok 2012 z tytułu dochodu uzyskanego przez przedstawicielstwo na terytorium Republiki Białoruś?

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 3 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. z dnia 9 marca 2011 r. Dz.U. 74, poz. 397 ze zm.; zwanej dalej ustawą), podatnicy jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Art. 4a pkt 11 „ustawy” stanowi, że przez zagraniczny zakład należy rozumieć:

  • stałą placówkę, przez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności odział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
  • plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
  • osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje,
  • chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska stanowi inaczej.

W art. 7 ust. 1 „ustawy”, ustawodawca określa przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ust. 3 przedmiotowej normy prawnej w punkcie 1 stanowi, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł położonych za granicą, jeżeli dochody te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku.

Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się również kosztów uzyskania przychodów osiągniętych za granicą lub nie podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo wolnych od tego podatku (art. 7 ust. 3 pkt 3 „ustawy”).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy, wolne od podatku są dochody osiągane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną tak stanowi.

Kwestię opodatkowania dochodów polskich podatników osiąganych na terytorium Białorusi reguluje umowa międzynarodowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawartą w dniu 18 listopada 1992 r. (Dz.U. z 1993 r. Nr 120, poz. 534), zwana dalej umową.

W myśl art. 5 „umowy” określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie prowadzi całkowicie lub częściowo działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie.

W szczególności określenie „zakład” oznacza:

  1. miejsce zarządu, b) filię, c) biuro, d) zakład fabryczny, e) warsztat, f) kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych, g) magazyny udostępniane innym osobom, h) pomieszczenia wykorzystywane do zbytu produkcji lub do przyjmowania albo wysyłki zamówień, i) plac budowy, budowę, montaż lub instalację, jeżeli czas ich trwania przekracza 12 miesięcy.

Opodatkowanie dochodów z tytułu zysków z przedsiębiorstw reguluje art. 7 „umowy”, w myśl którego zyski (dochody) osoby mającej siedzibę w jednym umawiającym się państwie podlegają opodatkowaniu tylko w tym umawiającym się państwie, chyba że osoba ta prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się państwie przez położony tam zakład. Jeżeli osoba wykonuje działalność w ten sposób, to zyski osoby podlegają opodatkowaniu w drugim umawiającym się państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

W ocenie „spółki”, uwzględniając przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane powyżej normy prawne Wnioskodawca posiada na terenie Białorusi zakład w rozumieniu przepisów „ustawy” oraz „umowy”, a tym samym:

  1. dochody uzyskane w roku 2012 przez przedstawicielstwo polskiej spółki działające na terytorium Republiki Białoruś należało opodatkować na Białorusi;
  2. „Spółka” ma obowiązek sumować wszystkie źródła przychodu oraz koszty jego uzyskania (uzyskane na terytorium naszego kraju oraz uzyskane przez przedstawicielstwo na terytorium Republiki Białoruś), lecz podstawę opodatkowania stanowi dochód uzyskany na terytorium Polski i od tego dochodu należy zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych;
  3. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. z dnia 9 marca 2011 r. Dz.U. 74, poz. 397 ze zm.) dochody osiągane na Białorusi przez działające tam przedstawicielstwo wyłącza się z podstawy opodatkowania przy ustaleniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania;
  4. w związku z przekroczeniem 12 miesięcznego okresu czasu trwania robót budowlanych „spółce” przysługuje zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za rok 2012 z tytułu dochodu uzyskanego przez przedstawicielstwo na terytorium Republiki Białoruś.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj