Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1167/13-2/DG
z 14 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2013r. (data wpływu 28 października 2013r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży pracownikom kart Benefit uprawniających do korzystania z zajęć i obiektów sportowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 października 2013r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży pracownikom kart Benefit uprawniających do korzystania z zajęć i obiektów sportowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca (dalej Spółka) jest spółką z branży informatycznej, liderem w zakresie doradztwa IT. W ramach prowadzonej działalności Spółka realizuje kompleksowe usługi informatyczne dotyczące projektów technologicznych, integracyjnych, utrzymaniowych oraz outsourcingu systemów informatycznych.

Spółka kieruje swoją sprzedaż do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Wielu jej klientów to wielkie przedsiębiorstwa (największe banki, firmy ubezpieczeniowe, telekomunikacyjne). W związku z tym Spółka, jak dotychczas, nie prowadziła ewidencji w kasach fiskalnych i nie była, z tytułu tej sprzedaży, zobowiązana taką ewidencję prowadzić.

Spółka zatrudnia specjalistów z zakresu IT, jak również współpracuje z wieloma podmiotami zajmującymi się świadczeniem usług w zakresie informatyki, którzy współpracują ze spółką, jako jej podwykonawcy.


Jakość świadczonych usług bezpośrednio zależy od kwalifikacji zawodowych osób współpracujących ze Spółką. Specjaliści współpracujący ze Spółką są specjalistami o rzadkich i bardzo cenionych umiejętnościach. W związku z tym są oni poszukiwani również przez inne firmy działające na tym rynku.

W celu możliwie jak największego związania pracowników i osób współpracujących ze Spółką, Spółka oferuje pracownikom, jak i osobom współpracującym szereg udogodnień.


Między innymi, Spółka oferuje pracownikom możliwość zakupu dla nich i osób bliskich kart Benefit, które upoważniają do korzystania z zajęć i obiektów sportowych.


W przypadku, gdy zakup dotyczy osób bliskich pracownikowi (niekoniecznie rodzinie), to pracownik wskazuje osoby, które mają korzystać ze wskazanych przez pracownika świadczeń. Z najbliższej wypłaty pracownika, jest potrącana wartość wybranego przez pracownika świadczenia (opłata za uczestnictwo w programie Benefit, powiększone o należny VAT).

W ocenie Spółki udogodnienia te mają duży wpływ na jakość pracy pracowników i osób współpracujących, a to z kolei przekłada się na dynamiczny rozwój Spółki, o czym świadczą wskazane poniżej liczby:

Przychody ze sprzedaży za rok 2010-2011 wynosiły 51.385.150,02 zł

Przychody ze sprzedaży za rok 2011-2012 wynosiły 94.812.801,22 zł

Przychody ze sprzedaży za rok 2012-2013 wynosiły 138.434.907,14 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wartość opłat za uczestnictwo w programie Benefit, które ponosi pracownik w związku z zakupem tych świadczeń na rzecz wskazanych przez pracownika osób fizycznych powinny podlegać ewidencji w kasie fiskalnej?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki wartość dokonywanych przez pracownika zakupów opłat z tytułu uczestnictwa w programie Benefit dla wskazanych przez niego osób nie powinna podlegać ewidencji w kasie fiskalnej.


Uzasadnienie stanowiska Spółki


Zdaniem Spółki sprzedaż ma miejsce między pracownikiem a Spółką.

Opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi m.in. odpłatne świadczenie usług. Analizowane transakcje zakupu praw do programu Benefit, nie są dostawą towarów, a zatem powinny, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, być świadczeniem usług.

W analizowanym przypadku to pracownik dokonuje płatności, gdyż z jego wynagrodzenia jest potrącana należność z tytułu nabytych uprawnień. Zatem to między pracownikiem, a Spółką dochodzi do odpłatnego świadczenia usług. Tym samym ta transakcja, winna być opodatkowana VAT.

Zdaniem Spółki, fakt wskazania jako uprawnionych do nabywanych usług, innych osób niż pracownik nie powoduje, że wskazane osoby stają się nabywcami usług Spółki i tym samym stronami transakcji opodatkowanej VAT. Stają się nabywcami, lecz w wyniku odrębnej transakcji między tymi osobami, a pracownikiem (przecież w podobnej, co do istoty, transakcji zakupu prezentu np. w postaci usługi turystycznej, czy kosmetycznej to osoba dokonująca płatności jest stroną transakcji ze sprzedawcą, pomimo tego, że w ostatecznym efekcie konsument tej usługi jest inny (np. wskazana przez nabywcę osoba, otrzymująca voucher, czy karnet).

Ze względu na fakt, że jest to sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (pracownicy), jest to sprzedaż podlegająca przepisom dotyczącym ewidencji sprzedaży w kasach fiskalnych.

Jednakże, zgodnie z pkt 33 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwolnieniu z ewidencjonowania w kasach podlega sprzedaż usług na rzecz pracowników.

Z tych względów, analizowana sprzedaż nie powinna podlegać ewidencji w kasie fiskalnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ust. 1 art. 111 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22).

Z powyższych przepisów zatem wynika, że warunkiem powstania obowiązku ewidencjonowania danego zdarzenia (sprzedaży) przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest powstanie obrotu.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012r. poz. 1382). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej przepisami wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do ww. rozporządzenia „sprzedaż dotycząca szczególnych czynności”, w pozycji 33 załącznika wskazano dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

Z kolei § 7 ust. 4 rozporządzenia stanowi, że w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 33, 34, 39 lub 40 załącznika do rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych, nie stosuje się.

Powyżej wskazane zwolnienie określone w poz. 33 załącznika do rozporządzenia są zwolnieniami przedmiotowymi, tj. dotyczącymi niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2013 r. przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (§ 7 ust. 6 ww. rozporządzenia).

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką z branży informatycznej, liderem w zakresie doradztwa IT. Spółka kieruje swoją sprzedaż do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Wielu jej klientów to wielkie przedsiębiorstwa (banki, firmy ubezpieczeniowe, telekomunikacyjne).

W związku z tym Spółka, nie prowadziła ewidencji w kasach fiskalnych i nie była zobowiązana z tytułu tej sprzedaży taką ewidencję prowadzić.

Spółka zatrudnia specjalistów z zakresu IT, jak również współpracuje z wieloma podmiotami zajmującymi się świadczeniem usług w zakresie informatyki, którzy współpracują ze spółką, jako jej podwykonawcy. Specjaliści zatrudniani przez Spółkę są specjalistami o rzadkich i bardzo cenionych umiejętnościach.

W celu możliwie jak największego związania pracowników i osób współpracujących ze Spółką, Spółka oferuje pracownikom, jak i osobom współpracującym szereg udogodnień. Między innymi, Spółka oferuje pracownikom możliwość zakupu dla nich i osób bliskich kart Benefit, które upoważniają do korzystania z zajęć i obiektów sportowych.

W przypadku, gdy zakup dotyczy osób bliskich pracownikowi (niekoniecznie rodzinie), to pracownik wskazuje osoby, które mają korzystać ze wskazanych przez pracownika świadczeń.

Z najbliższej wypłaty pracownika, jest potrącana wartość wybranego przez pracownika świadczenia (opłata za uczestnictwo w programie Benefit, powiększone o należny VAT).

Przedmiotem wątpliwości Strony jest, czy sprzedaż ww. kart dla pracowników w ramach programu Benefit należy ewidencjonować na kasach rejestrujących.


W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz pracowników, gdyż za takie należy uznać sprzedawane pracownikom karty wstępu w ramach programu Benefit uprawniające do korzystania z zajęć i obiektów sportowych. Nie ma znaczenia to, że pracownik może nabywać ww. usługi dla członków swojej rodziny bądź innych osób. Transakcji zakupu ww. usług dokonuje pracownik Wnioskodawcy i z jego wynagrodzenia potrącana jest należność. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, z racji rodzaju prowadzonej działalności – sprzedaży kompleksowych usług informatycznych dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (w tym: największych banków, firm ubezpieczeniowych, telekomunikacyjnych) – Wnioskodawca nie prowadził i nie był zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Strona przed dniem 1 stycznia 2013r. nie ewidencjonowała żadnych czynności za pomocą kasy rejestrującej, a więc także sprzedaży usług na rzecz pracowników, zatem usługi, które Wnioskodawca sprzedaje na rzecz własnych pracowników, objęte są zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wynikającym z poz. 33 załącznika do rozporządzenia. Tym samym sprzedaż przez Wnioskodawcę usług na rzecz własnych pracowników, nie podlega obowiązkowi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 33 załącznika do rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2014r.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj