Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-692/13-2/MZ
z 29 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy zamiany nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy zamiany nieruchomości. .


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (zwany dalej Wnioskodawcą) zawarło ze spółką Skarbu Państwa (dalej: Kontrahent) w formie aktu notarialnego przedwstępną umowę zamiany nieruchomości (zwaną dalej „Umową przedwstępną”). Na mocy Umowy przedwstępnej Wnioskodawca w zamian za niezabudowaną nieruchomość gruntową w K. (zwaną dalej „Nieruchomością K.”) otrzyma następujące nieruchomości:

  1. Nieruchomość gruntową w M. (zwaną dalej „Nieruchomością 1”) składającą się z trzech niezabudowanych działek o określonym w rejestrze gruntów sposobie korzystania jako; działka 1 - Bp - zurbanizowane tereny niezabudowane; działka 2 Ti - inne tereny komunikacyjne; działka 3 - dr drogi. Dla Nieruchomości I brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; nie została też wydana decyzja o warunkach zabudowy tej Nieruchomości. Wartość rynkowa Nieruchomości I określona została przez rzeczoznawcę majątkowego na podstawie operatu szacunkowego. Dostawa Nieruchomości I ma podlegać zwolnieniu przedmiotowemu w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT.
  2. Nieruchomość w B. składającą się z zabudowanej budynkiem byłego hotelu działki (zwaną dalej Nieruchomością lI). Wartość rynkowa Nieruchomości II określona została przez rzeczoznawcę majątkowego. Dostawa Nieruchomości II ma być w części opodatkowana VAT stawką 23%, a w części zwolniona przedmiotowo z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT. Przyczyną takiego podziału jest fakt, że wyłącznie w odniesieniu do części Nieruchomości II (zwolnionej z VAT) upłynął 2-letni okres od pierwszego zasiedlenia.
  3. Nieruchomość gruntową w B….. (zwaną dalej: Nieruchomością III”) składającą się z trzech niezabudowanych działek o określonym w rejestrze gruntów sposobie korzystania jako m.in.: działka 1 - Tr - tereny różne; działka 2 - Op - zurbanizowane tereny niezabudowane. Dla Nieruchomości III brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; nie została też wydana decyzja o warunkach zabudowy tej Nieruchomości. Wartość rynkowa Nieruchomości III określona została przez rzeczoznawcę majątkowego na podstawie operatu szacunkowego. Dostawa Nieruchomości III ma podlegać zwolnieniu przedmiotowemu w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT.
  4. Nieruchomość gruntową w S….. (zwaną dalej Nieruchomością lV) będącą niezabudowaną działką gruntu określoną w rejestrze gruntów jako Tr - tereny różne. Dla Nieruchomości IV brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; nie została też wydana decyzja o warunkach zabudowy tej Nieruchomości. Wartość rynkowa Nieruchomości IV określona została przez rzeczoznawcę majątkowego na podstawie operatu szacunkowego. Dostawa Nieruchomości IV ma podlegać zwolnieniu przedmiotowemu w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT.


W zamian za opisane wyżej Nieruchomości I - IV Wnioskodawca przeniesie na rzecz Kontrahenta Nieruchomość K. której wartość rynkowa została ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego na podstawie operatu szacunkowego i będzie niższa od łącznej wartości Nieruchomości I-IV. Dla Nieruchomości K. brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Obecnie toczy się postępowanie w sprawie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji - budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Dostawa Nieruchomości K. na dzień podpisania przedwstępnej umowy zamiany podlega zwolnieniu przedmiotowemu w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT. W przypadku uzyskania do dnia zawarcia ostatecznej umowy zamiany decyzji o warunkach zabudowy, dostawa Nieruchomości K. podlegać będzie opodatkowaniu VAT stawką 23%.


Ponadto Wnioskodawca dokona dopłaty różnicy pomiędzy wartością Nieruchomości K. a wartościami Nieruchomości I - IV.


Obie strony transakcji zamiany są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usługa planowana transakcja zamiany zostanie wykonana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego umowa zamiany będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
  2. W przypadku uznania, iż umowa zamiany podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jaka będzie podstawa opodatkowania tym podatkiem?


Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. planowana zamiana nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych ze względu na podleganie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jednej z zamienianych nieruchomości, tj. Nieruchomości II. Jednocześnie, również w przypadku wydania decyzji w sprawie ustalenia warunków zabudowy Nieruchomości K…….. przed zawarciem ostatecznej umowy zamiany, transakcja zamiany nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych;
  2. w przypadku uznania, że czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych za podstawę opodatkowania należy przyjąć wartość rynkową rzeczy, od której przypada wyższy podatek zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) Ustawy PCC, tj. wartość Nieruchomości I-IV, pomniejszona o wartość części Nieruchomości II, która będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie, jeżeli przed zawarciem umowy zamiany zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy Nieruchomości K., wówczas to wartość Nieruchomości K. z uwagi na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wpłynie na zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Ad. 1.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 Ustawy PCC podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlega m.in. umowa zamiany rzeczy i praw majątkowych. W przedmiotowym przypadku przedmiotem zamiany będą z jednej strony Nieruchomości I - IV (traktowane łącznie) oraz z drugiej strony - Nieruchomość K.


Zgodnie z art. 2 pkt 4 Ustawy PCC nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:


  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem m. in. umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach.


Konsekwencje powyższego przepisu powinny być oceniane przez pryzmat regulacji dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług przedmiotu danej transakcji. Z kolei na gruncie podatku od towarów i usług umowę zamiany traktuje się jak dwie odrębne dostawy, Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Przez „tereny budowlane” Ustawa VAT rozumie grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 2 ust. 1 pkt 33 Ustawy VAT). Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, wobec braku miejscowego planu zagospodarowania terenu oraz decyzji o warunkach zabudowy, dostawa Nieruchomości I, III-IV, a także Nieruchomości K. (o ile do czasu zawarcia umowy zamiany nie zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy) korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT.


W odniesieniu natomiast do Nieruchomości II wystąpią okoliczności skutkujące opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług jej dostawy. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub Ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Przez pierwsze zasiedlenie” Ustawa VAT rozumie oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
    1. wybudowaniu lub
    2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z uwagi na fakt, że po dokonaniu ulepszeń przekraczających łącznie 30% wartości początkowej Nieruchomości II wyłącznie część tej Nieruchomości była przedmiotem umowy najmu, od zawarcia której minęło dwa lata, dopiero zamiana opisanych w zdarzeniu przyszłym nieruchomości będzie stanowiła „pierwsze zasiedlenie” dla pozostałej części Nieruchomości II. Nie budzi bowiem wątpliwości, że na gruncie Ustawy VAT możliwe jest częściowe zasiedlenie nieruchomości „po raz pierwszy” w rozumieniu ww. przepisów (por. prawomocny wyrok WSA w Gliwicach z 8 lutego 2010 r., sygn. akt III SA/GI 1359/09 oraz Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 maja 2012 r., sygn. ILPP1/443-1284/10/1 2-S/HW).


W interpretacji tej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że zarówno przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, jak i art. 2 pkt 14 tej ustawy odnoszą się do budynków, budowli lub ich części. Oznacza to, że definicję pierwszego zasiedlenia może spełnić zarówno cały budynek, cała budowla jak i ich części w zależności od tego czy pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi oddano w użytkowanie w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu budynek budowlę czy ich części. Podobnie skonstruowano zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT. W konsekwencji, organ wydający interpretację doszedł do wniosku, że „W rozpatrywanej sprawie, część nieruchomości była wynajmowana (mieszkania pracownicze Straży Pożarnej), zatem w odniesieniu do powyższej nieruchomości w części, która została wynajęta zostanie spełniona definicja pierwszego zasiedlenia. W związku z powyższym pierwsze zasiedlenie miało miejsce tylko w odniesieniu do tej części nieruchomości w momencie oddania w najem, tj. w roku 2002”.


Wnioskodawca zwraca uwagę, że dostawa przez Wnioskodawcę Nieruchomości K., będącej przedmiotem zamiany, w przypadku uzyskania przed zawarciem ostatecznej umowy zamiany decyzji w sprawie ustalenia warunków zabudowy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Jednocześnie, nawet brak wydania decyzji o warunkach zabudowy Nieruchomości K……… przed zawarciem umowy zamiany nie zmieni faktu, że opodatkowana podatkiem od towarów i usług będzie część Nieruchomości II. Relacje między zakresami opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem od czynności cywilnoprawnych nakazują uznać, że jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, wówczas czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. O wyłączeniu czynności zamiany nieruchomości spod działania przepisów Ustawy PCC nie decyduje przy tym okoliczność, że strony tej umowy są podatnikami podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.


W opisanym zdarzeniu przyszłym:


  1. opodatkowany podatkiem od towarów i usług z tytułu dokonania transakcji zamiany będzie Kontrahent w odniesieniu do części Nieruchomości II;
  2. opodatkowany podatkiem od towarów i usług z tytułu dokonania transakcji zamiany będzie Wnioskodawca w odniesieniu do Nieruchomości K., jeżeli przed zawarciem ostatecznej umowy zamiany zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy Nieruchomości K.

Skoro więc Kontrahent, a w przypadku wydania decyzji o warunkach zabudowy Nieruchomości K.- również Wnioskodawca, będzie zobowiązany opodatkować dostawę odpowiednio: Nieruchomości Iloraz Nieruchomości K. stawką VAT w wysokości 23%, spełniona zostanie powyższa przesłanka (jedna ze stron transakcji będzie opodatkowana VAT). W konsekwencji czynność zamiany nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych na postawie art. 2 pkt 4 lit. a Ustawy PCC. Ustawa PCC reguluje bowiem zasady opodatkowania czynności cywilnoprawnych, jaką jest m.in. umowa zamiany. W świetle tej reguły nie można przyjmować, że uzasadnione jest dzielenie jednej czynności cywilnoprawnej na opodatkowaną i wyłączoną spod opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Ad. 2.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 pk 2 Ustawy PCC, podstawę opodatkowania stanowi przy umowie zamiany:


  1. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu - różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali,
  2. w pozostałych przypadkach - wartość rynkowa rzeczy łub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek. Do umowy zamiany opisanych w zdarzeniu przyszłym nieruchomości niebędących lokalami mieszkalnymi oraz niestanowiących ww. praw do lokali spółdzielczych, zastosowanie znajduje art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) Ustawy PCC, a więc kalkuluje się ją w odniesieniu do wartości rynkowej tej z zamienianych nieruchomości, której wartość rynkowa jest wyższa. W konsekwencji, w przypadku uznania, że dokonanie transakcji zamiany podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania będzie stanowiła wartość rynkowa rzeczy od której przypada wyższy podatek zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) Ustawy PCC, tj. wartość Nieruchomości l-IV, pomniejszona o:
    • wartość części Nieruchomości II, która będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług albo
    • wartość Nieruchomości K…., jeżeli do czasu zawarcia umowy zamiany zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy Nieruchomości K…...


Powyższe stanowisko znajduje oparcie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 czerwca 2013 r. Nr IPPB2/436-200/13-5/AF wydanej dla Wnioskodawcy na tle podobnego zdarzenia przyszłego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest, zgodnie ze złożonym wnioskiem, ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.


Ponieważ przepisy ww. ustawy nie definiują czynności prawnych objętych opodatkowaniem, to w tej materii należy odwołać się do znaczenia nadanego im w przepisach prawa cywilnego.


W myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. W myśl art. 604 Kodeksu cywilnego do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. W przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy - występują zatem jednocześnie w charakterze dostawcy i nabywcy.

Zatem biorąc pod uwagę art. 1 pkt 1 lit. a) cytowanej ustawy należy uznać, że umowa zamiany opisana we wniosku należy do czynności objętych opodatkowaniem podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


W myśl art. 4 pkt 2 ww. ustawy przy umowie zamiany obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży na stronach czynności. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatnikach tego podatku. Jeżeli obowiązek podatkowy ciąży na kilku podmiotach albo na stronach umowy zamiany, albo wspólnikach spółki cywilnej, zobowiązanymi solidarnie do zapłaty podatku są odpowiednio te podmioty, strony umowy zamiany albo wspólnicy spółki cywilnej (art. 5 ust. 2 ustawy).


Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania stanowi przy umowie zamiany:


  1. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu - różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali,
  2. w pozostałych przypadkach - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek.


W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:


  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • (uchylone),
    • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

O wyłączeniu czynności zamiany nieruchomości spod działania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie decyduje przy tym okoliczność, że strony tej umowy są podatnikami podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.


W związku z tym podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania transakcji zamiany podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tych czynności opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.


Z przedstawionego we wniosku zdarzeni przyszłego wynika, że Sp. z o.o. (zwany dalej Wnioskodawcą) zawarło ze spółką Skarbu Państwa (dalej: Kontrahent) w formie aktu notarialnego przedwstępną umowę zamiany nieruchomości (zwaną dalej „Umową przedwstępną”). Na mocy Umowy przedwstępnej Wnioskodawca w zamian za niezabudowaną nieruchomość gruntową w K. (zwaną dalej Nieruchomością K.”) otrzyma następujące nieruchomości: a) Nieruchomość gruntową w M. (zwaną dalej „Nieruchomością 1”) składającą się z trzech niezabudowanych działek o określonym w rejestrze gruntów sposobie korzystania jako; działka 1 - Bp - zurbanizowane tereny niezabudowane; działka 2 Ti - inne tereny komunikacyjne; działka 3 - dr drogi. Dla Nieruchomości I brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; nie została też wydana decyzja o warunkach zabudowy tej Nieruchomości. Wartość rynkowa Nieruchomości I określona została przez rzeczoznawcę majątkowego na podstawie operatu szacunkowego. Dostawa Nieruchomości I ma podlegać zwolnieniu przedmiotowemu w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT. b) Nieruchomość w B. składającą się z zabudowanej budynkiem byłego hotelu działki (zwaną dalej Nieruchomością lI). Wartość rynkowa Nieruchomości II określona została przez rzeczoznawcę majątkowego. Dostawa Nieruchomości II ma być w części opodatkowana VAT stawką 23%, a w części zwolniona przedmiotowo z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT. Przyczyną takiego podziału jest fakt, że wyłącznie w odniesieniu do części Nieruchomości II (zwolnionej z VAT) upłynął 2-letni okres od pierwszego zasiedlenia. c) Nieruchomość gruntową w B… (zwaną dalej: Nieruchomością III”) składającą się z trzech niezabudowanych działek o określonym w rejestrze gruntów sposobie korzystania jako m.in.: działka 1 - Tr - tereny różne; działka 2 - Op - zurbanizowane tereny niezabudowane. Dla Nieruchomości III brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; nie została też wydana decyzja o warunkach zabudowy tej Nieruchomości. Wartość rynkowa Nieruchomości III określona została przez rzeczoznawcę majątkowego na podstawie operatu szacunkowego. Dostawa Nieruchomości III ma podlegać zwolnieniu przedmiotowemu w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT. d) Nieruchomość gruntową w S. (zwaną dalej Nieruchomością lV) będącą niezabudowaną działką gruntu określoną w rejestrze gruntów jako Tr - tereny różne. Dla Nieruchomości IV brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; nie została też wydana decyzja o warunkach zabudowy tej Nieruchomości. Wartość rynkowa Nieruchomości IV określona została przez rzeczoznawcę majątkowego na podstawie operatu szacunkowego. Dostawa Nieruchomości IV ma podlegać zwolnieniu przedmiotowemu w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT. W zamian za opisane wyżej Nieruchomości I - IV Wnioskodawca przeniesie na rzecz Kontrahenta Nieruchomość K. której wartość rynkowa została ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego na podstawie operatu szacunkowego i będzie niższa od łącznej wartości Nieruchomości l-IV. Dla Nieruchomości K. brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Obecnie toczy się postępowanie w sprawie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji - budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Dostawa Nieruchomości K. na dzień podpisania przedwstępnej umowy zamiany podlega zwolnieniu przedmiotowemu w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT. W przypadku uzyskania do dnia zawarcia ostatecznej umowy zamiany decyzji o warunkach zabudowy, dostawa Nieruchomości K. podlegać będzie opodatkowaniu VAT stawką 23%. Ponadto Wnioskodawca dokona dopłaty różnicy pomiędzy wartością Nieruchomości K. a wartościami Nieruchomości I - IV. Obie strony transakcji zamiany są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usługa planowana transakcja zamiany zostanie wykonana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż umowa zamiany nieruchomości położonej w K. na cztery nieruchomości gruntowe oznaczone jako: „Nieruchomość I”, „Nieruchomość II”, „Nieruchomość III” i „Nieruchomość IV” będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podstawę opodatkowania będzie stanowiła wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego od którego przypada wyższy podatek zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, pomniejszona o wartość Nieruchomości II w części opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, która na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy będzie korzystała z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanej interpretacji indywidualnej w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż interpretacja ta co do zasady wiąże w sprawie, w której została wydana i nie jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowi podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj